Gamestop förbereder molnbaserad speltjänst

Permalänk
Skrivet av SanCo:

Läste du inte artikeln? Kommer om 1 år, bara kanske till Sverige. Sen är molnbaserat spelande inte direkt något att sträva efter om man har råd med annat. Att spela FPS tex på sådan tjänst är bara att glömma om du inte gillar att ligga sist. Möjligt att det fungerar ok, om man ligger inom samma kommun lr kanske tom län som servern.

Ibland är det bra att vara lyhörd till när man blir trollad!

Permalänk
Medlem

tror de fortfarande ganska tidigt för att få dessa tjänster att funka helt felfritt. Testade Onlive för nåt år sen däremot och det funkade fint och tror dom bara hade servrar i usa då också, de va lite lagg men nästan så man inte märker det men vill du spela fps spel så ere nog bäst o vänta tills det blivit bättre

Permalänk
Avstängd

Synd om oss som gick på bluffen om obegränsat mobilt bredband band upp oss för det alternativet. Alla mobila ISP har nu tak så visst kan man inte utnyttja nätet till fullo. Får vänta 1,5 år och sedan teckna Adsl igen så man är med i matchen.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

detta är INTE framtiden, att streama lossless video kräver enorm bandbredd. 720p 30hz lossless kräver ca 500Mbps bredband, visserligen möjligt idag men sen skall servrarna kunna levera det också, när vså snabbt bredband har blivit vanligt lär 2160p vara standard för skärmar, input lag har redan nämnts. tror detta hade kunnat vara lämpligt för att provspela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanCo:

Läste du inte artikeln? Kommer om 1 år, bara kanske till Sverige.

Jo, men jag läste i den här tråden att det finns ju redan andra såna tjänster, som Onlive och Gaikai. Här är nån som spelar Crysis 2 på en skräpdator: http://www.youtube.com/watch?v=KSonDCSVb9o

Så jag kunde lika gärna stannat på min 5 år gamla dator i 5 år till, så hade jag sparat några tusenlappar.

Citat:

Att spela FPS tex på sådan tjänst är bara att glömma om du inte gillar att ligga sist.

Jag spelar mest bara single player.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

detta är INTE framtiden, att streama lossless video kräver enorm bandbredd. 720p 30hz lossless kräver ca 500Mbps bredband

Det behöver inte vara lossless, det vore overkill. Många har 100 Mbit/s bredband nuförtiden, och med bra bitrate och h264 komprimering är det nog inte så mycket skillnad från originalet. Blu ray filmer har ju en bitrate på bara ~35 Mbit/s och de ser skitbra ut. Så alla vi som just köpt en gamingdator kunde lika gärna ha slängt pengarna i sjön.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rickard11:

Tråkigt att så många är negativa till det. Positivt är det i mitt tycke att fler aktörer vill satsa på det, vad som behövs nu är bättre tjänster och fler aktörer in på marknaden betyder konkurrens. Molnbaserade speltjänster kan mycket väl vara framtiden.

Usch vilken dyster framtid i så fall, en sådan framtid vill jag inte leva i. Jag vill leva i en framtid där allt vad moln och internetbaserade tjänster lagts ner och spel produceras och släpps som på den gamla goda tiden i fysisk form där man kunde installera direkt offline utan krångel.

Jag hatar verkligen vart utvecklingen är på väg i dag. Man blir deprimerad och gravt ledsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Jo, men jag läste i den här tråden att det finns ju redan andra såna tjänster, som Onlive och Gaikai. Här är nån som spelar Crysis 2 på en skräpdator: http://www.youtube.com/watch?v=KSonDCSVb9o

Så jag kunde lika gärna stannat på min 5 år gamla dator i 5 år till, så hade jag sparat några tusenlappar.

Jag spelar mest bara single player.

Jag vet precis vad Onlive är, var grymt positiv till det redan innan det kom ut i US, men efter att läst en del artiklar och reviews, är jag långt ifrån positiv till det. Om du tror konsoler förstör spel, då har du en fet suprise till mötes när allt kommer se skit ut, och har du inte dyraste bandbredden även lag.

Sen har vi även det där med leasing av mjukvara, vilket iofs är helt okey om det gick att köpa det på riktigt också men eftersom steam infekterar det mesta idag och ingen nästan ingen vill ge ut spel utan, så sitter vi kunder i skiten (det finns bra saker med steam, tex indie-games). Senaste var Steam, ett bra exempel på vad som kan hända med dina spel om du inte skriver under allt de lägger fram. Allt du köpt och gjort, borta för att de ändra lite i kontraktet och sen tvingar dig skriva på eller kasta alla pengar i sjön som du kallade det. Nej, molnbaserade tjänster och digital workshops är en för jävlig framtid där företag lätt kan skita dig i käften utan konsekvenser.

Skrivet av Balls Of Steel:

Ibland är det bra att vara lyhörd till när man blir trollad!

Källa? Sen finns det kanske andra som vill läsa argument för och emot även om sagd person trollar.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem

Testade precis Need for Speed: The run på Gaikai. Till en början så var det väldigt ryckigt, men precis lagom till när man skulle börja köra (det var ett demo) så fungera det väldigt bra. Det ända som var dåligt var ljudet och bildkvaliteten. Allting var väldigt grynigt, men det fungerade och såg hyffsat ut Ett plus är att streamen också läste in min Microsoft 360 usb-kontroll!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av anon183825:

Usch vilken dyster framtid i så fall, en sådan framtid vill jag inte leva i. Jag vill leva i en framtid där allt vad moln och internetbaserade tjänster lagts ner och spel produceras och släpps som på den gamla goda tiden i fysisk form där man kunde installera direkt offline utan krångel.

Jag hatar verkligen vart utvecklingen är på väg i dag. Man blir deprimerad och gravt ledsen.

För det är så underbart underhållande att installera spel i 2 timmar...Och byta mellan 48 stycken floppydisks...
Tror quake 1 var på typ 20st floppydisks, så det gick iof rätt snabbt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Macatonia:

För det är så underbart underhållande att installera spel i 2 timmar...Och byta mellan 48 stycken floppydisks...
Tror quake 1 var på typ 20st floppydisks, så det gick iof rätt snabbt

Nu behöver man ju inte överdriva och gå så långt tillbaka eller hur?

Det räcker ju bara att gå några enstaka år tillbaka då man enkelt kunde stoppa i CD/DVD skivan och installera felfritt vare sig med internet eller annat krafs (Steam, Origin etc.)

Men faktum är att jag heller väljer gamla goda SNES kassetter mot de nyare skräpspelen som släpps idag och då kan de ju lika gärna släppas i molnen.

Skönt att man som äldre spelare har något riktigt bra att falla tillbaka till.

Permalänk
Medlem

De är väl trevligt för dem men tror inte att de kommer lyckas något vidare de tjänster som redan finns har mer erfarenhet och mer stöd från användarna... Gamestop är inte det mest populära företaget i världen heller...

Sen kan ju följande artikel på Ars vara av lite intresse... Onlive verkar ha problem för tillfället...
Inte för att jag kan se hardcore spelare som vill ha minimalt med lagg kommer använda någon av de härr tjänsterna. Men för lite slö spelande är det väll okej...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

För det är så underbart underhållande att installera spel i 2 timmar...

Du menar exempelvis ett par månader sen när jag installerade Portal 2 så tog det ca. 20 timmar att installera. Samma sak med Orange Box, för steam börjar hämta en patch eller nåt som tar ovanligt lång tid av nån anledning.

Äldre spel tog bara 20 minuter att installera ungefär, och installationen behövde inte nödvändigtvis internetanslutning. För ett tag sen installerade jag ett spel från början av 2000-talet och det var som att installera ett gratis program, den frågade inte ens efter en kod. Koder är bullshit, om jag har köpt spelet så är det mitt, och jag borde inte behöva stoppa in koder, personuppgifter och ladda ner program för att kunna spela. Ibland kan det hända att koden inte ens funkar och man har inget val än att cracka spelet fast man har köpt den.

Men det var gamla goda tiden det, för när något blir tillräckligt stort blir det automatiskt korrupt på grund av det ekonomiska systemet vi har.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Det behöver inte vara lossless, det vore overkill. Många har 100 Mbit/s bredband nuförtiden, och med bra bitrate och h264 komprimering är det nog inte så mycket skillnad från originalet. Blu ray filmer har ju en bitrate på bara ~35 Mbit/s och de ser skitbra ut. Så alla vi som just köpt en gamingdator kunde lika gärna ha slängt pengarna i sjön.

Det är en sak du glömmer där tyvärr.

visst är h264 i bra bitrate transparent och så, men det är oftast inte problemet för att nå Spel Kvalité, utan där är det RGB, vilket det knappast är, alla filmer och videos är till 99.9% YV12, vilket har Hälften av RGBs Färger (tänk dig, du tar bort varannan rad färg, sedan smetar du ut det så det inte "märks").

Denna syns väldigt tydligt på Spel, för spel har skarpa kanter, och använder små färg detaljer hit och dit.

man kanske inte tänker på det, men om man jämnför mellan YV12 och RGB på ett spel som använder RGB potential eller hur man ska säga, är det enorm skillnad på kanter och färg detaljer.

Dock kanske detta inte är för den normala användaren, men ja skulle inte vilja spela med YV12 om man säger så.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det förresten om jag skulle ha köpt ett spel på Onlive till exempel, kan jag spela det på Gaikai och andra liknande sidor? Vore inte så kul att förlora alla spel om Onlive skulle gå i konkurs nån gång i framtiden.

Skrivet av Zero Walker:

Dock kanske detta inte är för den normala användaren, men ja skulle inte vilja spela med YV12 om man säger så.

Jag tycker det syns bara i gamla 2D spel med stora kontraster i färger, och även då syns det bara väldigt lite. Jag tvivlar på att jag skulle märka någon skillnad i moderna spel.

Men jag skämtade lite att en gamingdator är bortkastade pengar. Men om några år kanske de är, när dessa molntjänster blir större, eftersom det finns så många fördelar med dom.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk

Jo sant att i 2D spel, speciellt i låga upplössningar (True SNES om man säger så;)) går fan inte köra i YV12, ser hemskt ut, sen högre och 3d synd mindre, men om man jämnför märks det, men annars ser det bra ut, kan ja icke förneka:)

Men ja fattar inte direkt hur det här går till,

så dom spelet körs på en dator, renderas och skickas till en server som encodar och sedan skickas till dig?
kan fan inte se att latencyn är så jäkla låg då, encodning går inte snabbt direkt, även om dom har snabba inställningar och tweakar delayen, det kommer bli 100ms iaf hur du än gör känns det som.

Jo men med gaming dator går det också från preferens, ja själv gillar inte Steam(inte same shit men ändå) och skulle inte vilja köra molnbaserade tjänser på spel.
Ja vill ha spelet på min dator och fodralet i mitt rum eller nåt och känna, Min spel, mina grejer!
Men andra som inte bryr sig om den delen, är detta idealt kan ja tänka mig:)