Permalänk
Medlem

Trasigt grafikkort?

Hej har ett Nvidia Radeon 8600 GTS.
Det har suttit i min dell dator sedan 5-6 år tillbaka.
Har varit nöjd med det då jag inte spelar så nya spel nuförtiden. Det funkar fint till StarCraft 2.

Men upptäckte idag i ett spel att jag fick blåskärm med meddelande om nv4_disp.dll. Startar om datorn och testar spelet igen, 10 sekunder sen hänger sig skärmen. Jag startar om igen. Låter bli det spelet och surfar lite, kollar på faceboook och spelar ett spel där och då fryser allting och en passa pixlar tänd upp här och där. Skulle starta om datorn men den lossnar igen. Surfar runt efter felorsak och hittar denna sidan. Inga problem med grafiken nu när jag sitter här och skriver.

Jag får intrycket att problemen kommer när jag kör något "grafiktungt" och vet inte om det är viss temp som den låser sig eftersom den lossnar igen om kommer inte tillbaka om jag inte spelar något spel. Kan det vara trasigt på det viset att det inte klarar värme längre. Det är en gammal dator och jag vill inte lägga ner en massa pengar på den men finns det något billigt grafikkort idag som kan motsvara det jag har?

Jag har laddat hem nvidias senaste drivrutin till kortet. Jag har aldrig överklockat grafikkort eller dator. Jag har ingen annan dator att testa kortet i.
Kan det vara någon vits att ta ut kortet och sätta i det igen?

Vad har ni för idéer? Tacksam för svar.

Permalänk

Read that installing older Nvidia drivers can work ...but it can be psu , GPu or some other hardware.
nv4_disp.dll is as you know a nvidia Dynamic Link library file...

Försöker att installera en äldre drivrutin....som jag har laste problemet kan vara nättägg, GPU eller nån annan hardvara.
Installerar drivrutin i "Safe Mode"
HAve you installed any new hardware...

Permalänk
Medlem

?Drivrutin?

Hej,

När jag startade datorn lite senare än senaste inlägget så var tillochmed "dos"-fönstret i uppstarten knasigt i grafiken. Jag gjorde en systemåterställning och döm av min förvåning så funkar windows som det ska igen. Jag har inte vågat starta några spel. Ska säkerhetskopiera filer till extern HD först
Återkommer när jag vet mer om datorns/grafikens beteende. *satan* Och där frös fönstret igen. Det var en ren slump att systemåterställningen hjälpte. Det är nog bara att bita idet sura äpplet och köpa ett nytt grafikkort.

Jag tittade lite på grafikkort på komplett.se och min grafikbuss heter PCI Express men jag ser att vissa kort heter PCI Express 2.0x16 och 2.1x16. Passar alla eller hur tar jag reda på vad min buss är?

Permalänk
Medlem

Har du kollat tempen på grafikkorten, låter nästan som det låser sig av värmeproblem

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Värme

Ja, visst låter det så. Men både datorn och kortets fläktar går men kanske det inte varvar upp som det ska. Finns det något enkelt program för att kolla tempen? Och hur varmt ska det vara/inte vara?

Permalänk

vad har du för PSU / komponenter i datorn ?? kan var software eller hardware Tex minne ( kanske kör windows Memory diagnostic Tool som finns i control panel / administarative tools....hellre MEMtest ) ursäktar för engelska....man kan även ersätter den här dll med en ny.

Som jag förstår detta hände när nv4_disp.dll ends up in a loop....a hardware conflict kan cause this ...Viktig att veta är har du installerade /bytt någonting

i'LLSHUT UP NOW.....Best of luck----Lycka till

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_xp-h...

CHECK TEMP.... MSI AFTERBURNER http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm

Permalänk
Medlem

Nytt kort

Billigaste lösningen var att köpa marknadens billigaste kort gigabyte geforce 210 och se om det fungerade och det gör det Så det gamla kortet går till sysav och jag får nöja med mig lägre prestanda men till det priset 3-400 så är jag nöjd med att min gamla dator kanske klarar sig något år till.