Permalänk
Medlem

Det optimala genomflödet?

Tjo, så här på natten när man är berusad av trötthet tänkte jag diskutera mitt chassis genomflöde.
Mera precis så är jag nyfiken på ifall det är så optimalt som det kan vara, eller om det hade varit bättre att ändra på något. (t.ex sidofläktarna).

Så här ser det ut för tillfället - ha förbarmande med mig, jag är som synes väldigt dålig på paint:

*140mm insug fram till. Manuellt styrd. Oftast 100% då den är tyst. (lågRPM:are)
*140mm insug undertill. Manuellt styrd. Oftast 100% då den är tyst. (lågRPM:are)
*2x 120mm insug i sidan. Manuellt styrda. Dessa låter vid 50% eller mer, så jag brukar hålla dem vid 50% såvida jag inte planerar på att spela en längre stund. (högRPM:are)
Den övre sidofläkten brukar jag ändå låta vara vid max 50% då den egentligen inte gör någon större nytta (eller?)

*2x 120mm utblås på baksidan. De är de medföljande (hemska) fläktarna till Corsair H80. BIOS-styrda. Hålls på låg hastighet (~30%) då de är tysta vid denna %. Höjs det så låter dom som hårtorkar. (högRPM:are) CPU är sval oavsett.
*Utblåset på ett referens 670. Kan ju säga att om jag fryser om fötterna är det bara att hålla upp dom bakom detta utblåset, varmt och gott.
*120mm + 140mm utblås i toppen. Manuellt styrda, ofta 100% då de är tysta. Kan ju passa på att nämna att 120mm-fläkten är där enbart för att jag hade den till övers, och kände att det skadade inte att ha en till fläkt i toppen. 140mm Cougar-fläkten gör ju mest nytta av de två dock. (lågRPM:are på 120mm, högRPM:are på 140mm.)

Nätagget har sett eget "kretslopp" med eget insug och utsug.

Finns det något jag bör ändra på, eller är flödet så bra som det kan bli?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

tycker det e så bra det kan bli.
men funderar om man skall ta 140mm på sidan som blåser på grafik(undre), och stoppa den 120mm upp itaket?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Själva upplägget med inluft framifrån och botten och luft ut bak och i toppen är optimalt för att få till något som liknar ett rör och "definition" då optimalt. Men sen kan du ju leka lite med att sänka ljudnivå dvs inte ha mera kylning än nödvändigt. I princip så avger inte en SSD ngn värme så det är bättra att infläktarna fram blåser öveer HDD. Ställer du sedan burken luftigt så att det kommer in sval kylluft så kan du säkert dra ner ytterligare på fläktarna. En annan faktor är balansen mellan in och utluft så att inte flödet störs.Tror nog att de flesta när der säger optimalt luftflöde menar bra kylning till minsta möjliga ljud dvs lågt fläktvarv. Annars är det ju bara att blåsa på.

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk
Medlem

Ser kanon ut - ett genomflöde jag sitter och drömmer om med mitt nuvarande kassa chassi.

Varför vill du ändra på något, når du höga temperaturer med detta?

Enda anledningen att ändra något annars är väl som charlies skriver för att få ned ljudvolymen?

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt överdriven kylning för en 2600K plus ett 670 referens. Jag hade plockat bort sido och takfläktarna. Du kanske kommer få liiite högre temps, men vem bryr sig?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Jag har precis så fast 7st i ett FD define r3... Luftflödet står i sign.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

kör med liknande flöde. det kommer drabba din temp på CPU lite, du får en högre idle temp.

den övre fläkten på sidan har jag ingen (får inte plats, hur kan den få plats för dig? vi har ju samma chassi + du har STÖRRE cpu kylare) och den första, framifrån, på ovansidan blåser in istället.

det gav mig bättre temps på CPU, då cpu gärna vill ha färsk "kall" luft in direkt.

med tanke på att du använder ett grafikkort som blåser ut värmen istället för inuti lådan så skulle jag faktiskt vända fläktarna på din CPU så att dem blåser in kall luft, och låta dem på sidan blåsa ut istället.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför vill du ändra på något, når du höga temperaturer med detta?

Citat:

Väldigt överdriven kylning för en 2600K plus ett 670 referens. Jag hade plockat bort sido och takfläktarna. Du kanske kommer få liiite högre temps, men vem bryr sig?

Grafikkortet peakar ibland i 81-82*c trots att jag gjort en egen fläktkurva i MSI Afterburner. (30% --> 45% vid 68*c --> 60% vid 78*c). Problemet är att blir kortet över 80*c så går fläkten upp på 80% och då kommer hårtorken. (Det är då som det "frestar mitt tålamod").

Processorn är hur sval som helst, har pumpen på Medium och den idlar i ~25-30*c och har som mest sett den i ~40-45*c. (Mätt med Real Temp GT.)
Dock är den inte överklockad för tillfället.

Kan ju nämna att ljudnivåer inte är ett stort problem för närvarande pga att jag sitter på just ett referens GTX 670.

Citat:

den övre fläkten på sidan har jag ingen (får inte plats, hur kan den få plats för dig? vi har ju samma chassi + du har STÖRRE cpu kylare) och den första, framifrån, på ovansidan blåser in istället.

Custom-bygge, de sitter på utsidan av chassit.
Jag ska ta en bild om jag hittar min kamera.

Edit:

- - - - -

Anledningen till att jag frågar är dels för att jag är ganska ny med datorbyggande, så är allmänt nyfiken. Jag trodde redan att jag hade så bra luftflöde som möjligt, men det är gratis att fråga och jag lär mig gärna om något går att göra bättre.

Jag funderar även på att köpa ett till GTX 670 i framtiden - bör jag behålla samma luftflöde isåfall?

Edit: Kom just på att när fläktarna monterades så satt jag på 6870 Crossfire, så kylningsbehovet var betydligt större, så det kan förklara varför antalet fläktar i nuläget känns lite av en overkill.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Är det damm jag ser, typ överallt? Kanske skall försöka se till att få undan dammet så får du bättre verkningsgrad...

I min värld känns det som väldigt många fläktar, men jag är kanske inte så petig med temperaturer och fantastiska överklockningsresultat.

Permalänk
Medlem

För att få ett optimalt flöde så är det inte säkert att ett stort antal fläktar med hög fart är den rätta vägen. fläktar kan mycket väl störa varandra och sitter det saker i vägen typ en massa sladdar osv så kan de böhöva flyttas. skulle nog fundera på att testa utan sidofläktar och börja med att utblås bak och i toppen samt inblås framifrån och sedan komplettera med botten om det inte räcker till osv för att inte skapa "krockar" av luftströmmarna. Kom ihåg att om du har mera inluft än vad utfläktarna klarar av så blir det svårare att få till en bra luftström

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]