Permalänk

Säkert att köpa am3+?

Hej, jag funderar på att köpa en amd fx-8120 och behöver därför ett moderkort. Vad jag har upptäckt är att de flesta korten inte stödjer bulldozer med den första biosversionen de kom ut med. Är det, 10 månader sen lanseringen av bulldozer, fortfarande risk för att moderkortet inte stöder de nya processorerna "out of the box"? Eller är i princip alla uppdaterade?

Visa signatur

Intel 3570k @4,0GHz// H70core+2st Corsair SP 120 QE// EVGA gtx 660 ti// MSI Z77a-G43// Corsair vengeance LP 8GB// Kingston v300 120GB// Verbatim 128GB// Western Digital blue 1TB// Be Quiet! Pure power L8 530W// Fractal design define r3.
Dualboot Linux Mint 14/windows 7

Permalänk
Hedersmedlem

Inte om du köper från dem mer etablerade firmorna typ Komplett, Inet och Webbhallen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hur är det med typ cdon och proshop?

Visa signatur

Intel 3570k @4,0GHz// H70core+2st Corsair SP 120 QE// EVGA gtx 660 ti// MSI Z77a-G43// Corsair vengeance LP 8GB// Kingston v300 120GB// Verbatim 128GB// Western Digital blue 1TB// Be Quiet! Pure power L8 530W// Fractal design define r3.
Dualboot Linux Mint 14/windows 7

Permalänk
Medlem

Jag har en FX-4100 och ett GA-970A-UD3 köpt från Inet, fungerade skitbra "out of the box", men fick bluescreens när jag ville köra vissa spel så flashade BIOS och det löste sig.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Jag köpte samma processor, tror den kommer vara kanon men mitt moderkort har fel BIOS så de får ingen kontakt med varandra. Jag köpte asus och får ingen hjälp av cdon då dom inte anser att det är deras ansvar. Testa med ett annat märke om du inte har en äldre AM3 processor tillgänglig men detta fel kan hände även för intel och brukar ske ofta märker jag när man kollar på SWEC

Permalänk

FarfarBrum, var det länge sedan du köpte det, eller är problemen kvar?

Visa signatur

Intel 3570k @4,0GHz// H70core+2st Corsair SP 120 QE// EVGA gtx 660 ti// MSI Z77a-G43// Corsair vengeance LP 8GB// Kingston v300 120GB// Verbatim 128GB// Western Digital blue 1TB// Be Quiet! Pure power L8 530W// Fractal design define r3.
Dualboot Linux Mint 14/windows 7

Permalänk
Inaktiv

Exempel på kort som funkar out-of-the-box är ASRock 970 Pro3, 990FX Extreme3 bland annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har FX-8120 med ett ASUS Sabertooth 990FX och det funkar perfekt. BIOS var inte uppdaterad från butik (komplett) med det funkade finfint att använda så man kunde uppdatera själv utan att krångla med en annan cpu.

Permalänk

ObviouslyGod, hur gör man då? Datorn startar väl inte?

Visa signatur

Intel 3570k @4,0GHz// H70core+2st Corsair SP 120 QE// EVGA gtx 660 ti// MSI Z77a-G43// Corsair vengeance LP 8GB// Kingston v300 120GB// Verbatim 128GB// Western Digital blue 1TB// Be Quiet! Pure power L8 530W// Fractal design define r3.
Dualboot Linux Mint 14/windows 7

Permalänk
Skrivet av Haraldskii:

Hej, jag funderar på att köpa en amd fx-8120 och behöver därför ett moderkort. Vad jag har upptäckt är att de flesta korten inte stödjer bulldozer med den första biosversionen de kom ut med. Är det, 10 månader sen lanseringen av bulldozer, fortfarande risk för att moderkortet inte stöder de nya processorerna "out of the box"? Eller är i princip alla uppdaterade?

Jag kör med sakerna i sign. Inga problem alls med moderkort och processor allt funka direkt vid inkoppling

Visa signatur

CPU: FX-4170 @Stock GPU: Sapphire HD 6870 Minne: 8Gb G.skill Ripjaws MB: Asus M5A97 SSD: Kingston 120GB PSU: OCZ ModXStream Pro 700W

Permalänk
Skrivet av Haraldskii:

ObviouslyGod, hur gör man då? Datorn startar väl inte?

Jodå den ska starta utan problem. Eller gjorde det för mig iallafall

Permalänk
Skrivet av ObviouslyGod:

Jodå den ska starta utan problem. Eller gjorde det för mig iallafall

För mig gjorde det tyvärr inte Eftersom CDON inte hjälper mig eller låter mig skicka tillbaka det då dom totalt ignorerar mig så får jag låna en äldre processor av en kompis... Sjukt segt köpte mitt i början av augusti och det funkar fortfarande inte :/ Lite tråkigt att man inte kan få hjälp när man köper det i delar så, ibland så vore det kanske bättre att köpa den hel, fast kanske inte lika roligt!

Permalänk
Medlem

Nya revision 2.0 av Saberooth990FX har tydligen USB BIOS Flashback med en extra knapp bredvid en särskild USB-port, denna saknas dock på både mitt och sambons kort:

Själv klarade jag mig med min 1090T, men sambons moderkort fick vi stoppa i hennes gamla Athlon II x4 för att flasha upp över version 0705 så den hittade FX-8120n.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av blackeagle:

Nya revision 2.0 av Saberooth990FX har tydligen USB BIOS Flashback med en extra knapp bredvid en särskild USB-port, denna saknas dock på både mitt och sambons kort:

http://www.asus.com/websites/Global/products/Yk1gGoRISkgLawoj...

Själv klarade jag mig med min 1090T, men sambons moderkort fick vi stoppa i hennes gamla Athlon II x4 för att flasha upp över version 0705 så den hittade FX-8120n.

Sitter hon fortfarande med 0705 kan det vara idé att uppgradera, senare versioner har gjort en del för FX.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Sitter hon fortfarande med 0705 kan det vara idé att uppgradera, senare versioner har gjort en del för FX.

Nej, hon har senaste redan, vi la in 12.08 vid installationen och jag flashade in senaste 13.xx igår på bägge våra moderkort.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

Ska du köpa amd vänta till Vishera kommer ut, vilka kan användas på am3+ moderkort. Vishera priocessorerna lär vara bättre än phenom II och fx serierna.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av blackeagle:

Nej, hon har senaste redan, vi la in 12.08 vid installationen och jag flashade in senaste 13.xx igår på bägge våra moderkort.

Och jag som bara sitter med 12.xx!
Det är en av fördelarna med lite dyrare moderkort, supporten är bättre, tex fler BIOS-uppdateringer.

Skrivet av Az1337:

Ska du köpa amd vänta till Vishera kommer ut, vilka kan användas på am3+ moderkort. Vishera priocessorerna lär vara bättre än phenom II och fx serierna.

Pratas tyvärr om så sent som Oktober för Vishera, väntan kan kännas lång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Jag vet, då kan man satsa på ett am3+ moderkort med en Ph II 965BE, och sedan eventuellt byta till vishera processor om 6 mån eller något om man känner för det. I nuläget är en PH II 965BE mest prisvärd gällande amd.