Permalänk
Medlem

Mer problem med GPU...

Jaha då står man här igen. Hade en tråd innan där vi kom fram till att mitt gamla 4870 brakat ihop. Köpte därför ett beggat GTX 460 1gb. Stoppade in kortet idag. Dock funkar det lika dåligt som innan. Datorn postar inte eller piper. Alla fläktar snurrar. Men inget boot pip så att säga.

Ska tillägga att jag har en ny PSU. Corsair 600w.

Testade att cleara cmos och då postar den. Men sen när jag ändrar i boot sekvensen i bios och startar om så är det samma sak(för att installera om win). Fläktar funkar men postar inte. Skumt värre?

Tänkte att det kan vara ngt vajsing med drivrutiner(byta från AMD till Nvidia). Kom som in i Windows en gång och installerade Nvidia drivrutiner. Hjälpte inte.

Körde senaste bios men gick tillbaks till original då jag inte kunde boota pga en bug som gör att man får bluescreen när Speedstep är enabled. Vilket den är per automatik i default. Det var detta som gjorde att jag kom in i Windows en gång.

Kör nu ett radeon 2400 xt som fungerar ypperligt. Installerar Windows med detta och ska testa att sedan byta GPU...

Har ett sjukt dåligt moderkort. Abit ib9. Bara varit problem med detta genom åren....

Förslag på vad jag kan göra för att fixa detta? Trasig GPU eller mb?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk

byt moderkort. jag hade några moderkort på min test bänk för några månader sedan, med en core2quad processor jag visste att allting funkade skulle bara se om moderkortet gjorde det med, allting startade men jag saknade pip sekvens och boot meny. så jag kan nästan garantera att det är fel på ditt moderkort. detta var en 775 rigg och jag kom fram till att det var en repa på mb som orsakade detta.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar. Men borde inte problemet uppkomma även när jag använder mig utav radeon 2400?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk

det är jag inte riktigt säker på då jag tror dem använder sig utav olika kanaler i PCI-E platsen, får kolla upp det.

Permalänk
Medlem

Funkar bra när jag clearar cmos och bootar. Få köra på detta tills jag skaffat ny bräda. Men tänkte om det kunde vara dåligt för andra komponenter?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Skrivet av Matherat:

Funkar bra när jag clearar cmos och bootar. Få köra på detta tills jag skaffat ny bräda. Men tänkte om det kunde vara dåligt för andra komponenter?

nja det skulle väl vara om moderkortet bara dör och skickar vidare all ström till någon komponent och över belastar det så det kortsluts men det ska nog inte hända chansen för det är väl 1 på 10000000

Permalänk
Medlem

Ok men då kör jag på som aldrig förr. Vill passa på att tacka för all din expertis. Mycket nyttig information Tack tack.

Så nu går jakten över till att leta ett nytt moderkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"