är 7970 att rekommendera?

Permalänk
Medlem

är 7970 att rekommendera?

ska bygga en dator åt min kompis. och har problem med att välja grafikkort.

funderade först på ett asus dc2 7970 3gb, för det vet jag att det är tyst, och det är en hög prioritering.
men sen kollade jag på tester o såg att gtx 680 var ganska så mycket bättre, fast inte alltid.
sedan såg jag 7970 ghz edition, och den överklassade ju alla.

så det står mellan:
7970
7970 ghz edition
gtx 680

prioritering är prestanda, sedan så tyst som möjligt.

max budget på HELA datorn är 9000kr.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

7970 med eftermarknadskylare för 3500kr har mycket minne, kan klockas bra och har låga ljudnivåer. Tror att Asus Direct CU2 7970 finns för den pengen, annars MSi twinfrozr II eller III

Du kan klocka upp 7970 till 7970 Ghz hur lätt som helst, även mer än så, det är typ samma kort.

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

7970 med eftermarknadskylare för 3500kr har mycket minne, kan klockas bra och har låga ljudnivåer. Tror att Asus Direct CU2 7970 finns för den pengen, annars MSi twinfrozr II eller III

Gör inte som jag, köp inte ASUS DCII om du ska klocka. Dock DCII TOP går bra, men oklockade DCII kan man inte höja spänningen på=dåliga överklockningar.

Dock så är DCII en grymt bra kylare!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Gör inte som jag, köp inte ASUS DCII om du ska klocka. Dock DCII TOP går bra, men oklockade DCII kan man inte höja spänningen på=dåliga överklockningar.

Dock så är DCII en grymt bra kylare!

7970 stock går ju att klocka till 1125 i CCC, lagom om man vill ha lägre ljudnivåer?

Permalänk

Tycker för min del bättre om Nvidia. Gillar inte AMDs grafikkort Pga deras drivare, fast å andra sidan så märker man kanske inte av det när man bara kör ett singelkort. Värre är ju om man sen ska uppgradera med ett nytt kort och köra, antingen CF eller SLI! Så vad jag säger är, gå på ett GTX680 för det är vänligare att uppgradera i framtiden.

Visa signatur

Corsair carbide 500R | Intel i7 Extreme 980x 4.50GHz | Corsair H100 | OCZ Agility 120GB | Asus Rampage III Formula | 16GB Corsair DominatorGT/2000MHz | Gigabyte GTX580 1,5GB SOC edition x2 SLI | Corsair TX 850W | Seagate Barracuda 3TB x3|

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av morxy49:

ska bygga en dator åt min kompis. och har problem med att välja grafikkort.

funderade först på ett asus dc2 7970 3gb, för det vet jag att det är tyst, och det är en hög prioritering.
men sen kollade jag på tester o såg att gtx 680 var ganska så mycket bättre, fast inte alltid.
sedan såg jag 7970 ghz edition, och den överklassade ju alla.

så det står mellan:
7970
7970 ghz edition
gtx 680

prioritering är prestanda, sedan så tyst som möjligt.

max budget på HELA datorn är 9000kr.

Jag kör ett referens 7970 och efter lite klockning så kör jag BF3 flytande på Ultra
Har absolut inga problem med det!

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

nja, känns inte som ett prisvärt kort, och ingen billig pålitlig återförsäljare heller.

verkar som det lutar åt mitt första val då, asus dc2 7970 3gb för 3.500kr, känns jävligt prisvärt och tyst.
tack för alla svar

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Kepler är att föredra i dagens läge.

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Medlem
Skrivet av QQmore:

Kepler är att föredra i dagen läge.

varför?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

För att de höjde 670 med 500kr direkt när 660Ti lanserades och 680 kostar väldigt mycket.

680 passar inte in i en 9k budget, inte heller i framtiden när många spel kommer kräva mer grafikminne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QQmore:

Kepler är att föredra i dagen läge.

Det var väll ändå en dum kommentar? Beror ju på vad man vill ha ut av kortet som ska avgöra valet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

nja, känns inte som ett prisvärt kort, och ingen billig pålitlig återförsäljare heller.

verkar som det lutar åt mitt första val då, asus dc2 7970 3gb för 3.500kr, känns jävligt prisvärt och tyst.
tack för alla svar

cdon har asus dc2 för 3420:- inkl frakt och TOP varianten för 3800:- inkl frakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kasplafmupp:

Tycker för min del bättre om Nvidia. Gillar inte AMDs grafikkort Pga deras drivare, fast å andra sidan så märker man kanske inte av det när man bara kör ett singelkort. Värre är ju om man sen ska uppgradera med ett nytt kort och köra, antingen CF eller SLI! Så vad jag säger är, gå på ett GTX680 för det är vänligare att uppgradera i framtiden.

Tja.. Jag har iaf inga problem med mina två HD 6850 :\ Säger inte att det inte finns folk med problem. Dock tror jag det är rätt jämt mellan tillverkarna på drivrutins fronten, men det är bara mina 2 öre! D:

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Qvist:

;12596175']cdon har asus dc2 för 3420:- inkl frakt och TOP varianten för 3800:- inkl frakt

vart fick du 3420kr ifrån? det står 3549kr för mig?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

vart fick du 3420kr ifrån? det står 3549kr för mig?

SWEC1208!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Gör inte som jag, köp inte ASUS DCII om du ska klocka. Dock DCII TOP går bra, men oklockade DCII kan man inte höja spänningen på=dåliga överklockningar.

Dock så är DCII en grymt bra kylare!

Skrivet av chainzaw:

7970 stock går ju att klocka till 1125 i CCC, lagom om man vill ha lägre ljudnivåer?

Gissar att ni inte hört talas om MSI Afterburner?

Sen såklart måste man ju fixa

Afterburner_UnofficialOverclocking 1

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Gissar att ni inte hört talas om MSI Afterburner?

Sen såklart måste man ju fixa

Afterburner_UnofficialOverclocking 1

Gissar att du inte har ett Asus 7970 DCII?

För mitt går inte att öka spänningen på. Om du har något magiskt trick för att lösa det problemet, dela gärna med dig!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

nja, känns inte som ett prisvärt kort, och ingen billig pålitlig återförsäljare heller.

verkar som det lutar åt mitt första val då, asus dc2 7970 3gb för 3.500kr, känns jävligt prisvärt och tyst.
tack för alla svar

Skojjar du? Proshop är billigast och dom är grymma enligt mig. Aldrig haft något problem plus snabb frakt!

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Gissar att du inte har ett Asus 7970 DCII?

För mitt går inte att öka spänningen på. Om du har något magiskt trick för att lösa det problemet, dela gärna med dig!

Imej att jag har samma skydd på mitt 6950 så, jo

Kör du med Afterburner, och lägger in att du kan använda Unoffical Overclocking i Afterburner så kommer det att fungera

f.ö så går det väl inte ändra spänningen i Catalyst alls? Alltså inte med några kort?

Edit*

Läste igenom denna och såg att det tydligen verkar vara..omöjligt
Dåligt knep för att få folk att köpa TOP -.-

Edit2*

har du testat med VGA Hotwire? Eller ASUS egna GPU-Tweak? Står på hemsidan att det ska funka...kanske har samma som på TOP-versionen,m men ändå Kan vara värt ett försök

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

vart fick du 3420kr ifrån? det står 3549kr för mig?

Priset ändras när du lägger det i kundvagnen

Permalänk
99:e percentilen

Välj inte 7970 om han ska spela BF3. GTX 670 och t o m 660 Ti slår 7970 i BF3.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Imej att jag har samma skydd på mitt 6950 så, jo

Kör du med Afterburner, och lägger in att du kan använda Unoffical Overclocking i Afterburner så kommer det att fungera

f.ö så går det väl inte ändra spänningen i Catalyst alls? Alltså inte med några kort?

Han har rätt, 7970 DCII har låst spänning av någon anledning vilket avsevärt begränsar överklocking. Har ingenting med Afterburner att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1p3r_91:

Han har rätt, 7970 DCII har låst spänning av någon anledning vilket avsevärt begränsar överklocking. Har ingenting med Afterburner att göra.

Såg detta nu med, och har redigerat posten

Men som jag skrev ovan, borde det kanske gå att ordna om man löder? (VGA Hotwire + ASUS egna OC-program)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Imej att jag har samma skydd på mitt 6950 så, jo

Kör du med Afterburner, och lägger in att du kan använda Unoffical Overclocking i Afterburner så kommer det att fungera

f.ö så går det väl inte ändra spänningen i Catalyst alls? Alltså inte med några kort?

Edit*

Läste igenom denna och såg att det tydligen verkar vara..omöjligt
Dåligt knep för att få folk att köpa TOP -.-

Edit2*

har du testat med VGA Hotwire? Eller ASUS egna GPU-Tweak? Står på hemsidan att det ska funka...kanske har samma som på TOP-versionen,m men ändå Kan vara värt ett försök

VGA Hotwire är när man löder fast trådar på kortet för att regulera spänningen med ett externt aggregat...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zuggmate:

Välj inte 7970 om han ska spela BF3. GTX 670 och t o m 660 Ti slår 7970 i BF3.

BF3 argumentet är så 2011.

kan lika bra påpeka om han ska spela Witcher 2 så kan han glömma Nvidia.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

VGA Hotwire är när man löder fast trådar på kortet för att regulera spänningen med ett externt aggregat...

Jaså, behöver man ett extrent nätagg?

Skrivet av _Merc_:

BF3 argumentet är så 2011.

kan lika bra påpeka om han ska spela Witcher 2 så kan han glömma Nvidia.

+1

Nvidia lägger mer pengar på sitt "How it's meant to be played" vilket gör att titlar som Battlefield funkar bättre på Nvidia-kort, just för att dem är bättre optimertade

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

BF3 argumentet är så 2011.

kan lika bra påpeka om han ska spela Witcher 2 så kan han glömma Nvidia.

+1

Detsamma gäller för Metro 2033.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Jag har hd7970 överklockat 1100/1500mhz och kör bf3 i ultra 4x aa i 1920x1080 och går aldrig under 60fps..

Har referenskylaren men hör knappt kortet när jag spelar..

Så att säga att hd7970 är dåligt i bf3 är skitsnack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av _Merc_:

BF3 argumentet är så 2011.

kan lika bra påpeka om han ska spela Witcher 2 så kan han glömma Nvidia.

Jag skrev mycket tydligt: Välj inte 7970 om han ska spela BF3. Ska han inte det kanske 7970 är ett mycket bättre val. Jag spelar bara BF3, så jag hade gärna bytt mitt 7970 mot ett 670. Men det går inte, för ingen vill det. Hur tror du det kommer sig?

Skrivet av lindbergski:

Jag har hd7970 överklockat 1100/1500mhz och kör bf3 i ultra 4x aa i 1920x1080 och går aldrig under 60fps..

Har referenskylaren men hör knappt kortet när jag spelar..

Så att säga att hd7970 är dåligt i bf3 är skitsnack

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har samma klock som du och jag droppar ofta ner till ~50, vilket märks tydligt. Och då har jag nästan allt på High.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers