Permalänk
Medlem

Min Rigg börjar bli gammal?

Då undrar jag om det inte börjar bli dags att byta ut min Processor till en ny , och då ryker Mobo och Ramet samtidigt.
Då är frågan vad jag skall byta till, Jag tittade lite på en AMD 8 Kärnig CPu och blev intresserad men vet inte ett skit om dem.
Skulle man kunna få lite tips på Mobo, Ram och CPU till denna rigg.
Prisklass 3-5k

Chassi: Antec 900 Gaming Case.
Nätaggregat: Corsair 650W.
Moderkort: Asus M4A785TD V-Evo.
Processor: AMD Phenom II X4 945 3,0Ghz.
CPU Kylning: Corsair H50 Water cooling system.
Ram minne: 2x4gb Corsair 1333mhz.
Grafikkort: Asus HD 6850 2gb.
Hårddisk: WD Velociraptor 300gb (10,000rpm)

Tack på Förhand

Permalänk
Medlem

den ser inte så dålig ut det räcker nog ett tag till tror jag

Visa signatur

Fractal Design Define S || ASUS PRIME Z390-A || Intel Core i7-9700K || ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB || Corsair Hydro H100i RGB Platinum || Windows 10 Pro

Permalänk

Gpu och överklocka cpu

Visa signatur

Intel Core i5 3570K / MSI Gtx 660ti oc / MSI Z77 G43 / Samsung 830 128gb / Seagate 1Tb 7200rpm 64mb / Corsair vengeance low profile blue 2x4gb / Fractal design R4 / FD newton r3 600w 80+ platinum

Permalänk
Medlem

Den pallade inte Skyrim ( även om skiten var buggigt)
Bf3 kan den inte maxxa :/ och Guild Wars 2 klarar den inte heller lagg fritt.

ja jag gillar att maxxa spel , I like how it looks Ooh shiny!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vuze:

Då undrar jag om det inte börjar bli dags att byta ut min Processor till en ny , och då ryker Mobo och Ramet samtidigt.
Då är frågan vad jag skall byta till, Jag tittade lite på en AMD 8 Kärnig CPu och blev intresserad men vet inte ett skit om dem.
Skulle man kunna få lite tips på Mobo, Ram och CPU till denna rigg.
Prisklass 3-5k

Chassi: Antec 900 Gaming Case.
Nätaggregat: Corsair 650W.
Moderkort: Asus M4A785TD V-Evo.
Processor: AMD Phenom II X4 945 3,0Ghz.
CPU Kylning: Corsair H50 Water cooling system.
Ram minne: 2x4gb Corsair 1333mhz.
Grafikkort: Asus HD 6850 2gb.
Hårddisk: WD Velociraptor 300gb (10,000rpm)

Tack på Förhand

Så billigt som möjligt så är det ju AMD, själv kör jag på en Bulldozer 8120 (8core) och är väldigt nöjd med den
Klockar som en jävla gud också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vuze:

Då undrar jag om det inte börjar bli dags att byta ut min Processor till en ny , och då ryker Mobo och Ramet samtidigt.
Då är frågan vad jag skall byta till, Jag tittade lite på en AMD 8 Kärnig CPu och blev intresserad men vet inte ett skit om dem.
Skulle man kunna få lite tips på Mobo, Ram och CPU till denna rigg.
Prisklass 3-5k

Chassi: Antec 900 Gaming Case.
Nätaggregat: Corsair 650W.
Moderkort: Asus M4A785TD V-Evo.
Processor: AMD Phenom II X4 945 3,0Ghz.
CPU Kylning: Corsair H50 Water cooling system.
Ram minne: 2x4gb Corsair 1333mhz.
Grafikkort: Asus HD 6850 2gb.
Hårddisk: WD Velociraptor 300gb (10,000rpm)

Tack på Förhand

finns inga 8 kärniga från AMD om du inte kollat på server processorer, bulldozer är 4 moduler med 2 kärnor i varje modul, samma som intel's i7or med 4 kärnor och 8 trådar genom HT, sålänge du behåller det grafikkortet är det inte lönt och uppgradera om du inte håller på med CPU intensiva program!

Grafikkortet flaskar något förjävligt för dig i den riggen, men om du uppgraderar till något vassare modernt grafikkort kommer processorn slöa efter så du borde nästan byta ut så gott som hela datorn när du får råd istället.

överklocka skiten ur din CPU är också ett alternativ och köpa nytt grafikkort som typ ett 7950/GTX 660 ti

Permalänk
Medlem

Om du överklockar cpu:n och slänger in ett nytt grafikkort kommer det bli lite liv i datorn. Annars skulle jag säga att du bör satsa på en intel processor, lite bättre helt enkelt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

So basically. NY dator helt ist för en Uppgradering vore bättre.

Permalänk
Skrivet av Vuze:

Den pallade inte Skyrim ( även om skiten var buggigt)
Bf3 kan den inte maxxa :/ och Guild Wars 2 klarar den inte heller lagg fritt.

ja jag gillar att maxxa spel , I like how it looks Ooh shiny!

Min dator som är sämre och klarar Skyrim, så du måste göra nått fel där.
Klart som fan du inte maxar BF3 -.-'
GW kan vara dåligt optimerat då det som sagt är beta.

Permalänk
Medlem

Om vi säger såhär , Maxa spel , Kunna Recorda spel iaf i High , Vilken summa pratar vi om då.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att Processorn hänger med ett tag till. Kanske du kan klocka den lite och sen lägga pengarna på ett bättre grafikkort. GTX670 / HD7970 kanske. Då borde du landa runt 4-5k. Upplevde ett jäkla mycket bättre flyt i spel och andra applikationer när jag uppgraderade spelburken från en Phenom II X6 till en i7a.

Men vill du uppgradera till AMD i dagsläget så är nog FX-8120 det du ska köpa!

Det är svårt att vara up to date med hårdvaran i datorn nuff said

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

Total Rebuild , Ny Dator Gimme some advice Night ppl.
har nästan alltid kört på AMD och ASUS.
Om jag kan ha kvar Antec 900 burken vore ju de inte helt fel , men kasnke suger nuförtiden.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2162814/2012-08-17

typ detta för nytt liv i din dator? krävs en del för att väcka liv i den burken hoppas du sparat intel fästena till vattenkylningen om du tänker uppgradera

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 - Moderkort: Asus Sabertooh Z77 - CPU: Intel Core i7 3770k @ 4.6Ghz, Corsair H100 - GPU: EVGA GTX 690 @ 680SLI - RAM: G.Skill ripjaws 16gb @ 2133Mhz - Nätagg: Corsair proffesional series 1200w - HDD: Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64mb - SSD: Samsung 830-Desktop series 256gb

Permalänk
Medlem

Varför inte satsa på en Phenom2 X6?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd

Alltså du måste byta mobo, processor, och minnen, det billigaste som ger mest prestanda är en PH II 965be för 950:- och ett moderkoet för ungeför 800:-, med 8gb ddr3 för 450:-. Ska man slänga mer pengar än det så kan man likaväl satsa på en i5 2500k för 1700 och ett moderkort för 800:- då detta kommer ge mer prestanda och mer överklockning för pengarna.

Skippa FX processorerna, inte så bra i spel, till och med ph II 965be är likvärdig eller bättre. AMD lönar sig bara om man har tight budget där varje hundring räknas, och om man redan har am3 moderkort sedan innan(uppgradera prolle).

Ett skapligt amd system till spel med ph II 965be och am3+ moderkort, 8 minnen kommer kosta omkring 2200:- i runda svängar, och ett i5 2500k system med moderkort och minnen kommer kosta omkring 3000:- om man köper mellanklassmoderkort. Dessa 800:- som skillnaden är kan läggas på grafikkort.

Har man dock större budget så är det i5 3570k och z77 moderkort som gäller.

Mitt tips vore att skaffa ett i5 2500k system om du vill spara lite, eller satsa fullt ut på ett i5 3570k system, då du redan måste byta så pass mycket.

Du kan dock få ett system med ph ii 965, mobo, minne, och 7970 för omkring 5500:-, vilket passar din budget och kommer ge bost som fasen i spel. Dessvärre är det oklart om den riggen kommer hålla två år till då phenom ii 965 nästan är 3 år gammal as we speak.

Permalänk
Medlem

Om vi säger allting Nytt , Ha Kvar Chassit.
Sparar ju Velon och lägger till en 120gb SSD
CPU kylaren kanske fungerar vad vet jag.
Och då en Limit på 8-10k för resterande delar.
Lek på nu Grabbar och Tjejer ? finns de några här , ingen aning...

Permalänk
Avstängd

Huh 8-10 000 enbart komponenter då kommer du få en fet jävla dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vuze:

Om vi säger allting Nytt , Ha Kvar Chassit.
Sparar ju Velon och lägger till en 120gb SSD
CPU kylaren kanske fungerar vad vet jag.
Och då en Limit på 8-10k för resterande delar.
Lek på nu Grabbar och Tjejer ? finns de några här , ingen aning...

Du kan behålla chassit, kylaren och nätagget och så köpet du detta:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2109373/2012-08-04
och ett gtx 660ti dom verkar najjs, tex detta
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2109373/2012-08-04
Kommer bli riktigt gött sen, visst, ska du maxxa bf3 i hög upplösning kan du ta ett fetare grafikkort men detta ger absolut mer för pengarna.
MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vuze:

Då undrar jag om det inte börjar bli dags att byta ut min Processor till en ny , och då ryker Mobo och Ramet samtidigt.
Då är frågan vad jag skall byta till, Jag tittade lite på en AMD 8 Kärnig CPu och blev intresserad men vet inte ett skit om dem.
Skulle man kunna få lite tips på Mobo, Ram och CPU till denna rigg.
Prisklass 3-5k

Chassi: Antec 900 Gaming Case.
Nätaggregat: Corsair 650W.
Moderkort: Asus M4A785TD V-Evo.
Processor: AMD Phenom II X4 945 3,0Ghz.
CPU Kylning: Corsair H50 Water cooling system.
Ram minne: 2x4gb Corsair 1333mhz.
Grafikkort: Asus HD 6850 2gb.
Hårddisk: WD Velociraptor 300gb (10,000rpm)

Tack på Förhand

Lägg in bios2105 ,köp en Phenom II X6 & ett vassare grafikkort, eventuellt en ssd till operativet så e du på banan igen

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Avstängd

Satsa på en ivy bridge rigg, kommer bli 1000:- dyrare än en amd 965be rigg ärligt talat. Enda anledningen till att köpa phenom II 955/965var för tre år sedan då endast i7 920 fanns med ddr3. Phenom 955 och 965 presterade väldigt bra mot i7 920. Detta spelar ingen rol nu när i5 2500k och i5 3570k finns för drygt 1000:- mer än en 965be. Moderkorten kostar samma, ska man klocka så kostar dem ungefär 1500:- och uppåt både till 1155 och am3+. Jag ska aldrig mer köpa amd funderar på att slänga ut mina kompinenter då man kan få betydligt bättre grejer nuförtiden för rimlig peng (1155, 3570k, z77).

Ivy bridge är relativt ny, släpptes i april 2012 om jag inte minns fel, 22nm till skillnad mot amds 45nm och grova strömförbrukning vid klockning.

Permalänk
Medlem

Märkte nu att jag varit trött och skrivit 6850 2gb , då jag menade ett Asus HD 6950 2gb , Does it make a big difference ?

Vuze är mitt andra konto som jag bev tvungen att skapa då ajg ej kunde ta mig in på detta eller återställa till e-post , sen nu på något sätt loggade jag in på Fjumpa igen.

Hur får jag tag på Moderator som kan ta bort Vuze kontot ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vuze:

Om vi säger allting Nytt , Ha Kvar Chassit.
Sparar ju Velon och lägger till en 120gb SSD
CPU kylaren kanske fungerar vad vet jag.
Och då en Limit på 8-10k för resterande delar.
Lek på nu Grabbar och Tjejer ? finns de några här , ingen aning...

Chassit och nätagget kan du ha kvar, lika så hårddiskar och optiska läsare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag behöll min dator i ca 6 år. Till slut var mitt grafikkort minimum på dagens spel. Vissa nya titlar fungerade inte en. Det kallar jag en väl använd dator som har blivit gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vuze:

Om vi säger allting Nytt , Ha Kvar Chassit.
Sparar ju Velon och lägger till en 120gb SSD
CPU kylaren kanske fungerar vad vet jag.
Och då en Limit på 8-10k för resterande delar.
Lek på nu Grabbar och Tjejer ? finns de några här , ingen aning...

Det enda du behöver byta ut för att kunna spela på höga inställningar är grafikkortet.
Mest bang for buck är just nu Geforce GTX660ti som presterar likt ett Radeon 7970 men kostar bara runt 2700:- som billigast.

Sen är det bara att överklocka din processor till 4000mhz så håller allt i ett par år till,du behöver absolut inte byta ut allt.

Om du nu ändå vill byta ut allt ska du absolut inte välja ett AMD system då prestanda ökningen kommer vara aldeles för liten,

då får du köpa dig ett intel i5 3570K system med tex Radeon 7970/ Geforce GTX660ti/670/680 beroende på hur mycket du vill lägga ut,

detta system är så bra du kan få för runt 7000:- sen är det fraktfritt såklart:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2172748/kop

*I det kittet är en ett av dom snabbaste processorer som finns en 4kärnig Intel Core i5 3570K, som överklockar riktigt bra,
ingen AMD processor ligger i närheten när det gäller prestanda.
http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

*Sen är det ett stabilt billigt men effektivt Z77 MSI moderkort som stöder det mesta ink överklockning.

*8GB Corsair DDR3 1600mhz minnen, vilket att perfekt för dagens och kommande spel/program.

*När det gäller grafikkortet valde jag det senast släppta grafikkortet, GTX660ti,
det kortet klarar alla spel som finns på riktigt höga inställningar på full hd upplösning, samt pga Gigabytes egna kylare är den tyst och effektiv + fabriksöverklockad så den ligger bara några % bakom GTX670.
http://www.sweclockers.com/recension/15750-nvidia-geforce-gtx...

Ditt nuvarande 6950 2GB presterar mellan 40-80% sämre än GTX660ti igenomsnitt beroende på spel och upplösning samt att din nuvarande processor bromsar upp.

Vill du ändå ha ett AMD grafikkort kan du köpa dig ett 7970 men det kostar över 1000:- mer och presterar likvärdigt beroende på spel.

* Sen stoppa jag dit en SSD vilket kommer göra datorn rapp och responsiv, när man väll använt en SSD så vill man inte gå tillbaka, jag använde själv WD Raptor 300GB innan jag gick över till SSD för några år sedan och jag har aldrig haft en Mekanisk hårddisk igen, skillnaden är jättestor, men om du inte vill ha en är det bara att välja bort.

Allt annat som chassi, nätagg, kylare osv kan du ha kvar.

Då får du en riktig gaming maskin för 7000:- som presterar likvärdigt med min

Permalänk
Medlem

Skyrim fick ju en 25% prestandaskjuts i senaste drivrutinerna för radeon, prova med den!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd

du har ju vettig kylning så hade det varit min dator hade jag satsat på klocka cpu lite
det är kanske inte helt nödvändigt det heller men en sån i 3600 - 4000 presterar helt ok
sen är det grafikkortet som är problemet 6850 är lite vissna men en rejäl oc på dom och dom duger skapligt men det är där problemet ligger så antingen skulle jag leta nått lite snabbare beg
eller köpa ett nytt lite snabbare och köra på samma cpu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Haha, tycker du din är gammal. Beror iofs vad man ska använda den till, tycker min är långt ifrån gammal med dessa komponenter

Intel Core i5 750 2,66 Ghz
4 Gb ram minne 1600 MHz
Crossfire 5770 1 Gb

Den klarar ju allt idag på medium, räcker säkert i 3 år till minst Då har jag haft den i ca 7 år innan jag byter! Tycker du ska ta de lugnt och sluta hetsa. Vad klarar den datorn inte att köra?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Haha, tycker du din är gammal. Beror iofs vad man ska använda den till, tycker min är långt ifrån gammal med dessa komponenter

Intel Core i5 750 2,66 Ghz
4 Gb ram minne 1600 MHz
Crossfire 5770 1 Gb

Den klarar ju allt idag på medium, räcker säkert i 3 år till minst Då har jag haft den i ca 7 år innan jag byter! Tycker du ska ta de lugnt och sluta hetsa. Vad klarar den datorn inte att köra?!

Ja men utan grafikkkort kan byta till ny 660Ti eller 7970 och ny kylare till cpu o överklockning .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

Alltså så jävla illa är väl ändå inte hans dator? Ni som rekomenderar honom att uppgradera till en i7 och gtx660ti, skulle det inte ge mer fps att bara uppgradera till ett gtx670? Betydelsen av processor i spel överdrivs ofta och klockar du bara upp den till 3,6-3,8 Ghz som du borde klara utan några större problem och köper ett nytt grafikkort så kommer det att ge dig en rejäl prestandaskjuts!

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |