Permalänk
Medlem

Avmontering av AM3 sockeln, hur?

Tja

Som rubriken lyder så undrar jag hur man monterar av AM3 sockeln, tänkter då mest ta bort den vita plastbiten

Någon som vet, utan av man riskerar att får loss biten i flera delar

Mvh

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zezo:

Tja

Som rubriken lyder så undrar jag hur man monterar av AM3 sockeln, tänkter då mest ta bort den vita plastbiten

Någon som vet, utan av man riskerar att får loss biten i flera delar

Mvh

Trollar du eller?
Vad jag vet är den ihoplödad med mobot, så det lär bli tufft.
Varför detta extraarbete?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om sockeln är lödd så borde väl värme på baksidan med förslagsvis en värmepistol fixa biffen

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zezo:

Tja

Som rubriken lyder så undrar jag hur man monterar av AM3 sockeln, tänkter då mest ta bort den vita plastbiten

Någon som vet, utan av man riskerar att får loss biten i flera delar

Mvh

Jag skulle tippa på varmluftspenna från baksidan tills den lossnar, blir nog värre att få dit en ny ifall du tänkte försöka byta, eftersom de brukar bakas i BGA-ugn (Ball Grid Array, är ju ofta små kulor av lödtenn på undersidan av såna här komponenter)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Om sockeln är lödd så borde väl värme på baksidan med förslagsvis en värmepistol fixa biffen

Ja den är fastlödd, ganska rejält också.
Får nog bli vinkelslipen

Får man fråga varför? haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Ja den är fastlödd, ganska rejält också.
Får nog bli vinkelslipen

Får man fråga varför? haha

Tillräckligt med värme så släpper ju löd-tennet.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Tillräckligt med värme så släpper ju löd-tennet.

Ja mitt svar med vinkelslip var väl inte direkt seriöst heller

Permalänk
Medlem

Roliga svar man får =)

Tror ni missförstod mig

Den vita plastbiten som glider horisontellt med sockeln.

Fick en billig Phenom II som saknade en pinne, råkade klippa till en för kort koppartråd som ersätter den saknade pinnen.

Fick bort plastbiten nu, kommer bilder på hur det ser ut när överföringen från mobilen vill komma ihåg.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zezo:

Tror ni missförstod mig

Den vita plastbiten som glider horisontellt med sockeln.

Fick en billig Phenom II som saknade en pinne, råkade klippa till en för kort koppartråd som ersätter den saknade pinnen.

Fick bort plastbiten nu, kommer bilder på hur det ser ut när överföringen från mobilen vill komma ihåg.

Fattar nada! Skall bli intressant med bild!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Försöker överföra bilder från mobil med mms med fungerar sådär

Har varken kabel eller blåtand.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zezo:

Försöker överföra bilder från mobil med mms med fungerar sådär

Har varken kabel eller blåtand.

Kör mail istället

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Nu fungerade det, här kommer en bild utan den vita plastbiten.

Ni kan också se att det sitter en kopparbit från en kopparkabel, hade klippt biten någon mm för kort så den fick ingen kontakt.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."