Permalänk
Medlem

Målnng av "mesh"

Tjena mannar!

Så jag har nu målat lite mesh paneler och nu i efterhand så har jag märkt att det fastnat massa färg och tidningspapper i hålen...

Finns det något smartare sätt att få bort det än att använda nål och "ploppa" ut färgen?

Mvh

Permalänk
Medlem

Häng dem på krok och lacka i flera omgångar.

Permalänk
Medlem

Men färgen i hålen försvinner väl inte alls då?

Permalänk
Medlem

När du har den på tidningspapper så är ju färgen som fastnar i hålen det som klumpar sig på pappret när du sprayar. Hänger du gallret på en krok i luften så åker ju färgen rakt igenom. Spraya flera tunna lager så minskar du risken för att färgen droppar och fastnar i hålen på det sättet.

PS. Använd citatfunktionen så att folk vet att du svarat dem :). DS.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av in4me:

Tjena mannar!

Så jag har nu målat lite mesh paneler och nu i efterhand så har jag märkt att det fastnat massa färg och tidningspapper i hålen...

Finns det något smartare sätt att få bort det än att använda nål och "ploppa" ut färgen?

Mvh

Skrivet av TAG9217:

Häng dem på krok och lacka i flera omgångar.

Helt klart att föredra!

Skrivet av in4me:

Men färgen i hålen försvinner väl inte alls då?

Kör med en Burk Tryckluft som man gör i industrin för mesh och galler

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

När du har den på tidningspapper så är ju färgen som fastnar i hålen det som klumpar sig på pappret när du sprayar. Hänger du gallret på en krok i luften så åker ju färgen rakt igenom. Spraya flera tunna lager så minskar du risken för att färgen droppar och fastnar i hålen på det sättet.

PS. Använd citatfunktionen så att folk vet att du svarat dem :). DS.

Aah, jo men det är väl lite sent nu när jag målat elr?

Glömde det med citat, är skit trött....

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

När du har den på tidningspapper så är ju färgen som fastnar i hålen det som klumpar sig på pappret när du sprayar. Hänger du gallret på en krok i luften så åker ju färgen rakt igenom. Spraya flera tunna lager så minskar du risken för att färgen droppar och fastnar i hålen på det sättet.

PS. Använd citatfunktionen så att folk vet att du svarat dem :). DS.

Skrivet av DavidtheDoom:

Helt klart att föredra!

Kör med en Burk Tryckluft som man gör i industrin för mesh och galler

Okej, så jag ska lacka och sen använda tryckluft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av in4me:

Aah, jo men det är väl lite sent nu när jag målat elr?

Glömde det med citat, är skit trött....

Titeln på tråden får folk att tro att du frågar om hur man målar inte hur man tar bort färgen. Finns möjligheten är nog det mest effektiva att blästra bort färgen, fast då måste du hitta någon som har utrustning för det.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Titeln på tråden får folk att tro att du frågar om hur man målar inte hur man tar bort färgen. Finns möjligheten är nog det mest effektiva att blästra bort färgen, fast då måste du hitta någon som har utrustning för det.

Okej, det blir nog lite svårt tror jag..! Som sagt inte riktigt på topp idag..

Edit: Nu är tråden om hur man målar mesh! Så passar nu titeln mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av in4me:

Tjena mannar!

Så jag har nu målat lite mesh paneler och nu i efterhand så har jag märkt att det fastnat massa färg och tidningspapper i hålen...

Finns det något smartare sätt att få bort det än att använda nål och "ploppa" ut färgen?

Mvh

hur du än gör måste du ju antagligen måla om de iaf.. så smidigast är nog o slipa lite med sandpapper o pilla med en kniv eller nått o sen hänga upp o lacka om

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte en bläster från Biltema (260kr inkl sand), blästrade och målade sedan gallret svävande på två smala plastkoner, med golvskyddspapp som underlag. Blev perfekt. Nu var det till en gammal MC, men galler som galler. Hänga i krok går bra men det blir betydligt mer sprutdimma som sprider sig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

hur du än gör måste du ju antagligen måla om de iaf.. så smidigast är nog o slipa lite med sandpapper o pilla med en kniv eller nått o sen hänga upp o lacka om

Okej, det blir nog att måla om! Hmm, smidigaste sättet att hänga upp dem? Man vill ju gärna inte spika en spik i väggen bara för att måla..!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag köpte en bläster från Biltema (260kr inkl sand), blästrade och målade sedan gallret svävande på två smala plastkoner, med golvskyddspapp som underlag. Blev perfekt. Nu var det till en gammal MC, men galler som galler. Hänga i krok går bra men det blir betydligt mer sprutdimma som sprider sig.

Allright, när du säger att gallret svävade på två koner. Får inte riktigt upp en bild i huvet om hur det gick till... Snäll och förklara hur du tänkte?

Permalänk

Trä ståltråd igenom ett av hålen och häng upp i taket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikringdahl:

Trä ståltråd igenom ett av hålen och häng upp i taket!

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av in4me:

Allright, när du säger att gallret svävade på två koner. Får inte riktigt upp en bild i huvet om hur det gick till... Snäll och förklara hur du tänkte?

Jag använde två kasserade munstycken till sprayfärg. Låt torka innan du vänder. Galler behöver oftast sprutas från två håll för att täcka ordentligt, beroende på utförande. Dvs spruta en omgång i ca 45 grader, vänd horisontellt 180 grader och spruta igen. Spruta därför lite mindre per varv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag använde två kasserade munstycken till sprayfärg. Låt torka innan du vänder. Galler behöver oftast sprutas från två håll för att täcka ordentligt. Dvs spruta en omgång i ca 45 grader, vänd horisontellt 180 grader och spruta igen. Spruta därför lite mindre per varv.

Okej, got it! Tar fin sandpapper och kör ner färgen, hade mycket av det hemma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av in4me:

Okej, got it! Tar fin sandpapper och kör ner färgen, hade mycket av det hemma

När jag skrev att låt torka innan du vänder, menade jag baksidan. Så länge du håller på med samma sida, kör på medan det är blött.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

När jag skrev att låt torka innan du vänder, menade jag baksidan. Så länge du håller på med samma sida, kör på medan det är blött.

okaj!!

Börjar nog med själva målning i morgon eller i övermorgon

Permalänk
Medlem

se till att sanda och spraya med prime först för annars fästs inte färgen så bra, men sanda med något 120papper först om du har färgat innan!!det blir bäst så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

se till att sanda och spraya med prime först för annars fästs inte färgen så bra, men sanda med något 120papper först om du har färgat innan!!det blir bäst så

Nästan klar med en av de alla mesh sakerna nu! Använde mig av 180, tyckte det gick bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Helt klart att föredra!

Kör med en Burk Tryckluft som man gör i industrin för mesh och galler

Testade spruta vatten riktigt hårt, alltså RIKTIGT hårt på de (inte ur kran), men färgen i hålen vill ändå inte ge sig...! Något annat alternativ?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av in4me:

Testade spruta vatten riktigt hårt, alltså RIKTIGT hårt på de (inte ur kran), men färgen i hålen vill ändå inte ge sig...! Något annat alternativ?

Du tog det ur kontextet.
Innan färgen har torkat så klart.

Tror blästring eller riktigt starka lösningsmedel kan fungera. (aceton/lacknafta).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du tog det ur kontextet.
Innan färgen har torkat så klart.

Tror blästring eller riktigt starka lösningsmedel kan fungera. (aceton/lacknafta).

Lacknafta löser inget som torkat, det är i princip samma som avfettning. Aceton kanske, annars förtunning/toluen/xylen. Beror på färgtyp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Lacknafta löser inget som torkat, det är i princip samma som avfettning. Aceton kanske, annars förtunning/toluen/xylen. Beror på färgtyp.

Okaj! Tack!! Får la kolla vad man har hemma!!