Låsa upp kärnan orsakar lustigt problem!

Permalänk
Medlem

Låsa upp kärnan orsakar lustigt problem!

Efter införskaffat mig ett nytt moderkort som har möjligheten att låsa upp kärnor så kunde jag inte låta bli att testa.

Problemet uppstår när jag aktivera "unlock CPU" i bios och efter omstart hittar datorn inte den primära hårddisken längre samt att den börjar låta om sig, låter som den vill starta men den kan inte, jag har testat med att byta SATA-portarna då jag kan se den andra hårddisken i bios och antog att det kanske blev något fel i SATA-kontrollerna, detta löste inte problemet.. Iallafall, kan jag nu se en ny kärna i bios! Men problemet kvarstår även om jag inaktiverar den nya kärnan(3:de) men behåller "Unlock CPU" igång. Kan inte komma på en vettig förklaring till detta, om det inte är möjligt att lösa upp den sista kärnan hade knappast problemet varit hårddisk relaterat.

För de intresserade så är moderkortet GA-990FXA-UD3 och processorn en gammal Phenom II x3 720, kodnamn Heka och revision RB-C2.(enligt CPU-Z)

Eftersom klockan är alldeles för mycket för mig att tänka klart så ger jag upp för inatt/morgon.

Mvh.

Permalänk
Medlem

Pröva uppdatera BIOS.

Permalänk
Rekordmedlem

Alla cpuer är ju inte hela och nerlåsta, det finns de som har trasiga kärnor också och de därför stäng av dem.
Du har kollat så att inget ändrat sig i inställningarna för diskar och bootordningen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan testa med att uppdatera bios, att det inte slog mig igår var ju lustigt.

mrgaffe: Precis, men att om en kärna vore fel så borde det inte orsaka hårddisk problem? Inget vad jag kunde se hade ändras, primära hårddisken försvann helt enkelt från bios så det finns inte så mycket man kan ställa in för att fixa det.

Ska kolla om jag kan uppdatera bios och återkommer med svar.

Permalänk
Sötast

Varför skulle det _inte_ skapa problem med t.ex HDDn?

Processorn bearbetar _all_ information relaterad till detta och om en är totalförstörd så kan nog vad som helst hända

Permalänk
Medlem

Som skrivits tidigare så är ju X3 cpu samma som X4 men av nån anledning så har dom slagit av en kärna..Trasig eller inte 100% fungerande eller har jag fel ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jovisst, men bara den primära hårddisken och i olika sata-portar? Allt är ju i och för sig möjligt med en "trasig" processor dock.