Permalänk
Medlem

Vågor/hack i skärmen?

Hej.
Tänkte höra om någon tidigare stött på detta problem. Har en ny egenbyggd dator med;
Sapphire HD6870, FX6100, 8GB DDR.

Har problem med att när datorn blir lite belastad (i bl.a. Flight Simulator X, Aerosoft Fly och även i Mafia2) så ser man vågor i skärmen.

"Vågorna" går från kant till kant, (oftast horisontellt, tror inte jag märkt något större problem vertikalt) och ser nästan ut som små hack, att skärmen delar sig lite. Dessa hack syns när man tittar runt/rör sig fort i spelen. Alltså inte i stillbild eller vid lättare rörelser.

Är det grafikkortet som spökar, eller kan det vara något annat?

Med vänliga hälsningar

Permalänk
Medlem

Använd v-sync.

Permalänk
Inaktiv

Låter som om det kan vara grafikkortet. Kan du ta ett foto på skärmen?

Permalänk
Medlem

Har du stängt av v-sync?

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Använd v-sync.

Skrivet av iFraja:

Har du stängt av v-sync?

Svar ja, jag har stängt av V-sync eftersom jag hört att det drar mycket prestanda. Kan det vara så enkelt? Ska prova att starta det igen och återkommer med svar.

Skrivet av MrNeikter:

Låter som om det kan vara grafikkortet. Kan du ta ett foto på skärmen?

Nja, kan bli svårt måste vara jäkligt snabb i så fall, men jag kan ju alltid filma om det inte löser sig med v-sync!

Permalänk
Medlem

Har även för mig att man kan få bort Tearing om man låser FPS:en till lite under skärmens Hz, dvs 59fps på en 60Hz-skärm osv.

Permalänk
Medlem

Du upplever "tearing". Använd V-sync eller skaffa en snabbare skärm om du stör dig på det Du har väl senaste drivrutiner till grafikkort?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk

Antar det ser ut sådär? Det kallas screen tearing. Det är att du får mer fps än din hz.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

V-sync kan skapa viss input lag, men drar inte ner prestandan något. (Förutom om du går under din skärms uppdateringsfrekvens, då halveras FPSen, för att slippa tearing)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har även för mig att man kan få bort Tearing om man låser FPS:en till lite under skärmens Hz, dvs 59fps på en 60Hz-skärm osv.

Skrivet av Vlademil:

Du upplever "tearing". Använd V-sync eller skaffa en snabbare skärm om du stör dig på det Du har väl senaste drivrutiner till grafikkort?

Skrivet av filipcombat:

http://cdn.overclock.net/0/08/0820e580_vbattach106180.jpeg

Antar det ser ut sådär? Det kallas screen tearing. Det är att du får mer fps än din hz.

Bilden stämmer precis!! Skönt att få fram ett namn på det.. haha. Tack grabbar!

Men jag använder FPS-limiter i FSX där jag har 30FPS som max, låter inte det lite konstigt att skärmen får fler fps än hz?

Håller på och ominstallera FSX och ska testas efter det. Skärmen är en BenQ G2420HD (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477710&cks=ASS&assoc=B99...) och det är ju en riktig budgetskärm så kanske jag bör byta till en nyare i samma veva.

Skrivet av Rydisen:

V-sync kan skapa viss input lag, men drar inte ner prestandan något. (Förutom om du går under din skärms uppdateringsfrekvens, då halveras FPSen, för att slippa tearing)

Ok! Då är väl Vsync att föredra då eftersom man stör sig ganska mycket på detta!

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

http://cdn.overclock.net/0/08/0820e580_vbattach106180.jpeg

Antar det ser ut sådär? Det kallas screen tearing. Det är att du får mer fps än din hz.

What? Varför får jag då tearing när jag har runt 40-70 fps och har 120Hz som uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har även för mig att man kan få bort Tearing om man låser FPS:en till lite under skärmens Hz, dvs 59fps på en 60Hz-skärm osv.

Det är just det v-sync är till för. Låser man bilduppdateringsfrekvensen till skärmens försvinner tearingen.

Skrivet av Vlademil:

Du upplever "tearing". Använd V-sync eller skaffa en snabbare skärm om du stör dig på det Du har väl senaste drivrutiner till grafikkort?

Snabbare skärm eliminerar inte tearing. Dock minska det effekten.

Skrivet av filipcombat:

http://cdn.overclock.net/0/08/0820e580_vbattach106180.jpeg

Antar det ser ut sådär? Det kallas screen tearing. Det är att du får mer fps än din hz.

Eller mindre fps än hans hz. Datorn uppdaterar aldrig kontinuerligt spelets bilder i precis samma takt som skärmen kan hantera och därför förekommer tearing på i princip alla frames.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Det är just det v-sync är till för. Låser man bilduppdateringsfrekvensen till skärmens försvinner tearingen.

Låser man FPS:en UTAN v-sync så slipper man input lag!

Permalänk
Medlem

Kör med V-sync på bara, det negativa med v-sync är att om ditt grafikkort inte klarar att leverera 60fps så kan v-sync skära ner det till hälfter (dvs. 30fps) för att bilderna ska "spridas ut" jämt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Låser man FPS:en UTAN v-sync så slipper man input lag!

Du får gärna försöka leta fram en källa, för jag ser inte nån snabbare väg att visa hela bilder (utan tearing) än v-sync. Så fort en bild blir renderad lagras den i minnet och vid nästa skärmuppdateringscykel överförs bilden till skärmen. Finns liksom ingen snabbare väg att gå.

Permalänk

Bara för att man låser fps betyder det inte att man slipper tearing.
Tearing uppstår när grafikkortet jobbat klart med en frame och börjar på nästa. Då tömmer den bufferten och börjar skicka ut en ny bild.
V-synk gör så att grafikkortet väntar med att tömma bufferten tills bilden har visats klart. Jag är inte expert på området men jag antar att detta (i teorin) skulle ge ett mindre input lag än triple buffering med anledningen att så fort bildrutan har visats på skärmen så skickas nästa, senaste bildruta.

Triple buffering är också en lösning. Det skapar två extra platser för bildrutor i bufferten där den tidigaste skickas ut hela tiden. Självklart innebär det input lag på den tiden som det tar att rita upp dessa bildrutor. Detta input lag är mer eller mindre konstant eftersom du alltid har två bildrutor extra i kö.

Jag testade lite snabbt att flytta en 23.976p film mellan min 60Hz skärm som lider mycket av tearing vid filmuppspelning till min 120Hz. Det blev en jätteskillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Du får gärna försöka leta fram en källa, för jag ser inte nån snabbare väg att visa hela bilder (utan tearing) än v-sync. Så fort en bild blir renderad lagras den i minnet och vid nästa skärmuppdateringscykel överförs bilden till skärmen. Finns liksom ingen snabbare väg att gå.

Körde lite Skyrim nu då. Har FPS låst till 59, och hade tearing.. men jag slipper input lag iaf, vilket är det viktigaste för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Körde lite Skyrim nu då. Har FPS låst till 59, och hade tearing.. men jag slipper input lag iaf, vilket är det viktigaste för mig.

Är det inte lika bra att spela i 60 FPS då? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Är det inte lika bra att spela i 60 FPS då? ^^

ser ingen skillnad mellan 59 å 60fps iaf, så det spelar ingen roll