Permalänk
Medlem

GMU

Tjena SC, kanske ett lite ovanligt ämne, men det är så att imorgon 20/8 så ska jag börja min GMU utbildning och på mailet som jag fått så står det
"Inställelsetid är 2012-08-20, mellan 08.00 och 12.00." Och jag undrar då om någon här med erfarenhet från GMU vet ifall man skall vara på plats 08.00 eller fall det går bra att dyka upp mellan 08-12? Tyckte det som skicka ut var väldigt otydligt och det är nu lite sent att ringa.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Avstängd

Eftersom att det står mellan 8 och 12 så ska du vara där mellan 8 och 12.

PS. Det förväntas att soldater ska behöva tänka själva ibland.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Du kan komma när som helst mellan 8-12. Det beror på att människor ofta reser rätt långa sträckor för att ta sig till regementet och det blir då svårt att tajma in alla till samma klockslag. Lycka till!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Hur funkar det om man redan har ett Jobb men vill köra GMU och sedan se vart det leder är arbetsgivaren tvungen att ge Tjänsteledighet eller kan dom bara neka och säga fortsätt Jobba eller gå!

http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/sahar-kan-du-tjanstgora/info...

https://lagen.nu/1994:2076

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _tekken_:

Hur funkar det om man redan har ett Jobb men vill köra GMU och sedan se vart det leder är arbetsgivaren tvungen att ge Tjänsteledighet eller kan dom bara neka och säga fortsätt Jobba eller gå!

http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/sahar-kan-du-tjanstgora/info...

https://lagen.nu/1994:2076

Med rekryt menas en individ som på frivillig grund genomgår grundläggande militär utbildning (GMU) hos oss. Man är också rekryt om man genomgår kompletterande militär utbildning (KMU) hos oss. GMU omfattar tre månader och KMU omfattar cirka två månader.

En rekryt har rätt till ledighet från sitt arbete så länge som han eller hon är rekryt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Med rekryt menas en individ som på frivillig grund genomgår grundläggande militär utbildning (GMU) hos oss. Man är också rekryt om man genomgår kompletterande militär utbildning (KMU) hos oss. GMU omfattar tre månader och KMU omfattar cirka två månader.

En rekryt har rätt till ledighet från sitt arbete så länge som han eller hon är rekryt.

Men läste runt lite här och var dels FB och där var tonen rent generellt att ''Du kan ju f'an inte få tjänstledigt för nått som leder till ett annat jobb i framtiden'' Etc..

Jag tolkade det iaf som att man är berättigad Tjänstledighet från sitt civila jobb under GMU och att arbetsgivaren inte kan neka dig den rätten att ta ledigt under den 3månaders period.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _tekken_:

Men läste runt lite här och var dels FB och där var tonen rent generellt att ''Du kan ju f'an inte få tjänstledigt för nått som leder till ett annat jobb i framtiden'' Etc..

Jag tolkade det iaf som att man är berättigad Tjänstledighet från sitt civila jobb under GMU och att arbetsgivaren inte kan neka dig den rätten att ta ledigt under den 3månaders period.

FB som i FaceBook? Du borde skaffa nya vänner.

Eftersom att et står att du har rätt till tjänstledigt, så har du rätt till tjänstledigt. Såvida din arbetsgivare inte är helt efterbliven (och speciellt om han är av den gamla eran) så har denne troligtvis inga problem alls med detta.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W