Hjälp fel på moderkort? Inet reklamation

Permalänk
Medlem

Hjälp fel på moderkort? Inet reklamation

Hej,

Jag köpte lite delar häromdan hos inet för att plocka ihop en dator åt en bekant. Köpte nytt nätagg, processor (i3 så han använder av cpuns gpu), moderkort och ram. Hårddisk, brännare och burk hade han själv.
Plockar ihop datorn med antistatband och allt men den vill inte starta! Fläkten på nätagget går inte igång, inte heller processor-fläkten och trycker man power switchen på framsidan av datorn, händer det ingenting. Det är inte mitt första bygge och jag är säker på att jag har kopplat allt rätt. Testade med att koppla nätagget till en annan datorn (funkar!), testade att koppla power switchen till en annan dator (funkar!).
Jag tror moderkortet är DOA eftersom troligen inget på den verkar funka.

Kan jag ta den till inet eller är dem jobbiga att ha och göra med i dessa fall? Tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evgaftw:

Hej,

Jag köpte lite delar häromdan hos inet för att plocka ihop en dator åt en bekant. Köpte nytt nätagg, processor (i3 så han använder av cpuns gpu), moderkort och ram. Hårddisk, brännare och burk hade han själv.
Plockar ihop datorn med antistatband och allt men den vill inte starta! Fläkten på nätagget går inte igång, inte heller processor-fläkten och trycker man power switchen på framsidan av datorn, händer det ingenting. Det är inte mitt första bygge och jag är säker på att jag har kopplat allt rätt. Testade med att koppla nätagget till en annan datorn (funkar!), testade att koppla power switchen till en annan dator (funkar!).
Jag tror moderkortet är DOA eftersom troligen inget på den verkar funka.

Kan jag ta den till inet eller är dem jobbiga att ha och göra med i dessa fall? Tack!

Säkra på att ni satt power-sladden rätt? Dem brukar vara lite luriga..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Säkra på att ni satt power-sladden rätt? Dem brukar vara lite luriga..

Jag provade sätta den åt båda håll eftersom +/- tecken inte fanns på sladden men inte ett jota! Ska inte vara så svårt :S

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ring till Inet och prata med dem, rätt säker på att ni kan lösa det smidigt.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evgaftw:

Hej,

Jag köpte lite delar häromdan hos inet för att plocka ihop en dator åt en bekant. Köpte nytt nätagg, processor (i3 så han använder av cpuns gpu), moderkort och ram. Hårddisk, brännare och burk hade han själv.
Plockar ihop datorn med antistatband och allt men den vill inte starta! Fläkten på nätagget går inte igång, inte heller processor-fläkten och trycker man power switchen på framsidan av datorn, händer det ingenting. Det är inte mitt första bygge och jag är säker på att jag har kopplat allt rätt. Testade med att koppla nätagget till en annan datorn (funkar!), testade att koppla power switchen till en annan dator (funkar!).
Jag tror moderkortet är DOA eftersom troligen inget på den verkar funka.

Kan jag ta den till inet eller är dem jobbiga att ha och göra med i dessa fall? Tack!

Om du nu är säker på att du gjort allt rätt så är det väl just så att något är trasigt. Enda rätta då är väl att höra av sig till Inet. Knappast så att någon på forumet kan hjälpa dig 'remote-fixa' något trasigt. ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Om du nu är säker på att du gjort allt rätt så är det väl just så att något är trasigt. Enda rätta då är väl att höra av sig till Inet. Knappast så att någon på forumet kan hjälpa dig 'remote-fixa' något trasigt. ;P

Jag ska dit idag så jag ville veta om dem är bra i dessa ärenden eller om de är jobbiga som en viss annan konkurrent vars namn jag inte uppger.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Bara för att vara säker, du glömde inte distanserna?

Permalänk
Medlem

Inet i Göteborg är riktigt bra tycker jag! Hur de är i Stockholm kan jag inte uttala mig om

Jag reklamerade ett moderkort, allt gick skit bra.
När jag skulle få ett nytt frågade jag om jag istället fick välja ett annat valfritt modekort, vilket jag gjorde. Det var lite dyrare så jag la till pengar emellan, men tror inte alla som låter dig göra så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Bara för att vara säker, du glömde inte distanserna?

moderkorts-distanser? hehe nej

Skrivet av Nikkop:

Inet i Göteborg är riktigt bra tycker jag! Hur de är i Stockholm kan jag inte uttala mig om

Jag reklamerade ett moderkort, allt gick skit bra.
När jag skulle få ett nytt frågade jag om jag istället fick välja ett annat valfritt modekort, vilket jag gjorde. Det var lite dyrare så jag la till pengar emellan, men tror inte alla som låter dig göra så?

låter bra! får se vad dem säger

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har varit inne nu och lämnat den för inspektion.

Säljaren frågade dock om jag hade kopplat vad han tror är en "chassi intrusion header" (två enpoliga grön/vita kablar med + på ena och - tecken på andra, som kommer från chassit) också utöver "power switch" kabeln på moderkortets frontpanel port. Men det behöver man väl nödvändigtvis inte göra för att datorn ska gå på?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evgaftw:

Har varit inne nu och lämnat den för inspektion.

Säljaren frågade dock om jag hade kopplat vad han tror är en "chassi intrusion header" (två enpoliga grön/vita kablar med + på ena och - tecken på andra, som kommer från chassit) också utöver "power switch" kabeln på moderkortets frontpanel port. Men det behöver man väl nödvändigtvis inte göra för att datorn ska gå på?

Nej, det behöver man inte göra, och inga chassin kommer med det heller så det var en konstig fråga.