ASUS 560Ti DCII, fläktar varvar inte upp

Permalänk
Medlem

ASUS 560Ti DCII, fläktar varvar inte upp

Hej

Har ett 560Ti DCII som funkat klanderfritt sen jag köpte det för nåt år sen. Har pockat bort kylaren ett par gånger för rengöring (dammigt och utan fläktfilter...).

Men efter senaste gången så vill inte fläkten varva upp under belastning. Det funkar inte heller att styra med AB utan dom ligger på nån grundnivå. Testat med nyinstallation av Windows och flera olika drivrutiner.

Förslag på vad jag kan kolla för att fixa detta? Funderar på att reflasha original-BIOS om nuvarande har blivit korrupt eller nåt (då måste jag ju iof få tag på ett först).

Tacksam för svar.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Vad ligger tempsen för?
Kanske inte behöver varva upp.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Mitt 560Ti DCII varvar inte heller upp??Men går aldrig över 50 grader heller

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Vad ligger tempsen för?
Kanske inte behöver varva upp.

Jodå, tempsen ökar och klättrade upp till 80-strecket (under stresstest) innan jag tyckte det var dags att ge mig. Detta vid standardspänning och klock. Innan så låg den oftast vid 70 grader vid full belatning och 100% fläkt, vid 980MHz@1.15V.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Jodå, tempsen ökar och klättrade upp till 80-strecket (under stresstest) innan jag tyckte det var dags att ge mig. Detta vid standardspänning och klock. Innan så låg den oftast vid 70 grader vid full belatning och 100% fläkt, vid 980MHz@1.15V.

Låter konstigt. Du kan ju göra egen fläktkurva i MSI Afterburner. Testa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Låter konstigt. Du kan ju göra egen fläktkurva i MSI Afterburner. Testa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Testat det, samt att mauellt sätta fläkten på 100% (eller någon annanstans mellan 0-100%) i Afterburner. Fläktarna vägrar att varva upp.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Testat det, samt att mauellt sätta fläkten på 100% (eller någon annanstans mellan 0-100%) i Afterburner. Fläktarna vägrar att varva upp.

Dom borde ju vara defekta det

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Hej

Har ett 560Ti DCII som funkat klanderfritt sen jag köpte det för nåt år sen. Har pockat bort kylaren ett par gånger för rengöring (dammigt och utan fläktfilter...).

Men efter senaste gången så vill inte fläkten varva upp under belastning. Det funkar inte heller att styra med AB utan dom ligger på nån grundnivå. Testat med nyinstallation av Windows och flera olika drivrutiner.

Förslag på vad jag kan kolla för att fixa detta? Funderar på att reflasha original-BIOS om nuvarande har blivit korrupt eller nåt (då måste jag ju iof få tag på ett först).

Tacksam för svar.

--------------
Du vet att du inte kommer kunna skicka in kortet på garantiutbyte om du tagit bort fläkt osv?

Det är väl kanske en trasig fläkt på den? att motorn pajat eller att du pajat ngt när du monterat av och på, använd tryckluft på burk nästa gång du rengör ditt grafikkort och håll stilla fläkten och blås rent, så slipper man att bryta garantin på sitt kort och får det rengjort perfekt
Nu är väl enda lösningen för dig att skaffa en annan fläkt, t e x från arctic lr nåt sånt, men har hört att dessa inte passar på dc-korten för att det inte är standardpcb, men är osäker på om det stämmer

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

--------------
Du vet att du inte kommer kunna skicka in kortet på garantiutbyte om du tagit bort fläkt osv?

Det är väl kanske en trasig fläkt på den? att motorn pajat eller att du pajat ngt när du monterat av och på, använd tryckluft på burk nästa gång du rengör ditt grafikkort och håll stilla fläkten och blås rent, så slipper man att bryta garantin på sitt kort och får det rengjort perfekt
Nu är väl enda lösningen för dig att skaffa en annan fläkt, t e x från arctic lr nåt sånt, men har hört att dessa inte passar på dc-korten för att det inte är standardpcb, men är osäker på om det stämmer

Mjo, köpt det beggat så garanti har jag aldrig haft.

Börjar luta mer åt att sättadit två 92mm istället för dom som sitter där nu. Eller om man kan hitta nån universalmodell att modda dit.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Mjo, köpt det beggat så garanti har jag aldrig haft.

Börjar luta mer åt att sättadit två 92mm istället för dom som sitter där nu. Eller om man kan hitta nån universalmodell att modda dit.

-------------------------
Ah, okej, hm men prova med buntband, det går att sätta fast det mesta med såna^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Jodå, tempsen ökar och klättrade upp till 80-strecket (under stresstest) innan jag tyckte det var dags att ge mig. Detta vid standardspänning och klock. Innan så låg den oftast vid 70 grader vid full belatning och 100% fläkt, vid 980MHz@1.15V.

Hur kan du behöva 1.15v @ 980MHz när mitt klarar 1.05v @ 950Mhz?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Hur kan du behöva 1.15v @ 980MHz när mitt klarar 1.05v @ 950Mhz?

Skickades från m.sweclockers.com

Folding@Home. Och drog upp spänning på max och klockade tills det inte gick mer, möjligt att den hade klarat lägre spänning, men jag var för lat för att kolla.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Folding@Home.

Behöver du mer volt för det?
Hur kommer det sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Behöver du mer volt för det?
Hur kommer det sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Stressar kortet (kärnan) mer än spel/bench.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Stressar kortet (kärnan) mer än spel/bench.

Ah okej

Skickades från m.sweclockers.com