Köpa XFX Radeon HD5850 Black för 500kr?

Permalänk
Medlem

Köpa XFX Radeon HD5850 Black för 500kr?

Hej, ännu en tråd om grafikkort från mig då!

Denna gång är det så att jag ska bygga ihop en dator till min syster, för billigast möjliga peng. Har hittat ett begagnat XFX Radeon HD5850 Black Edition för 500 kronor på blocket, bör jag slå till på denna? Hon kommer ha datorn till att använda AutoCAD och SketchUp, och även spela The Sims 3 och andra mindre krävande spel. Eller har ni något annat bättre tips? Hennes budget är 500 kronor, kan väl gå över lite om prestandan får en kraftig ökning.

Datorn just nu är (inget att skryta om, men har än så länge endast betalat 150 kronor för den)
Moderkort: Asus M2V-MX SE
Ram-minne: 3 (2x1.5gb) Kingston DDR2 minnen
CPU: AMD Athlon X2 6000+ 3,1 GHz
PSU: LITEon 300 W
HDD: Seagate Barracuda ATA V 120 GB

Ja, absolut inget att hänga i granen, men jag hoppas att allting kommer duga för hennes ändamål, The Sims 3 kan hon köra på lägsta bara det flyter på fint.
Förstår att det kommer bli en flaskhals, men hon har tyvärr inte pengar just nu för att fixa det, om det inte finns något ytterst billigt sätt att ordna den?

Så, är ett XFX HD5850 Black lämpligt för denna dator och är 500 kronor ett bra pris för denna? Och går det att fixa flaskhalsen utan att gå långt över hennes budget?

Permalänk
Medlem

Räcker verkligen 300w då? Kolla upp det först.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 - Moderkort: Asus Sabertooh Z77 - CPU: Intel Core i7 3770k @ 4.6Ghz, Corsair H100 - GPU: EVGA GTX 690 @ 680SLI - RAM: G.Skill ripjaws 16gb @ 2133Mhz - Nätagg: Corsair proffesional series 1200w - HDD: Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64mb - SSD: Samsung 830-Desktop series 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillisJ:

Räcker verkligen 300w då? Kolla upp det först.

Hej! Tack för att du skrev det, hade inte tänkt på det, och nu när jag kollade upp så behövs 500 watt! Blir att köpa det också då :/

Skulle ett Corsair CX600 på 600 watt bli bra, för 480 kronor? Tänker för priset och allting.

Permalänk
Medlem

Inte behöver du 500W för att driva ett HD 5850... dock låter ett 300W agg lite i underkant. Ett kvalitetagg på 400W skall räcka galant om du inte tänkt uppgradera i framtiden

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Inte behöver du 500W för att driva ett HD 5850... dock låter ett 300W agg lite i underkant. Ett kvalitetagg på 400W skall räcka galant om du inte tänkt uppgradera i framtiden

Kopierade direkt från XFX hemsida, men ja, 300 watt är helt klart för lite iallafall, måste uppdatera det. Försöker ju dra ner på kostnaden, men 250 kronor för ett 500 watt, vet inte märket än, känns för mig som en bra affär, någon synpunkt på detta? Ska fråga vad det är för märke, allt jag vet är att på bilden är det en vit kartong med röd text där det står 500 W och sen ett litet rött streck lite längre upp, blir väl att hoppas på mycket, men vet någon vad det är för märke?

Permalänk
Medlem

500:- för 5850 är fint, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

500:- för 5850 är fint, ja.

Men vad härligt att höra! Klarar 5850 det hon kommer använda den till?

Permalänk
Medlem

5850 är ett riktigt bra kort.
Körde med ett sådant till endast ett år sedan... klarade allt jag gjorde då

Helt ok bang for the buck..

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOZac:

5850 är ett riktigt bra kort.
Körde med ett sådant till endast ett år sedan... klarade allt jag gjorde då

Helt ok bang for the buck..

Det låter ju väldigt bra det! Tack så mycket, då blir hon säkerligen nöjd med det kortet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1LL33:

Det låter ju väldigt bra det! Tack så mycket, då blir hon säkerligen nöjd med det kortet!

det tror jag nog att hon blir

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOZac:

det tror jag nog att hon blir

Javisst! Kanske inte priset men det får hon tyvärr tåla!

Permalänk

Tänk bara på att köpa ett bra nätaggregat, inet har ett Corsair GS600 som bör funka bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Tänk bara på att köpa ett bra nätaggregat, inet har ett Corsair GS600 som bör funka bra

Tack för tipset! Men jag försöker hitta billigt på andrahand, så är ett Fractal Design 500 watt också bra?

Permalänk
Skrivet av V1LL33:

Tack för tipset! Men jag försöker hitta billigt på andrahand, så är ett Fractal Design 500 watt också bra?

Nätdelar begagnat skall du akta dig för, har ett par vänner som gjort det och har fått sota för det senare...

Nu kanske du har en begränsad budget men det blir bara dyrare i slut ändan!

Permalänk
Medlem

Ja, Fractal Design är bra!

Corsair GS serien som han rekommenderade skall du däremot akta dig för! Finns massor negativ info om det här på sweclockers..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekken:

Ja, Fractal Design är bra!

Corsair GS serien som han rekommenderade skall du däremot akta dig för! Finns massor negativ info om det här på sweclockers..

+1, var en tråd igår där en snubbe köpt nytt GS600 som grillade hans nya CPU, gtx 670 och moderkort.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 - Moderkort: Asus Sabertooh Z77 - CPU: Intel Core i7 3770k @ 4.6Ghz, Corsair H100 - GPU: EVGA GTX 690 @ 680SLI - RAM: G.Skill ripjaws 16gb @ 2133Mhz - Nätagg: Corsair proffesional series 1200w - HDD: Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64mb - SSD: Samsung 830-Desktop series 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Nätdelar begagnat skall du akta dig för, har ett par vänner som gjort det och har fått sota för det senare...

Nu kanske du har en begränsad budget men det blir bara dyrare i slut ändan!

Ja, det har du rätt i, men det jag tänkte köpa säger säljaren är oöppnad, vilket känns lite säkrare :/

Skrivet av mekken:

Ja, Fractal Design är bra!

Corsair GS serien som han rekommenderade skall du däremot akta dig för! Finns massor negativ info om det här på sweclockers..

Men vad bra, då ska jag kolla på Fractal Designen! Tack

Okej, då ska jag göra det, bättre att ta det säkra före det osäkra!

Skrivet av LillisJ:

+1, var en tråd igår där en snubbe köpt nytt GS600 som grillade hans nya CPU, gtx 670 och moderkort.

'
Oj, det där vill jag verkligen inte råka ut för! Speciellt när man försöker spara pengar på delarna! Tack för tipset, då undviker jag dem!
Fick hen ut det på garanti/försäkring eller fick hen själv betala? Bara lite off-topic undrande..