Bittorrent-trafiken flödar fritt i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Indeed, förstår verkligen inte vad alla klagar på at bo här.

I vilket fall som helst, död åt bandbreddsstrypning!

Jag är mest rädd att bandbreddsstrypning kan bli aktuellt i framtiden, om jakten på kulturspridare intensifieras.

Skrivet av RzrTrek:

Fildelning av kopieringsskyddat material bör bli fullt lagligt.

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Personligen hoppas jag att Sveriges politiker snart inser hur fel de har tänkt och går samma väg som Schweiz.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Skulle snarare påstå att throttling är vanligare än vad som framgår av den här siten, det är dock något som är hysch-hysch inom branschen. Orsaken för att de ens gör det är oftast inte för att infrastrukturen inte klarar av lasten, och denna throttling är oftast något som görs i "kanten" av deras nät, inte på en massa ställen i nätet. Det är snarare för att transit är dyrt, transit är när din ISP använder en ISP för att nå en tredje ISP, och denna trafiken får de pröjsa rätt rejält för, vilket gör det lukrativt att dra ner bandbredden för tex torrents.
Men det behöver inte byte att du ens kommer märka något, throttlingen påverkar bara peers utanför din operatörs nät. Så du kan mycket väl maxa din lina mot folk som har samma operatör.

Det är inte heller något som är olagligt på något sätt. Det ni egentligen betalar för är en fysisk lina in i operatörens nät på en viss bandbredd, inte en viss bandbredd till alla platser på internet.

Skrivet av Yxan:

Det är snarare tvärtom, ju tätare folkdensiteten är desto billigare per skalle är det att fixa vägar, 3G och fiber åt alla. Det dyra (läs olönsamma) i Sverige är inte att dra fiber i innerstaden där det bor tjugo hushåll i varje port utan att IT-kolonisera landsbygden där folk bor väldigt glest. Det gäller även för vägar och 3G. Britterna är efter oss helt enkelt för att de är dekadenta och dysfunktionella i många avseenden. Tyvärr vill våra politiker föra Sverige i samma riktning.

Nja, är snarare tvärtom ändå :). Det är mycket dyrt att gräva i en större stad, måste stänga av vägar, förstöra bilväg och gångbana, el/fiber/vatten går i marken som ofta går sönder. Dock finns det ofta färdiga dukter att köra skiten i och mycket ofta så finns det färdig man kan hyra, det är den sista biten till villor osv som är kruxet egentligen.
Ska man dra 10km på landet jämfört med 100m i stan så är det troligen dyrare att göra det på landet ja, dock finns det trevliga maskiner som kan göra det snabbt, fungerar som ett blixtlås som zippar upp marken i princip.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Om det skulle vara så att en viss trafik p.g.a. dens bandbreddslukande förstör för all annan trafik. så ser jag inget fel med att begränsa denna trafik för att skapa ett bättre internet. En logisk fördelning är att försöka ge de olika tjänsterna en viss procent av bandbredden.

En gång i tiden så delade jag 10Mbit med 50hushåll och då hade vi just detta problem, men idag upplever jag det inte som något problem. Och jag ser då hellre ingen mening med att begränsa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Om det skulle vara så att en viss trafik p.g.a. dens bandbreddslukande förstör för all annan trafik. så ser jag inget fel med att begränsa denna trafik för att skapa ett bättre internet. En logisk fördelning är att försöka ge de olika tjänsterna en viss procent av bandbredden.

En gång i tiden så delade jag 10Mbit med 50hushåll och då hade vi just detta problem, men idag upplever jag det inte som något problem. Och jag ser då hellre ingen mening med att begränsa.

Förstör trafik? Kan du förklara det lite mer?
Sen att köra QoS kan ju vara acceptabelt till en viss del men inte för hela internet.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Detta kanske är lite offtopic men är det inte så att ISPerna typ känner av om man laddar och skickar mycket via torrents (när jag säger mycket menar jag när folk typ skickar/taremot 0,5-1tb i månaden) och om någon gör det så reagerar dom och kanske till och med anmäler en sådan person?
Eller inbillar jag mig bara att telia och andra ISPer gör sådant?
Skiter dom verkligen fullständigt i att folk laddar ner enorma mängder via bittorent?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Detta kanske är lite offtopic men är det inte så att ISPerna typ känner av om man laddar och skickar mycket via torrents (när jag säger mycket menar jag när folk typ skickar/taremot 0,5-1tb i månaden) och om någon gör det så reagerar dom och kanske till och med anmäler en sådan person?
Eller inbillar jag mig bara att telia och andra ISPer gör sådant?
Skiter dom verkligen fullständigt i att folk laddar ner enorma mängder via bittorent?

Jag skulle anta att de bara är glada att folk betalar för snabbare uppkopplingar, och anmäler de kunder så får de dels dåligt rykte och färre kunder vilket betyder mindre pengar. Så nej, jag tror inte de bryr sig det minsta.

Internet är fritt i det här landet, och du kanske minns vilket jävla liv det blev när EU ville in och peta på dessa regler.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Jag skulle anta att de bara är glada att folk betalar för snabbare uppkopplingar, och anmäler de kunder så får de dels dåligt rykte och färre kunder vilket betyder mindre pengar. Så nej, jag tror inte de bryr sig det minsta.

Internet är fritt i det här landet, och du kanske minns vilket jävla liv det blev när EU ville in och peta på dessa regler.

Jo fast man tycker ju ändå att när det blir på en sådan hög nivå att dom borde reagera på något sätt iallafall.
Den större delen av torrent trafik är ju ändå olaglig och när någon laddar/seedar så mycket så borde ju i allafall något hända hos ISPen.
Och med något menar jag inte nödvändigtvis att dom bara anmäler till polisen helt sonika men iallafall varnar eller liknande.
Men jag kanske bara inbillat mig det.
Är det inte så betyder ju det mer eller mindre att ISPen inte hjälper till ett smack mer än att ge loggar till polisen när dom frågar efter dom.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Jo fast man tycker ju ändå att när det blir på en sådan hög nivå att dom borde reagera på något sätt iallafall.
Den större delen av torrent trafik är ju ändå olaglig och när någon laddar/seedar så mycket så borde ju i allafall något hända hos ISPen.
Och med något menar jag inte nödvändigtvis att dom bara anmäler till polisen helt sonika men iallafall varnar eller liknande.
Men jag kanske bara inbillat mig det.
Är det inte så betyder ju det mer eller mindre att ISPen inte hjälper till ett smack mer än att ge loggar till polisen när dom frågar efter dom.

nä dom skiter fullständigt i det. jag har aldrig hört talas om att någon fått "klagobrev" hem från deras isp om att dom tankar för mycket, enda är om de bor i ett 'dåligt område' så kan det gå lite trögt ibland vissa kvällar när grannarna tankar som satan, men annars inga problem.

skillnad i amerika och dylikt där skivbolagen/hollywood leker privatpolis och försök instifta angiverisammhälle, där sitter man rätt pyrt till om man tankar för mycket

Permalänk
Skrivet av Pappy:

Detta strypningstest borde ingå i "democracy index" som görs årligen.

Att Storbritannien har värdelösa uppkopplingar är inte svårt att förstå. Ett land där man placerar ledningar och avlopp på utsidan av husen samt saknar vettig hushållsavfallshantering (a la medeltid) kan man bara beklaga.

Det gäller bara att välja rätt isp så har man inga begränsningar. Brittiskt bredband är dock ganska sunkigt i många fall, de flesta kontrakt har max 10gb i månaden i nedladdningskvot

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Har själv ComBORT och de stryper min DL varje dag.. Har ca 150 mbit ner men får aldrig mer än 70-80 mbit i nerladdning av lagliga bittorrent filer med massa uploaders på.

Man brukar landa där omkring man inte sitter på en Cat5e eller bättre kabel.
Likaså om man kör trådlöst.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Haha jag reagerade på samma sak och kikade in för att se om nån annan märkt det, tog bara en post

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, vi är uppmärksamma här på Swec

Permalänk
Medlem

Om vi stänger ner alla stora spel tjänser. Dom battelnet baserade. Origin baserade. Vissa steam baserade. Sen de flästa free2play, Indy games mm så får vi nog ner bitttorent trafiken till en lägre nivå i detta studie.

Edit:
jag friskiver mig från at någon anann har hittat på ett ptp protokol och att jag är på en sida som tillåter denna typ av trafik. så som http ftp bittprent och resten av de protokoll som använder osi modellen.

Jag frånskriver mig desutom från för dåliga komentarer, (dåliga ok) som är lite väl överdrvina. Detta inlägg är med en stor nypa salt men jag tror ni ändå kan hålla med om att saker borde vara lättare och att kunskap om dem är en bra början. Ska försöka sova nu. //

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Orici:

Förstör trafik? Kan du förklara det lite mer?

När han har en viss begränsad bandbredd så blir det problem när tjänster som långvarigt använder stor del av bandbredden körs. Hur det fungerar vilken trafik som får "högst prioritet" vet jag inte, bara det att inom småskaliga nätverk ofta är ett stort problem och man måste använda programvara för att strypa så att ingen tar för mycket bandbredd om alla ska kunna arbeta tillsammans.

Mitt antagande om IPSer är att de inte har bandbredd så att de kan lova folk använda sin maximala tilldelade bandbredd dygnet runt, utan de kan lova denna bandbredd då folk bara använder den enstaka gånger. Skulle det då vara så att det finns någon tjänst som långvarigt ligger och drar väldigt mycket bandbredd och denna tjänst inte precis har några realtidskrav bortsett ifrån användaren, så är det en enkel och billig lösning att strypa trafiken. (om själva strypningen hade varit enkel)

Detta tror jag varenda granne till mig hade tyckt när vi delade 10Mbit på 50 hushåll. Vissa tider på dygnet som direkt efter skolan kunde man nästan inte ens surfa på datorn för att internet gick för sent.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av Prodigys:

Efter "rubriken" på facebook trodde jag att nyheten handlade om något som hade med Svedala att göra.

Svedala?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Om någon operatör har problem med kapacitet så skall de kanske sluta sälja mer kapacitet än de klarar av att leverera??

Att klaga på eller strypa enskilda tjänster eller överföringar är lika odemokratiskt som orättvist mot kunderna. Dessutom är det vilseledande då kunder kan tänka själv och köper hög kapacitet för de tänker använda den, operatörer som spryper i hemlighet får kunder som annars skulle gått någon annanstans.

Det rätta sättet är att strypa alla tjänster och t.ex. sälja 10mbit bredband istället för 20mbit. I ett trollslag så halverades alla "kapacitetsproblemen" !

Det är att stoppa sådant här som EU borde besluta, lagstifta om och följa upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Man inser med tiden att man ska betala för det som andra lägger ner tid och pengar för att producera, och åka inte snålskjuts...

//Lasse

Man inser även med tiden att man betalar för kvalitét......vilket knappt finns idag vare sig inom spel, musik eller film. Heck även böcker har blivit sämre....
Producerar de ngt som är VÄRT att betala för så betalar jag mer än gärna...
Annars tankar jag själv ner ngt för att avgöra om det ÄR värt att betala för att behålla i längden...är det det ja då beställer jag hem det eller åker och köper det.

Men med den dåliga mastringen av musik idag är det SVÅRT att få tag i bra dynamiska skivor där instrumenten faktiskt låter som de gör om man hör dem live......musik komprimeras allt mer för att låta "bra" på små kompakta och portabla enheter till skillnad från fullvuxna hifi-anläggningar som oftast är uppbyggda för att ta fram allt vad smånyanser heter.

Nej den digitala utveckligen är inte bara bra......den har sina svarta fläckar den med och detta är en av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Man inser med tiden att man ska betala för det som andra lägger ner tid och pengar för att producera, och åka inte snålskjuts...

//Lasse

Fast det här handlar snarare om att folk inte får det dom faktiskt betalar för. (I vissa andra länder alltså.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Om någon operatör har problem med kapacitet så skall de kanske sluta sälja mer kapacitet än de klarar av att leverera??

Att klaga på eller strypa enskilda tjänster eller överföringar är lika odemokratiskt som orättvist mot kunderna. Dessutom är det vilseledande då kunder kan tänka själv och köper hög kapacitet för de tänker använda den, operatörer som spryper i hemlighet får kunder som annars skulle gått någon annanstans.

Det rätta sättet är att strypa alla tjänster och t.ex. sälja 10mbit bredband istället för 20mbit. I ett trollslag så halverades alla "kapacitetsproblemen" !

Det är att stoppa sådant här som EU borde besluta, lagstifta om och följa upp!

Fast om alla skulle garanteras full hastighet hela tiden (alltså om alla tankade max alltid) skulle vi nog inte ha något snabbare bredband än 1 Mbit/s eller något sådant. Man kan inte garantera maxfart till alla hela tiden utan att kraftigt sänka denna maxfart. Det är därför de säger "hastighet upp till 10 Mbit/s" och inte "hastighet 10 Mbit/s". Finns det ledig kapacitet ja då får man den men inte mer än den maxfart de sagt. Därmed inte sagt jag tycker det är bra... Det är väl som när man åker på en motorväg, hastighet upp till 110 km/h, men ibland kan det bli trafikstockningar. Om alla trafikanter samtidigt ger sig ut för att maxa motorvägen så blir det stopp... Ja men då får de väl bygga 20-filiga motorvägar då så de kan hålla vad de lovat, visst men det skulle bli dyrt och ineffektivt. Eller så sänker de farten till 30 och säger att nu får ni inte åka fortare oavsett om det är mycket eller lite trafik för annars kan vi inte garantera att alla kan åka samtidigt utan problem. Känns ju heller inte rätt. Å andra sidan är det väl fel att sälja "upp till 100 Mbit/s" om man nästan aldrig kan utnyttja det så i praktiken blir det väl en kompromiss där man försöker att få de flesta kunder nöjda. Det är ju ändå abonnenterna som får betala för den "20 filiga motorvägen". Jag köper kanske hellre ett "upp till 100 Mbit/s" med risken att det kanske bara gäller 75% av tiden än betalar samma pris för 25 Mbit/s i 95% av tiden. Den totala överföringskapaciteten blir ju bättre i första fallet. Eller så är jag beredd att betala för ett stabilt men långsammare bredband (behoven är olika). Exempelvis företag kan ju vara mer beroende av garanterad minikapacitet och de är då beredda att betala mer för att få 25 Mbit/s 95% av tiden.

Problemet är väl att man som kund inte vet vad man köper. Vet man vad man får så är det ju lättare att veta vad man vill betala.

Permalänk
Medlem

helt sanslöst.. håller man på med shapening av slutanvändartraffik borde det vara lag på att inte få marknadsföra sin anslutning som snabbare än den hårdaste shapeningen, allt annat är bara lögn, fiffel och båg. Säljer man en internetanslutning så säljer man en internetanslutning, inte möjligheten att titta på aftonbladet i 100mbit men inte kunna tanka torrents i mer än 2mbit.. Så j*vla fult.

Permalänk
Medlem

så himla korkat att motarbeta ett protokoll.

det är ju nästan som att bannlysa .txt för att wikileaks släpper några sånna ibland.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Se till att ni väljer en operatör som följer Integrity nästa gång ni byter bredband. http://www.integrity.st
Det har kanske inte riktigt med saken att göra, men de operatörerna har åtminstone tänkt till ett varv extra. Bredband2 (som jag har) verkar inte begränsa bandbredden, f.ö.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Svar till Maniak

Nja.

I Sverige så är alla operatörer (utan telia) ansluten till netnod. Där köper man 1/10 Gig portar.
Full sprätt för en inte så farlig kostnad. Och tittar man på alla ISPer finns det mycket luft kvar att ge som dom maxar inte.
Men sedan är det det egna nätet och stadsnätet som får ta stryk, men den stora pipan ut är inga problem och inga rörliga kostnader som ex transit.

Så för dom svenska operatörerna är "linan ut mot internet" inget problem.

Utlandstrafik är dock ett annat kapitel

Bara så ni vet hur det går till.

//Daniel

Skrivet av maniak:

Skulle snarare påstå att throttling är vanligare än vad som framgår av den här siten, det är dock något som är hysch-hysch inom branschen. Orsaken för att de ens gör det är oftast inte för att infrastrukturen inte klarar av lasten, och denna throttling är oftast något som görs i "kanten" av deras nät, inte på en massa ställen i nätet. Det är snarare för att transit är dyrt, transit är när din ISP använder en ISP för att nå en tredje ISP, och denna trafiken får de pröjsa rätt rejält för, vilket gör det lukrativt att dra ner bandbredden för tex torrents.
Men det behöver inte byte att du ens kommer märka något, throttlingen påverkar bara peers utanför din operatörs nät. Så du kan mycket väl maxa din lina mot folk som har samma operatör.

Det är inte heller något som är olagligt på något sätt. Det ni egentligen betalar för är en fysisk lina in i operatörens nät på en viss bandbredd, inte en viss bandbredd till alla platser på internet.

Nja, är snarare tvärtom ändå :). Det är mycket dyrt att gräva i en större stad, måste stänga av vägar, förstöra bilväg och gångbana, el/fiber/vatten går i marken som ofta går sönder. Dock finns det ofta färdiga dukter att köra skiten i och mycket ofta så finns det färdig man kan hyra, det är den sista biten till villor osv som är kruxet egentligen.
Ska man dra 10km på landet jämfört med 100m i stan så är det troligen dyrare att göra det på landet ja, dock finns det trevliga maskiner som kan göra det snabbt, fungerar som ett blixtlås som zippar upp marken i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fast om alla skulle garanteras full hastighet hela tiden (alltså om alla tankade max alltid) skulle vi nog inte ha något snabbare bredband än 1 Mbit/s eller något sådant. Man kan inte garantera maxfart till alla hela tiden utan att kraftigt sänka denna maxfart. Det är därför de säger "hastighet upp till 10 Mbit/s" och inte "hastighet 10 Mbit/s".

Nu är det ju dock inte så svårt att räkna på sådant och få fram ett bra snittvärde på vad maxbelastningen är vid primetime och hur hög hastighet man normalt kan garantera. Speciellt inte för alla operatörerna som har all data.

Titta på priserna för Internet som företag betalar så märker du direkt detta. Köper du ett företagsabonnemang är du garanterad en viss hastighet och pålitlighet, kanske 99.9% av tiden (beroende på avtal) och du betalar rejält extra för det också (vanligtvis runt 3-10ggr konsumentpriser).

Vad som behövs är alltså liknande tvingande avtal för vad en ISP får kalla "upp till" mot konsumenter, där även strypning räknas in.

Om vi t.ex. säger att du mot konsumenter måste ha 95% pålitlighet och leverera ett snitt på minst 50% av utlovad upp till hastighet så får vi rättigheter och inte bara skyldigheter.

Isåfall får en operatör strypa hastigheten på vilka protokoll de vill med 50% men endast om han kan leverera minst 100% utlovad hastighet o-strypt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lyxman:

Nja.

I Sverige så är alla operatörer (utan telia) ansluten till netnod. Där köper man 1/10 Gig portar.
Full sprätt för en inte så farlig kostnad. Och tittar man på alla ISPer finns det mycket luft kvar att ge som dom maxar inte.
Men sedan är det det egna nätet och stadsnätet som får ta stryk, men den stora pipan ut är inga problem och inga rörliga kostnader som ex transit.

Så för dom svenska operatörerna är "linan ut mot internet" inget problem.

Utlandstrafik är dock ett annat kapitel

Bara så ni vet hur det går till.

//Daniel

Inte alla, men större delen finns där, även Telia.

Det finns två typer av peering, privat och publik. I Sverige och Europa så är den publika populär (i staterna är den privata poplärare). Den publika peeringen görs på knutpunkter (IX), tex Netnod, den privata görs genom att bara dra en snabel mellan ISPerna. I Sverige kör en del ISPs även privat peering för att lasta av Netnod.
Finns många olika deals när det gäller peering, speciellt privat. Men så länge det är likvärdiga trafikmängder så är det inte så tjaffsigt (googla på depeering).

Transit är dock något helt annat, det är till sin transitleverantör en ISP skickar traifken när den måste nå en ISP den inte är direkt kopplad till. Och detta är en dyr tjänst de köper.

Utlandstrafik behöver inte vara ett annat kapitel. Många medelstora ISPs finns även på de Europeiska knutpunkterna, och många utländska företag finns även på de svenska knutpunkterna. Beror helt på vilken ISP det är och vart trafiken ska.

Bara så du vet hur det går till.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

" Förvånansvärt nog ligger USA relativt långt ner på listan med en bandbreddstrypning på som mest 6 procent. Detta till följd av att den stora aktören Comcast blev beordrade av statens kommunikationsorgan FCC att deras begränsningar var på tok för kraftiga."

?
Är det bara socialistmuppar som skriver på SweClockers?

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem

Netnod

Telia finns i lokalen netnod men har inte ett publikt peer avtal punkt.
Telia är ett "svin" i den publika världen och vill bara sälja sitt privata nät för dyra pengar.

Så förutom telia tycker jag inte det finns någon peering i sverige, det var det jag sa inget annat.

//Daniel

Skrivet av maniak:

Inte alla, men större delen finns där, även Telia.

Det finns två typer av peering, privat och publik. I Sverige och Europa så är den publika populär (i staterna är den privata poplärare). Den publika peeringen görs på knutpunkter (IX), tex Netnod, den privata görs genom att bara dra en snabel mellan ISPerna. I Sverige kör en del ISPs även privat peering för att lasta av Netnod.
Finns många olika deals när det gäller peering, speciellt privat. Men så länge det är likvärdiga trafikmängder så är det inte så tjaffsigt (googla på depeering).

Transit är dock något helt annat, det är till sin transitleverantör en ISP skickar traifken när den måste nå en ISP den inte är direkt kopplad till. Och detta är en dyr tjänst de köper.

Utlandstrafik behöver inte vara ett annat kapitel. Många medelstora ISPs finns även på de Europeiska knutpunkterna, och många utländska företag finns även på de svenska knutpunkterna. Beror helt på vilken ISP det är och vart trafiken ska.

Bara så du vet hur det går till.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kingofmoon:

" Förvånansvärt nog ligger USA relativt långt ner på listan med en bandbreddstrypning på som mest 6 procent. Detta till följd av att den stora aktören Comcast blev beordrade av statens kommunikationsorgan FCC att deras begränsningar var på tok för kraftiga."

?
Är det bara socialistmuppar som skriver på SweClockers?

Tror de syftar på hur intresseorganisationerna arbetar mot piratkopiering i USA. Deras versioner av antipiratbyrån har faktiskt lyckats att jaga pirater. Eftersom det är så mycket lättare att dra igång stämningar där så kör de med metoden att hota med stämning eller så får man betala en symbolisk straffsumma. Eftersom alla vet att de kommer få storstryk i rätten och att det kommer bli galet dyrt så betalar de. Skickar de ut tillräckligt många sådana hot om stämning vågar tillslut folk inte hålla på med fildelning av rädsla för att bli stämda. Klimatet för fildelning är alltså mycket hårdare i USA så det är därför det är konstigt att det inte lagts in strypningar i nätet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har stort sett slutat använda bittorrent. Usenet är mycket trevligare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NukeDuke:

Man brukar landa där omkring man inte sitter på en Cat5e eller bättre kabel.
Likaså om man kör trådlöst.

... Fast jag sitter på enbart på Cat5e & Cat6 kablage.