Permalänk
Medlem

Laga Logitech Z-5500, åskskada.

Nu är det så illa att moder natur för två dagar sen tog livet av mitt Logitech Z-5500 högtalarsytem. Då frågar jag direkt om det är nån som har kunskaper eller som bara allmänt är hemma på elektronik som vet om det går o laga? Vilka delar är det brukar ta stryk vid överspänning osv. Är beredd på att göra vad som krävs för att få igång det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Nu är det så illa att moder natur för två dagar sen tog livet av mitt Logitech Z-5500 högtalarsytem. Då frågar jag direkt om det är nån som har kunskaper eller som bara allmänt är hemma på elektronik som vet om det går o laga? Vilka delar är det brukar ta stryk vid överspänning osv. Är beredd på att göra vad som krävs för att få igång det.

Det är inte bara så att säkringen rök? hände mig en gång finns för 10 kr på kjell typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alstern:

Det är inte bara så att säkringen rök? hände mig en gång finns för 10 kr på kjell typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Och är det inte säkringen. Så för att få snabbast resultat, ring ditt försäkringsbolag. Förklara vad som hänt, en vecka senare har du pengarna på kontot (minus självrisken) sen får du säkert lägga till en del hundralappar för att köpa nytt (kan tänka mig en 1000 lapp)

Men, bättre att betala en tusing än tre tusingar

Allt som krävs är ett telefonsamtal (om du nu har hemförsäkring, men jag utgår från att alla har det, allt annat är bara dumt)

PS/ jag har själv blivit drabbad av Tor, en router, en bärbar, Xbox (äldre), Xbox360, externt Tv-kort. tog han från mig. F-Bolaget fixade det på 4 dgar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

I framtiden får ni gärna dra ur apparater när åskan drar fram, när det är möjligt, så vi andra får lägre försäkringspremier.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av siefer:

Nu är det så illa att moder natur för två dagar sen tog livet av mitt Logitech Z-5500 högtalarsytem. Då frågar jag direkt om det är nån som har kunskaper eller som bara allmänt är hemma på elektronik som vet om det går o laga? Vilka delar är det brukar ta stryk vid överspänning osv. Är beredd på att göra vad som krävs för att få igång det.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du tur är det bara själva nätagget som dog, så kan du låna ett dito av nån att testa med och högt då funkar så är det ett nytt agg som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

I framtiden får ni gärna dra ur apparater när åskan drar fram, när det är möjligt, så vi andra får lägre försäkringspremier.

Klart vi gör det -------> När det är möjligt!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Är det inte så att högtalarsystemet har en extern nätdel? Jag hade i så fall provat med en ny sådan. Köp en på kjell eller liknande med samma specs eller högre ampere och löd om kontakten. Kan ju dock inte garantera att åskan stannat i nätdelen den kan ha gått vidare i elektroniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är det inte så att högtalarsystemet har en extern nätdel? Jag hade i så fall provat med en ny sådan. Köp en på kjell eller liknande med samma specs eller högre ampere och löd om kontakten. Kan ju dock inte garantera att åskan stannat i nätdelen den kan ha gått vidare i elektroniken.

nätdelen sitter i "baslådan"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av glemmy:

I framtiden får ni gärna dra ur apparater när åskan drar fram, när det är möjligt, så vi andra får lägre försäkringspremier.

Lätt för en som bor i Göteborg att säga.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Lätt för en som bor i Göteborg att säga.

Ni har väl samma uttag och apparater i Hyltebruk, så varför skulle det vara svårare där?

Jag ville bara påminna om att man ska ha respekt för åska.
Inte bara tänka "skit samma, jag tar det på försäkringen" om det skulle hända (menar inte att någon resonerar såhär, bara ett exempel)

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

En polare lagade sitt Z-5500 efter att åskan klippt det, vågar dock inte svara på hur han gjorde det.

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Medlem

Skit samma var man bor..
Dra ut på morgon innan jobb och i på kvällen..
Absolut bästa skyddet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Och är det inte säkringen. Så för att få snabbast resultat, ring ditt försäkringsbolag. Förklara vad som hänt, en vecka senare har du pengarna på kontot (minus självrisken) sen får du säkert lägga till en del hundralappar för att köpa nytt (kan tänka mig en 1000 lapp)

Men, bättre att betala en tusing än tre tusingar

Allt som krävs är ett telefonsamtal (om du nu har hemförsäkring, men jag utgår från att alla har det, allt annat är bara dumt)

PS/ jag har själv blivit drabbad av Tor, en router, en bärbar, Xbox (äldre), Xbox360, externt Tv-kort. tog han från mig. F-Bolaget fixade det på 4 dgar.

Har hyffsat säkert konstaterat att det inte är säkringen ska dock felsöka vidare. Det tråkiga i det hela är att jag just flyttat till en stuga på landet och sagt upp min hemförsäkring (hade innan försäkringen genom hyresgästföreningen) Till alla som säger dra ut elektronik vid åska, har alltid för vana att göra detta dock inte nu typiskt nog.

Skrivet av jocke92:

Är det inte så att högtalarsystemet har en extern nätdel? Jag hade i så fall provat med en ny sådan. Köp en på kjell eller liknande med samma specs eller högre ampere och löd om kontakten. Kan ju dock inte garantera att åskan stannat i nätdelen den kan ha gått vidare i elektroniken.

Dett går tyvärr inte då allt sitter integrerat i suben Får felsöka vidare !

Permalänk
Medlem

Dra ur nätagget, fota lite och kolla vad som hänt! Kan vara diod-bryggan som rykt (de som ska göra om växelström till likström), brukar bli svart i de området då.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070