Permalänk
Medlem

H80 trasig?

Hej, har en corsair hydro h80 cpu kylare. Och det var något som lät konstigt i datorn så jag bestämde mig för att kolla upp var det var, så jag drog ur diverse fläktar när datorn var igång. Till sist drog jag ur h80 pumpen, alltså kontakten man sätter i moderkortet, kontakterna från fläktarna som man stoppar in i fläkkontrollern lät jag sitta kvar. När jag stoppade in pumpen igen så var den helt död, fläktarna gick inte. Och H80:n lös inte. Startade om datorn flera gånger, och den är helt död. Lyser inte och den är helt död.

Allt annat fungerar dock, grafikkortet osv. Jag kommer in i windows men vågar inte ha datorn startad länge om cpukylaren är trasig. Så kan h80n paja bara för att jag drar ut och in pumpen?? har gjort det förut utan att något har hänt? kan man resetta den på något sätt eller finns det något jag kan göra eller prova för att få igång den igen.

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Ja det är väl klart att det kan hända. Vad jag har förstått så kopplas H80 in med fläktkabel? Testa om det händer något om du kopplar den på ett annat uttag som du vet fungerar. Alternativt koppla en fläkt till uttaget där H80 sitter.

Permalänk

Vänta nu. Kopplas inte H80in med en molex ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Vänta nu. Kopplas inte H80in med en molex ?

Det är mycket möjligt, jag googlade men det behöver ju inte stämma.

Permalänk
Medlem

Pumpen har en molex kontakt och en fläktkontakt som sitter brevid varandra. Vad funktionerna är på dessa vet jag inte.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Pumpen kopplas in med en molex kontakt eller en molex till 3-pins kontakt, beror på hur det ser ut för ditt exemplar.

Den lilla 3-pins kontakten är för att men ska kolla varvtalet på pumpen, inte fläktarna.

En bild på hur det ser ut i min dator.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaman:

Pumpen kopplas in med en molex kontakt eller en molex till 3-pins kontakt, beror på hur det ser ut för ditt exemplar.

Den lilla 3-pins kontakten är för att men ska kolla varvtalet på pumpen, inte fläktarna.

En bild på hur det ser ut i min dator.

http://i.imgur.com/cdy5V.jpg

Så du har bara kopplat i en av kablarna? jag har både molex och 3pin isatta. Förresten går dina fläktar på högvarv när du startar datorn ? hur lång tid tar det innan den blir tyst? min h80 som jag pratade om blev tyst typ direkt, denna nya som jag köpte idag låter lika högt som den andra vid start men denna tar ända till jag kommit in i windows innan den är nere på lågt fläktvarv igen..

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Så du har bara kopplat i en av kablarna? jag har både molex och 3pin isatta. Förresten går dina fläktar på högvarv när du startar datorn ? hur lång tid tar det innan den blir tyst? min h80 som jag pratade om blev tyst typ direkt, denna nya som jag köpte idag låter lika högt som den andra vid start men denna tar ända till jag kommit in i windows innan den är nere på lågt fläktvarv igen..

Molexkabeln är till för strömförsörjning och 3-pins är för bara för övervakning av pumpen och ja jag har dem också isatta.

Mina fläktar går också på högvarv vid start av datorn men efter 5-6 sekunder går de ner igen till 1:ans läge dvs lägsta fläktvarv, genom att trycka på knappen på pumpen. Det gör man bara en gång sen sparas det till nästa start av datorn.

Det låter som att det är nåt skumt med din pump om den bara går på högvarv tills du är inne i windows såvida att du inte själv valt högsta hastigheten.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaman:

Molexkabeln är till för strömförsörjning och 3-pins är för bara för övervakning av pumpen och ja jag har dem också isatta.

Mina fläktar går också på högvarv vid start av datorn men efter 5-6 sekunder går de ner igen till 1:ans läge dvs lägsta fläktvarv, genom att trycka på knappen på pumpen. Det gör man bara en gång sen sparas det till nästa start av datorn.

Det låter som att det är nåt skumt med din pump om den bara går på högvarv tills du är inne i windows såvida att du inte själv valt högsta hastigheten.

Jag kör på lägsta hastighet, och den går på högvarv när jag startar datorn sen efter 5-7 sec så hör man att den börjar sakta ner och när man är inne i windows ungefär så har den saktat ner till den hastighet man ska vara i, men min förra h80 den varvade upp i starten men sen efter 5sec så gick den ner direkt på den hastighet den ska vara i, där hörde man aldrig att den börja sakta ner utan den gick direkt ner till "steg1 på kontrollern".. den nya liksom saknar ner och det är långsamt.. tills den slutligen är på den nivå jag valt. Lite irriterande att höra fläktarna gå så högt så länge.

Så din går också liksom instant till låg hastighet igen? och inte saktar ner?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.