Internt designdokument ska hjälpa Apple i patentkriget mot Samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Försöker du dra paralleller till till Apples stämning mot Samsung så håller de inte enligt mig. Apple stämmer inte inte Samsung för att de gör en smartphone eller tablet. Det stämmer dem för att de anser att Samsung har kopierat för mycket av deras egna produkt.

Det fodral som länkades till skiljer sig i design, metod för stöd, fästanordning och delvis funktion (skyddar endast framsidan, stänger av skärmen när man stänger locket).

Exakt vad är det som är så unikt och nytt med Googles ETD menar du? Jag har missat det. Att estimera tidpunkt baserat på historik och address samt kontinuerligt skicka data till en server för att uppdatera status? Att ge mer exakta tidpunkter för leverans är inte heller något nytt, finns redan de som gör detta.

Men om du kan peka ut vad som gör detta system så speciellt så att det är värt ett patent så berätta gärna för jag kan definitivt ha missat det (helt ärligt fråga).

Tar vanliga system aktivt hänsyn till Historik? Att lastbilen oftare blir sen till utlämningsstället på storgatan när det är första måndagen efter löning eller dylikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tar vanliga system aktivt hänsyn till Historik? Att lastbilen oftare blir sen till utlämningsstället på storgatan när det är första måndagen efter löning eller dylikt?

Är fullkomligt övertygad om att vissa tar med historik i sina estimat. Knappast något revolutionerande, mer sunt förnuft. Så detta är alltså det som skulle rättfärdiga Google patenent menar du?

I så fall anser jag fortfarande att det är löjligt patent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Försöker du dra paralleller till till Apples stämning mot Samsung så håller de inte enligt mig. Apple stämmer inte inte Samsung för att de gör en smartphone eller tablet. Det stämmer dem för att de anser att Samsung har kopierat för mycket av deras egna produkt.

Det fodral som länkades till skiljer sig i design, metod för stöd, fästanordning och delvis funktion (skyddar endast framsidan, stänger av skärmen när man stänger locket).

Exakt samma argument skulle man kunna dra i denna fiaskorättegång, men istället väljer man att fokusera på likheterna, eller Apple väljer att se väldigt långsökta likheterna rättare sagt.

Såg någon kommentar om tetra pack och är det inte en väsentlig skillnad i att patentera ett specifikt sätt att vika en kartongbit till en förpackning och att patentera kartonger vikta av papper med fyrkantiga hörn öppning i toppen (ett s.k. Applepatent).

Min fråga till alla som försvarar Apple: Tar ni någonsin fel på eran iPhone och polarens Galaxy S2 (alt Ipad/Galaxytab)?
Följdfråga om Ja: Trolol?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

Min fråga till alla som försvarar Apple: Tar ni någonsin fel på eran iPhone och polarens Galaxy S2 (alt Ipad/Galaxytab)?
Följdfråga om Ja: Trolol?

Nej. Däremot har jag faktiskt förväxlat en iPad och en Tab, dock på lite avstånd.

Jag "försvarar" dessutom inte Apple i ordens rätta bemärkelse. Däremot tycker jag det är lustigt att så många personer inte verkar förstå / vilja förstå varför det som sker faktiskt sker. De tror att Apple är onda och stämmer andra företag bara för att jävlas, och att alla andra företagen är snälla och oskyldiga, som blir offer för Apples ondska.

Jag tycker att Apples patent är lika generaliserade, vaga och tramsiga som du gör. Men jag skyller inte på Apple som tog dem, det var ett ekonomiskt försvarbart beslut som tjänar pengar åt företaget på olika sätt. Jag skyller på USAs nedbrutna patentsystem som tillät dem att göra det.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Nej. Däremot har jag faktiskt förväxlat en iPad och en Tab, dock på lite avstånd.

Jag "försvarar" dessutom inte Apple i ordens rätta bemärkelse. Däremot tycker jag det är lustigt att så många personer inte verkar förstå / vilja förstå varför det som sker faktiskt sker. De tror att Apple är onda och stämmer andra företag bara för att jävlas, och att alla andra företagen är snälla och oskyldiga, som blir offer för Apples ondska.

Jag tycker att Apples patent är lika generaliserade, vaga och tramsiga som du gör. Men jag skyller inte på Apple som tog dem, det var ett ekonomiskt försvarbart beslut som tjänar pengar åt företaget på olika sätt. Jag skyller på USAs nedbrutna patentsystem som tillät dem att göra det.

Exakt min åsikt i ämnet också.

Permalänk
Medlem

Att ett system är dåligt gör inte att man måste tycka att alla som utnyttjar det är okej. Om en diplomat utnyttjar sin åtalsimmunitet och begår massa brott gör inte det att han är en hyvens kille bara för att systemet har brister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jovisst alla bevis är ju bevis oavsett hur man skaffade fram dem. Men man kan väl fortfarande bli ställd till svars för brottet man begick när beviset införskaffades? Eller blir man straffimmun om man begår brott i syfte att skaffa fram bevis? Dessutom var väl detta knappast i Sverige?

Ja, inte påstått något annat, inte heller påstått att detta avsåg artikeln och detta rättsmålet i fråga, mitt medelande var mest menat som en sidnotis.
EDIT: Du kan bli åtalad för ditt brott senare ja. Ett felsteg är fortfarande ett felsteg.

Men för övrigt samma sak i detta målet (om inte någon mer kunnig i USA-rätt kan tillrättavisa mig), om domaren anser att det är giltigt är det giltigt. Jag TROR att privatpersoner kan komma över bevis på detta sättet i USA, mao en polis får inte bryta sig in och ta för sig av alla godsaker han eventuellt kan hitta, men din granne kan.

Permalänk
Medlem

Det har ju dykt upp lite nya intressant uppgifter från rättegången. Tydligen erbjöds även Microsoft att licensiera iPhone/iPad relaterade patent med löfte om att de inte skulle göra en ren kopia av iPhone/iPad och till skillnad från Samsung gick Microsoft tydligen med på detta.

Så då lär Apple sannolikt inte ge sig på Microsoft när det gäller kommande Surface.

Källa: http://www.reuters.com/article/2012/08/13/us-apple-samsung-id...

Permalänk
Medlem

Microsoft orkar inte patenttrolla med Apple så man köper sig loss ifrån en dyr rättegång?
Jag förstår hur de tänker, men jag förstår även Samsung som tar striden av princip.

@Leif Även om ingen är helt god, och systemet är ganska trasigt så tar Apple patenttrollandet till en ny nivå med de generella designpatenten. Man kan inte bara skylla på systemet för att det främst missbrukas av en part.