Inet : Lovade en ny dator men fixar den nya istället?

Permalänk
Medlem

Inet : Lovade en ny dator men fixar den nya istället?

Hej

Jag ville hjälpa min sambos syster med att skaffa en ny bra Skoldator, jag tipsade om en Asus Ultrabook eftersom dessa är lätta att ta med sig på resande fot.
7000kr senare så fick hon hem datorn ifrån Inet ( ~2 dagars leveranstid ) Men datorn hade problem med värme och fläktar samt att bakstycket inte satt fast ordentligt.

Eftersom det var jag som tipsade om datorn så tog jag på mig att ringa till inet och fråga vad som kan göras, han i telefonen sa
# Be henne skicka in en felanmälan via hemsidan, sen när hon får en returnlapp hem så ska hon skicka tillbaka datorn till oss så skickar vi tillbaka en ny genast

Dagarna gick och det ringde upp en gubbe till henne och sa att det var mjukvaraproblem angående fläkten och bakstycket ska fixas.

Hon ringde upp igår (någon vecka senare) och frågade vart hennes dator är, dom på Inet meddelade att datorn har skickats till Asus eftersom dom på inet inte byter ut fläktar på plats.

Och idag frågade hon mig vad hon ska göra.

Jag sa att hon ska ringa upp och säga att hon vill ha pengarna tillbaka eftersom dom inte skickar en ny som lovat.

Min fråga, har hon rätt att få sina pengar tillbaka? Eller borde inte Inet skicka en ny istället för att "laga" en ny dator?

Tack

Permalänk
Medlem

Om felanmälan gjordes inom sju dagar från att ni fått datorn och det finns ett faktiskt fel skall den bytas ut mot en ny i enlighet med Asus DOA-policy. Kan det vara så att ni dröjde några dagar mellan att ni talade med supporten och faktiskt gjorde felanmälan, eller att ni hade datorn längre tid än en vecka innan ni tog kontakt med Inet?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

I alla fall tidigare så hade Asus 30 (?) dagars DOA-policy som innebar att man fick datorn direkt utbytt om felet visade sig inom de första 30 dagarna.

Så var det för mig för två år sedan när jag köpte min Asus-laptop som var trasig vid leverans. Jag gick till webhallen som direkt bytte datorn mot en ny. Inet borde med andra ord kunna göra samma sak eftersom det är en policy från Asus, förutsatt att datorn inte är någon demoprodukt eller så samtidigt som Asus fortfarande tillämpar detta.

Så begär att Inet byter ut datorn mot en ny, alternativt att de betalar pengarna åter.

Har ni varit i kontakt med Inet inom 7 dagar så har ni dock reklamerat inom den angivna tiden och har då rätt att få datorn utbytt till en ny.
EDIT: Det verkar som DOA-policyn i dagsläget är 7, och inte 30 dagar. Se inlägget ovanför mitt.

Permalänk
Medlem

Tack, vet att hon dröjde kanske 3 dagar med att hämta ut den på posten, sen var det ~2 dagar tills hon kontakta mig och sen tog det lite tid tills hon gjorde felanmälan pga studier/jobb/tid. Så lite längre än 7 dagar var det nog.

Hon ska ringa imorgon. Hoppas på det bästa. Tipsade om inet eftersom jag har alltid fått mina varor fort och hela där ifrån.

Permalänk
Medlem

7 dagars doa är det hos asus så det är därför den åkte på reparation :s

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Entusiast

Ser inget konstigt med att Inet vill reparera laptopen om den var trasig. De har rätt att neka omleverans och istället reparera om omleverans skulle innebära en oskälig kostnad för dem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Tack, vet att hon dröjde kanske 3 dagar med att hämta ut den på posten, sen var det ~2 dagar tills hon kontakta mig och sen tog det lite tid tills hon gjorde felanmälan pga studier/jobb/tid. Så lite längre än 7 dagar var det nog.

Hon ska ringa imorgon. Hoppas på det bästa. Tipsade om inet eftersom jag har alltid fått mina varor fort och hela där ifrån.

7 dagars DOA regeln börja gälla först det datumet när hon hämtade ut paketet från posten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ser inget konstigt med att Inet vill reparera laptopen om den var trasig. De har rätt att neka omleverans och istället reparera om omleverans skulle innebära en oskälig kostnad för dem.

Fast nu var det ju dock ord av inet att dom skulle skicka ut en ny direkt.
Och det är dåligt gjort av inet.

Permalänk

Är det fel på den så tidigt är det ju nått som inte är rätt och de borde åtgärdas med en ny direkt sen får asus och inet göra upp. Några dagar sen börjar det krångla låter inte bra alls!

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

7 dagars DOA regeln börja gälla först det datumet när hon hämtade ut paketet från posten.

Av ren nyfikenhet: Har du någon källa på det? Känns nämligen som att det är en känslig fråga mellan köpare och säljare i en situation som denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Av ren nyfikenhet: Har du någon källa på det? Känns nämligen som att det är en känslig fråga mellan köpare och säljare i en situation som denna.

Har själv erfarenhet av det och ren logik.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

1. "DOA-regeln" är helt frivillig från ASUS sida, och är inget man kan kräva. Den är inte en del av avtalet kunden har med Inet. Med andra ord är det inget du kan hänvisa till för att få det du vill.
2. Konsumentköplagen ger precis som någon sa Inet rätten att reparera datorn i stället för att byta ut den. Det finns en praxis om att leverantörer har chansen att reparera den tre(!) gånger innan den byts ut, men det är inte fastslaget i sten.
3. Kunden har rätt till ersättning för de utgifter man haft pga den trasiga produkten. Detta inkluderar porto, förlorad arbetstid för att gå till posten, bensinkostnad, etc. Alla direkta kostnader för utbytet. Det *kan* även täcka hyra av ersättningsprodukt under reparationstiden, om varan köpts för att användas för ett specifikt ändamål vid ett specifikt tillfälle, men det här är inte alls lika entydigt.
4. ASUS DOA-regel borde inte börja räknas från att produkten anlänt med posten, utan när den skickats från ASUS. Det är nämligen mellan ASUS och Inet som det avtalet finns. Men det är omöjligt att säga säkert utan att se avtalet.
5. Om Inet har lovat att ersätta produkten med en ny så måste de stå för det löftet. Problemet här är väl att bevisa vad som har sagts. Utan skriftligt besked eller en inspelning är det nog mycket liten chans att komma fram den vägen.
6. Hävning av köpet *kan* vara aktuellt, enligt samma villkor som under 3.

Din största möjlighet är nog att försöka få Inet att gå med på att häva köpet. Dra nån snyftis om att hon måste ha den på torsdag eller nåt sånt. Men det är antagligen inget du har rätt till, utan du måste förlita dig på deras goda vilja. Med andra ord: var väldigt artig och trevlig när du ringer, och börja inte pressa dem hårt.

Permalänk
Medlem

skriv i inet tråden här på forumet så kommer du säkert få en ny skickad ^^

Permalänk
Medlem

Inet har som ovan nämnt rätt att försöka reparera datorn om de vill. För dig som köpare ska det inte vara någon större skillnad på en ny dator och en reparerad. Om Inet är snälla kan de förstås ge dig en ny eller pengarna tillbaka men på något så pass enkelt problem som detta tror jag inte de är så sugna på det.

Att de lovat en ny kommer antagligen inte ses som ett löfte tyvärr utan ses som information, om du ens kan bevisa vad de sagt.

Permalänk
Avstängd

Sanslöst att inet har mage att göra detta1 Dom skulle ha skickat ut en ny dator direkt inet blir fanimig bara sämre o sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

Sanslöst att inet har mage att göra detta1 Dom skulle ha skickat ut en ny dator direkt inet blir fanimig bara sämre o sämre.

Hur kan du överhuvudtaget bedöma vad Inet "skulle" gjort när du bara hört ena partens version och denna parts version dessutom innehåller väldigt lite detaljer? Ett allmänt tips här i livet är att inte dra slutsatser innan du faktiskt vet tillräckligt mycket om saken ifråga.
Dessutom har TS trots aktivitet på forumet inte skrivit i tråden på två veckor, så rimligtvis har det hela löst sig utan alltför stora problem.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

De sparar i alla fall på miljön!

Permalänk
Medlem

Ring dom och häv köpet istället?
14 dagars öppet köp har dom enligt hemsidan.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ