Suspekt köpare från bosnien! Vad göra?!

Permalänk
Medlem

Suspekt köpare från bosnien! Vad göra?!

Hej!
Jag håller på att sälja min hoj på blocket, och fick för inte så länge sedan ett sms från en person om att jag skulle mejla honom. Smset var på engelska och mejladressen var en "@hotmail.dk". Vad som gjorde mig suspekt var saken att smset kom från numret "pignataro5" (som inte är ett nummer, snarare ett ord).
Jag mejlade honom och sade som det var, hojen var kvar till salu.
Fick igår ett mejl från honom där det stod att han vill köpa hojen (utan att ha sätt den) och betalning skall ske via PayPal. Och att hans "shipping company" skall fixa alla papper och komma och hämta den. (mejlet kom från en annan mail än vad jag skickade till, denna gången en "@euromaxresources.net".
Han arbetar även i en gruva i Bosnien hos företaget "euro max resources". (skickade ett mejl till företaget och frågade om de kan säga om han arbetar där)

Någon som har några tips ?
Blir jag lurad ?

Permalänk
Medlem

Det där låter väldigt mycket som en blåsgubbe, ja. Är rätt säker på att ha läst någon story om en fullbordad blåsning som såg väldigt mycket ut som den där, där en utlänning ville köpa något utan att ens ha sett det, och att en transportfirma skulle ordna alla papper, yadda yadda.

Att du fått pengar på ditt konto är inte heller någon säkerhet, ifall han skulle dra något erbjudande om förskottsbetalning för att invagga dig i säkerhet. Beroende på betalningsmetod kan de återkallas trots att de gått igenom.

Hursomhelst, känner du dig det minsta osäker ska du ju inte ens fundera på saken. Avbryt det hela bara, känner du att du inte vill ha en massa diskussion kan du ju bara påstå att du fick en smidigare deal från annat håll.

Personligen tycker jag dessutom det låter orimligt att en bosnier köper en hoj från Sverige, när både Greklands och Italiens begagnatmarknader måste vara proppfulla med den här typen av excessprodukter. Det första man säljer när det blir dåliga tider är segelbåten, hojen, etc. Sådant man kan leva utan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

det är en blåsning, och du blir inte lurad förrän du går med på det

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Min svärfar fick exakt samma mail när han satte ut sin MC på blocket. Garanterat blåsning.

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem

Yes, det är en blåsning. Fått ett par såna på bilen som är ute på annons också. Bara att ignorera och vänta på ett riktig köpare

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem

Detta är en klassisk scam, den spelas ut på följande vis

1. En köpare tar kontakt med en säljare som har en annons ut och vill köpa produkt x utan att ens titta på den.
2. Köparen jobbar långt ute i ingenmansland och erbjuder sig att betala elektroniskt
3. Köparen tar kontakt med säljaren och säger att det är en budfirma som kommer att hänta produkten
4. Köparen informerar om att det är något fel på hans bank konto och att budfirman kommer att betala när de hämtar produkten
5. Eftersom det fel på hans bankkonto frågar han om säljaren kan betala budfirman får att åka ut, annars åker de inte ut.

Om du betalar kommer de att skratta sig lyckliga och någon budfirma kommer aldrig! Detta är en klassiker som hände mig när jag försökte sälja min bil i Australien.

Jag började dock att driva med köparen, jag började säga att det var några små fel på bilen och frågade om det fortfarande var intressered, för varje email började jag beskriva värre och värre fel, köparen gav upp när jag kommit så långt att jag sa bilen inte hade några hjul.

Permalänk
Medlem

De senaste åren så har jag fått ~2st sådana sms varje gång jag lagt ut en annons på blocket. Så, det är bara skojjare

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Klart du ska sälja till honom! Seriöst, vad tror du?

Permalänk
Medlem

Man kan väl ganska snabbt konstatera att det är en blåsning om någon i ett fattigare land vill köpa något här.

Om du inte begär väldigt lite då.