Permalänk
Medlem

Spegla två skärmar.

Har problem som jag inte hittar svaret på överhuvudet taget. Har Windows 7 64bit Ultimate.
Det är så här att jag har två skärmar som jag vill klona eller spegla, eller va de heter.
Jag vet ju att man kan högerklicka på skrivbordet och trycka på Skärmupplösning och i det fönstret finns de en flik "Flera Bildskärmar" när man trycker på den scrollgrejen så ska det finnas ett alternativ som säger "spegla dessa skärmar" eller något sådant.
Men den finns inte där, någon som vet hur jag kan få fram den eller om jag ska göra något annat?
Grafikkort - Nvidia Geforce GTX 295.
har kopplat DVI till Huvudskärmen (min datorskärm) och HDMI till Den andra skärmen (TV:N)
Uppskattar svar.
Tack på förhand.

Ps, har bild på båda skärmarna, men dom är inte speglade som jag vill ha dom.

Permalänk
Medlem

koppla in alla skärmar så att du hittar dem i den menyn där du kan ställa in upplösning t.ex.

sen går du till skärmarna som ska vara speglingar och säger att dem ska vara speglingar av X

eller har jag helt fel nu? jag använder inte spegling :/

annars borde nvideas grafik program kunna fixa det? jag vet inte då jag alltid använd radeon

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axween:

Har problem som jag inte hittar svaret på överhuvudet taget. Har Windows 7 64bit Ultimate.
Det är så här att jag har två skärmar som jag vill klona eller spegla, eller va de heter.
Jag vet ju att man kan högerklicka på skrivbordet och trycka på Skärmupplösning och i det fönstret finns de en flik "Flera Bildskärmar" när man trycker på den scrollgrejen så ska det finnas ett alternativ som säger "spegla dessa skärmar" eller något sådant.
Men den finns inte där, någon som vet hur jag kan få fram den eller om jag ska göra något annat?
Grafikkort - Nvidia Geforce GTX 295.
har kopplat DVI till Huvudskärmen (min datorskärm) och HDMI till Den andra skärmen (TV:N)
Uppskattar svar.
Tack på förhand.

Ps, har bild på båda skärmarna, men dom är inte speglade som jag vill ha dom.

Gå in i Nvidias kontrollpanel (högerklicka på skrivbordet).
Välj: ställ in flera bildskärmar.
Högerklicka på en av skärmarna och välj "clone with"

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

windowsknapp + p ?

Visa signatur

Fractal Define R3 | RadeonHD 6970 | Corsair 850AX | I7-2600k | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB XMS3 | MSI P67A-GD65 REV B3 |

Permalänk
Medlem

Tack, men inga utav tipsen funkar.
Får aldrig upp något som heter Clone With och Windowsknapp + p funkar inte heller.
Windowsknapp + p är det ända stället jag hittar att det står spegla, men när jag trycker på den så händer det inte något alls... problemet är att jag tror jag har råkat inakteverat någon funktion som gör att det är möjligt att spegla två skärmar om det funkar..
tycker allt verkar gubbknäppt.. :/

Permalänk
Rekordmedlem

Södjer den dvi anslutna skärmen hdcp, annars kommer den att bli blockerad så for du ansluter nått via hdmi

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hur ser det ut för dig under Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Bildskärm\Skärmupplösning?
Ta gärna en bild och visa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Södjer den dvi anslutna skärmen hdcp, annars kommer den att bli blockerad så for du ansluter nått via hdmi

Japp, den skall stöda HDCP.
BenQ G2420HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Hur ser det ut för dig under Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Bildskärm\Skärmupplösning?
Ta gärna en bild och visa.

Hur skickar man en bild här på sweclockers.com? måste man inte länka en bild då? (vet inte hur man öppnar en länk med bild)
annars har jag en printscreanad bild.. som jag kan skicka via mail eller något annat skojsigt..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Axween:

Hur skickar man en bild här på sweclockers.com? måste man inte länka en bild då? (vet inte hur man öppnar en länk med bild)
annars har jag en printscreanad bild.. som jag kan skicka via mail eller något annat skojsigt..

Ladda upp den på tex http://forumbilder.se/Default.aspx se till att välja vettig storlek så det syns bra, eller krysa ur "beskär" Kopiera in "Hotlink för forum (alt. 1)" direkt i svaret där du vill att bilden ska synas, du behöver inte använda "bildknappen" som finns på swecklockers, utan länk 1 ger rätt kod direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ladda upp den på tex http://forumbilder.se/Default.aspx se till att välja vettig storlek så det syns bra, eller krysa ur "beskär" Kopiera in "Hotlink för forum (alt. 1)" direkt i svaret där du vill att bilden ska synas, du behöver inte använda "bildknappen" som finns på swecklockers, utan länk 1 ger rätt kod direkt.

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=154201292218A5c11
Så här ser det ut, jag vet att det skall finnas ett alternativ till som säger "spegla skärmar" eller något sådant, men de har försvunnit..

Permalänk
Medlem

har du verkligen benq:en inkopplad på DVI, och inte via VGA?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axween:

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=154201292218A5c11
Så här ser det ut, jag vet att det skall finnas ett alternativ till som säger "spegla skärmar" eller något sådant, men de har försvunnit..

Ja något är ju konstigt, står ju "Analog"

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

har du verkligen benq:en inkopplad på DVI, och inte via VGA?

vet inte vad som räknas men, grafikkortet har ju 2xDVI och 1xHDMI (som du kan se på bilden) dock har jag ju en omväxlare som ändrar från DVI-VGA.
men spelar de någon större roll?
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=c24201211224536e0

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Axween:

vet inte vad som räknas men, grafikkortet har ju 2xDVI och 1xHDMI (som du kan se på bilden) dock har jag ju en omväxlare som ändrar från DVI-VGA.
men spelar de någon större roll?
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=c24201211224536e0

Då har du skärmen ansluten analogt, vilket inte stödjer hdcp, vilket gör att utgången stängs av
Felet hittat
Lösning - du får koppla med dvi om det ska fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då har du skärmen ansluten analogt, vilket inte stödjer hdcp, vilket gör att utgången stängs av
Felet hittat
Lösning - du får koppla med dvi om det ska fungera.

Du menar att jag inte kan ha denna koppling jag har? utan att ha 2x DVI få bort de analoga?

Permalänk
Medlem

jag fick en bugg engång när jag fick bluescreen och innan hade jag två skärmar men sedan fungerade bara en. Jag försökte med ALLT. Alla program jag kunde hitta. ALLA tips men inget fungerade. Jag installerade om till säkert 10 olika drivers men det fungerade bara tills jag startade om datorn. Till slut blev det en formatering som löste alla problem.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Rekordmedlem

Så fort man ansluter något med hdmi så måste allt som är inkopplat stödja hdcp, alla enheter som inte gör det kan stängas av om de försöker visa högupplöst material, vilket verkar vara det som händer här.
Enklaste lösningen är att koppla monitorn med dvi i stället för vga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

jag fick en bugg engång när jag fick bluescreen och innan hade jag två skärmar men sedan fungerade bara en. Jag försökte med ALLT. Alla program jag kunde hitta. ALLA tips men inget fungerade. Jag installerade om till säkert 10 olika drivers men det fungerade bara tills jag startade om datorn. Till slut blev det en formatering som löste alla problem.

Blää, hatar att formatera.. så jäkla trökigt..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Axween:

Blää, hatar att formatera.. så jäkla trökigt..

Och dessutom totalt verkningslöst på ditt problem, hdcp är helt hårdvarumässigt och det är ett krav för att hdmi ska fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så fort man ansluter något med hdmi så måste allt som är inkopplat stödja hdcp, alla enheter som inte gör det kan stängas av om de försöker visa högupplöst material, vilket verkar vara det som händer här.
Enklaste lösningen är att koppla monitorn med dvi i stället för vga.

Det verkar inte vara det Analoga som sabbar här. För jag fick bort de och får fortfarande inte upp spegla skärmar..
Jag skiter i min tanke och kör med utvidga skärmar istället. funkar väl lika bra antar jag bara att man får dra över fönster osv..
tackar för allas hjälp.

Permalänk
Rekordmedlem

Du menar att du har bild på båda nu ? och att det bara är spegling som inte funkar men utvidga ger bild på båda ? i så fall så kan det bero på att skärrmarna inte har samma egenskaper, de ska ha tex samma upplösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du menar att du har bild på båda nu ? och att det bara är spegling som inte funkar men utvidga ger bild på båda ? i så fall så kan det bero på att skärrmarna inte har samma egenskaper, de ska ha tex samma upplösning.

bild på båda har jag haft ett tag. tror jag nämnde det tidigare.
Det är bara speglingen som inte funkar, båda har samma upplösning
1920x1080. båda skärmar är fullHD och skall klara av det, samma skärmar har varit speglade innan fast på min äldre dator med XP. nu är det windows 7 som gäller och fattar inte varför det inte funkar..
innan jag kopplade in tvn så hade jag alternativet spegla skärmar, men så fort jag kopplade in den så försvann de.. får rabies på sånt

Permalänk
Rekordmedlem

Nu ändrar du förutsättningarna, du har 2 monitorer + en tv ? På bilden du visade var det däremot bara 2 enheter, en med vga och en med hdmi anslutning.
Det funkade innan du kopplade in tv med hdmi? Då är det ett hdcp problem.
Du är lite otydlig, du skriver att du hade 2 skärmar (monitorer) speglade, sedan kopplar du in tvn via hdmi = 3 skärmar?
Kan du tala om exakt vad det är för nått du ska ansluta och hur du kopplar det? för att driva 3 skärmar kanske inte är möjligt med ditt grafikkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu ändrar du förutsättningarna, du har 2 monitorer + en tv ? På bilden du visade var det däremot bara 2 enheter, en med vga och en med hdmi anslutning.
Det funkade innan du kopplade in tv med hdmi? Då är det ett hdcp problem.
Du är lite otydlig, du skriver att du hade 2 skärmar (monitorer) speglade, sedan kopplar du in tvn via hdmi = 3 skärmar?
Kan du tala om exakt vad det är för nått du ska ansluta och hur du kopplar det? för att driva 3 skärmar kanske inte är möjligt med ditt grafikkort.

Nej nej, har bara 2 skärmar, min datorskärm och min tv, dom vill jag spegla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu ändrar du förutsättningarna, du har 2 monitorer + en tv ? På bilden du visade var det däremot bara 2 enheter, en med vga och en med hdmi anslutning.
Det funkade innan du kopplade in tv med hdmi? Då är det ett hdcp problem.
Du är lite otydlig, du skriver att du hade 2 skärmar (monitorer) speglade, sedan kopplar du in tvn via hdmi = 3 skärmar?
Kan du tala om exakt vad det är för nått du ska ansluta och hur du kopplar det? för att driva 3 skärmar kanske inte är möjligt med ditt grafikkort.

Skrivet av Axween:

Nej nej, har bara 2 skärmar, min datorskärm och min tv, dom vill jag spegla.

Har bara min tv = HDMI
Min datorskärm = DVI(med sockerbit från DVI-VGA)

Annars är det inget mer som behövs veta vad jag tror.. men jag har börjat ge upp tar detta som ett hopplöst fall snart

Permalänk
Rekordmedlem

Jaha, om du hade alternativet att spegla skärmar innan du ens hade 2 anslutna så låter det som nått fel, det borde inte finnas, har du provat att installera om grafikdrivern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

är det samma sak om du tittar i nvidia-kontrollpanelen? windows är lite begränsad i vissa fall.

Jag har för mig att det även finns någonstans i nvidia:s kontrollpanel en sida där information om skärmen och HDCP-status visas. Kan kanske vara att en enhet är för gammal så att HDCP inte stöds riktigt.
Kan kanske även vara att TV:n får någon HD-upplösning/inställning, typ 1080i, som gör att det inte går att klona.

EDIT: byt ut din VGA-sladd mot DVI. finns ingen anledning att köra VGA idag

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axween:

Har bara min tv = HDMI
Min datorskärm = DVI(med sockerbit från DVI-VGA)

Annars är det inget mer som behövs veta vad jag tror.. men jag har börjat ge upp tar detta som ett hopplöst fall snart

eller rättare sagt, jag hade alternativet spegla skärmar innan jag fick bild på båda skärmarna. men så fort jag fick bild så försvann alternativet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jaha, om du hade alternativet att spegla skärmar innan du ens hade 2 anslutna så låter det som nått fel, det borde inte finnas, har du provat att installera om grafikdrivern.

Det har jag gjort. två gånger..