Permalänk

Spelutveckling! Hjälp!

Hej, skulle vilja testa lite spelutveckling. Har ingen tidigare erfarenhet av detta. Så undrar om ngn av er skulle kunna ge mig några tips på bra program att börja med och även svenska guider. Har sökt på google och hittar ingenting

Tack för hjälpen!

Permalänk

Vad vill du göra för sorts spel? I vad för programmerings språk? Till vad för platform?

Permalänk
Skrivet av Formel117:

Vad vill du göra för sorts spel? I vad för programmerings språk? Till vad för platform?

Främst FPS och kanske "skräck" spel. Programmeringsspråk? No idea, som sagt, ingen erfarenhet alls sen tidigare xD Vet faktiskt inte ens vad det finns för några olika Till PC om det är det du menar

Permalänk

Om du aldrig programmerat tidigare bör du lära dig grunderna i något programmeringsspråk innan du försöker dig på att göra spel då det är mer avancerat.
Om fallet är så att du inte orkar lära dig grunderna så kan du ju följa någon tutorial serie för UDK(Unreal Development Kit).

Permalänk
Skrivet av Froztbite1337:

Hej, skulle vilja testa lite spelutveckling. Har ingen tidigare erfarenhet av detta. Så undrar om ngn av er skulle kunna ge mig några tips på bra program att börja med och även svenska guider. Har sökt på google och hittar ingenting

Tack för hjälpen!

Om du ska göra ett riktigt spel behöver du lära dig t.ex. C# eller C++ och kanske minst ett års jobb.
Annars är väl flash att föreslå för lite enklare spel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Cryengine 3? Är gratis dessutom.

http://mycryengine.com/

Permalänk
Medlem

Om du vill göra spel så är det rekomenderat att lära sig C++ eftersom det används till det flesta spel, spelmotorer och grafikhantering.
Efter att man har lärt sig ett av de stora språken är det inga större problem att lära sig ett nytt programmeringsspråk. Sen finns det en hel del spelmotorer som är bra men eftersom du är ensam och nybörjare vill jag rekomendera "Unity" vilket är mer än bara en spelmotor, det är också en spel-editor med stöd för flera plattformar och viktigast av allt så är den gratis att använda som privatperson.
Kanske skall nämna att eftersom det är en editor så behövs inte allt programmeras, i alla fall inte för det mindre avancerade sakerna men man kan göra det och det är C# och/eller Python som gäller då om jag inte minns fel. Den innehåller även en del modeller och texturer så du behöver inte göra dina egna till en början och har stöd för Blender (också gratis) när du vill göra egna 3d modeller.

Permalänk
Medlem

Det bästa i din situation vore nog att söka till några slags kurser, eller spelutvecklingshögskolor. Utbudet av det i Sverige är väldigt dåligt däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Froztbite1337:

Hej, skulle vilja testa lite spelutveckling. Har ingen tidigare erfarenhet av detta. Så undrar om ngn av er skulle kunna ge mig några tips på bra program att börja med och även svenska guider. Har sökt på google och hittar ingenting

Tack för hjälpen!

Börja med papper och penna, klister, lego och allt du kan få tag på.
Gör spelet du har tänkt dig med dessa medel och gör den helt färdig.
Låt andra spela, ta feedback, förbättra, iterera tills du har designat ett bra spel.

Där har du spelutveckling. Sen att göra en digital form utav detta är nästa steg samt nu mycket enklare att genomföra!

Permalänk
Visa signatur

CPU: i7 930@3,2GHz | MOBO: Rampage III Extreme | RAM: Corsair 6GB Dominator GT 1866MHz CL7 | GPU: ASUS GTX 570 Direct CUII SLI | PSU: Be Quiet Dark Power Pro 1200W

Permalänk
Medlem

gör typ något spel som slender, amnesia eller något ''simpelt''

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk

Jag skulle rekomendera c++ endå
http://www.blinkenlights.se/articles/ där har du lite olika iallafall, men jag skulle välja c++ för att det är bra,populärt och finns gabnska mycket guider till
När du kan det där i den guiden utantill +switch (googla) så kan du kolla på
http://www.youtube.com/watch?v=0kpSiitk4eI&list=PLF9B0522C7BC...
Viserligen ett "custom framework" emn det kommer du säkert jobba med endå annars, så jag skulle börja där iallafall

Detta kan du koda i tex Qt(qt.nokia.com)
eller i code::blocks (det man får använda på gymnasiet har jag hört, men är inte säker
och sist men inte minst microsofts egna "visual studio", det finns någon gratis verision

så gör såhär alltså

1: välj ett program(Qt/code::blocks/visual studio)
2: ladda ner det
3: Installera det (obviously)
4: Kolla lite sample program som följer med programmen ifall du vill, alltid kul att kolla tycker jag iaf
5: läs blinkenlights guiden (nybörjarguiden)
6: kolla på chilitomatonoodles videos på youtube (hela serien jag länkade tidigare + hans andra "intermediate" videos)
7: ???
8: Profit

visual studio kommer chili använda i sina guider

enda problemet är att du kommer tröttna på programmering när du kollar på chilitomatonoodles 11:e guide (Om du inte är jätte bra på matte iallafall)

skrev allt det här sen ändrade jag lite mitt i osv så det kan säkert vara lite "dubbel ord" nånstans eller lite stavfel eller nått
dags att sova, var 39 timmar sen sist

tycker inte att du ska hålla på med nån färdig "spelmotor", ifall du lär dig c++ så kommer du även kunna göra andra saker

Hoppas att du ska programmera i windows miljö, annars skrev jag ganska mycket av detta i onödan

Permalänk
Skrivet av M.A.W.S.:

Det bästa i din situation vore nog att söka till några slags kurser, eller spelutvecklingshögskolor. Utbudet av det i Sverige är väldigt dåligt däremot.

Jag ska bara börja 9an nu om en vecka ;P
Men hade tänkt att gå Spelutveckling på LBS i gymnasiet sen, det ger högskoleprivilegie sen så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Froztbite1337:

Jag ska bara börja 9an nu om en vecka ;P
Men hade tänkt att gå Spelutveckling på LBS i gymnasiet sen, det ger högskoleprivilegie sen så

När jag gick i 9an så codade jag i assembler. Så det är bara att sätta igång. Sitt inte i en massa forum och fråga vad du ska starta med utan sätt igång med något istället. Du har hela Internet till ditt förfogande med hjälp av Google. Vill du slippa installera något så har du ju Javascript som bara behöver en texteditor och en browser.

Permalänk
Skrivet av Dayz-Nooben:

Jag skulle rekomendera c++ endå
http://www.blinkenlights.se/articles/ där har du lite olika iallafall, men jag skulle välja c++ för att det är bra,populärt och finns gabnska mycket guider till
När du kan det där i den guiden utantill +switch (googla) så kan du kolla på
http://www.youtube.com/watch?v=0kpSiitk4eI&list=PLF9B0522C7BC...
Viserligen ett "custom framework" emn det kommer du säkert jobba med endå annars, så jag skulle börja där iallafall

Detta kan du koda i tex Qt(qt.nokia.com)
eller i code::blocks (det man får använda på gymnasiet har jag hört, men är inte säker
och sist men inte minst microsofts egna "visual studio", det finns någon gratis verision

så gör såhär alltså

1: välj ett program(Qt/code::blocks/visual studio)
2: ladda ner det
3: Installera det (obviously)
4: Kolla lite sample program som följer med programmen ifall du vill, alltid kul att kolla tycker jag iaf
5: läs blinkenlights guiden (nybörjarguiden)
6: kolla på chilitomatonoodles videos på youtube (hela serien jag länkade tidigare + hans andra "intermediate" videos)
7: ???
8: Profit

visual studio kommer chili använda i sina guider

enda problemet är att du kommer tröttna på programmering när du kollar på chilitomatonoodles 11:e guide (Om du inte är jätte bra på matte iallafall)

skrev allt det här sen ändrade jag lite mitt i osv så det kan säkert vara lite "dubbel ord" nånstans eller lite stavfel eller nått
dags att sova, var 39 timmar sen sist

tycker inte att du ska hålla på med nån färdig "spelmotor", ifall du lär dig c++ så kommer du även kunna göra andra saker

Hoppas att du ska programmera i windows miljö, annars skrev jag ganska mycket av detta i onödan

Ohja! Windows 7!

Ganska bra på matte
Tack så mycket!

Permalänk
Skrivet av Froztbite1337:

Ohja! Windows 7!

Ganska bra på matte
Tack så mycket!

Np

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera unity3d som har en gratisversion där kan du även skapa iPhone,Android,xbox,playsation och såklart pc-spel. väldigt lätt också med javascript finns även en väldigt detaljerad guide där han även förklarar vad precis alla rader kod betyder så du lär dig samtidigt javascript.

Guiden: http://www.youtube.com/watch?v=MPN5kYkdYUY&list=PL7AE076AFAFD...

Permalänk
Medlem

Du bör dock tänka på att spelutveckling inte är något som bara går att testa på om du menar att försöka göra någon modern FPS.
Att göra ett sådant spel tar idag vanligen uppåt hundratals personer ett par år eller mer att göra. Då är det dessutom också experter oftast med lång utbildning och erfarenhet bakom sig.
Så det finns en stor risk att du blir besviken efter ett tag om det är något sådant du planerat.

Däremot att börja lära sig de allra första grunderna i programmering och att ha som mål att på sikt försöka skapa något väldigt simpelt spel är något helt annat. Sedan kan du på mycket längre sikt ha som mål att bli en bättre spelprogrammerare om intresset håller i sig.

Skulle nog rekommendera att du börjar lära dig på den nivå du är och ta till dig så mycket du kan och hittar på nätet och i böcker.
Att fokusera på ett slutmål (att göra ett spel) för mycket istället för att bara lära dig så mycket du kan riskerar att göra dig frustrerad misstänker jag.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Entusiast

Jag tror du inte skall börja från "scratch". Börja istället med det som de flesta indie-utvecklare använder.
Färdiga utvecklingsmiljöer är det bästa att starta med. Man komemr in i att utveckla ens egna idéer på direkten.

Exempel är:

UDK (Unreal Development Kit) - Har massor av otroligt bra tutorials både i wiki-format såväl som professionella videoguider. Gratis utan begränsningar, men tjänar du pengar på din spelidé, så vill Epic Games ha några procent av vinsten, vilket är helt rätt enligt min mening.)

Source SDK - Ett väletablerat kit med mycket färdigt redo att återanvändas. Dock är licensen knepig. Vill man ha ett fristående spel istället för en så kallad MOD, så finsn det en hel del kluriga regler från Valve att gå igenom och upfylla.

CryEngine SDK - CryEngine, en kraftfull motor som siktar på detaljerad realism. Gratis, men bra och grundliga tutorials lyser lite med sin frånvaro.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)