Grafikkorten går ganska varmt - åtgärd?

Permalänk
Medlem

Grafikkorten går ganska varmt - åtgärd?

Tja!

Jag har dubbla 6950 2gb i ett nzxt phantom chassi och vid belastning efter ca 1-2 timmars spelande så ligger tempen
på det mest belastade grafikkortet runt 82 grader som max. Är detta så pass mycket så jag behöver oroa mig?

Jag har bytt ut alla fläktar i chassit till cougar fläktar istället bara för att följa en orange färgkod.
Det sitter 1st i toppen, 1 fläkt bak, 1 fläkt fram och 2 st i chassisidan som kyler hårddiskarna.

Fastän det kanske inte är en skadlig temperatur dom är uppe i så skulle jag gärna vilja få ner tempen ett par grader..
Har ni några tips på hur jag ska få ner gradantalet litegrand?

Mvh!

Permalänk
Medlem

Om du inte ställt in en fläktkurka av något slag så kan det vara så enkelt som att fläktarna på grafikkortet helt enkelt inte prioriterar att hålla korten kalla i jämförelse med ljudet som dom för med sig, gå in i Afterburner och lek lite

Annars tror jag att fläktar i sidan ger mer effekt för dig än flera i toppen av chassit eller dylikt, kanske testa att flytta någon av fläktarna till sidan.

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket Afterburner hade jag aldrig hört talas om.. Får kolla upp det, eller vet du vart man får ner det?

Men hur som helst 82 grader som max, är det för varmt för grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Som sagt, afterburner känner jag själv att det är ett måste vid crossfire konfiguration.

Låg själv på runt 80c från början när jag satte i kort nr2 och då har jag ett extremt välventilerat chassi och bra utrymme mellan korten.

"auto" funktionen på amd-kort fungerar inte bra alls.. Ställ in en bra kurva så ska du se att det blir bra, ligger aldrig över 60c nu.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren. Ska dra ner afterburner nu och försöka ställa in en bra kurva

Permalänk
Medlem

volt? kör mina op 1175 och isåfall 50% på fläktarna. då ligger jag på typ 70-72. låter ganska mycket, ja, men sänker jag lite så är det fortfarande lungt. 82 grafer ska inte vara för mycket för korten om jag inte är helt ute och cyklar

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

2 fläktar på sidna för hårddiskarna?
sätt en av dem i fronten imo:)

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Du behöver inte 2st fläktar för att kyla hdds;)
Försök om det går sätt en till fläkt ifram.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

volt? kör mina op 1175 och isåfall 50% på fläktarna. då ligger jag på typ 70-72. låter ganska mycket, ja, men sänker jag lite så är det fortfarande lungt. 82 grafer ska inte vara för mycket för korten om jag inte är helt ute och cyklar

mina låg konstant på 25% när dem hade "auto" TS kanske har samma problem.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem

82 grader är inget. Det är en ganska bra nivå med tanke på att du då inte "onödigt" kyler kortet för mycket med onödigt mycket fläktljud som följd.

GPU'erna går i 100 grader utan att uppvisa fel. Däremot kan man kanske argumentera över livslängden. Tror dock det är lugnt då jag inte läst om ngn som gett upp av värme.

Vill du dock mecka och byta ut fläktar kan du nog komma ner ett par grader utan att tillföra för mycket fläktljud.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Men perfekt då vet jag iaf att korten borde klara sig fastän dom ligger kring 82 grader. Men tror jag köper en till cougarfläkt och sätter den i fronten då jag likaså ska byta ut original cpykylaren mot en annan

Ska kika lite på afterburner och se om man kan få ner gradantalet litegrand också.

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Nu efter att ha gjort en liten egenmoddad kurva i afterburner så ligger jag på drygt 65 grader som max i spel så det är helt klart en skillnad. Visst fläktarna får jobba lite mer men bättre det än att grafikkorten brinner upp

Mvh