Köpa nytt tyst grafikkort (670)

Permalänk

Köpa nytt tyst grafikkort (670)

Jag tänkte köpa GK110 när det väl kommer, men måste ha ett roligt graffekort fram tills dess. Eftersom det ryktas att 110an kommer förhoppningsvis inom ett halvår så tänkte jag inte köpa det värsta av det värsta just nu utan siktar på ett hyffsat billigt kort som man eventuellt kan överklocka lite.

Vill väldigt gärna att kortet är hyffsat tyst och inte kommer med nån fläkt från helvetet.

Jag är även lite nyfiken på vilka märken som gäller. Jag har sett att många sitter på EVGA och Gigabyte tex. Hur står sig Asus och MSI mm ?

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk

Generellt kan man säga att ASUS DCII samt msi windforce 3 är de "tystaste" modellerna av grafikkort. Dock är inte dessa heller direkt tysta men allt beror på vad man jämför med.

Permalänk
Medlem

Gigabytes modell har väldigt bra rykte, sen är det ju inte så stor skillnad mellan de populära märkena. De flesta är bra.
http://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-2...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Generellt kan man säga att ASUS DCII samt msi windforce 3 är de "tystaste" modellerna av grafikkort. Dock är inte dessa heller direkt tysta men allt beror på vad man jämför med.

Tack för tipset - kollade lite fort på prisjakt och omdömena verkar ju riktigt lovande!

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk
Medlem

Du kan ju även köra referns och slänga på en Arctic-kylare. Tystare hittar du inte, det lovar jag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Du kan ju även köra referns och slänga på en Arctic-kylare. Tystare hittar du inte, det lovar jag.

Hur meckigt är det att montera ihop något sådant?

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk

Har Gigabyte Windforce 670n i mitt Bitfenix Prodigy som står på mitt skrivbord, 20 cm ifrån mig, och den hörs inte över mina fläktar som är 19 dB, säger en hel del tycker jag!

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Entusiast

Själv kör jag grafikkortet i signaturen och jag fick verkligen vad jag ville-Ett tyst men högpresterande grafikkort!
Fläkten hörs på 100% det är ju sant men under 70% så låter fläkten knappt över huvud taget och själv så finner jag det svårt att höra fläkten i 100% in-game vilket kommer bli bra senare eftersom jag tänker köra en SLI-konfiguration

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av LtnCharles:

Har Gigabyte Windforce 670n i mitt Bitfenix Prodigy som står på mitt skrivbord, 20 cm ifrån mig, och den hörs inte över mina fläktar som är 19 dB, säger en hel del tycker jag!

Najs, även under load?

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av rackarpelle:

Hur meckigt är det att montera ihop något sådant?

Det är inte meckigt alls, väldigt lätt faktiskt. Dock brukar ju garantin försvinna i och med att man pillrar med grafikkortet.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Skrivet av rackarpelle:

Najs, även under load?

Ska testa BF3 imorgon och se hur den låter!

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rackarpelle:

Hur meckigt är det att montera ihop något sådant?

Inte värre än att man klarar av det på första försöktet någonsin, bara att kolla i pappers-guiden som följer med.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

EVGA tillåter att man bytar kylare utan bryta garantin.
Rätta mig ifall jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Du kan ju även köra referns och slänga på en Arctic-kylare. Tystare hittar du inte, det lovar jag.

För de pengarna kan du lika gärna köpa Asus DCII och ha garanti kvar på grejorna.. Betvivlar att det blir tystare.

Finns det någon jämförande test?

//Lasse

Permalänk

Arctic Accelereo är betydligt tystare än Asus DCII

Har testat båda och de är faktiskt stor skillnad.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

För de pengarna kan du lika gärna köpa Asus DCII och ha garanti kvar på grejorna.. Betvivlar att det blir tystare.

Finns det någon jämförande test?

//Lasse

Herrejösses, Asus DCII låter som en orkan i jämnförelse.

P.S EVGA har väll garanti som gäller även vid kylarbyte?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Herrejösses, Asus DCII låter som en orkan i jämnförelse.

P.S EVGA har väll garanti som gäller även vid kylarbyte?

Har du hört DCII på 6-serien eller den äldre 5-serien? Mitt 560 kort lät som en orkan jämfört med mitt nuvarande 670.

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Har du hört DCII på 6-serien eller den äldre 5-serien? Mitt 560 kort lät som en orkan jämfört med mitt nuvarande 670.

//Lasse

Radeon 7970 Asus DCII, lämmnade tillbaka det på grund av spännings-lås och alldeles för högljudd fläkt för att man ska betala extra för den.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Gigabyte 670WF3 låter i princip inte alls, även vid överklockning. Är fanimej det tystaste grafikkortet jag någonsin har haft, och då har jag haft allt ifrån Asus DCU2 till gud vet vad.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Gigabyte 670WF3 låter i princip inte alls, även vid överklockning. Är fanimej det tystaste grafikkortet jag någonsin har haft, och då har jag haft allt ifrån Asus DCU2 till gud vet vad.

Hade du ett 670 DCII då, eller något annat DCII kort?

670 DCII: 25 DB vid load
http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_670_Direc...

670 Windforce: 32 DB vid load. Citat: Idle noise levels are outstanding, actually the card is the quietest GTX 670 we tested so far in idle. Under load the fan ramps up a bit but ends up being much quieter than the NVIDIA reference design. It is barely audible under load, but we've tested other cards like the ASUS DC II that is even quieter.

http://www.techpowerup.com/reviews/Gigabyte/GeForce_GTX_670_W...

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Hade du ett 670 DCII då, eller något annat DCII kort?

670 DCII: 25 DB vid load
http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_670_Direc...

670 Windforce: 32 DB vid load. Citat: Idle noise levels are outstanding, actually the card is the quietest GTX 670 we tested so far in idle. Under load the fan ramps up a bit but ends up being much quieter than the NVIDIA reference design. It is barely audible under load, but we've tested other cards like the ASUS DC II that is even quieter.

http://www.techpowerup.com/reviews/Gigabyte/GeForce_GTX_670_W...

//Lasse

Ett annat kort.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av rackarpelle:

Najs, även under load?

Testade i 20 min Gulf of Oman 64p, hörde inte grafikkortsfläktarna en enda gång!

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem

gigabyte kortet är ljudlöst även vid överklockning. kan inte annat än rekommendera det

Visa signatur

CHASSI: CM haf-x GPU: GTX 780 CPU: I5 3570K mobo: gigabyte Z77x ud3h PSU: xfx 750w RAM: 16gb 2200mhz

Permalänk
Medlem

Beror nog på hur tyst burk man har i övrigt. Blev lite besviken på ljudnivån på G WF3 670OC som jag köpte. Men orkade inte fippla med returer och dessutom skulle inte ett Asus passa i min lilla burk. Det är nämligen tjockare än G kortet om än väldigt marginellt. Går säkert fixa en fläktkurva och så, men inte orkat göra det än.

Det som jag blev mest förvånad över är att Gigabytekortet är helt mjukvarustyrt. Det kör 100% tills dess att drivrutinerna stryper hastigheten. Så till man kommer till skrivbordet så låter det som burken vill flyga iväg.

Vet inte hur Asus kortet är, men de sägs vara tystare om än smula varmare. Tror ärligt jag hade tagit det varmare nu i eftertanke.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com