Borde jag reklamera datorn?

Permalänk
Medlem

Borde jag reklamera datorn?

För några veckor sedan fick vi hem våran nya dator, denna: http://itsale.se/p/Speldatorer/Gamer-Serien/Gamer-Quad/.

Vi lät den mest stå pga tidsbrist men förra veckan så packade vi upp datorn. Först ser vi att kartongen är lite skadad från frakten. Sedan märker vi att det är några lösa delar i datorn. Ram-minnena låg på grafikkortet. Vi kopplade in dom igen och provade använda datorn. Inga större problem verkar det som men igår när jag installerade och spelade Sims 3 så upptäckte jag lite motgångar... När jag gick in i ett hus så blinkade biljardbordet i rummet i grönt när jag zoomade in och ut i rummet. Har sett samma sak fast värre med en annan dator som hade ett defekt grafikkort. Sedan har spelet hängt sig en gång och stängt av sig själv en gång.

Kan jag på något sätt kontrollera på egen hand om det är grafikkortet det är fel på? (Och inte kanske själva spelets buggar) Finns det något program man kan använda sig av? Eller tycker ni att det är bäst att jag skickar tillbaka datorn till leverantören så dom får kontrollera den? Känns ju himla surt om grafikkortet vore skadat och att det bara skulle bli värre med tiden...

Permalänk
Medlem

skicka tillbacka den

Permalänk
Medlem

Det verkar dock som om Posten har isåfall orsakat olyckan. Kan bli jävligt jobbigt och reda ut det där.

Permalänk
Hedersmedlem

har du installerat Drivrutiner till grafikkortet?

http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonaiw...

pröva med att köra följande benchmark efter att du installerat drivrutinerna

http://downloads.guru3d.com/Unigine-Heaven-DX11-Benchmark-3.0...

hur blir det, samma sak som i Sims då också?

om inget av det hjälpte så skulle jag tagit kontakt med återförsäljaren angående problemet och berätta hur det ligger till.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Anmäl det till posten direkt.
Man har inte så lång tid på sig. Tror bara det är 14dagar om ens det.
Så anmäl det direkt. Och ta bilder på hur det såg ut (om du inte redan har det)

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Försök returnera varan.

Så slipper vi få misstankar om att detta troll på blocket INTE är du!

http://www.blocket.se/goteborg/Speldator_Klarar_alla_spel_1_V...

Lycka till!
/ Alex

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Det verkar dock som om Posten har isåfall orsakat olyckan. Kan bli jävligt jobbigt och reda ut det där.

DHL rättare sagt. Står i ITsale's köpvillkor att om datorn blir skadad under frakten så står dom för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobikong:

Försök returnera varan.

Så slipper vi få misstankar om att detta troll på blocket INTE är du!

http://www.blocket.se/goteborg/Speldator_Klarar_alla_spel_1_V...

Lycka till!
/ Alex

Haha, nej. Det är inte jag Jag bor inte på Gotland, ganska långt ifrån faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Anmäl det till posten direkt.
Man har inte så lång tid på sig. Tror bara det är 14dagar om ens det.
Så anmäl det direkt. Och ta bilder på hur det såg ut (om du inte redan har det)

Nja, man skulle kontakta ITsale's kundsupport så fort som möjligt. Min sambo ska ringa dit just nu. Min mor fotade kartongen direkt när hon såg skadan på den. Dock fotade vi inte inne i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmachk:

Nja, man skulle kontakta ITsale's kundsupport så fort som möjligt. Min sambo ska ringa dit just nu. Min mor fotade kartongen direkt när hon såg skadan på den. Dock fotade vi inte inne i datorn.

Kartongen ska räcka tror jag.
Förmodligen är det ju posten som inte tagit det försiktigt med paketet.
Men som sagt jag skulle anmäla till posten ändå.
För om tillverkaren får in din dator och om en vecka säger att det är postens fel så är det nog försent att anmäla.
Så se till att anmäla det oavsett. För då oavsett vad som händer så har du gjort det som går.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmachk:

Kan jag på något sätt kontrollera på egen hand om det är grafikkortet det är fel på? (Och inte kanske själva spelets buggar) Finns det något program man kan använda sig av? Eller tycker ni att det är bäst att jag skickar tillbaka datorn till leverantören så dom får kontrollera den? Känns ju himla surt om grafikkortet vore skadat och att det bara skulle bli värre med tiden...

Du kan testa med t.ex 3dmark och se om liknande grafik buggar uppstår under testerna. Prova deras olika versioner från 06 till 11, då grafik artifakt inte uppstår i alla tester ibland. Då jag själv fått erfara av ett skadat grafikkort, där allt kan funka hur bra som helst, men sen kan man hitta en liten scen där det uppstår konstiga grafikbuggar.

Du kan även prova köra en runda memtest, ifall minnet också kan vara skadat. Dock ger skadat minne enbart random blue screen, och inga grafikbuggar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmachk:

Haha, nej. Det är inte jag Jag bor inte på Gotland, ganska långt ifrån faktiskt

haha, oj. menar såklart göteborg men nä, jag bor i norrbotten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Kartongen ska räcka tror jag.
Förmodligen är det ju posten som inte tagit det försiktigt med paketet.
Men som sagt jag skulle anmäla till posten ändå.
För om tillverkaren får in din dator och om en vecka säger att det är postens fel så är det nog försent att anmäla.
Så se till att anmäla det oavsett. För då oavsett vad som händer så har du gjort det som går.

Ja, det borde ju vara så. Han som vi pratade med via telefon på ITsale tyckte det lät konstigt att ram-minnena har åkt lös. Han påstår att dom alltid monterar fast allt ordentligt. Men antingen så var dom inte riktigt rätt monterade eller så har DHL varit jävulskt ovarsamma... Han gav oss några råd för att testa datorns grafikkort. Om inte det hjälper så skulle dom helt enkelt skicka mig ett nytt grafikkort Så bra service där iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Du kan testa med t.ex 3dmark och se om liknande grafik buggar uppstår under testerna. Prova deras olika versioner från 06 till 11, då grafik artifakt inte uppstår i alla tester ibland. Då jag själv fått erfara av ett skadat grafikkort, där allt kan funka hur bra som helst, men sen kan man hitta en liten scen där det uppstår konstiga grafikbuggar.

Du kan även prova köra en runda memtest, ifall minnet också kan vara skadat. Dock ger skadat minne enbart random blue screen, och inga grafikbuggar.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmachk:

Ja, det borde ju vara så. Han som vi pratade med via telefon på ITsale tyckte det lät konstigt att ram-minnena har åkt lös. Han påstår att dom alltid monterar fast allt ordentligt. Men antingen så var dom inte riktigt rätt monterade eller så har DHL varit jävulskt ovarsamma... Han gav oss några råd för att testa datorns grafikkort. Om inte det hjälper så skulle dom helt enkelt skicka mig ett nytt grafikkort Så bra service där iaf!

Det låter ju bra.
Hoppas det bara är grafikkortet som strular då.
För om dom varit så våldsamma att ram minnena lossnar så kan man ju anta att annat gått sönder också kanske.
Ett grafikkort väger ju en del och om det skakas och slås för hårt på datorn så kan ju moderkortet ta skada också när grafikkortet gungar upp och ner.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Det låter ju bra.
Hoppas det bara är grafikkortet som strular då.
För om dom varit så våldsamma att ram minnena lossnar så kan man ju anta att annat gått sönder också kanske.
Ett grafikkort väger ju en del och om det skakas och slås för hårt på datorn så kan ju moderkortet ta skada också när grafikkortet gungar upp och ner.

Jo, vi får väl hoppas det. Men jag tror inte att ram-minnena satt så bra trots allt. För när min sambo skulle montera dom så trodde han också att dom satt ordentligt men när en kompis till honom kollade på datorn så fick han trycka in dom ännu mer för att dom skulle sitta. Så kan ju ha varit ett simpelt misstag hos dom som monterat ihop den.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag låter lite dum nu men hur uppdaterar jag drivrutinerna till mitt grafikkort? Har detta grafikkort: ATI HD7750 1GB PCI-E (VGA, DVI, HDMI).

Har googlat men hittar inget vettigt eller så förstår jag bara inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmachk:

Ursäkta om jag låter lite dum nu men hur uppdaterar jag drivrutinerna till mitt grafikkort? Har detta grafikkort: ATI HD7750 1GB PCI-E (VGA, DVI, HDMI).

Har googlat men hittar inget vettigt eller så förstår jag bara inte.

http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

Permalänk
Medlem

Ja, nu har jag uppdaterat grafikkortet men ingen skillnad alls. Märker också att när jag bygger i spelet så "blixtrar" dom andra väggarna, vilket jag inte sett förut (erfaren sims 3-spelare). Sen när jag zoomar in och ut så hackar det lite. Och byggrutorna som guidar en när man bygger och möblerar blinkar och ser sjukt konstiga ut i vissa lägen. Och så framförallt så är färgerna i spelet HELT FEL! Dom är grötiga och suddiga och spelet ser inte alls fint ut som det ska göra när man har på högsta inställningar.

Något fel med grafikkortet är det ju! :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmachk:

Ja, nu har jag uppdaterat grafikkortet men ingen skillnad alls. Märker också att när jag bygger i spelet så "blixtrar" dom andra väggarna, vilket jag inte sett förut (erfaren sims 3-spelare). Sen när jag zoomar in och ut så hackar det lite. Och byggrutorna som guidar en när man bygger och möblerar blinkar och ser sjukt konstiga ut i vissa lägen. Och så framförallt så är färgerna i spelet HELT FEL! Dom är grötiga och suddiga och spelet ser inte alls fint ut som det ska göra när man har på högsta inställningar.

Något fel med grafikkortet är det ju! :/

Om det inte vore för att det just är Sims, världens förmodligen buggigaste spelserie (så pass att min hängivet Sims-spelande sambo har slutat med det), så skulle det tveklöst kunna vara grafikkortet. Med tanke på hur fantastiskt dj*vla kassa Sims-utvecklarna är, så är jag inte så säker. Kanske beror det på ännu en av deras pinsamma "uppdateringar" som återigen orsakat mer problem än det löst?

Men får väl hoppas att felet är "enkelt", dvs att det är fel på grafikkortet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om det inte vore för att det just är Sims, världens förmodligen buggigaste spelserie (så pass att min hängivet Sims-spelande sambo har slutat med det), så skulle det tveklöst kunna vara grafikkortet. Med tanke på hur fantastiskt dj*vla kassa Sims-utvecklarna är, så är jag inte så säker. Kanske beror det på ännu en av deras pinsamma "uppdateringar" som återigen orsakat mer problem än det löst?

Men får väl hoppas att felet är "enkelt", dvs att det är fel på grafikkortet.

Ja, usch. Inte kul alls att spela när det bara är en massa jäkla problem ..

Permalänk
Hedersmedlem

Kan även vara problem med nätagget. Inte ovanligt att det ger grafikfel. Hur som helst skulle jag ha skickat tillbaka datorn för felsökning/omleverans. Dock gjorde ni felet att inte reklamera paketet hos DHL....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kan även vara problem med nätagget. Inte ovanligt att det ger grafikfel. Hur som helst skulle jag ha skickat tillbaka datorn för felsökning/omleverans. Dock gjorde ni felet att inte reklamera paketet hos DHL....

Ja, det var min mor som hämtade ut det då det var i hennes namn :/ Ja, det känns nästan som om dom borde kolla igenom hela datorn för säkerhetskull.

Permalänk
Inaktiv

Det känns lite ibland som att posten är lite grand som dem som lastar väskor på flygplatser, dvs bara kastar och hivar sakerna utan att visa en uns respekt för vad som kan finnas i både väskor och paket.

Om möjligt få den returnerad och fixad och ha i åtanke att bygga själv i framtiden, delarna är lite tåligare när man köper dem separat och packas lite bättre.

Permalänk
Medlem

Lösning: DOM INSTALLERADE FEL GRAFIKKORT!

Jahapp. Nu har sambons kompis varit här och nu vet vi äntligen problemet: DOM HAR INSTALLERAT FEL GRAFIKKORT!

Jag ska ha ATI HD7750 1GB PCI-E men fick istället AMD Radeon HD 7700 Series. MORR!!!
Så imorgon ska sambon ringa dom direkt och skälla ut dom. Sista gången jag handar hos Itsale kan jag ju säga...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emmachk:

Jahapp. Nu har sambons kompis varit här och nu vet vi äntligen problemet: DOM HAR INSTALLERAT FEL GRAFIKKORT!

Jag ska ha ATI HD7750 1GB PCI-E men fick istället AMD Radeon HD 7700 Series. MORR!!!
Så imorgon ska sambon ringa dom direkt och skälla ut dom. Sista gången jag handar hos Itsale kan jag ju säga...

Du såg vad du skrev? Ni har ett 7750, men skulle ha ett i serien 77xx? (hint: det är samma sak...)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Du såg vad du skrev? Ni har ett 7750, men skulle ha ett i serien 77xx? (hint: det är samma sak...)

Skickades från m.sweclockers.com

Eh, va? Grafikkortet som är i datorn nu heter "AMD Radeon HD 7700" och det vi skulle ha enligt kvittot heter "ATI HD7750 1GB PCI-E"....

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobikong:

Försök returnera varan.

Så slipper vi få misstankar om att detta troll på blocket INTE är du!

http://www.blocket.se/goteborg/Speldator_Klarar_alla_spel_1_V...

Lycka till!
/ Alex

"Hårddisken räknas inte för det är inte en ssd" är nog bland det roligaste jag läst på väldigt länge. Tänk vad underbart om man kunde lägga kommentarer till annoser på blocket, i den här formen. Skulle vara det enda nöje jag behöver...

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av Emmachk:

Eh, va? Grafikkortet som är i datorn nu heter "AMD Radeon HD 7700" och det vi skulle ha enligt kvittot heter "ATI HD7750 1GB PCI-E"....

Lägg märke till "AMD Radeon HD 7700 Series", kontrollpanelen visar bara vilken serie som kortet tillhör, inte exakt modellbeteckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoYoghurt:

Lägg märke till "AMD Radeon HD 7700 Series", kontrollpanelen visar bara vilken serie som kortet tillhör, inte exakt modellbeteckning.

Okej?? Hur fasen vet man vad kortet i datorn heter då?