Dell smyger ut bildskärmen U2713HM

Permalänk

Designen är ju direkt hämtad från Dell's budget IPSer och ser därför tyvärr ut som stryk. För ful för köp för min del. Hoppas att dom kan komma med en värdig efterträdare till U2711 snart.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regnbågsponny:

Designen är ju direkt hämtad från Dell's budget IPSer och ser därför tyvärr ut som stryk. För ful för köp för min del. Hoppas att dom kan komma med en värdig efterträdare till U2711 snart.

Snart? He, du får nog vänta ett tag till då.
Vad exakt är det som är så fult att du oavsett kvaliteten inte tänker investera i en sådan? Okej om den så ut som en gammal ugn, men annars...

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

jag har en gammal dell 20" från 2005.. vet inte ens vad det är för panel... kanske dags att uppdatera mig på moderna skärmar. varit i småbarnsträsket sen 2006 och har tappat kollen...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av Porraz:

Snart? He, du får nog vänta ett tag till då.
Vad exakt är det som är så fult att du oavsett kvaliteten inte tänker investera i en sådan? Okej om den så ut som en gammal ugn, men annars...

Troligtvis är det så att det kommer dröja ett bra tag till.
Tycker hela designen är ful, foten, ramen, knapparna samt att den ser extremt plastig ut.
Skulle konstant störa mig på att jag tycker att den är så otroligt ful designmässigt att jag till sist inte skulle klara av att ha den ståendes framme. Tycker dock att U2711 är fantastiskt snygg i sin design. Detta är ju dock en smaksak

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

fattar inte denna klagan på antiglare. Man VILL ju ha antiglare, annars måste man ju sitta i totalt mörker för att kunna se nått på skärmen, hatar min glansiga LG skärm och min Laptop och iPad, så fort solen är uppe så ser man inte ett skit. Min Dell 2007WFP 20" S-IPS är fortfarande bästa skärmen i mitt hem efter alla dessa år.

Dra ner gardinerna.
Nä, men seriöst. Det finns för- och nackdelar med båda. I "rätt" miljö är väl blank skärm att föredra, men det beror så klart på. Sen är folk olika känsliga för reflektionerna också. Själv tenderar jag att "se förbi" reflektionerna, så jag störs inte aå mycket av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Om du kör din brightness på 5% så är det inte så konstigt att den inte blir så varm

Själv kör jag den på 100% och efter ett tag ligger den på 40-45 grader.

Det låter högt? http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=... får den kalibrerad på en brightness 22, men jag vet många som kör <10. Själv blir jag väldigt trött i ögonen om det är för ljust.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Dra ner gardinerna.
Nä, men seriöst. Det finns för- och nackdelar med båda. I "rätt" miljö är väl blank skärm att föredra, men det beror så klart på. Sen är folk olika känsliga för reflektionerna också. Själv tenderar jag att "se förbi" reflektionerna, så jag störs inte aå mycket av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl som med allt annat. Smaken är som baken. Finns ju en anledning till att alla proffsskärmar (för digital produktion inte spel) har matt yta Men helt klart blir ju färgerna lite klarare på tex en cinema display, men man har ju alltid någon form av störande belysning i hemmet, om man inte nördat ner sig och anpassat sin arbetsmiljö mer. Men om man inte störs av det så visst Samsung verkar ju dock ha hittat nån form av mellanväg på sina PLS skärmar som har lite snällare antiglare yta, är lite sugen på en sån faktiskt.

Detta är ju lite Fail i min mening.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Datum

Så här sa Dell-säljaren jag har kontakt med ang datum.

Citat:

Vad jag kan se i våra papper så verkar det som att den kommer släppas i EMEA den 15 aug. Detta kan dock bli framskjutet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Varför kunde dom inte designat den som denna? Är så trött på tjocka kanter:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158003-lg_27_ips277l_...

Jag har kollat lite närmre på denna innan, men den har runt 1cm kant ändå. Panelen går inte hela vägen ut i kanten.

U2713 hade jag kunnat tänka mig, men då får den ligga mellan 4-5k som max.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Jag förstår inte riktigt Dells prisstrategi om nu 7 tusen för denna visar sig stämma. U2713 antas ju vara budgetalternativet till 2711 som idag kostar drygt 5. Vem vill ha en enklare version till högre pris? Visst, 2711 har funnits ute ett par år men om den fortfarande skall vara bättre än 2713 så kan inte prisförhållandet mellan dem se ut som det nu verkar. U2412M var ju billigare än 2410 redan från start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Jag förstår inte riktigt Dells prisstrategi om nu 7 tusen för denna visar sig stämma. U2713 antas ju vara budgetalternativet till 2711 som idag kostar drygt 5. Vem vill ha en enklare version till högre pris? Visst, 2711 har funnits ute ett par år men om den fortfarande skall vara bättre än 2713 så kan inte prisförhållandet mellan dem se ut som det nu verkar. U2412M var ju billigare än 2410 redan från start.

Du kan nog bortse från denna prissättning. Tror det kommer se helt annorlunda ut när den väl kommer ut i handeln här i norden

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Du kan nog bortse från denna prissättning. Tror det kommer se helt annorlunda ut när den väl kommer ut i handeln här i norden

Precis. Och Dells hemsida har ju inte alls samma priser som när man kollar på andra butiker. U2711 kostar 8 624 SEK direkt från dem.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Jag har U2711 nu som jag är grymt nöjd med, så hoppas att allt bara är förbättringar! Hoppas även att 30" varianten uppdateras då jag funderat lite på att uppdatera till den. Skärmyta kan man inte får för mycket av, jag lider när jag använder 1680x1050 eller 1920x1080... När man väl har vant sig med en stor skärm och många pixlar är det väldigt svårt att gå tillbaka imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Du kan nog bortse från denna prissättning. Tror det kommer se helt annorlunda ut när den väl kommer ut i handeln här i norden

Jo, det enda logiska är att denna blir billigare än vad U2711 är idag. Kanske med ett introduktionspris på drygt 5000,- för att sen rätt snabbt ta sig ner mot 4500. Då lär den sälja och samtidigt ge korea-skärmarna en match.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Dell ligger långt efter konkurrenterna, jag fick min Yamakasi 27 tum 1440p 120hz H-IPS 6ms panel med nästan ingen inputlag alls för endast 4000kr inklusive tull. Inga döda pixlar eller andra problem för den delen heller. Enda nackdelen är den instabila foten till skärmen.
Dessutom hatar jag Anti-glare som alla Dell skärmar dras med, så skönt att äntligen slippa det. Glossy FTW!
Lär inte vara många som är villiga att betala 7000 kr när man kan få de koreanska skärmarna på ebay för en bråkdel av priset.

Köpte en 27" Yamakasi Catleap med 1440p jag med, dock bara 60hz-modellen.
Inga döda pixlar, perfekt panel vad jag kan se med jämn belysning.
Totalt 2600 kr till dörren levererat med DHL.

Funderar på att plocka upp en till.

Slutligen är jag väl inget större fan av glossy, så hade gärna sett att den var matt. Men för det priset går det ju inte riktigt att klaga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Cain:

Köpte en 27" Yamakasi Catleap med 1440p jag med, dock bara 60hz-modellen.
Inga döda pixlar, perfekt panel vad jag kan se med jämn belysning.
Totalt 2600 kr till dörren levererat med DHL.

Funderar på att plocka upp en till.

Slutligen är jag väl inget större fan av glossy, så hade gärna sett att den var matt. Men för det priset går det ju inte riktigt att klaga

nej 2600kr är ju ingenting för en sådan fin skärm! Förstår inte riktigt hur Dell ska kunna ta 7000kr för sina..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det låter högt? http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=... får den kalibrerad på en brightness 22, men jag vet många som kör <10. Själv blir jag väldigt trött i ögonen om det är för ljust.

Jag tycker det ser väldigt mörkt ut på lägre än 50%, och både de svarta och vita nivåerna ser bra ut med sRGB 100 brightness och 50 contrast med ICC profilen sRGB satt i windows som man får med skärmen.

Men är nog en smak sak (:

http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

jag har en gammal dell 20" från 2005.. vet inte ens vad det är för panel... kanske dags att uppdatera mig på moderna skärmar. varit i småbarnsträsket sen 2006 och har tappat kollen...

Ah, det trevliga träsket. Jag är där nu. Skitkul spela tv-spel med 5åringen . )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Skrivet av Thewiruz:

Sverige .... Och spara på miljön? Åk då över till resten av länderna och predika för de skiter blanka fan i miljön! Själv gräver jag ner batterierna i rabatten ! tvättar bilen med fotogen i naturskydds område. Who cares...

Om du vill att din trädgård ska bli ödeåker så får du själv stå för det.

Ett litet tips: Hus med fin trädgård får du mer för på bostadsmarknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på OLED i 30 tums klassen för runt 10 papp :S då kan vi börja snacka om (iaf för mig) prisvärd uppgradering.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk

Dell väljer bra Samsungskärmar Can't go wrong tror jag, mycket nöjd med mina Ultrasharps i alla fall.

Det är ju bra att författarna talar om att 8ms är gray-to-gray, men frågan är ju varför recensenter ens nämner denna "specifikation", den är ju fullständigt ointressant för användare ända sen LCD-skärmar kom.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HolyFather:

Dell väljer bra Samsungskärmar Can't go wrong tror jag, mycket nöjd med mina Ultrasharps i alla fall.

Vad menat du med Samsungskärmar? Det är ju en LG panel i denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

U2711 har 100 % sRGB. Jag vet inte om 1 % gör så står skillnad i praktiken, men det vore isf sämre, ja.

Hehe. Jag blandade ihop sRGB med NTSC och hade även för mig att U2711 täckte mer än 110% NTSC.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Det beror på att det är backlit LED och den är inte lika strömsnål som edge LED.

Även med backlit led så borde förbrukningen vara kraftigt mycket lägre än med ccfl, eller så är det helt enkelt så att ccfl är ruskigt effektivt, varpå led kan slänga sig ännu längre in i väggen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Även med backlit led så borde förbrukningen vara kraftigt mycket lägre än med ccfl, eller så är det helt enkelt så att ccfl är ruskigt effektivt, varpå led kan slänga sig ännu längre in i väggen.

Problemet är ju att det alltid sägs att LED är så mycket strömsnålare än CCFL och att detta motiverar dess användning. Men ofta ser man i recensioner att slutresultatet i effektförbrukning ändå inte skiljer sig så mycket åt.

Just Dells 23" ju bytte från CCFL till LED förra året, i recensionen på FLatpanles HD eller vilken sida den nu var kom de fram till att skillnaden i effektförbrukning var marginell.

LED ger ju ofta flera nackdelar gentemot CCFL, och om förbrukningen ändå inte blir så mycket lägre tycker jag personligen att införandet av LED-bakgrundsbelysning ofta är något negativt och inte positivt.

Permalänk

Svart att se någon anledning

att välja denna skärm över, till ex, Samsung's PLS-skärm, S27A850D, som kan fås för lite drygt 5700 spänn och som erbjuder en betydlig lägre responstid. Det som jag skulle vilja se är en 27" 16:10 2560 x 1600 PLS- eller IPS-skärm med en responstid som liknar Samsung-skärmens och en snygg konstruktion, för max 5000 baggis....

Henri

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Även med backlit led så borde förbrukningen vara kraftigt mycket lägre än med ccfl, eller så är det helt enkelt så att ccfl är ruskigt effektivt, varpå led kan slänga sig ännu längre in i väggen.

Skrivet av Yrch:

Problemet är ju att det alltid sägs att LED är så mycket strömsnålare än CCFL och att detta motiverar dess användning. Men ofta ser man i recensioner att slutresultatet i effektförbrukning ändå inte skiljer sig så mycket åt.

Kollar man på energiförbrukningen mellan CCFL och Backlit LED så är det trots allt en skillnad på 35-40% till backlit LED fördel så jag förstår inte varför ni är så kritiska.

Om jag sedan får bidra med en högst personlig åsikt: Backlit LED ger bättre bildegenskaper jämfört med CCFL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Kollar man på energiförbrukningen mellan CCFL och Backlit LED så är det trots allt en skillnad på 35-40% till backlit LED fördel så jag förstår inte varför ni är så kritiska.

Om jag sedan får bidra med en högst personlig åsikt: Backlit LED ger bättre bildegenskaper jämfört med CCFL.

CCFL har bättre bildegenskaper i form av korrekt färgåtergivning än alla varianter av W-LED (alltså blå lysdiod med gult fosforskikt), det är ingen åsikt utan vetenskapligt faktum. W-LED är vad som används i de allra flesta skärmar, både backlit och edgelit.

RGB-LED (alltså tre separata lysdioder, röd + grön + blå) är däremot tvärtom bättre än CCFL, men tyvärr är det väldigt ovanligt, väldigt dyrt och lider av problemet att de blå dioderna åldras (dvs tappar ljusstyrka) snabbare än de röda och gröna, så vitbalansen förskjuts med tiden.

Självklart är det högst personligt, men för min del offrar jag inte gärna korrekt färgåtergivning för att spara ström (och reducera värmeutveckling), om det inte är en ordentlig skillnad. Gränsen för detta är 50% för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Detta är ju lite Fail i min mening.

Ja, det är kass men där har de ju med flit ställt skärmen vid ett fönster och vinklat den så vi reflektionen kommit med i bilden. Det måste man ju inte göra. Men jag fattar grejen. Det finns för- och nackdelar som sagt. Men att ha ett disigt ”filter” över hela bilden (matt skärm) ser inte alltid så kul ut det heller. Så för att få mindre reflektioner är matt skärm bra, men det blockerar ju också ljus.

Frågan är om retuschörerna har blanka skärmar enbart för reflektionerna, eller om det är någon annna fördel också?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma