Tips på roliga jobb som är lätta att få med höga bidrag.

Permalänk
Medlem

Tips på roliga jobb som är lätta att få med höga bidrag.

Den som anställer mig har rätt till lönebidrag på 70% av lönen och därutöver 4000kr i månaden i stöd till personligt biträde.
Jag är inte handikappad eller dum i huvudet och kan jobba, klarar dock ej av att jobba under enorm press, stress, mobbing eller trängsel. Har inget körkort så där går endel jobb bort.

Tips på roliga jobb som inte kräver specialutbildning och kanske där lönekostnaden är en stor del av utgifterna så jag kan få jobb lätt?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

Får jag fråga hur du har fått detta konstiga bidrag? Är det något "sjukbidrag" vad det kan heta, annars finns ju särskilt anställningsstöd som påminner om det bidraget du har: http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.1fbbb86413672957... Dock inga 4000kr extra utöver.

Sedan har vi nystartsjobb, vilket för din del ger rätt till akassa efteråt.

De där egenskaperna som du nämnde om dig är några man ska passa att nämna till en arbetsgivare. Alltså ej jobba under enorm press, stress, mobbing eller trängsel, där det bästa är att välja jobb där dessa egenskaper inte förekommer. Men om detta är ett villkor för ditt bidrag, så måste det nämnas, där alltid en fråga hur grova problemen är?
Alltså väldigt många har dessa problem, men graden varierar.

Angående jobb så känner jag till lantbrukare, reklambyrå, caféer som har anställt folk med olika "handikapp" som är grövre än de du har, där de får en rejäl ersättning. Jobben på de två första ställena är riktigt roliga och omväxlande, lantbruk så alltifrån djurskötsel till att köra traktor och grävare. (traktorkort är mycket enklare än bilkort, ty ingen uppkörning) Reklambyrån, greja med hemsida, affischer, tryck på kläder etc.

Annars skulle du vara perfekt som lagerarbetare.
En fråga uppstår dock hur länge bidraget varar? Är det för många år så vore du en guldgruva för många företag.

*edit*
Mitt råd är att kolla dig runt i din närhet. Hade jag bedrivit en datorbutik i din närhet så hade jag varit mycket intresserad av dig som en tekniker. Nu vet jag inte ett smack om dina kunskaper (orka ej söka på dina inlägg), men eftersom du är på swec antar jag att du kan något. Installera windows, montera i komponenter etc tar tid, en billig person som kan utföra detta är guld värt.

Men för att få ett sådant jobb så måste du besöka stället i fråga, nämner du dina problem utan att visa dig så blir folk genast skeptiska.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Får jag fråga hur du har fått dessa konstiga bidrag? Är det något "sjukbidrag" vad det kan heta, annars finns ju särskilt anställningsstöd som påminner om det bidraget du har: http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.1fbbb86413672957... Dock inga 4000kr extra utöver.

Sedan har vi nystartsjobb, vilket för din del ger rätt till akassa efteråt.

De där egenskaperna som du nämnde om dig är några man ska passa att nämna till en arbetsgivare. Alltså ej jobba under enorm press, stress, mobbing eller trängsel, där det bästa är att välja jobb där dessa egenskaper inte förekommer. Men om detta är ett villkor för ditt bidrag, så måste det nämnas, där alltid en fråga hur grova problemen är?
Alltså väldigt många har dessa problem, men graden varierar.

Angående jobb så känner jag till lantbrukare, reklambyrå, caféer som har anställt folk med olika "handikapp" som är grövre än de du har, där de får en rejäl ersättning. Jobben på de två första ställena är riktigt roliga och omväxlande, lantbruk så alltifrån djurskötsel till att köra traktor och grävare. (traktorkort är mycket enklare än bilkort, ty ingen uppkörning) Reklambyrån, greja med hemsida, affischer, tryck på kläder etc.

Annars skulle du vara perfekt som lagerarbetare.
En fråga uppstår dock hur länge bidraget varar? Är det för många år så vore du en guldgruva för många företag.

*edit*
Mitt råd är att kolla dig runt i närhet. Hade jag bedrivit en datorbutik i din närhet så hade jag varit mycket intresserad av dig som en tekniker. Nu vet jag inte ett smack om dina kunskaper (orka ej söka på dina inlägg), men eftersom du är på swec antar jag att du kan något. Installera windows, montera i komponenter etc tar tid, en billig person som kan utföra detta är guld värt.

Men för att få ett sådant jobb så måste du besöka stället i fråga, nämner du dina problem utan att visa dig så blir folk genast skeptiska.

bidragen gäller till och med sista maj nästa år, kan dock förlängas
vill dock inte ha ett jobb där jag måste ge 110% utan att de faktiskt går att genomföra i sin egen takt, tror själv jag har koncentrationssvårigheter men diagnosen är asperger

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Skrivet av Andre_H:

bidragen gäller till och med sista maj nästa år, kan dock förlängas
vill dock inte ha ett jobb där jag måste ge 110% utan att de faktiskt går att genomföra i sin egen takt, tror själv jag har koncentrationssvårigheter men diagnosen är asperger

Okej, på de jobb där jag vet har folk med olika problem så behöver personerna bara arbeta i sin egen takt. Men det handlar bara om så länge som arbetsgivaren får rejäla bidrag.

Men som jag nämnde man måste kontakta arbetsgivaren och få den förstå, det bästa är ju om den kan få någon prövotid utan att binda upp sig det minsta. Och efter en vecka så vet arbetsgivaren bättre.

Så ta datortekniker, det är inget problem att du inte kan ge 110% om du ändå blir extremt mycket billigare än en vanlig person som skulle utföra samma arbete. Det finns dock problem, speciellt med datorer där arbetsgivaren kan vara rädd för att du glömmer esd-skydd etc. (alltså tror att du har fler "problem")

Jag känner till en person med något "mentalt handikapp" som jobbade på en gård där arbetsgivaren fick mycket bidrag, arbetsgivaren sa till personer flera gånger innan att den skulle kolla oljestickan på traktorn innan han satte igång och körde. Personen blev borta ett bra tag och arbetsgivaren frågade personen efter kollade du oljestickan? Personen svarade då ja och sa att det var knappt någon olja alls på stickan. (långt under min)
Alltså det kopplade inte för vederbörande att han inte bara skulle kolla oljestickan utan även bry sig om vad den visade.

Nu tror jag inte du har något sådant problem, men många tror att olika fel hänger ihop och har rädsla för att det är mer fel. Där du får tänka på detta och visa vad du går för, detta är dock inte enkelt. Men i de fall som jag känner till så känner arbetsgivaren till släktingar till personerna innan.
Vilket är ett annat tips för dig, då jag tror att du inte har enkelt att få jobb trots bidraget. Orsaken är nog inte det att dina problem hindrar, utan som jag nämnde arbetsgivare idag är ofta rädda för "småproblem" med anställda för att de ofta tror att det då kan finnas andra problem.

*edit*
Alltså det jag säger är att du måste visa upp dig, gå runt i din närhet och kolla in vilka butiker och andra företag som verkar intressant. Om varken företagaren eller någon på företaget känner till dig på något sätt, så blir det dock svårt. Och du måste nog ligga på arbetsförmedlinen hårt.

Jag vet själv hur svårt det är när jag försökte fixa praktikplats, jag krävde ingen lön men ingen ville ha mig trots alla mina meriter som högskoleutbildning inom området. (några problem som jag hade nämnde jag ej)
Däremot var det betydligt enklare att få komma på en arbetsintervju för liknande jobb när jag krävde bra betalt; konstigt värld som vi lever i.
Men det är nog lite så för alla, att praktikplatser och bidragsjobb kanske t.o.m är svårare att fixa än vad ett vanligt jobb är?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Vad är enorm press för dig? Skulle du exempelvis klara av rusningen i en matbutik om du sitter i kassan? Tror du att du skulle kunna ha ett jobb i kundtjänst, exempelvis first line helpdesk? Brevbärare? Hur är det med social interaktion (butiksjobb ex)?

Kan tänka mig att lantbruksjobb skulle fungera bra, men då är risken stor att du kommer behöva körkort.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

går det jobba på bageri utan utbildning?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

går det jobba på bageri utan utbildning?

Ja, men det är ibland stressigt. Om du inte vill baka, då du kör din egen takt, men då får du räkna med jobbiga nattider, plus att det är svårt få plats som bagarlärling eller dylikt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vad är enorm press för dig? Skulle du exempelvis klara av rusningen i en matbutik om du sitter i kassan? Tror du att du skulle kunna ha ett jobb i kundtjänst, exempelvis first line helpdesk? Brevbärare? Hur är det med social interaktion (butiksjobb ex)?

Kan tänka mig att lantbruksjobb skulle fungera bra, men då är risken stor att du kommer behöva körkort.

Klarar av att jobba under stress under arbetstid, dock får jag ingen sömn inte i mig någon mat, ingenting gjort och kan inte prata om någonting annat än jobbet och strategier för att klara av jobbet på fritiden och tillslut går det ut över jobbet men det är först och främst min fritid och mitt psykiska mående som blir lidande om jag måste göra mitt yttersta

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Tror inte jag har asperger egentligen, tror jag har add och hsp,
vill komma ifrå mitt nuvarande jobb så snart som möjligt då det inte passar mig överhuvudtaget

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Skrivet av Andre_H:

Tror inte jag har asperger egentligen, tror jag har add och hsp,
vill komma ifrå mitt nuvarande jobb så snart som möjligt då det inte passar mig överhuvudtaget

Ställer du diagnoserna själv, eller är det någon sakkunnig läkare som har kommit fram till detta? Jag tror såklart att du har sökt upp läkare, bara det att det är så gott om personer idag som gör självdiagnoser.
Där huvudproblemet är att diagnostiseringen redan är mycket trams när en sakkunnig utför undersökningen, då de inte precis drar diagnoser genom att göra hjärnscanningar och liknande utan pratar med individen som har olika intressen av att framstå på olika sätt.

Sedan när man väl har fått en diagnos så ska man inte använda denna för att förstärka sina problem, liksom som inom alla sjukdomar så finns det individer som har olika grova problem. Där jag menar att det är bra att man undersöker sig för att se vad det är för fel, dock ska man undvika att använda detta problem som ursäkt för att inte försöka göra saker.

Mitt råd är att söka upp en psykoterapet på vårdcentralen och prata ut om dina farhågor/bekymmer inför olika arbeten, då jag tror detta kan minska dina problem.

Annars som sagt med jobb, så är det inte enkelt att få jobb fast man är skitbillig och det finns faktisk personer som är ännu billigare än dig och kanske helt friska och riktigt högutbildade med långvarig arbetserfarenhet, men har åldern till nackdel. -Jag syftar på folk i fas3 via särskilt anställningsstöd.
Där du då får tänka på att du inte är så ovanlig med att vara billig så att det enbart går att få jobb genom denna egenskap.

Så din chans inom arbetsmarknaden är främst hitta någon du känner, alternativt så kan du ju börja studera. Där det inom studier finns alltifrån KY till högskola/universitet. Där t.ex. utbildningar inom verkstadsteknik alltid är bra att ha och yrket ofta är lite sådant att man inte behöver trängas med sina arbetskamrater.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Någon slags administrativ assistent kanske?

För lönebidrag krävs det att man är kodad med arbetshinder hos Arbetsförmedlingen och då skall det till gedigna läkarintyg/utredningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Målare kanske? Har alltid tyckt det ser avkopplande ut att stå och måla en vägg (fast när jag väl gör det själv hatar jag det). Men de kan nog ha stressigt ibland att hinna måla innan regnvädret kommer...

Finns det ingen träning i att koppla av på fritiden, eller någon fritidsaktivitet så man kan tänka på annat. Någon motionsform kanske? När jag hade det stressigt gillade jag att gå danskurser. Även om man har ett problem så kanske det går att lindra problemet med någon form av träning så man lär sig hantera det? Låter lite som att "så här är det men det går inte att göra något åt det". Ska man inte tänka "så här är det och det ska jag göra något åt" istället? Men är det en kronisk sjukdom som gör att det inte går att jobba, ja då får man väl gå på förtidspansion eller nåt, men det borde väl gå att lösa på bättre sätt?

Tillståndet du har påminner om tillståndet för de "som gått igenom väggen". Borde man inte kunna köra samma behandlingsform som man använder på dem? Visst det kan ta några år men många tar väl sig tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Målare kanske? Har alltid tyckt det ser avkopplande ut att stå och måla en vägg (fast när jag väl gör det själv hatar jag det). Men de kan nog ha stressigt ibland att hinna måla innan regnvädret kommer...

Finns det ingen träning i att koppla av på fritiden, eller någon fritidsaktivitet så man kan tänka på annat. Någon motionsform kanske? När jag hade det stressigt gillade jag att gå danskurser. Även om man har ett problem så kanske det går att lindra problemet med någon form av träning så man lär sig hantera det? Låter lite som att "så här är det men det går inte att göra något åt det". Ska man inte tänka "så här är det och det ska jag göra något åt" istället? Men är det en kronisk sjukdom som gör att det inte går att jobba, ja då får man väl gå på förtidspansion eller nåt, men det borde väl gå att lösa på bättre sätt?

Tillståndet du har påminner om tillståndet för de "som gått igenom väggen". Borde man inte kunna köra samma behandlingsform som man använder på dem? Visst det kan ta några år men många tar väl sig tillbaka?

är nu sjukskriven 3 veckor frammåt för stressreaktion. jag hade säkert gått igenom väggen om jag fortsatt springa mot den. har vart på två dansbands-danser och dansat foxtrot sedan jag skrev sist. funderar på att gå utbildning till svetsare eller brunnsborrare eller något inom data. klarar av att jobba 100% i perioder men 75% arbete och 25% "pension" (aktivitets-ersättning) skulle nog passa mig bäst i längden.
har även fått utskrivet antidepp flera gånger trots att jag sagt att jag inte känner mig deppig. testat sånt förut och det blir jag väldigt manisk av och går upp i vikt så har inte köpt ut de nya tabletterna, är en annan sort nu så kanske reagerar annorlunda men är skeptisk inställd till dem, sen har jag kommit fram till att jag bara har koncentrationssvårigheter när jag är stressad, sömnlös eller tankspridd och kan koncentrera mig bara jag är lugn och utvilad

men jag tror det här med jobb löser sig om jag börjar må bra

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Har varit på intervju idag på ett IT-företag som arbetsförmedlingen hittat.
Det är jättetrevlig arbetsmiljö och verkar vara god stämning där.
Tyvär är det arbetsuppgifterna ingenting som passar mig, det är alldeles för komplicerade saker som javascript och php jag behöver kunna. Jag får ångest av sånt. Jag vill kunna jobba utan att behöva ställas inför utmaningar som kräver djup tankeverksamhet. Visst kan jag acceptera ett jobb som kräver koncentration på det jobb man utför och kanske någon gång ibland behöva tänka ett steg längre. Men ett IT jobb är ju för folk som verkligen gillar den typen av jobb.
Jag har blandade känslor inför det här

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Något hantverk eller fysiskt arbete kanske passar dig? Det kräver ingen extrem tankeverksamhet och det går i ens egen takt vare sig man vill eller ej. Man behöver antingen träning och till en början tålamod eller seghet och styrka. Kolla upp vad som fattas i ditt område inom exempelvis textil, grovarbeten och.. posten och avfallshantering.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Något hantverk eller fysiskt arbete kanske passar dig? Det kräver ingen extrem tankeverksamhet och det går i ens egen takt vare sig man vill eller ej. Man behöver antingen träning och till en början tålamod eller seghet och styrka. Kolla upp vad som fattas i ditt område inom exempelvis textil, grovarbeten och.. posten och avfallshantering.

Jag jobbade tidigare med att diska på en lunchrestaurang och själva arbetsuppgiften var det inga problem med men på grund av stress och andra orsaker klarade jag inte av att fortsätta jobba på den arbetsplatsen. Har funderat ibland på om man ska försöka söka något liknande på annat ställe men när jag frågat har ingen haft behov och har också funderat på bagare men inte frågat någonstans.
Har funderat på dokumenthantering på recall också men verkar inte kräva så mycket djuptänkande

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Skrivet av Andre_H:

Har varit på intervju idag på ett IT-företag som arbetsförmedlingen hittat.
Det är jättetrevlig arbetsmiljö och verkar vara god stämning där.
Tyvär är det arbetsuppgifterna ingenting som passar mig, det är alldeles för komplicerade saker som javascript och php jag behöver kunna. Jag får ångest av sånt. Jag vill kunna jobba utan att behöva ställas inför utmaningar som kräver djup tankeverksamhet. Visst kan jag acceptera ett jobb som kräver koncentration på det jobb man utför och kanske någon gång ibland behöva tänka ett steg längre. Men ett IT jobb är ju för folk som verkligen gillar den typen av jobb.
Jag har blandade känslor inför det här

Gör inte samma misstag som mig. När jag började på mitt senaste jobb, så "ratade" jag it-uppgift efter it-uppgift och sa att det inte var mitt område. Det jag har lärt mig idag är att det ta mig tusan aldrig någonsin kommer ett IT-Jobb som passar en, utan man får förklara för arbetsgivaren vilken kompetens man nu har, men att man kan satsa på att lära sig det som behövs till arbetsuppgiften. Visst någon enstaka gång har det kommit en uppgift som man först tycker passar en perfekt, sedan har man insett att det man trodde man var riktigt grym på så har man inte ens lärt sig grunderna i området.

Så var inte kluven på jobbet, var istället ärlig med din kompetens och låt arbetsgivaren fundera på om han/hon kan tänka på att anställa dig.

Dessutom tycker jag att enbart javascript och php låter enkelt i förhållande emot i princip alla andra IT-jobb, då många tvingas syssla med betydligt fler språk och miljöer samtidigt. I dagens arbetsmarknad är det akut brist på seniorer, men överflöd av juniorer som inte kan så mycket.

Skrivet av Andre_H:

Jag jobbade tidigare med att diska på en lunchrestaurang och själva arbetsuppgiften var det inga problem med men på grund av stress och andra orsaker klarade jag inte av att fortsätta jobba på den arbetsplatsen. Har funderat ibland på om man ska försöka söka något liknande på annat ställe men när jag frågat har ingen haft behov och har också funderat på bagare men inte frågat någonstans.
Har funderat på dokumenthantering på recall också men verkar inte kräva så mycket djuptänkande

Ens stress, nervositet, folksamlingsfobi och allt vad det nu heter går att påverka. Olika personer har dock olika problem och det är svårt att över internet säga till en helt okänd om den gör sitt bästa eller ej.
Det jag bara vill säga är att det är väldigt svårt att hitta något riktigt bra och man får göra så gott som man kan och det är idag väldigt vanligt att man i princip inte har någon fritid utanför jobbet. Och det finns många som är överkänsliga emot att t.ex. jobba varenda helg plus kväll för att klara ett visst jobb.

Nå du kan leta på, mitt råd är dock att anstränga dig och försöka ta det du får. Det blir bara svårare för varje månad som går att sedan komma tillbaka till arbetsmarknaden.

Annars tips på jobb är vaktmästare på skola, men det är inte så enkelt som man först kan tro. Detsamma gäller konduktör på ett tåg, det går an tills man ska börja tjabbla med någon som vägrar betala för sig.. Och man inser snabbt att jobb utan problem i princip inte finns.

Kan du förresten inte söka praktik? Alltså att arbetsgivaren inte behöver betala ett skit? Isåfall skulle du kunna sitta och lära dig php och javascript helt i din egen takt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Bagare är en direkt dålig idé av din situationsbeskrivning att döma, samma gäller allt vad restauranger heter.

Jag hade tittat på något kommunalt om möjligt, kanske se om bibliotek eller liknande i närheten behöver hjälp?

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).