Kaffe över dator - CPU_LED och DRAM_LED på P8P67

Permalänk
Medlem

Kaffe över dator - CPU_LED och DRAM_LED på P8P67

Hej,

Jag råkade precis slå omkull min kaffekopp så det rann kaffe ner i min dator och kopplingen mellan skärmen och datorn slocknade nästan direkt...

När jag startar datorn lyser först CPU_LED-lampan rött och sen slocknar, även lyser DRAM_LED MemOK rött, sen dör datorn efter ett litet tag. Kopplingen mellan skärmen och datorn är död.
Jag har provat att koppla båda minneskorten, testat med endast 1, tagit ur grafikkortet och kopplat ur hårddiskarna. Samma fel varje gång! Är det moderkortet som är kört?

Det är P8P67-moderkort förresten.

Fy fan, nästa gång ska jag inte dutta med bollen i mitt rum, gah!

Permalänk
Medlem

Skölj ordentligt med dest vatten och låt torka länge på ett varmt och torrt ställe.

Permalänk
Skrivet av Nygganh:

Hej,

Jag råkade precis slå omkull min kaffekopp så det rann kaffe ner i min dator och kopplingen mellan skärmen och datorn slocknade nästan direkt...

När jag startar datorn lyser först CPU_LED-lampan rött och sen slocknar, även lyser DRAM_LED MemOK rött, sen dör datorn efter ett litet tag. Kopplingen mellan skärmen och datorn är död.
Jag har provat att koppla båda minneskorten, testat med endast 1, tagit ur grafikkortet och kopplat ur hårddiskarna. Samma fel varje gång! Är det moderkortet som är kört?

Det är P8P67-moderkort förresten.

Fy fan, nästa gång ska jag inte dutta med bollen i mitt rum, gah!

oj, det kan bli dyrt kaffe.
jag lider med dig.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar!

Skölj? Alltså doppa hela moderkortet i vatten (destillerat)?!

Så det är moderkortet du tror är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygganh:

Tack för snabbt svar!

Skölj? Alltså doppa hela moderkortet i vatten (destillerat)?!

Så det är moderkortet du tror är fel?

Ingen aning var du fått kaffe.
Men ska du skölja så gör det med destillerat vatten.
Fast du kan ju såklart ha brännt nån komponent, och då hjälper det ju inte att skölja.

Permalänk
Skrivet av Nygganh:

Tack för snabbt svar!

Skölj? Alltså doppa hela moderkortet i vatten (destillerat)?!

Så det är moderkortet du tror är fel?

Du borde inte ens testa att starta datorn om det kommit vätska i det. Destillerat vatten finns på macken, inte kranvatten bara och sen låt det orka i ett bra tag (några dygn).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du borde inte ens testa att starta datorn om det kommit vätska i det. Destillerat vatten finns på macken, inte kranvatten bara och sen låt det orka i ett bra tag (några dygn).

Ok, har haft den på rätt mycket sen dess så den kanske är fucked då. Kanske provar med vattenidén, tackar!

Permalänk
Medlem

Har du haft ordentligt med otur så kan du ha bränt CPU,Moderkort,Minnen och även GPU.

Spillde Cola i ett tangentbord vilket resulterade i att en hårddisk dog och resten klarade sig.

Så livet har lärt mig att det är helt random vad som kan gå sönder i såna här lägen.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Har du haft ordentligt med otur så kan du ha bränt CPU,Moderkort,Minnen och även GPU.

Spillde Cola i ett tangentbord vilket resulterade i att en hårddisk dog och resten klarade sig.

Så livet har lärt mig att det är helt random vad som kan gå sönder i såna här lägen.

Wait what? Du spillde cola i ett tangentbord och en HDD dog?!?!?!? Nu blir jag fan rädd att ha cola(all dryck) nära mus & tangentbordet ju D:

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Har du haft ordentligt med otur så kan du ha bränt CPU,Moderkort,Minnen och även GPU.

Spillde Cola i ett tangentbord vilket resulterade i att en hårddisk dog och resten klarade sig.

Så livet har lärt mig att det är helt random vad som kan gå sönder i såna här lägen.

Jag hoppas och antar att du menar laptop.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Läste jag precis? och du försökte starta?
1. Vänta tills saken som fått vätska på sig är torr. På samma sätt som man direkt plockar ur batteriet ur mobilen som trillade i vattnet. Sedan startar man inte den förens den är garanterat torr.
2. Beroende på vad man spiller kan man sedan behöva rengöra. Då ska det vara destilerat vatten.
3. Drulle försäkring?

Permalänk

Jag spillde 1.5 liter Fanta över min Netbooks tagentbord (MSI Wind) och brännde Antennen (WLan) men efter att rensat den med Destillerat vatten och låtit den stå och torka i en vecka så funkar den fortfarande!
4 år gammal och rullar fortfarande på!

Visa signatur

| Asus ROG STRIX Z370-F | i7 8700K 4.7 GHz |
| 16GB Corsair Vengeance | MSI GTX1080ti Sea Hawk EK |
| FSP Aurum 650W | Samsung 960Pro 512GB |
| Fractal Design Define R5 | Rog Swift PG348Q |

Permalänk

Rengöra moderkort

Som sagt rengör allt med Dest vatten, låt det torka använd tops till att peta i alla skrymslen och vrår, även babyservetter funkar, ALLTSÅ torra sådana... SEN köper du elektronik rengöringsspray, den som rengör, inte nå 556 eller liknande, den som du ska köpa har en sifferbeteckning också men den har jag inte i huvet just nu.... DEn regör OCH driver ut fukt som kan ligga dold på vissa ställen, det är även bra för att försöka rädda mobiltelefoner som har badat, i många fall kan det gå att rädda även dom ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinsewood:

Som sagt rengör allt med Dest vatten, låt det torka använd tops till att peta i alla skrymslen och vrår, även babyservetter funkar, ALLTSÅ torra sådana... SEN köper du elektronik rengöringsspray, den som rengör, inte nå 556 eller liknande, den som du ska köpa har en sifferbeteckning också men den har jag inte i huvet just nu.... DEn regör OCH driver ut fukt som kan ligga dold på vissa ställen, det är även bra för att försöka rädda mobiltelefoner som har badat, i många fall kan det gå att rädda även dom ....

Tack för tipsen! Jag bor dock i Kalifornien, USA, så jag vet inte riktigt med den här elektronikrengöringssprayen - är det någon på denna sida nedan?
http://www.alibaba.com/showroom/electronic-cleaning-spray.htm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Jag hoppas och antar att du menar laptop.

tyvärr inte. Stationär dator med ett GIGABYTE GA-EP45T-EXTREME moderkort med en Core 2 Extreme QX9770 3.2GHz @ 4.0GHz, fyra styck Corsair Dominator 1800MHz 1024MB, och ett Gigabyte GeForce 9800 GX2 som drevs av ett Hiper TypeR 730watt modulärt som satt i ett thermaltake armor lcs ve2000swa.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

tyvärr inte. Stationär dator med ett GIGABYTE GA-EP45T-EXTREME moderkort med en Core 2 Extreme QX9770 3.2GHz @ 4.0GHz, fyra styck Corsair Dominator 1800MHz 1024MB, och ett Gigabyte GeForce 9800 GX2 som drevs av ett Hiper TypeR 730watt modulärt som satt i ett thermaltake armor lcs ve2000swa.

Disken var det nog Hipern som tog.
Om du har kvar den datorn, hoppas jag du bytt nätagg.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

tyvärr inte. Stationär dator med ett GIGABYTE GA-EP45T-EXTREME moderkort med en Core 2 Extreme QX9770 3.2GHz @ 4.0GHz, fyra styck Corsair Dominator 1800MHz 1024MB, och ett Gigabyte GeForce 9800 GX2 som drevs av ett Hiper TypeR 730watt modulärt som satt i ett thermaltake armor lcs ve2000swa.

Tur ändå att det bara var disken som flög.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cryptoraptor:

Jag spillde 1.5 liter Fanta över min Netbooks tagentbord (MSI Wind) och brännde Antennen (WLan) men efter att rensat den med Destillerat vatten och låtit den stå och torka i en vecka så funkar den fortfarande!
4 år gammal och rullar fortfarande på!

Du spiller inte 1.5 liter.. du häller!
Ant3: Det är inte därför din HDD gick sönder, bara att det av någon anledning hände i samma veva!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Disken var det nog Hipern som tog.
Om du har kvar den datorn, hoppas jag du bytt nätagg.

Fo3

Skrivet av Demonoidz:

Tur ändå att det bara var disken som flög.

Skrivet av Jalle64:

Du spiller inte 1.5 liter.. du häller!
Ant3: Det är inte därför din HDD gick sönder, bara att det av någon anledning hände i samma veva!

Hiper agget åkte ut när jag skaffade ett 9800 GX2 till och körde Quad SLI. Då blev de ett Coolermaster på 1000 watt som fått bra betyg och som va 80+ klassat.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]