Har jag PCI-E bottleneck?

Permalänk

Har jag PCI-E bottleneck?

Skrev detta på ett engelskt forum, för trött att översätta
Det är alltså 80% på en GPU medan andra ger 99%

Kan väl påpeka att i Cysis2 så är båda GPU 99%.

I currently have a Z68 motherboard that is PCI-E 2.0 ( up to X8/X8).
I have 2 AMD 7950 3GB (1100core 1575memory).

So when running Alan Wake one GPU is 99% the other is 80%(?!?!)
My fps is 44fps and CPU is nowhere near it's full load.

My resolution is 5760*1080....

:Sp :Sp

Permalänk
Skrivet av grandpatzer:

Skrev detta på ett engelskt forum, för trött att översätta
Det är alltså 80% på en GPU medan andra ger 99%

Kan väl påpeka att i Cysis2 så är båda GPU 99%.

I currently have a Z68 motherboard that is PCI-E 2.0 ( up to X8/X8).
I have 2 AMD 7950 3GB (1100core 1575memory).

So when running Alan Wake one GPU is 99% the other is 80%(?!?!)
My fps is 44fps and CPU is nowhere near it's full load.

My resolution is 5760*1080....

:Sp :Sp

Testa spel som bf3 istället? Kan vara att Alan wake är dåligt optimerat

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Testa spel som bf3 istället? Kan vara att Alan wake är dåligt optimerat

Som sagt så får jag 99% på båda i Crysis2, men även om BF3 går bra så kan det vara så att Alan wake kräver mer bandwidth?

Permalänk
Medlem

Alan Wake är en dålig konsolport.. det är nästan som att benchmarka med GTA IV, resultaten blir horribla

och nej x8 pci-e 2.0 är tillräckligt som du kan se i crysis 2 där korten utnyttjas till max

Permalänk
Skrivet av Uvania:

Alan Wake är en dålig konsolport.. det är nästan som att benchmarka med GTA IV, resultaten blir horribla

och nej x8 pci-e 2.0 är tillräckligt som du kan se i crysis 2 där korten utnyttjas till max

även fast det är konsolport så är det snyggt och bra ändå

Då får jag hoppas att x8 pci-e räcker nästa generation grafikkort så jag slipper uppgradere moderkort nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av grandpatzer:

även fast det är konsolport så är det snyggt och bra ändå

Då får jag hoppas att x8 pci-e räcker nästa generation grafikkort så jag slipper uppgradere moderkort nästa år

ingen som vet, kanske? kanske inte.. den som lever får se men dom flesta Z68 brädorna är GEN3 där det bara krävs en ivy bridge cpu för att få tillgång till pci-e 3.0 x8/x8 som absolut inte är i närheten av att flaska

Permalänk
Skrivet av Uvania:

ingen som vet, kanske? kanske inte.. den som lever får se men dom flesta Z68 brädorna är GEN3 där det bara krävs en ivy bridge cpu för att få tillgång till pci-e 3.0 x8/x8 som absolut inte är i närheten av att flaska

Tyvärr så är nog inte alla moderkort PCI-E 3.0 redo....

Mitt nuvarande moderkort är revision 1.0 och enligt tillverkar sidan så är det PCI-E 2.0
Medans revision 1.3 av samma moderkort så står det PCI-E 3.0 ready med Ivy Bridge.

Permalänk
Medlem

Även om cpun inte maxxar testa dra en mildare overclock se om det blir någon skillnad alls har du ditt svar om de kanske kan va de.
Eller gör som ovan sa testa ett annat spel kan vara att det du spelar är dåligt optimerat.

Men att det skulle vara en begränsning i pci-e 2.0 är inte en chans det är de inte med 7970 heller.
Hittills är det bara med dual gpu kort som t.ex. 690 i sli fast även där är det marginellt flaskat av pci-e slotsen.

Hitta de här
"Alan Wake is most dependent on a fast bus interface, losing up to 70% framerate"
http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Ivy_Bridge_PCI-Expre...

Läs allt där så blir du nog lite klokare hur stor skillnad det faktiskt är mellan PCI-E 2.0-3.0.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|