Permalänk
Medlem

Amd phenom II x4 965 throttlar i spel

När jag spelar spel så throttlar cpun från 3.9 ghz (den är överclockad) till runt 1 ghz, cpun den går inte över 52c. När jag kör Prime 95 så är den på 3.9 ghz konstant. Det är bara i spel den håller på så här, vad kan vara felet?

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du i övrigt och i vilka spel händer detta? Info om vad du mer har i burken är också en gåva vi skulle må bra av.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ASrock m3n78d, 8gb 1600 Ram, Msi GTX 670 OC, XFX 850 watt, corsair h80. Den throttlar i alla spel.

Permalänk
Medlem

throttlar ? Du menar flaskhalsar?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Vad mäter du temperaturen med? Och vad är max 52c? CPU eller individuella kärnor?

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Hmm, det kan ju vara cool'n'quiet som hakar upp sig, har dock aldrig haft problem med det själv vid överklockning. Känns väldigt dumt att behöva stänga av det.

Hur är den överklockad, bara multiplier eller bus eller kombination? Min blev mer stabil när jag ökade både buss och multipel så det blev runt 4GHz på min 1090T, än när jag körde enbart multipel.

Skrivet av Lexius:

throttlar ? Du menar flaskhalsar?

Nej, throttlar som han skrev är ju att den går ner i hastighet, i detta fall 1GHz.
Vanligtvis för att det är för varmt, men här verkar det vara något annat.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hedersmedlem

Har du satt den på prestanda i energiinställningar/kontrollpanelen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Den är satt på High performance och cool n quiet är av. Jag återställde den till 3.4 ghz den throttlar ner till 2 ghz när den arbetar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johan_t1:

Den är satt på High performance och cool n quiet är av. Jag återställde den till 3.4 ghz den throttlar ner till 2 ghz när den arbetar.

Verkligen säker på detta? Kolla en gång till! Men oavsett så kolla med olika program om din CPU verkligen inte blir för varm.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johan_t1:

Den är satt på High performance och cool n quiet är av. Jag återställde den till 3.4 ghz den throttlar ner till 2 ghz när den arbetar.

Vet du ens vad thottlar är? Det är när komponenten blir så varm att den klockare ned sig för att inte skada sig för hettan, vilket det inte har med din cpu att göra. Din cpu flaskhalsar. Har du försökt göra clean install OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Vet du ens vad thottlar är? Det är när komponenten blir så varm att den klockare ned sig för att inte skada sig för hettan, vilket det inte har med din cpu att göra. Din cpu flaskhalsar. Har du försökt göra clean install OS?

Och den klockar ned sig/hindras från att gå upp i klocken han ska ha, men om det har med värme eller något annat att göra vet vi inte. Vet du vad flaskhalsar är?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Vet du ens vad thottlar är? Det är när komponenten blir så varm att den klockare ned sig för att inte skada sig för hettan, vilket det inte har med din cpu att göra. Din cpu flaskhalsar. Har du försökt göra clean install OS?

Hans Cpu flaskhalsar ju inte heller. Flaskhalsar gör den om den inte hinner med att tex feeda tillräckligt med data till grafikkortet, därav används inte grafikkortet till max. Flaskhalsar gör den bara när den ligger runt 100% och grafikkortet inte jobbar mer än 80% typ. Alltså processorn maxxar medans grafikkortet inte gör det. Du fattar säkert .

Låter exakt som throttling. Kolla tempsen på kärnorna i typ Hwmonitor.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

Säker på att tempsen visar rätt? Det är ju inte alltid mätaren för temperaturen stämmer.

Permalänk
Medlem

Den ligger runt 38-40c idle och den nerclockar sig själv i till 3ghz fast jag inte gör nått på datorn.

Permalänk
Avstängd

Kolla dina temps på SB/NB

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johan_t1:

Den är satt på High performance och cool n quiet är av. Jag återställde den till 3.4 ghz den throttlar ner till 2 ghz när den arbetar.

Känner moderkortet av CPU:n rätt? Kan du posta en CPU-Z bild på det hela? Innan du hade GTX670:t hände detta då också? Eller datorn är ny, iaf för dig? Kanske ett senare bios gör susen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag byggde datorn för ett år sen har funkat perfekt till för någon dag sen. Här är en bild på cpu-z:

Permalänk

1,55v på en 965 i 3,9 GHz? Är inte det lite mycket v om jag inte missminner mig?

Du måste kolla temps i något annat program. Hwmonitor eller Realtemp. Vad har du för kylare? Kör du med standardkylaren?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

1.55 är otroligt högt för en 965 i 3.9 imo, borde vara rykande värmeutveckling dära testa dra ner på voltage.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en corsair h80, den blir inte stabil förrän på 1.55V har testat att återställa bios den clockar ner sig själv ändå på load.

Permalänk
Skrivet av johan_t1:

Jag kör med en corsair h80, den blir inte stabil förrän på 1.55V har testat att återställa bios den clockar ner sig själv ändå på load.

Kolls temps.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

38-40 idle och runt 52 i just cause 2 då den sen efter några min clockar den ned sig till 1 ghz och håller samma temps.

Permalänk

Ladda ner OCCT: http://www.ocbase.com/index.php/download

Kör ett test i några minuter se vad tempen hamnar på.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

1,55V är väldigt högt Har själv endast 1,464V för 4,1Ghz

Edit: Går den verkligen inte över 52 Grader i load? Min sticker över 52 rätt fort, i Interburntest så kommer jag upp i 56 grader. Om jag kör på 1,515V för 4,2 Ghz så sticker tempsen över 62 grader efter ett par min.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Den ligger på 59-60c 100% load, och då ligger den stilla på 3.9ghz sen i spel och när den laddar typ 20-70 procent så nerclockar den sig.

Permalänk
Medlem

vilket program använder du för att mäta cp-tempen? låter som att ditt program läser av fel, vilket är rätt vanligt, och att din cpu ändå blir överhettad. prova hwmonitor, coretemp osv

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har någon betydelse men jag fick rådet att stänga av C1E och CnQ.

Jag kör själv min 965BE i 3.9ghz med följande. "Kylaren är en Kühler 620" Max temp runt 60c
Om din processor klockar ner sig till 1Ghz och håller samma temp så tycker jag det verkar mycket udda :S
Du har inte ett ASUS moderkort tro? med core unlocker?
Jag råkade själv slå igång core unlocker, och då fungerade mina temps inte det minsta.

Mina OC inställningar

Cool and quiet är off
C1E off
Multi x19.5
Bus: 200
Cpu volt: 1.450
CPU/NB: 1.150

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

1,55V är väldigt högt Har själv endast 1,464V för 4,1Ghz

Edit: Går den verkligen inte över 52 Grader i load? Min sticker över 52 rätt fort, i Interburntest så kommer jag upp i 56 grader. Om jag kör på 1,515V för 4,2 Ghz så sticker tempsen över 62 grader efter ett par min.

OT!!

Kan du skicka ett PM med dina OC inställningar för din 955? Skulle vara kul att veta hur du gjort

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Avstängd

Ni verkar okunninga, vissa 965be behöver mer spänning för att bli stabila, så länge temperaturerna är okej så gör det inget om han kör på 1.55 volt. Stäng dock avallt som har med cool n quiet att göra. En 965 som är klockad ska inte throttla eller flaskhalsa i tunga spel änns med 7970 kort, då många kör denna setupen och klarar sig utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag har ett ASrock m3n78d. core unlocker är av och den läser samma temps i bios.

Jag har alla energisparar funktioner avstängda. Kan den läsa av frekvensen fel? För jag körde fraps när jag spelade Just Cause 2 den fps droppar inget från 3.9 till 1 ghz.