Intel lanserar Core i3 med Ivy Bridge i juni

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Core i3 med Ivy Bridge i juni

Vid sidan om modeller för bärbara datorer och Ultrabooks förbereder Intel tre nya Core i3 för stationära datorer, samtliga med två kärnor och arkitekturen Ivy Bridge.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Core i3 3225 blir perfekt i htpc och Core i3 3240 i budget gamingsystem underbara nyheter

Permalänk
Entusiast

Någon som vet när Ivy letar sig ner till Celeron och Pentium? Ska bygga en liten surfdator som bara ska spela Spotify, Winamp, Youtube samt klara lite lätt slösurf. Vill ha något litet och billigt så tänkte att nästa generation Pentium vore intressant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Min dröm är helt klart att intel släpper lite fler processorer helt utan integrerad graffik, då jag inte är ett dygg intresserad av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Någon som vet när Ivy letar sig ner till Celeron och Pentium? Ska bygga en liten surfdator som bara ska spela Spotify, Winamp, Youtube samt klara lite lätt slösurf. Vill ha något litet och billigt så tänkte att nästa generation Pentium vore intressant.

Det behöver du ju inte någon ivycpu för att klara. nuvarande cpuer klarar det enkelt och finns la rätt strömsnåla alternativ redan nu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Någon som vet när Ivy letar sig ner till Celeron och Pentium? Ska bygga en liten surfdator som bara ska spela Spotify, Winamp, Youtube samt klara lite lätt slösurf. Vill ha något litet och billigt så tänkte att nästa generation Pentium vore intressant.

Håller med jonatans svar. Sen kan du ju tänka så att dagens Pentium är billiga nu. Nya Pentiums med Ivy kommer ha högre pris (om de ens kommer).

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Någon som vet när Ivy letar sig ner till Celeron och Pentium? Ska bygga en liten surfdator som bara ska spela Spotify, Winamp, Youtube samt klara lite lätt slösurf. Vill ha något litet och billigt så tänkte att nästa generation Pentium vore intressant.

AMd har ju väldigt bra och billiga processorer för just detta syfte.
Dock så vet jag inte hur hög strömförbrukningen är jämfört med intels motsvarighet.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Någon som vet när Ivy letar sig ner till Celeron och Pentium? Ska bygga en liten surfdator som bara ska spela Spotify, Winamp, Youtube samt klara lite lätt slösurf. Vill ha något litet och billigt så tänkte att nästa generation Pentium vore intressant.

En nätt liten Fusion eller nuvarande Pentium räcker utmärkt för det. Om "billigt" är nyckelordet kan man fynda på återvinningen annars

Permalänk
Medlem

Gäller detta även för laptops?

Visa signatur

hehu

Permalänk
Entusiast
Skrivet av biorrith:

En nätt liten Fusion eller nuvarande Pentium räcker utmärkt för det. Om "billigt" är nyckelordet kan man fynda på återvinningen annars

Det ska användas till en föreningslokal i skolan som har använt sig av fyndade datorer från soprummen i många herrans år. Problemet är att skrotdatorer är gamla och ofta instabila.

Anledningen att jag vill ha Ivy är för att det känns lite dumt att köpa Sandy om Ivy, som ju är bättre på alla vis, kommer om en månad. Planen är att prylarna ska hålla rätt många år. Nya i3 kommer antagligen hitta in i ett annat bygge till föreningen och den dator ska klara lite mer, nämligen enklare video, bild och ljudredigering. Eller ja, mest klippa och klistra och där borde en i3 klara sig mer än väl.

Jag är inte intresserad av AMD eftersom allt som kommer göras på de här datorerna är CPU-krävade. GPU kommer vara i princip oanvänd så då känns Intel som ett mer naturligt val.

Nu blev det väldigt off topic här känner jag så ska nog inte diskutera saken vidare. Men är fortfarande lite nyfiken på rykten om enklare Ivy.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Uvania:

Core i3 3225 blir perfekt i htpc och Core i3 3240 i budget gamingsystem underbara nyheter

Ge i3 3225T

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den huvudsakliga skillnaden är att Intel väljer att använda fullfjädrade HD Graphics 4000 till mellanmodellen Core i3 3225 medan resten får klara sig med den långsammare varianten HD 2500 på 650/1050 MHz.

kanske bara ett syftningsfel, men hastigheten är väll samma på 4000 här med? det var ju inte det som skiljde på de tidigare iaf.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

...
Anledningen att jag vill ha Ivy är för att det känns lite dumt att köpa Sandy om Ivy, som ju är bättre på alla vis, kommer om en månad. Planen är att prylarna ska hålla rätt många år. Nya i3 kommer antagligen hitta in i ett annat bygge till föreningen och den dator ska klara lite mer, nämligen enklare video, bild och ljudredigering. Eller ja, mest klippa och klistra och där borde en i3 klara sig mer än väl.
...

Tittar man på Wikipedia så verkar det som om de första Sandy Bridge baserade Pentium lanserades ungefär 4 månader efter Core i5 2500 och Core i7 2600. Kanske inte allt för osannolikt att det blir något liknande denna gång.

Det handlar ju om någon eller några hundralappar till för en i3 och för de pengarna får man en marginellt snabbare CPU, snabbare GPU (HD2000/3000 i stället för HD) och QuickSync. Ivy Bridge Core i3 verkar dock endast komma med HD2500, vet inte om den är långsammare eller snabbare än HD3000.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Yoshman:

Tittar man på Wikipedia så verkar det som om de första Sandy Bridge baserade Pentium lanserades ungefär 4 månader efter Core i5 2500 och Core i7 2600. Kanske inte allt för osannolikt att det blir något liknande denna gång.

Det handlar ju om någon eller några hundralappar till för en i3 och för de pengarna får man en marginellt snabbare CPU, snabbare GPU (HD2000/3000 i stället för HD) och QuickSync. Ivy Bridge Core i3 verkar dock endast komma med HD2500, vet inte om den är långsammare eller snabbare än HD3000.

En av dem som talas om i artikeln kör ju HD4000 xP

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Någon som vet när Ivy letar sig ner till Celeron och Pentium? Ska bygga en liten surfdator som bara ska spela Spotify, Winamp, Youtube samt klara lite lätt slösurf. Vill ha något litet och billigt så tänkte att nästa generation Pentium vore intressant.

Jag tror inte att Ivy letar sig dit iår iaf. Se denna roadmap (bild 2):
http://www.sweclockers.com/nyhet/15063-alla-datum-for-lanseri...

Jag skulle rekommendera en Celeron G530 parat med något billigt H61-moderkort som går att uppdatera till Ivy (exv AsRock H61M-HVS). Har haft kombinationen själv och för det du nämner är den mer än tillräckligt snabb. Drar mindre än 60W vid full CPU-belastning. Skulle du om tre år tycka att prestandan inte räcker kommer det säkert att finnas en massa begagnade Sandy/Ivy i5- och i7: or till salu här på forumet.

Skrivet av virtual void:

(...)Ivy Bridge Core i3 verkar dock endast komma med HD2500, vet inte om den är långsammare eller snabbare än HD3000.

Långsamare. HD2500 är ungefär mitt emellan HD 2000 och HD 3000 i prestanda. Jag är dock för lat denna gång för att leta fram benchmarks, men jag tror att det var på Xbit-labs som jag såg detta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lei:

Jag tror inte att Ivy letar sig dit iår iaf. Se denna roadmap (bild 2):
http://www.sweclockers.com/nyhet/15063-alla-datum-for-lanseri...

Jag skulle rekommendera en Celeron G530 parat med något billigt H61-moderkort som går att uppdatera till Ivy (exv AsRock H61M-HVS). Har haft kombinationen själv och för det du nämner är den mer än tillräckligt snabb. Drar mindre än 60W vid full CPU-belastning. Skulle du om tre år tycka att prestandan inte räcker kommer det säkert att finnas en massa begagnade Sandy/Ivy i5- och i7: or till salu här på forumet.

Långsamare. HD2500 är ungefär mitt emellan HD 2000 och HD 3000 i prestanda. Jag är dock för lat denna gång för att leta fram benchmarks, men jag tror att det var på Xbit-labs som jag såg detta.

Ser ju ut som om det kommer något istället för G860 om jag tolkar bilden rätt. Det står ju en gul ruta med Ivy Bridge över G860 i Q3 och Q4. Jag har sneglat lite på en G850, tror att två kärnor på typ 3 GHz skulle räcka mer än väl för en liten musik och surfdator i ett litet ITX-chassi. Planen är att bygga systemet litet nog för att kunna fästa det på skärmen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TheDaemon:

En av dem som talas om i artikeln kör ju HD4000 xP

Attans, trodde detta var /. och ingen förväntande att man RTFA

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Undrar hur en Core i3 med HD4000 står sig mot en Trinity ?
Sen att Trinity inte finns för stationärt och knappt för bärbart är ju ett problem.

En 35W Core i3 kanske man skulle kunna göra något kul med.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GuessWho:

Undrar hur en Core i3 med HD4000 står sig mot en Trinity ?
Sen att Trinity inte finns för stationärt och knappt för bärbart är ju ett problem.

En 35W Core i3 kanske man skulle kunna göra något kul med.

Läs här:
http://www.anandtech.com/show/5831/amd-trinity-review-a10-460...

AMD vinner på GPU och Intel på CPU men Intel har knappat in och vinner på ett par titlar. Dock verkar Intels drivrutiner vara en ren katastrof. Sweclockers har ett test någonstans och de var inte alls nöjda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Är det värt att köpa i3 3225? Eller ska man köpa i3 2120 för 300 kr billigare?

Permalänk
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Är det värt att köpa i3 3225? Eller ska man köpa i3 2120 för 300 kr billigare?

Undrar jag med. Funderar på att byta upp mig i processorväg i htpcn. INte för att det behövs för att se film, men för att kunna transcoda film behövs det mer kräm bevisligen. Tänkte köra Air Video från htpcn vid behov. (ex när man är på ett hotellrum osv). Frågan är om en i3 skulle klara skivan???

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Är det värt att köpa i3 3225? Eller ska man köpa i3 2120 för 300 kr billigare?

Skrivet av twebbas:

Undrar jag med. Funderar på att byta upp mig i processorväg i htpcn. INte för att det behövs för att se film, men för att kunna transcoda film behövs det mer kräm bevisligen. Tänkte köra Air Video från htpcn vid behov. (ex när man är på ett hotellrum osv). Frågan är om en i3 skulle klara skivan???

Bland annat så är HD4000 mycket starkare, jag hade nog lagt den slanten redan bara för det.

~HD2000 vs HD4000

Saxar in lite lösryckt från Toms/Semi/Xbit

Citat:

Looking purely at performance we can see that the HD 4000 yet again offers about three times the frame rates of the HD 2000 at equivalent settings.

HD4000 är alltså ett riktigt trevligt steg uppåt, så för mig hade valet varit enkelt.

HD2500 är typ bara 5-10% bättre än HD2000 överlag, så om valen hade stått mellan i3 2120 och en av de nya med HD2500 så är valet lite knepigare kanske.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Vart tog dom vägen. Release i Juni?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av laumsporre:

Vart tog dom vägen. Release i Juni?

Verkar vara på intåg, hittade bland annat detta.
http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:4591877

"ETA: 2012-07-02"

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

TheDaemon: Ahh hoppas det stämmer. Väntar på dessa godingar till mitt HTPC bygge.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte ett knyst om dessa processorer.
Kan det vara så att Intel håller på dom för att rensa lager på SB varianterna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Verkar vara på intåg, hittade bland annat detta.
http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:4591877

"ETA: 2012-07-02"

Och nu ETA: 2012-08-12

Hoppas dom kommer snart, vill trycka in en sån här i min blivande mindcraftserver/NAS
Kommer väll vara kraft nog.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Jag har sett första september som releasedatum för den mest intressanta modellen 3225.
Recencenter verkar ha dom och NDA lyfts tydligen då.

Permalänk
Medlem

Nu är det faktiskt på tiden att denna 3225a kommer ut, htpc väntar på att byggas..

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Nu är det faktiskt på tiden att denna 3225a kommer ut, htpc väntar på att byggas..

Ja verkligen på tiden. Server för min del.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James