Dammsög chassi => dags för nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Dammsög chassi => dags för nytt grafikkort.

Hej.
Som titeln föreslår så dammsög jag min dator utan att veta bättre och nu startar inte kortet enligt enhetshanteraren. Jag har läst en del och förstått att det bara är att köpa ett nytt kort, så letar därför efter lite köptips, problemet är att jag har noll koll. Tråden i detta sub-forum (nytt kort för X kronor) är ungeför det jag söker efter, förutom att jag inte vet hur jag tar reda på hälften av grejerna.

Det jag lyckats luska fram om min dator är:
CPU: intel core duo, 6600 @ 2.4 GHz
Nuvarande grafikkort: NVIDIA GeForce 8800 GTS
2x1 GB ram från corshair, tänkte dubbla eller fyrdubbla denna när jag ändå håller på.
Nätagg: Här faller jag kort. Enligt tips jag fått ska det bara vara att öppna chassit och läsa på agget, men mitt agg är bara en svart låda med en fläkt på, ingen text över huvud taget.
Moderkort: Vet inte hur jag utläser detta eller var.
OS: windows xp, detta får sig nog också en uppgradering nu(speciellt om jag fixar mer ram)

Det bör tilläggas att denan dator köptes som ett färdigt paket för ca 8 år sedan.

Vad som hindrar mig från att hitta ett nytt kort på egen hand är att jag inte är insatt alls, vet inte hur saker passar ihop eller vad som passar med vad, jag kan inte avgöra om mina övriga komponenter tillåter ett visst kort och jag vet inte ens hur jag avgör om ett kort är bra eller inte, den enda indikationen jag kan få ut är att högre pris borde vara bättre

Jag har satt en maxbudget på 3k. Detta känns onödigt med ett riktigt fett kort för mig då jag inte brukar hoppa på de nyaste spelet på marknaden och vilja maxa, men jag hade ändå tänkt uppgadera inom en snar framtid då kortet gick, så jag söker åtminstone märkbar prestandaskillnad. Prisvärdhet>bästa möjliga kortet. I uppgraderingsbudgeten hade jag gärna klämt in ny RAM också och och eventuellt ett starkare nätagg. Jag gråter inte heller om jag kan komma undan billigare.

Tack på förhand och om viktig information saknas så ska jag försöka mitt bästa för att finna denna. Ett tips är att i så fall ge mig en ledtråd om vart jag kan finna denna info.

Med vänliga hälsningar
Chma

Permalänk
Medlem

spara till en ny dator istället

Permalänk
Medlem

Håller med hede. Risken är väldigt stor att fler saker kommer att börja gå sönder inom en snar framtid.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Låter nästan som att du skulle satsa på att lägga ut typ 6-7k och köpa en helt ny burk istället. Om du köper nytt grafikkort och behåller samma processor så kommer den garanterat aggera flaskhals. Dessutom om du köper nya RAM-minnen så kommer dom förmodligen inte funka till det nuvarande moderkortet, om du inte köper begagnade minnen av liknande typ som du har nu.

Permalänk

Att ersätta grafikkortet borde inte kosta mer än 1000kr om du vill ha likvärdig/någorlunda bättre prestanda, dock så är det nästan värt att investera i en ny dator för ca 5000kr, det lönar sig i slutändan.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Hehe, det verkar som samtliga åsikter menar att jag borde skaffa en helt ny dator istället, vilket jag kan se poängen i.
Kan man dock få en duglig dator för 5-7k nu för tiden? Och en följdfråga, vart hittar jag de mest prisvärda datorerna, generellt? Mina mer datorkunniga vänner himlar med ögonen och drar lite på mungipan när någon köpt en "paketdator", men om man inte känner sig säker nog att plocka ihop den själv, vad gör man då?

Permalänk

Inet fixar det till en

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Annars så finns färdigbyggde datorer som te.x http://cdon.se/hemelektronik/speldatorer_-_thor/ , http://www.inet.se/kategori/84/speldator och dom borde vara bättre än dom du köper på Elgiganten för samma pris.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

kan dina vänner plocka ihop datorn så ska det inte vara något problem att få ihop en skaplig burk om du kan använda chassiet och dina hårddiskar samt dvd brännare i nuvarande datorn så spar du även in på den delen då hårddiskarna T ex tar lätt upp 500 kr eller mer i budgeten.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2150172/resten-tar-du-fran-n...
exempel på grejer du kan ta då isåfall det hänger med bra i dagens spel ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av chma:

Tack för alla svar! Hehe, det verkar som samtliga åsikter menar att jag borde skaffa en helt ny dator istället, vilket jag kan se poängen i.
Kan man dock få en duglig dator för 5-7k nu för tiden? Och en följdfråga, vart hittar jag de mest prisvärda datorerna, generellt? Mina mer datorkunniga vänner himlar med ögonen och drar lite på mungipan när någon köpt en "paketdator", men om man inte känner sig säker nog att plocka ihop den själv, vad gör man då?

Alternativt kan säkert någon av dina vänner hjälpa dig att bygga datorn? De flesta som har gjort det förut, har lite koll på det och tycker det är kul brukar gilla att göra det

Permalänk
Medlem

Köp INTE en färdigbyggd märkesdator! Att bygga en dator är ingen vidare investering men att köpa en märkesdator är lika med döden:p

Permalänk

Jag tror inte att dammsugning av utsidan på en dator kan förstöra den. Snarare var det nog att eftersom grafikkort är det första som dör i en dator så dog det en naturlig död.

Du kan köpa ett nytt grafikkort för 1000, nytt nätagg (för att grafikkorten troligen drar mer ström idag) för 600, och 4 GB minne för jag vet inte hur billigt. 200 kanske. Så 1800+lite meck. Du kommer klara de flesta spelen fint med den processorn.

Eller så kan du be oss här rekommendera ett hopplock på Inet. Om du ska köra Battlefield 3 i bra upplösning eller kör krigs- eller flygsimulatorer så bör du köpa en ny dator. Om du ska köra spel som kräver "DirectX 11" (står i Steam) så måste du installera Windows 7, så då kan du ändå köpa en ny dator så får du den med Windows 7.

Om du inte behöver köra nyare, hetare spel än jag (typ, Portal 2, Driver: San Francisco och äldre) så kör jag dem fint i 1920x1200 med datorn i signaturen. Så då räcker det med nytt grafikkort m.m. som jag skrev. Så det beror på vad du tänkt köra. Kör du inte mycket maffiga spel alls så räcker det med ett billigt grafikkort för 600:- och så är du klar på 5 minuter när du fått paketet med posten

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Jag tror inte att dammsugning av utsidan på en dator kan förstöra den. Snarare var det nog att eftersom grafikkort är det första som dör i en dator så dog det en naturlig död.

Du kan köpa ett nytt grafikkort för 1000, nytt nätagg (för att grafikkorten troligen drar mer ström idag) för 600, och 4 GB minne för jag vet inte hur billigt. 200 kanske. Så 1800+lite meck. Du kommer klara de flesta spelen fint med den processorn.

Eller så kan du be oss här rekommendera ett hopplock på Inet. Om du ska köra Battlefield 3 i bra upplösning eller kör krigs- eller flygsimulatorer så bör du köpa en ny dator. Om du ska köra spel som kräver "DirectX 11" (står i Steam) så måste du installera Windows 7, så då kan du ändå köpa en ny dator så får du den med Windows 7.

Om du inte behöver köra nyare, hetare spel än jag (typ, Portal 2, Driver: San Francisco och äldre) så kör jag dem fint i 1920x1200 med datorn i signaturen. Så då räcker det med nytt grafikkort m.m. som jag skrev. Så det beror på vad du tänkt köra. Kör du inte mycket maffiga spel alls så räcker det med ett billigt grafikkort för 600:- och så är du klar på 5 minuter när du fått paketet med posten

Att grafikkortet skulle dö precis efter en dammsugning av datorn ser inte jag som en slump

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Att grafikkortet skulle dö precis efter en dammsugning av datorn ser inte jag som en slump

Precis. Man bör aldrig dammsuga insidan av en dator då den statiska elektricitet som dammsugarmunstycket alstrar lät kan kortsluta någon krets.

Permalänk

Kan ingen pinna denna tråd nånstans, så att alla som uppmuntrar folk att skita i tryckluft "för att dom minsann dammsugit massa gånger utan att nåt hänt" kan läsa den?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

CDON har en del riktigt prisvärda datorer, skulle lätt rekommendera dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Garanterat ny burk, antingen i delar och bygg själv (billigast) eller låt Inet bygga ihop en åt dig. Min gamla core 2 quad med likadant grafikkort (som fortfarande fungerar) står och samlar damm i förrådet nu ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag har funderat och i alla fall nu bestämt mig att försöka fixa min nuvarande dator så billigt som möjligt(typ hitta exakt samma/motsvarande kort till en billig peng) och sedan spara till en ny i uppgraderingssyfte. Anledningen är så enkel som att jag inte orka vara utan duglig dator under tiden jag sparar till en ny

Jag har ett par vänner som troligen mer än gärna skulle kunna ge sina åsikter om vad jag ska köpa, men jag pluggar på annan ort och det är inte så lockande att bygga ihop den på egen risk.
Jag har hört mycket gott om inet, och där går det ju alltid att lägga till ihopbygge..

Slutligen har jag en jättekonstig fråga, men om jag ändå är inställd på att spara, vad är en "bra" budget. Jag vet knappt själv vad jag menar, men liksom vart kommer den störta skillnaden/mest "bang" för ens "buck" in? Är det samma prestandaskillnad om man jämför 5k med 7k, som om man jämför 8k med 10k?
När jag köpte min nuvarande för en herrans massa år sedan så kostade den strax över 10k och var the shit, i alla fall i min värld, men på den tiden så var en dator för 4-6k riktigt usel och klarade inget. Jag misstänker att det ändrats nu men jag undrar ändå lite

Tack igen!

Permalänk
Medlem

Kanske någon som redan svarat samma sak här i tråden, men är för lat just nu för att läsa igenom allt. Men: Kolla igenom marknaden här på swec och se om du kan hitta något likvärdigt, kan inte kosta mer än max ett par hundra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chma:

Tack för alla svar!

Jag har funderat och i alla fall nu bestämt mig att försöka fixa min nuvarande dator så billigt som möjligt(typ hitta exakt samma/motsvarande kort till en billig peng) och sedan spara till en ny i uppgraderingssyfte. Anledningen är så enkel som att jag inte orka vara utan duglig dator under tiden jag sparar till en ny

Jag har ett par vänner som troligen mer än gärna skulle kunna ge sina åsikter om vad jag ska köpa, men jag pluggar på annan ort och det är inte så lockande att bygga ihop den på egen risk.
Jag har hört mycket gott om inet, och där går det ju alltid att lägga till ihopbygge..

Slutligen har jag en jättekonstig fråga, men om jag ändå är inställd på att spara, vad är en "bra" budget. Jag vet knappt själv vad jag menar, men liksom vart kommer den störta skillnaden/mest "bang" för ens "buck" in? Är det samma prestandaskillnad om man jämför 5k med 7k, som om man jämför 8k med 10k?
När jag köpte min nuvarande för en herrans massa år sedan så kostade den strax över 10k och var the shit, i alla fall i min värld, men på den tiden så var en dator för 4-6k riktigt usel och klarade inget. Jag misstänker att det ändrats nu men jag undrar ändå lite

Tack igen!

Du behöver inte köpa exakt samma grafikort. försök kolla här i forumet kanske du kan få ett begagnat 460 eller nåt till en billig peng.

Har du begränsade kunskaper om datorhårdvara kanske det är bättre att köpa ett datorpaket och då tycker jag du ska kolla mest å vilken service och garantier du får (gärna hämtservice). En "märkesdatpr" är billigare en om du skulle skruva ihop den själv.

Allt handlar om vad du vill göra med datorn och vilka behov du har av prestanda och dylikt.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Kan ingen pinna denna tråd nånstans, så att alla som uppmuntrar folk att skita i tryckluft "för att dom minsann dammsugit massa gånger utan att nåt hänt" kan läsa den?

Man får även bort dammet lättare med tryck luft

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Att det inte är någon som nämnt att TS kanske kan få igång graffet med bakning av det i ugn är underligt, men det finns två trådar här på forat om detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Att det inte är någon som nämnt att TS kanske kan få igång graffet med bakning av det i ugn är underligt, men det finns två trådar här på forat om detta.

Men då handlar det om dårliga lödningar man fixar, inte när skiten dött pga statiskt elektricitet. KAN funka, men tror knappast det.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Att det inte är någon som nämnt att TS kanske kan få igång graffet med bakning av det i ugn är underligt, men det finns två trådar här på forat om detta.

Chansen finns, bakade själv ett kort för ett litet tag sen som nu fungerar utmärkt.
Frågan är dock om det kommer fungera på TS kort eftersom han förmodligen har dödat kortet en krets eller liknande medan bakning bara fixar sprickor i lödtenn som har åstadkommits av många uppvärmningar och nedkylningar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Kan ingen pinna denna tråd nånstans, så att alla som uppmuntrar folk att skita i tryckluft "för att dom minsann dammsugit massa gånger utan att nåt hänt" kan läsa den?

Varför då? De flesta är överrens att dammsuga datorer inte är det säkraste men att det inte händer alla är även det bevis att det inte alltid garanteras att man förstör komponenter om man gör det. Tryckluft däremot är inte heller någon uberlösning eftersom det mer sprider runt dammet än faktiskt tar bort det.

Skrivet av mecke96:

Man får även bort dammet lättare med tryck luft

Nej det får du inte. Du slussar bara runt det i chassit som bäst.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Varför då? De flesta är överrens att dammsuga datorer inte är det säkraste men att det inte händer alla är även det bevis att det inte alltid garanteras att man förstör komponenter om man gör det. Tryckluft däremot är inte heller någon uberlösning eftersom det mer sprider runt dammet än faktiskt tar bort det.

Nej det får du inte. Du slussar bara runt det i chassit som bäst.

Om du har den berömda mitt i näven så ja då kanske du inte lyckas med tryckluft. Alla de ggr jag använt detta har min dator blivit ren och då menar jag REN, så som sagt det finns de som har det och andra som.....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Köp ett begagnat grafikkort, eller ett av dom billigare "nya".
Misstänker att du har DDR2 800Mhz minnen, kostar runt 600kr för 4GB på Alina.se
Du bör kunna få minne+grafikkort för under 2000kr.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

är väl också risk för kondens med tryckluft.. om man nu ska sprida mera fud
men har dammsugit datorn någon gång ibland.. och inte haft några problem alls
även dammsugit jobbdator som var så full i damm att fläktarna stannat
fungerade efter dammsugning också

behöver väl kanske inte trycka munstycket mot kretskortet ifs.. det kan ju vara onödig risk med tanke på esd

Permalänk
Skrivet av Akarr:

Du behöver inte köpa exakt samma grafikort. försök kolla här i forumet kanske du kan få ett begagnat 460 eller nåt till en billig peng.

Har du begränsade kunskaper om datorhårdvara kanske det är bättre att köpa ett datorpaket och då tycker jag du ska kolla mest å vilken service och garantier du får (gärna hämtservice). En "märkesdatpr" är billigare en om du skulle skruva ihop den själv.

Allt handlar om vad du vill göra med datorn och vilka behov du har av prestanda och dylikt.

Troligt vis finns det inga PCI-e kontakter på det befintliga nätagget och det kan vara tveksamt om det ens är en PCI-e port som det gamla grafikkortet satt i. Det kan vara AGP på en så gammal burk.
För att strömmen ska räcka till så är det low end kort som troligen måste användas om det inte ska bli problem.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.