Får en slags epilepsi, vad göra och vad är det?

Permalänk
Inaktiv

Får en slags epilepsi, vad göra och vad är det?

Hej! Jag har under många år märkt att jag får en slag epilepsi, vad den gör är att den stänger av mina känslor och gör så att jag tror att saker inte händer när det gör det (jag misstror mig själv) Varför jag kallar det epilepsi är för att det händer när det blinkar osv, till exempel igår på gothia hade jag riktigt roligt, strulade med några osv. Men jag känner inga känslor och jag verkligen ifrågasätter mig själv om det verkligen hände. Vad ska jag göra åt detta "probem"?
Edit: kan också tillägga att jag ser lite suddigare också!

Permalänk
Medlem

Är ingen doktor men låter som du har lite problem med verklighetsuppfattning, självsäkerhet och möjligen små inslag av paranoia. Om du känner att dina känslor eller "psyke" skapar problem för dig i vardagen så rekommenderar jag dig att uppsöka läkare eller psykolog för rådgivning.

Även om det finns mycket kunnigt folk på detta forum så vore en ren professionell åsikt mer lämplig. Ta min första mening i detta inlägg med en stor nypa salt, jag är som sagt inte "skolad" i varken medicin eller psykologi. Lycka till!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zin:

Är ingen doktor men låter som du har lite problem med verklighetsuppfattning, självsäkerhet och möjligen små inslag av paranoia. Om du känner att dina känslor eller "psyke" skapar problem för dig i vardagen så rekommenderar jag dig att uppsöka läkare eller psykolog för rådgivning.

Även om det finns mycket kunnigt folk på detta forum så vore en ren professionell åsikt mer lämplig. Ta min första mening i detta inlägg med en stor nypa salt, jag är som sagt inte "skolad" i varken medicin eller psykologi. Lycka till!

Jo tack, har haft lite problem med självsäkerhet innan! Får väl släpa mig till Doktorn någon gång, får se. Det som stör mig är att jag inte känner känslor..

Permalänk
Medlem

Låter som att du var trött, full eller hade "open mind" att man inte tänker utan är 100% spontan, då brukar inte lika mycket "registreras" för mig.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Det här låter helt klart mer psykiskt än något annat.
Jag tror jag förstår lite vad du menar, jag kan till exempel känna när jag jobbar ibland att det inte riktigt känns på riktigt, mer att man bara flyter med på något sätt. Dock tror jag att det åtminstone för min del mer handlar om att minnet busar lite med en, och att man i efterhand minns tillbaka på denna känsla som starkare än vad den faktiskt var. Men det gör det ju inte mindre hemskt för det, att minnas en rolig utekväll eller en upplevelse är ju minst lika viktigt som att det var rolig när den faktiskt hände.

Gå till en psykolog kanske? Prata om'et.

Permalänk
Inaktiv

Kan tillägga att jag inte har varit "direkt" trött vid tillfällen, kan säga att jag får en slags glömska (?) tex kommer jag inte ihåg att jag strula med någon igår, utan folk har sagt det till mig. Kommer väl ihåg lite men inget direkt...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Antzo:

Låter som att du var trött, full eller hade "open mind" att man inte tänker utan är 100% spontan, då brukar inte lika mycket "registreras" för mig.

Vad menar du med "open mind"? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Vad menar du med "open mind"? ^^

Du går väldigt ofta på "auto-pilot" så att säga. Våra hjärnor klarar av att reflektera på oss själva, men oftast så gör vi saker helt automatiskt.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Coldfire2143:

Du går väldigt ofta på "auto-pilot" så att säga. Våra hjärnor klarar av att reflektera på oss själva, men oftast så gör vi saker helt automatiskt.

Ja! Så är det faktiskt! Jag har ofta autopilot under dessa stunder. Sen känner jag ingen rädsla, kärlek eller lust under den här "omständigheten"

Permalänk
Medlem

Det bästa är ju ändå att du går till en läkare då det krävs mer information varav en hel del inte är så lätta att förmedla på internet och även om någon här skulle lyckas att fastställa en diagnos så kan h*n inte behandla dig här

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Låter som du har starka psykopatiska tendenser, super som en vilde eller helt enkelt bara inte är van vid din hjärna ännu (i ungdomen utvecklas hjärnan ofantligt och man kan lätt får skumma beteendestörningar som växer bort med tiden - inget att oroa sig för).

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Det låter som dissociativa symtom. Dessa är inte helt ovanliga under tonåren när hjärnan växer.

Vanliga: ”Det kändes konstigt”, ”Det kändes som att jag svävade / flöt iväg”, ”Jag kände mig utanför min kropp / frånkopplad / borta / långt borta från det som skedde omkring mig”, ”Det kändes som om jag var någon annanstans”, ”Som att jag var där, men ändå inte”, ”Jag kunde se och höra allting, men inte reagera på det”.

http://www.funktionellasymptom.se/#/dissociativa-symptom/4541...

De beskriver bland annat din synrubbning.

Det är vanligt att patienter beskriver att synbilden ibland blir suddig och de tvingas spänna ögonen för att få tillbaka normal synskärpa. Ibland kan man börja se dubbelt. Symptomet beror ofta på "ackommodationsspasm", att något av ögonen aktivt "riktas in" mot nästippen. Detta leder till kramp i en muskel som styr ögonen. Ackommodation är en normal ögonrörelse men det kan ibland bli överaktivt hos patienter med funktionella symptom.

http://www.funktionellasymptom.se/#/synrubbning/4541247156

Även minnesproblemen stämmer in!

http://www.funktionellasymptom.se/#/minnesproblem/4541247147

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Epilepsi är faktiskt inte så dumt tänkt, men jag tror ändå att någon dissociativ störning är troligare (om nu inte en mycket specifik form av ännu ej beskriven epilepsi skulle kunna vara en neurologisk förklaring för dissociativa störningar).

Det finns hundratals neurologiska eller psykiatriska tillstånd, droger och sjukdomar som kan ge upphov till intermittenta (tillfälliga) "losskopplingar" mellan jagkänslan och världen runt omkring. Som föregående talare sa är det inte ovanligt att sådant händer under normal hjärnutveckling i tonåren. Tidigare också. Men, å andra sidan finns det gott om mer allvarliga och permanenta sjukdomar som tenderar att bryta ut i tonåren. Har du någon gång haft hjärn(hinne)inflammation som barn?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nikce:

Det låter som dissociativa symtom. Dessa är inte helt ovanliga under tonåren när hjärnan växer.

Vanliga: ”Det kändes konstigt”, ”Det kändes som att jag svävade / flöt iväg”, ”Jag kände mig utanför min kropp / frånkopplad / borta / långt borta från det som skedde omkring mig”, ”Det kändes som om jag var någon annanstans”, ”Som att jag var där, men ändå inte”, ”Jag kunde se och höra allting, men inte reagera på det”.

http://www.funktionellasymptom.se/#/dissociativa-symptom/4541...

De beskriver bland annat din synrubbning.

Det är vanligt att patienter beskriver att synbilden ibland blir suddig och de tvingas spänna ögonen för att få tillbaka normal synskärpa. Ibland kan man börja se dubbelt. Symptomet beror ofta på "ackommodationsspasm", att något av ögonen aktivt "riktas in" mot nästippen. Detta leder till kramp i en muskel som styr ögonen. Ackommodation är en normal ögonrörelse men det kan ibland bli överaktivt hos patienter med funktionella symptom.

http://www.funktionellasymptom.se/#/synrubbning/4541247156

Även minnesproblemen stämmer in!

http://www.funktionellasymptom.se/#/minnesproblem/4541247147

Tackar som Fan! Stämde in Riktigt bra där!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MBY:

Epilepsi är faktiskt inte så dumt tänkt, men jag tror ändå att någon dissociativ störning är troligare (om nu inte en mycket specifik form av ännu ej beskriven epilepsi skulle kunna vara en neurologisk förklaring för dissociativa störningar).

Det finns hundratals neurologiska eller psykiatriska tillstånd, droger och sjukdomar som kan ge upphov till intermittenta (tillfälliga) "losskopplingar" mellan jagkänslan och världen runt omkring. Som föregående talare sa är det inte ovanligt att sådant händer under normal hjärnutveckling i tonåren. Tidigare också. Men, å andra sidan finns det gott om mer allvarliga och permanenta sjukdomar som tenderar att bryta ut i tonåren. Har du någon gång haft hjärn(hinne)inflammation som barn?

Inte vad jag vet... Tror inte det!

Permalänk

Känner igen detta! har själv haft enorma sov störningar viket medfört att jag brukade vara uppe länge(1-2 dygn) Jag själv kännnde mig lite tom? I bland kunde jag när skall sova att jag kan ligga i sängen och det kunde kännas som att jag är utanför mig själv(kanske låter dumt)
Har känt lite depression och ingen lust med något alls, inget är roligt. Allt som jag gillade att göra känns bara som en pina. Hade f.ö en tjej innan som jag känt i 10 år(den som man tror man skall spendera resten av sitt liv med... eller något) Hade då en väldigt sjysst 1366 rigg med ROG moderkort 16GB ram 5 gpuer (4ATI en Nvidia som PhysX) Sjysst ljudkort och hela rubbet

Jag hade den datorn, tjejen, jävligt fin Volvo 740(stylad med ett snyggt kjolpaket, ljudanläggning, tonade rutor, grön metallic, vässad motor)

Det som många i min ålder då(16år) drömde om. Men själv tyckte jag att allt var skit, spaceade ut ofta, "autopiloten" var "igång".
mådde inge vidare, flickvännen jag hade då var mest för att avreagera mig... i slutet var det i stort sätt att jag bara ringde just för de...

Nu var detta dock ett bra tagsdan nu, Flickvännen och jag sa upp förhållandet och sålde bilen samt datorn. För dom pengarna spenderade jag upp på att bland annat supa upp och bygga en dator som bara skulle stå där hemma(stod mest och samlade damm, Amd X2 2ghz och 2Gb ram Nvidia IGP)

Men nu för tiden så mår jag mycket bättre!

Jag vet inte hur gammal du är TS, men jag tror att med lite tid och kanske bryta upp med gamla grejer. kanske det kan hjälpa. Kände igen mig i mycket av det du skrev

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av roykio:

Känner igen detta! har själv haft enorma sov störningar viket medfört att jag brukade vara uppe länge(1-2 dygn) Jag själv kännnde mig lite tom? I bland kunde jag när skall sova att jag kan ligga i sängen och det kunde kännas som att jag är utanför mig själv(kanske låter dumt)
Har känt lite depression och ingen lust med något alls, inget är roligt. Allt som jag gillade att göra känns bara som en pina. Hade f.ö en tjej innan som jag känt i 10 år(den som man tror man skall spendera resten av sitt liv med... eller något) Hade då en väldigt sjysst 1366 rigg med ROG moderkort 16GB ram 5 gpuer (4ATI en Nvidia som PhysX) Sjysst ljudkort och hela rubbet

Jag hade den datorn, tjejen, jävligt fin Volvo 740(stylad med ett snyggt kjolpaket, ljudanläggning, tonade rutor, grön metallic, vässad motor)

Det som många i min ålder då(16år) drömde om. Men själv tyckte jag att allt var skit, spaceade ut ofta, "autopiloten" var "igång".
mådde inge vidare, flickvännen jag hade då var mest för att avreagera mig... i slutet var det i stort sätt att jag bara ringde just för de...

Nu var detta dock ett bra tagsdan nu, Flickvännen och jag sa upp förhållandet och sålde bilen samt datorn. För dom pengarna spenderade jag upp på att bland annat supa upp och bygga en dator som bara skulle stå där hemma(stod mest och samlade damm, Amd X2 2ghz och 2Gb ram Nvidia IGP)

Men nu för tiden så mår jag mycket bättre!

Jag vet inte hur gammal du är TS, men jag tror att med lite tid och kanske bryta upp med gamla grejer. kanske det kan hjälpa. Kände igen mig i mycket av det du skrev

Jag är 13, ska flytta till England om 2~ veckor, ny pc hela rubbet, men kände så här innan jag flyttade till där jag är nu!

Permalänk

Då är du en 99/98 isf är du och min bror lika gamla

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Jag är 13, ska flytta till England om 2~ veckor, ny pc hela rubbet, men kände så här innan jag flyttade till där jag är nu!

Använder du några droger?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nikce:

Använder du några droger?

Dricker på fester osv... "Problem" uppkom långt innan jag började med det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Dricker på fester osv... "Problem" uppkom långt innan jag började med det...

Ok. Undvik alkoholen, du är trots allt bara 13.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Fick veta av min mor att jag har haft hjärnhinne inflamation i samband med min borelia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Fick veta av min mor att jag har haft hjärnhinne inflamation i samband med min borelia!

Skriv ner det du skrev i OP och så går du imorgon till läkare, du har ju sommarlov och du betalar inte för läkarbesök så du har inget å förlora om du går dit även om det visar sig att det kanske inte behövdes

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X