Permalänk
Medlem

Projekt förslag

Hej. Nu är det ju så att man ska börja 3:de året i gymnasiet och jag läser teknik men inriktning nätverk (läser Cisco inriktat) och jag skulle behöva förslag till mitt projektarbete som börjar nu i höst och slutar någon gång på vårterminen. Kom med allt möjligt, har läst en del kurser inom nätverk och data.

Exempel på kurser jag har läst:
lokala nätverk A
datorkunskap
datorkommunikation
persondatorer
webbdesign
Elkunskap
Ellära A
Elektronik grundkurs
Styrteknik A
IT-samordning
har även läst kurser inom W7 och Windows server 2008

Exempel på kurser jag ska läsa:
Lokala nätverk B
Databashantering
Operativsystem, Linux
Lokala datanät
Digitalteknik A

Kommer att måste ha en log över mitt projekt och kommer troligen ha den här på Sweclockers

MOD får flyta tråden om den är på fel ställe.

Permalänk
Medlem

Bygg ett eget värsting-chassi.

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 16 GB CL9 1600 Mhz VENGEANCE | Fractal Design Arc | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair TX 850W V2 80+ Bronze | Optiarc AD-7240S | Samsung SSD 830-Series 256GB | WD Caviar Blue 640 GB | WD MyBook 500 GB | Seagate Barracuda Green 2 TB | Dell UltraSharp 27" U2711

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skater93:

Bygg ett eget värsting-chassi.

Vad drar det för kopplingar till att läsa nätverks kurser O_o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skater93:

Bygg ett eget värsting-chassi.

Jo de skulle ju vara något. hade tänkt bygga ett chassi av en gasolgrill i så fall

Skrivet av Wully:

Vad drar det för kopplingar till att läsa nätverks kurser O_o

Vi får bygga chassi. projekt arbete måste vara inom linje och helst mot inriktningen men det är inget måste

Permalänk

Gör någon egen kylanordning i chassit som du har gjort själv?
Har du inte någon idé på vad du vill göra för projekt?

Men men lycka till!:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Gör någon egen kylanordning i chassit som du har gjort själv?
Har du inte någon idé på vad du vill göra för projekt?

Men men lycka till!:)

okej. enda idérna jag har haft är det med gasolgrillen eller försöka få ihop ett gäng olika neonrör som går mellan olika färger beroende på program du använder.

men tack i alla fall, din ide lät väldigt bra

Permalänk
Medlem

Be skolan om att få lite gamla skräpburkar (finns säkert minst ett förråd med föråldrad hårdvara) och sätt upp ett eget kluster. Sen gör du en egen styrenhet till klustret så att det t.ex. räknar ut pi när du trycker på en knapp och kickar igång F@H när du trycker på en annan. Då får du nätverk, datorkunskap, elkunskap, datorkommunikation och säkert lite annat också.

EDIT; Självklart ska den även posta resultaten från vad den gör till en extern webbsida så får du in lite webprogrammering också.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Entusiast

Gör en egen router, vet dock inte hur lätt/svårt det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Gör en egen router, vet dock inte hur lätt/svårt det är

lät som en riktigt bra idé

Permalänk
Medlem
Skrivet av LolZare:

Hej. Nu är det ju så att man ska börja 3:de året i gymnasiet och jag läser teknik men inriktning nätverk (läser Cisco inriktat) och jag skulle behöva förslag till mitt projektarbete som börjar nu i höst och slutar någon gång på vårterminen. Kom med allt möjligt, har läst en del kurser inom nätverk och data.

Exempel på kurser jag har läst:
lokala nätverk A
datorkunskap
datorkommunikation
persondatorer
webbdesign
Elkunskap
Ellära A
Elektronik grundkurs
Styrteknik A
IT-samordning
har även läst kurser inom W7 och Windows server 2008

Exempel på kurser jag ska läsa:
Lokala nätverk B
Databashantering
Operativsystem, Linux
Lokala datanät
Digitalteknik A

Kommer att måste ha en log över mitt projekt och kommer troligen ha den här på Sweclockers

MOD får flyta tråden om den är på fel ställe.

Hahaha, det låter om om att du gick samma utbildning som jag gick ut 2011 ^^

Jag skulle ta och göra något med Elkunskaps kurserna, Tex ett chassi som någon nämnde ovan. om du vill så kan du få in en del annat i ett chassibygge också. bygg in något roligt, så som egna fläktkontrollers osv..

Edit: bygg in en switch eller något i chassit.. skulle vara asm på ett lanchassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle:

Hahaha, det låter om om att du gick samma utbildning som jag gick ut 2011 ^^

Jag skulle ta och göra något med Elkunskaps kurserna, Tex ett chassi som någon nämnde ovan. om du vill så kan du få in en del annat i ett chassibygge också. bygg in något roligt, så som egna fläktkontrollers osv..

Edit: bygg in en switch eller något i chassit.. skulle vara asm på ett lanchassi.

det var ju en super bra idé att jag inte tänkte på den

(går på NTI i Umeå) kan hända att det är samma kurser

Permalänk
Medlem
Skrivet av LolZare:

det var ju en super bra idé att jag inte tänkte på den

(går på NTI i Umeå) kan hända att det är samma kurser

trevligt trevligt, jag gick i göteborg.^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Vad drar det för kopplingar till att läsa nätverks kurser O_o

Jag har aldrig hört talas om att ens projektarbete i gymnasiet måste ha något att göra med vilka kurser man läser. Det var t.ex. en snubbe som gick på mitt gymnasium för länge sedan som läste programmering, digitalt skapade och andra datorkurser och han byggde en stuga på ett par kvadratmeter som projektarbete.

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 16 GB CL9 1600 Mhz VENGEANCE | Fractal Design Arc | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair TX 850W V2 80+ Bronze | Optiarc AD-7240S | Samsung SSD 830-Series 256GB | WD Caviar Blue 640 GB | WD MyBook 500 GB | Seagate Barracuda Green 2 TB | Dell UltraSharp 27" U2711

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skater93:

Jag har aldrig hört talas om att ens projektarbete i gymnasiet måste ha något att göra med vilka kurser man läser. Det var t.ex. en snubbe som gick på mitt gymnasium för länge sedan som läste programmering, digitalt skapade och andra datorkurser och han byggde en stuga på ett par kvadratmeter som projektarbete.

För min bror KRÄVDES det att det var natur orienterat (han gick natur matte data)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LolZare:

det var ju en super bra idé att jag inte tänkte på den

(går på NTI i Umeå) kan hända att det är samma kurser

Haha jag går samma inriktning på NTI i Stockholm! (:
Söker också efter ideer så jag följer denna post!

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Haha jag går samma inriktning på NTI i Stockholm! (:
Söker också efter ideer så jag följer denna post!

okej. det är fritt fram att göra det.

Permalänk
Medlem

Anordna ett lan. Då får du nytta av dina kunskaper i nätverk, lite it-samordning och någon linux/windows spelserver. Anmälningarna registreras i en databas likaså gemensamma pizza-köp och matchresultat. Elläran får du nytta av när ni kopplar strömmen så att inte säkringar går osv. Dock får du jobba med dina kompisar eftersom uppgiften är stor.

Intelligent hem, styra lyse, larm, värme, elförbrukning, rullgardiner etc. Mha. dator/server

Permalänk

Varför inte bygga ett Vmware kluster så får du anv dina kunskaper i nätverk

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Bygg ett chassi med "kyl" Det ända som behövs är att du bygger ett chassi , tar en usb kyl och bygger en liten box i chassit, ha gärna det så diskret som möjligt(Du vill ju inte att någon ska ta din dryck eller vad du nu tänker ha )

Tips : Sök " Thermaltake LT10 by boddataker" Inte helt säker vad chassit heter Annars går det att söka på bit-tech's hemsida på endast "boddataker" och hitta det första bästa möjliga med "thermaltake" i början

Permalänk
Medlem
Skrivet av J7:

Bygg ett chassi med "kyl" Det ända som behövs är att du bygger ett chassi , tar en usb kyl och bygger en liten box i chassit, ha gärna det så diskret som möjligt(Du vill ju inte att någon ska ta din dryck eller vad du nu tänker ha )

Tips : Sök " Thermaltake LT10 by boddataker" Inte helt säker vad chassit heter Annars går det att söka på bit-tech's hemsida på endast "boddataker" och hitta det första bästa möjliga med "thermaltake" i början

tror det blir att kombinera det med "lanchassiet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LolZare:

tror det blir att kombinera det med "lanchassiet"

jo, går ju alltid att ha den i "hemmachassit", så man kan gotta sig med lite gott i bland Så man inte har någon flick-/pojkvän/fru/familj som hittar det om du gömmer undan det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blargmode:

Gör en egen router, vet dock inte hur lätt/svårt det är

Har du hårdvaran färdig och bara skall skriva den grundläggande koden så är det 7,5 advancerade högskolepoäng (Dvs 5 år utbildning och myyycket mer jobb än ett projektarbete)

Har du hårdvaran och installerar BSD så är det bara att kommentera ut en rad i någon init fil