logga in som Root i debian kde? Hur?

Permalänk
Medlem

logga in som Root i debian kde? Hur?

logga in som Root i debian kde? Hur? Får bara ett felmeddelande att jag ej har behörighet. Hur fixar jag det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill du logga in i GUI som root? Det är inte så smart att göra det. Din maskin blir väldigt sårbar om du till exempel använder internet som root. Bättre att använda "su" "sudo" eller "kdesu" om du behöver använda root privilegier.

Permalänk
Medlem

Man får först logga in som vanlig användare (med adminrättighet, vanligen användaren man skrev in när man installerade) och sedan "sudo su" för att byta till root.

Permalänk
Medlem

okej är det så kännsligt? Jag är ute efter att kunna ändra här inne?
http://www.ladda-upp.com/bilder/73662/debian-kde

Får så ser det ut om jag försöker använda kdesu
mickej79@debian:~$ kdesu
bash: kdesu: kommandot finns inte
mickej79@debian:~$

Vad är kdesu?

Permalänk

sudo (och dess grafiska motsvarighet kdesudo) är så vitt jag vet inte installerat i Debian per default. För att bli root skriver du kommandot

su

och anger ditt root-lösenord, inte ditt vanliga lösenord. Därefter kan du installera sudo med kommandot

apt-get install sudo kdesudo

När du gjort det kan du (efter att du loggat ut och sedan in igen) köra grafiska program som root genom att starta dem med

kdesudo <kommando>

t.ex.

kdesudo dolphin

Observera att sudo och kdesudo, till skillnad från su, begär ditt vanliga lösenord, inte root-lösenordet.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket. Hur får jag upp den rutan jag hade på länken te.x? dolphin fick jag o funka som du skrev.:-)

Permalänk
Skrivet av mickej79:

Tack så mycket. Hur får jag upp den rutan jag hade på länken te.x? dolphin fick jag o funka som du skrev.:-)

kdesudo systemsettings

tror jag. Det var ett tag sedan jag körde KDE.