Returnera eller behålla Asus 7950 DirectCU II Top??

Permalänk

Returnera eller behålla Asus 7950 DirectCU II Top??

Jag vet inte hur jag ska göra. Har fått mina komponenter som jag beställt och i princip monterat hela. Men har inte satt in Grafikkortet än..
Jag har kollat runt och surfat lite på mitt nyköpta Asus Radeon HD 7950 DCii TOP och jag e lite skrajj för det här med att kylflänsen inte sitter fast ordentligt.
Har kännt lite på kortet jag fått och tycker att man kan guppa eller skjuta på den en aning. Inte lika mycket som i youtube klippet som ligger uppe, men endå. Den känns inte helt robust.

Ska jag returnera direkt och köpa ett annat sorts kort? (Synda att den grymma rabatten som var ett kort tag på ett XFX 7970 på CDON inte finns längre..)
Eller ska jag strunta i mina rädslor och testa kortet, se om det uppstår några problem osv?

Nån annan här som har ett likadant kort och kännt på hur deras heatsink sitter?

Gah.. sådan beslutsångest!

Permalänk
Medlem

Jag säger: testa det. Det kan inte skada. Du har rätt att testa saker du köpt enligt kkl.

Permalänk

Jag sov på saken och bestämde mig för att skicka tillbaka det.
Hade det varit en ny revision (v2) så hade jag behållit det, den kylaren e mindre och det ev. problemet troligare fixat.

Nu uppstår ju en ny fråga. Vilket kort istället?
Gigabyte radeon 7950 3gb Windforce
eller
XFX radeon 7970 3gb

Prisskillnaden blir ca 100-150kr. (och 300-450kr över vad jag betalade för det tillbakaskickade kortet)
Eller har ni något annat förslag på Radeonkort i den prisklassen? (Vill ej ha ett Geforce av andra anledningar)

Permalänk
Skrivet av Terroristen:

Jag sov på saken och bestämde mig för att skicka tillbaka det.
Hade det varit en ny revision (v2) så hade jag behållit det, den kylaren e mindre och det ev. problemet troligare fixat.

Nu uppstår ju en ny fråga. Vilket kort istället?
Gigabyte radeon 7950 3gb Windforce
eller
XFX radeon 7970 3gb

Prisskillnaden blir ca 100-150kr. (och 300-450kr över vad jag betalade för det tillbakaskickade kortet)
Eller har ni något annat förslag på Radeonkort i den prisklassen? (Vill ej ha ett Geforce av andra anledningar)

Ska inte säga för mycket men beställde ett 7970 3gb ifrån CDON för 2790kr, tänkte först på 7950 men en aftermarket kylare kan man alltid skaffa sen.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Garanti?....

Om du skickar tillbaka det nu blir du utan, om du använder det och upptäcker att så är fallet så får du skicka tillbaka och åberopa garanti och bli utan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Garanti?....

Om du skickar tillbaka det nu blir du utan, om du använder det och upptäcker att så är fallet så får du skicka tillbaka och åberopa garanti och bli utan.

Vad menar du? Jag lämnar ju tillbaka kortet och får pengarna tillbaka. Sen köper jag ett nytt.
Vad har garantin med saker att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terroristen:

Vad menar du? Jag lämnar ju tillbaka kortet och får pengarna tillbaka. Sen köper jag ett nytt.
Vad har garantin med saker att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför byter du?
Av rädsla för att det ska gå sönder? Isf täcker garantin.
För att slippa vara utan kort om det går sönder? Du blir utan om du skickar tillbaka det nu.

Förstår du min tanke?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terroristen:

Jag sov på saken och bestämde mig för att skicka tillbaka det.
Hade det varit en ny revision (v2) så hade jag behållit det, den kylaren e mindre och det ev. problemet troligare fixat.

Nu uppstår ju en ny fråga. Vilket kort istället?
Gigabyte radeon 7950 3gb Windforce
eller
XFX radeon 7970 3gb

Prisskillnaden blir ca 100-150kr. (och 300-450kr över vad jag betalade för det tillbakaskickade kortet)
Eller har ni något annat förslag på Radeonkort i den prisklassen? (Vill ej ha ett Geforce av andra anledningar)

Jag har OC-varianten av Windforce 7970 (inte det 7950 OC du tittat på men det borde vara rätt likt) och är nöjd med vissa saker och missnöjd med andra.
Bra:
Anslutningsmöjligheterna, både DVI, fullstor HDMI och mini-DP.
Prestandan/Överklockningsmöjligheterna, kör kortet med Core 1110MHz och Mem 1550MHz utan problem med stock-spänning.

Dåligt:
Inställningarna för fläktarna i kortets bios. De tillåter aldrig Core att når högre temp än 60C, vilket gör att fläktarna låter som ett jetplan om man spelar. Oavsett om man kör OC eller stockfrekvenser.
Detta trots att ATI/Gigabyte specar en maxtemp på 90C för core och 120C för VRM.
Jag kör själv med manuella inställningar för fläktarna (20% i Low-Voltage mode och 42% i Full Load), där kortet är helt ohörbart i LV-mode och genererar ett hörbart, men ej störande surr vid full load.
Temperaturen går med min överklockning aldrig över 75C i FL och aldrig över 72C utan OC. I LV-mode ligger det och tuffar på i kanske 35C.

Så, pallar du med att ställa fläkthastigheterna manuellt / inte bryr dig om ljudnivå bara kylningen är bra, så är windforce mycket bra.

Permalänk
Medlem

Kanske är det kortet jag beställde igår från deras fyndsida igår för 2500
Hoppas det..
Alternativet är väl att nån köpte det, såg att det klockade som skit och skickade tillbaka det.

Den som lever får se...