Androids sökfunktion får svenskt talstöd

Permalänk
Medlem

Ursäkta, men hur får jag igång detta program? har google search installerat men hittar det INGENSTANS, bara S Voice, och vanliga "google sök" som inte stödjer svenskan.
Samsung Galaxy S3

Visa signatur

Phenom 1090T 4,0 GHZ, HD 7970, Corsair AX 850+, Xonar essence STX, Gigabyte 890FX A-UD5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

haha min familj som är polsk samt även bekanta och vänner som är spanska tycker det låter så monotont och samma ton hela tiden

Det brukar skilja sig oerhört mellan olika delar i Sverige. Måhända låter ni mer monotona där borta i Stockholm.

För övrigt har jag också hört att svenska ska vara rätt svårt att lära sig. Har dock inget att backa upp detta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Garanterat skånskan som har gjort det så jäkla svårt...

Svenska generellt har så många dialekter och lokala ord, inte bara skånskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamok:

Ursäkta, men hur får jag igång detta program? har google search installerat men hittar det INGENSTANS, bara S Voice, och vanliga "google sök" som inte stödjer svenskan.
Samsung Galaxy S3

Jag hittar inte ens programmet på Google Play...

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CebitZeros:

Går det att av installera/inaktivera? så man slipper få upp skiten när man trycker på "hem" knappen?

Menar du på iPhone? Inställningar->Allmänt->Siri

Annars vet jag inte

Permalänk
Skrivet av stillton:

då har du nog missat att byta till svenska för googles röstinmatning. alternativt har du inte fått den svenska uppdateringen ännu. min telefon klarade den meningen utan problem.

Samma här, eller så pratar du väldigt otydligt

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Lägg dessutom till maskulinum och femininum som helt saknar regler så blir det extra kul. Många andra språk har åtminstone lite grova regler så man kan gissa, till exempel i franskan där det brukar vara bra att gissa på femininum om ordet slutar på e.

Om du talar om sexus (som är maskulinum och icke-maskulinum snarare än feminimum) så är det ju i princip så i svenskan med, ex. "den kalle mannen" mot "den kalla kvinnan", men det är främst ett dialektalt drag idag. Om du däremot menar den moderna svenskans två genus, som heter utrum respektive neutrum (;)), så är det som du säger relativt godtyckligt. Det finns dock vissa igenkommande företeelser, typ som att levande väsen oftast är utrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

haha min familj som är polsk samt även bekanta och vänner som är spanska tycker det låter så monotont och samma ton hela tiden

Svenskan monoton? Det känns som det är helt tvärtom. Amerikansk-engelska däremot är monotont om något.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Kör på engelska...

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte lyckas få det att lyssna på svenska ? :S

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

haha min familj som är polsk samt även bekanta och vänner som är spanska tycker det låter så monotont och samma ton hela tiden

Säg upp bekantskapen; Svenska är ett sjungande språk (punkt!).

PS. det är inte ens en åsikt.

det är inte ens en åsikt.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Lite off men använder folk detta ?

Är deet något man gör ofta tex går in på youtube så är väl bokmärke minst lika snabbt

Jag brukar använda röststyrningen för att skicka sms och ringa folk när jag kör bil. Så får man sms av mig någon gång på engelska så finns det en anledning

Skrivet av CebitZeros:

Går det att av installera/inaktivera? så man slipper få upp skiten när man trycker på "hem" knappen?

Antar att du har samsung och du får upp deras S Voice? Jag fattade inte hur jag avaktiverade den. Fanns en inställning för att göra det men det verkade ju inte fungera. Lyckades dock avinstallera S Voice med root-kontot.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte kompatibel med samsung p7500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

haha min familj som är polsk samt även bekanta och vänner som är spanska tycker det låter så monotont och samma ton hela tiden

Svenska är inte lika sjungande som norskan, men inte fan är den monoton iallafall.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av WardonE:

Svenska är inte alls svårt jämfört med andra språk. Det svenska språket har ju bara två kasus jämfört med t.ex. tyskans tre, kroatiskans sju eller finska som har elva.. Alltså finns det inte så många böjningar.

Tyska har fyra kasus.

Svenska är skitsvårt om man ser till andra saker: Böjningar av verb i presens, t ex springa-springER, men hoppa-hoppAR och göra-göR. Plural av substantiv, t ex bil-bilAR, men bord-bord och kontakt-kontaktER. Böjningar av adjektiv, t ex ett gulT hus, men det gulA huset och en gul bil.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Det är inte den bilden jag fått. Mina vänner som talar spanska och polska tycker att vi svenskar nästintill sjunger när vi pratar.

Samma här. Har flera på jobbet som snackar franska, engelska, diverse afrikanska språk/dialekter som tycker att det låter som vi sjunger eller diktar. Många av dem tycker svenska har varit bland dem svåraste språken att förstå..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Det är trevligt att de satsar på svenskan, som annars lätt blir bortglömd i sådana här sammanhang. Det kommer dock bli bättre när de även lägger till all funktionalitet som finns i Google Now. Det verkar vara den bästa rösttjänsten och får den svenska rätt snabbt så är ju suveränt.

Nu kan jag iofs tala engelska med rätt lite svensk brytning så jag har inga problem med att använda det språket, men man måste värna om sitt modersmål också.

För övrigt förstår min SGS3 vad jag säger de flesta gånger, men det är inte perfekt ännu.

Skrivet av Forbidden:

haha min familj som är polsk samt även bekanta och vänner som är spanska tycker det låter så monotont och samma ton hela tiden

Det måste ha något att göra med er och er omgivnings sätt att prata. Svenska brukar alltid omtalas som ett sjungande språk.

Permalänk

Det fungerar skräp!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Enligt mig så pratar alla personer olika (svenska), det känns som om det inte finns någon riktig standard längre och folk tokslangar från alla språk så man knappt vet själv vad man pratar om. Jag vet ett par stycken som försökt å lära sig svenska, det går väll men tar väldigt lång tid att få det näst intill förståbart, känns enklare att alla drar sig till engelska ist. Minns en (indisk) tjej som ringde mig som jag inte hade träffat på länge (klasskompis) och jag kunde bara inte fatta vem det var, hon talade svenska förståss, eller något liknande, för jag kunde bara inte förstå vad hon sa. Efter ett antal minuter när jag frågat vem det var så bytte hon till engelska som jag var van vid och allt vart solklart. Hon har studerat svenska ett antal år, men så kan det gå. Sedan gäller det att kunna uppfatta exempelvis skånska som jag som svensk har svårt med själv, men så kommer jag från landet också vilken skillnad det gör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamok:

Ursäkta, men hur får jag igång detta program? har google search installerat men hittar det INGENSTANS, bara S Voice, och vanliga "google sök" som inte stödjer svenskan.
Samsung Galaxy S3

Gå in i program, sedan bland de förinstallerade på Galaxy S3 så heter det "Sök" med en blå Google-ikon Det kommer upp en dialogruta om att det nu finns för svenska och du kommer direkt till inställningarna där du kan välja svenska. Efter det är det bara att köra på!

Jag själv är faktiskt ganska imponerad, pratar "riktig" svenska då jag är uppvuxen och bor i Sthlm. Den har inga problem att hitta precis rätt om jag säger tex "Eminem - Stan Lyrics" snabbt, och jag får direkt bra träff på Google. Ju längre sökning man gör ju större risk för fel blir det, men det är inte ofta jag söker på 10+ ord... Jag är väldigt positivt överraskad, men som jag skrev tidigare så är det nog ingen funktion jag kommer att använda så mycket, men utveckling är alltid bra

Jag längtar tills alla olika röstfunktioner fungerar på svenska, tex att kunna ha headsetet i med mobilen i fickan och att kunna skriva sms, välja mottagare och skicka utan att ta fram mobilen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

@AMpari,

Har det framme, men kan fortfarande inte välja svenska, och får inte heller upp någon dialogruta? har inte alla telefoner fått upgraderingen än?

Visa signatur

Phenom 1090T 4,0 GHZ, HD 7970, Corsair AX 850+, Xonar essence STX, Gigabyte 890FX A-UD5

Permalänk
Medlem
Skrivet av stillton:

då har du nog missat att byta till svenska för googles röstinmatning. alternativt har du inte fått den svenska uppdateringen ännu. min telefon klarade den meningen utan problem.

Han kanske missat att byta till Svenska men det fungerade inte mycket bättre för mig.

2+2 är lika med fyra blev enligt telefonen "20 kronors sedel ulrika med 4"

Hur blir vädret imorgon blev "foderautomat"

Blir förhoppningsvis bättre i framtiden, nu är det helt useless då den inte förstår mycket alls.

Skrivet av WardonE:

Svenska är inte alls svårt jämfört med andra språk. Det svenska språket har ju bara två kasus jämfört med t.ex. tyskans tre, kroatiskans sju eller finska som har elva.. Alltså finns det inte så många böjningar.

Nu är jag knappast någon språkvetare men vad jag hört så är det väl snarare så att det saknas tydliga regler i många fall. Kanske kommer ihåg fel men jag har alltid fått höra att det är svårt att lära sig svenska.

Permalänk
Medlem

Funkar förvånansvärt bra för att va "första" försöket. Ge det lite tid så fixar nog google till det riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Fungerar bra på Wildfire!

Har ett problem, och det är att den ofta tar bort sista ordet i en mening. Om jag säger "Störningar i Stockholms tunnelbana" söker den på "störningar i stockholm". Samma sak med "Öppettider kista centrum" blir "öppettider kista".
Sen fattar den inte ordet tidszon heller

En sak som jag gillar är att den tillåter en att säga saker på engelska också. Sökning på "Chassi till Raspberry pi" blir rätt tex.

Stort plus till detta i alla fall. Hoppas att det utvecklas så att det fungerar med Voice actions lagom till att jag köper en Nexus 7 till september.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Eh? Jag har inte fått svenska i min S3 och ingen ny uppdatering finns heller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

haha min familj som är polsk samt även bekanta och vänner som är spanska tycker det låter så monotont och samma ton hela tiden

Lustigt har också polsk släkt. Var även nyligen i Polen då de sa just de jag nämnde i förra posten! hehe

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Whoaw äntligen, tagit fan evigheters tid.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av WardonE:

Svenska är inte alls svårt jämfört med andra språk. Det svenska språket har ju bara två kasus jämfört med t.ex. tyskans tre, kroatiskans sju eller finska som har elva.. Alltså finns det inte så många böjningar.

Svenska anses svårt för dem flesta utländska att lära sig, sen spelar det inte roll hur många kasus där är, vet många som valt Tyska framför Svenska.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Svenska anses svårt för dem flesta utländska att lära sig, sen spelar det inte roll hur många kasus där är, vet många som valt Tyska framför Svenska.

Det lär mer bero på att tyska talas av åtskilliga fler miljoner och således är mer användbart

Permalänk
Medlem

Va falls, jag kan inte ens se uppdateringen om jag loggar ut från mitt konto och byter IP?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.