Permalänk

Nytt moderkort till dator

Har köpt en processor AMD fx 8120 och eftersom det moderkort jag hade köpt inte fungerade tänkte jag höra om ett nytt bra moderkort som stödjer crossfire och som inte krånglar som mitt asus sabertooth gjorde, får kosta runt 1000kr helst! Eftersom jag ska lämna tillbaka det andra moderkortet till cdon som vägrar att laga det så tänkte jag ångra köp och köpa en ny, några tips?

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i5-2500 CPU @ 3.30GHz
NVIDIA GeForce GTX 560 Ti
Corsair TX 650W V2 /80+ Bronze
Corsair 2x4GB 1333MHz
Asus P8H67-M PRO B3, H67 Socket 1155, mATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BillyBonka:

Har köpt en processor AMD fx 8120 och eftersom det moderkort jag hade köpt inte fungerade tänkte jag höra om ett nytt bra moderkort som stödjer crossfire och som inte krånglar som mitt asus sabertooth gjorde, får kosta runt 1000kr helst! Eftersom jag ska lämna tillbaka det andra moderkortet till cdon som vägrar att laga det så tänkte jag ångra köp och köpa en ny, några tips?

Vad är det som krånglar?

Personligen tycker jag att detta ser intressant ut, det är helt nysläppt.

http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=5214349&hbx...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag äger själv detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=893765
Snyggt, billigt, stöd för cf och sli, inget krångel.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Skrivet av Arvidbergstedt:

Jag äger själv detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=893765
Snyggt, billigt, stöd för cf och sli, inget krångel.

Tänkte på den med, men vad är skillnaden på UD3 och UD5?

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i5-2500 CPU @ 3.30GHz
NVIDIA GeForce GTX 560 Ti
Corsair TX 650W V2 /80+ Bronze
Corsair 2x4GB 1333MHz
Asus P8H67-M PRO B3, H67 Socket 1155, mATX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BillyBonka:

Tänkte på den med, men vad är skillnaden på UD3 och UD5?

Lite mer godis! Jämför på GB hemsida! + priset.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyBonka:

Har köpt en processor AMD fx 8120 och eftersom det moderkort jag hade köpt inte fungerade tänkte jag höra om ett nytt bra moderkort som stödjer crossfire och som inte krånglar som mitt asus sabertooth gjorde, får kosta runt 1000kr helst! Eftersom jag ska lämna tillbaka det andra moderkortet till cdon som vägrar att laga det så tänkte jag ångra köp och köpa en ny, några tips?

Hur är det trasigt?

Sabertooth 990FX är ett av de absolut bästa moderkorten du kan köra till AMD, jag och min sambo kör det bägge två. 5 års garanti och bra fläktkontrollers samt överklockning som matchar och i vissa fall klår de dyrare Gigabyte UD7 och ASUS Crosshari V till och med.

Jag kör en x6 1090t utan problem, men hon har en FX-8120 precis som du.

Det som krånglade för henne var att BIOS var för gammalt bara, så vi fick sätta i hennes gamla Athlon II x4 och flasha till senaste så funkade det kanonbra med 8120n sen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Hur är det trasigt?

Sabertooth 990FX är ett av de absolut bästa moderkorten du kan köra till AMD, jag och min sambo kör det bägge två. 5 års garanti och bra fläktkontrollers samt överklockning som matchar och i vissa fall klår de dyrare Gigabyte UD7 och ASUS Crosshari V till och med.

Jag kör en x6 1090t utan problem, men hon har en FX-8120 precis som du.

Det som krånglade för henne var att BIOS var för gammalt bara, så vi fick sätta i hennes gamla Athlon II x4 och flasha till senaste så funkade det kanonbra med 8120n sen.

Grejen är den att det funkar säkert alldeles utmärkt men jag kan inte uppdatera BIOS på den då jag inte har en gammal processor som har socket AM2 vilket inte passar på detta moderkort CDON kan inte heller hjälpa mig att uppdatera BIOS och kommer inte vilja att jag köper ett likadant då jag skapar problem för dem, i så fall får jag beställa ifrån komplett och hoppas på att de kan uppgradera den. Men om det funkar att stoppa in en äldre version av processor kan jag kolla bland kompisar om de har en äldre processor jag kan låna!

Tackar hemskt mycket för ditt utförliga svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarfarBrum:

Grejen är den att det funkar säkert alldeles utmärkt men jag kan inte uppdatera BIOS på den då jag inte har en gammal processor som har socket AM2 vilket inte passar på detta moderkort CDON kan inte heller hjälpa mig att uppdatera BIOS och kommer inte vilja att jag köper ett likadant då jag skapar problem för dem, i så fall får jag beställa ifrån komplett och hoppas på att de kan uppgradera den. Men om det funkar att stoppa in en äldre version av processor kan jag kolla bland kompisar om de har en äldre processor jag kan låna!

Tackar hemskt mycket för ditt utförliga svar!

Jag slet mitt hår både en och två gånger innan jag hittade felet...
Till råga på allt så var en av hennes två minnesmoduler helt trasig så med den i så bootade inget heller, så det var dubbelfel. Höll på att bli galen ett tag där X)

Kan du låna CPU vore det ju kanon, eftersom det som sagt är i toppklass i överklockningstester, utan att kosta lika mycket som värstingarna UD7/CHV.

Annars är det nog idé som du säger att kolla på en mer renodlad datorleverantör som kan kolla så att det är BIOS 0705 eller senare minst. (tror vi la in 1208 på hennes, senaste är 1304 som kom 2012-07-20)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Jag slet mitt hår både en och två gånger innan jag hittade felet...
Till råga på allt så var en av hennes två minnesmoduler helt trasig så med den i så bootade inget heller, så det var dubbelfel. Höll på att bli galen ett tag där X)

Kan du låna CPU vore det ju kanon, eftersom det som sagt är i toppklass i överklockningstester, utan att kosta lika mycket som värstingarna UD7/CHV.

Annars är det nog idé som du säger att kolla på en mer renodlad datorleverantör som kan kolla så att det är BIOS 0705 eller senare minst. (tror vi la in 1208 på hennes, senaste är 1304 som kom 2012-07-20)

Har testat med min brors minnen också men det funkade inte, han hade dock samma märke som mig men tvivlar på att det är felet. Lånade CPU men funkade fortfarande inte så antar att något är fel på den som inte är BIOS fast jag tvivlar än :/

Hört att moderkortet ska vara suveränt när det väl kommer igång då och min processor kräver BIOS 0802 minst