Ändrat åsikt om surfplattor, vilken ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Ändrat åsikt om surfplattor, vilken ska jag köpa?

Hej!

Jag har fram tills för någon månad sen tyckt att surfplattor är onödiga och att jag minsann inte behöver någon, men så har jag börjat vända mer och mer och nu är jag så sugen på att köpa en att jag knappt kan bärga mig

Frågan är då vilken man ska satsa på. Vill ha en android platta. Räcker med 7tum. Är man dum om man inte väntar på Nexus 7? Kliar något fruktansvärt i köpfingrarna så blev besviken när dom skjutit upp releasen till oktober. Har även läst om väldigt varierande kvalitet på Nexus plattorna så vill inte importera.

Så vilka alternativ har jag? Eller är det bara Nexus 7 som gäller?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Är precis som du nykonverterad och i köpatagen. Jag utger mig alltså inte för att på något sätt ha mer koll än vad man får av att researcha marknaden, och detta är bara mina personliga spekulationer som presumtiv surfplatteägare:

Nexus 7 ser jäkligt fin ut på pappret, och den hade varit ett tänkbart köp för mig, om det inte vore för avsaknaden av 3G. Visst, man kommer väl mestadels använda den hemma till slösurfning på muggen eller i soffan, eller mysa ner sig i sängen och glo på film, men utan 3G förlorar man så otroligt mycket av poängen med en surfplatta om du beger dig utanför hemmet med den. Ska du ha den till annat än som mediaspelare och att spela Angry Birds på, så blir den i princip meningslös så fort du går hemifrån.

Personligen tycker jag de x86-baserade Windows 8-plattorna som är på gång är högintressanta. Visst, de kommer säkert bli förhållandevis dyra, men samtidigt kommer man få tillgång till det otroligt mogna programvarubibliotek som finns till den plattformen. Förvisso finns det väldigt mycket bra appar till iOS och Android, men det mesta är faktiskt hafsverk, och motsvarande programvara för Windows funkar bättre. Försök exempelvis hitta en mediaspelare för Android som slår VLC eller windowsversionen av XBMC på fingrarna. Jag tror inte du kommer lyckas.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hej!

För mig står det mellan Nexus 7 och Asus Transformer. Transformer plattan är ju dock 1000kr dyrare och frågan är om det är värt pengarna. Men är det taskig kvalitet på Nexus 7 plattorna så lägger jag hellre 1000kr extra och får bra kvalla.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

iPad?

Edit: såg att du vill ha en laggdroidplatta så glöm mitt förslag;)

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid ansluta till internet genom mobilen, tycker det fungerar utan perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

iPad?

Edit: såg att du vill ha en laggdroidplatta så glöm mitt förslag;)

Jag säger faktiskt samma sak. Äger själv en Motorola Zoom och en s3a så är är för android men när det kommer till surfplattor så skulle jag hellre ha en iPad. Bättre känsla och känns helt enkelt smidigare

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Ställer mig till skaran Ipad-anhängare.
Har själv provat ett antal plattor men inget slår Ipad.Satsa på 2an, glöm "den nya".

Permalänk
Medlem

iPad! Skit i Android, retinaskärmen är super.

Helt ok pris på tvåan just nu också; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=840632

Annars kan man köpa trean på blocket för samma pris, kanske tom billigare.

Permalänk
Medlem

Microsoft Surface med ivy bridge får det bli för den här cowboysaren iaf...

Permalänk
Sötast

Tänk vad skumt det är när man ändrar åsikt...

För bara ett par månader sedan rekommenderade även jag iPad2 och skrattade åt androidplattorna, varför köpa buggigt å laggigt skit? iPad2 är ju ändå bättre...

Nu sitter jag själv och virrar på huvudet åt dessa "mindless comments"

Tycker helt klart att du borde satsa på en Nexus platta, äger numera själv en nexusmobil och den är helt underbar.

Permalänk
Medlem

Prova i butik vetja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Jag har fram tills för någon månad sen tyckt att surfplattor är onödiga och att jag minsann inte behöver någon, men så har jag börjat vända mer och mer och nu är jag så sugen på att köpa en att jag knappt kan bärga mig

Frågan är då vilken man ska satsa på. Vill ha en android platta. Räcker med 7tum. Är man dum om man inte väntar på Nexus 7? Kliar något fruktansvärt i köpfingrarna så blev besviken när dom skjutit upp releasen till oktober. Har även läst om väldigt varierande kvalitet på Nexus plattorna så vill inte importera.

Så vilka alternativ har jag? Eller är det bara Nexus 7 som gäller?

Mvh J

Frågan är om du inte ska ta och vänta på Microsoft surface som kommer om ca:2 månader? Den verkar trots allt inte bli så dyr som många trodde:
http://www.idg.se/2.1085/1.460252/surface-kommer-saljas-under...

Ett annat plus är att Microsoft Office 2013 inkluderas gratis i dessa (RT):
http://www.microsoft.com/sv-se/office/preview
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_RT

Även Lenovo och Acer släpper plattor med Windows 8.

Permalänk

Galaxy tab 7.7 är en trevlig platta. Nexus 7 är en bra budget platta. För 10" är det ipad, tf300. 10" var dock för stort för mig, 7-7.7" är perfekt.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

En annan sak att tänka på är vad man har för telefon.
Har man iphone så är det bättre med ipad så slipper man köpa appar till olika platformar.
Samma sak med android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

En annan sak att tänka på är vad man har för telefon.
Har man iphone så är det bättre med ipad så slipper man köpa appar till olika platformar.
Samma sak med android.

Mycket bra poäng

Permalänk
Medlem

Är också nyligen konverterad och funderar starkt på ett köp till mig och frugan.
Dock ingen som helst aning om vad man bör plocka på sig.
Riktigt intresserad av en Nexus 7 men hade helst velat ha en 10tum då vi båda kommer läsa väldigt mycket på dom.

Är vansinigt emot apple och allt med i framför men erkänner att en ipadda känns som bästa köpet

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RainesX:

Är också nyligen konverterad och funderar starkt på ett köp till mig och frugan.
Dock ingen som helst aning om vad man bör plocka på sig.
Riktigt intresserad av en Nexus 7 men hade helst velat ha en 10tum då vi båda kommer läsa väldigt mycket på dom.

Är vansinigt emot apple och allt med i framför men erkänner att en ipadda känns som bästa köpet

Köp en surface

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Är också nyligen konverterad och funderar starkt på ett köp till mig och frugan.
Dock ingen som helst aning om vad man bör plocka på sig.
Riktigt intresserad av en Nexus 7 men hade helst velat ha en 10tum då vi båda kommer läsa väldigt mycket på dom.

Är vansinigt emot apple och allt med i framför men erkänner att en ipadda känns som bästa köpet

Jag tycker 10" blev för stort och för tungt när man ska läsa mycket, 7" med en bra skärm är där emot guld.

Tab 7.7 väger 335gr
Ipad2 väger 613gr
Ipad3 väger 662gr
TF300T väger 635gr
Tab 2 10.1 väger 583gr
Något som jag absolut tyckte märktes efter en längre tid då 10" plattorna kändes tunga och otympliga. Har kört många billiga plattor och visst de har ofta bra prestanda, men för att få helheten så är en bra skärm a & o för hela upplevelsen speciellt när man läser. Jämfört tab 7.0, nexus 7, tab 8.9, tab 2 10.1, TF300T mot mot ipad 1/2 & tab 7.7. Prestanda i alla ära, men det är när helheten med prestanda, bra skärm och flyt som man får en bra platta....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Bara iPad som gäller.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Skrivet av kenny88g:

iPad?

Edit: såg att du vill ha en laggdroidplatta så glöm mitt förslag;)

Om man jämför med Nexus 7 så är det faktiskt iPaden som är laggig.

Till TS. Du vill ha något som har eller garanterat kommer få Android 4.1 så fort som möjligt. Nöjer du dig med liten skärm så är N7:an bra. Vill du ha något större så är fortfarande en ASUS bäst.

Permalänk
Medlem

Hej
kan bara spontant säga (har galaxy 7.7 och Samsung slate 7) att Tab 7.7 på 335gr är grymt nice..

dock så har den amoled pixlar på1280x720, så egentligen tror jag att nexus 7an är bättre..

Men kort : 200gram mer i en hand gör väldigt mycket.. Sen är den så behändig att den lätt kan tas med överallt nästintill..

Visa signatur

P4 2.8@3.2Ghz HT, 1 Gig Ram, Asus 9800XT, Audigy Zs paltinum Pro, 193P

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

iPad?

Edit: såg att du vill ha en laggdroidplatta så glöm mitt förslag;)

Antar att du också testat ASUS Nexus 7 med Jellybean? Det heter INTE lagg utan HACK. Den dagen jag upplever att en telefon eller surfplatta laggar lovar jag att *bleep* av mig.

För att svara på tråden så hade jag personligen valt antingen Nexus 7 eller någon ASUS platta då dem har bäst samarbete med google på den fronten.

*edit av mod*

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Skrivet av broccoli:

Hej
kan bara spontant säga (har galaxy 7.7 och Samsung slate 7) att Tab 7.7 på 335gr är grymt nice..

dock så har den amoled pixlar på1280x720, så egentligen tror jag att nexus 7an är bättre..

Men kort : 200gram mer i en hand gör väldigt mycket.. Sen är den så behändig att den lätt kan tas med överallt nästintill..

Både nexus 7 och tab 7.7, nexusen har grym prestanda och ett bra pris. Tab 7.7 har dock enligt mig en markant bättre skärm, speciellt för att läsa text. Skillnaden i prestandan är inget som jag märker då jag inte spelar utan bara lyssnar på musik, surfar och ser på film. Tab 7.7 klarar 1080p. Mkv via wifi eller sdkort utan problem. Dock så är tegra 3 bättre för spel än vad tabs mali400.

jag offra prestanda och fick 3g, 16+32gb i minne och bättre skärm. Den är dock nästan dubbelt så dyr som en nexus 7 som är en riktigt bra platta. Det gör dock stor skillnad med jb/ics jämfört med hc som tab7.7 har från början. Ics till tab finns för manuell flash med odin, kommer dock när som helst via ota/kies.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kazen_90:

Köp en surface

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för ideen men kommer nog aldrig ta en windows 8-enhet i handen i ren protest. Uppskattar tipset dock.

Skrivet av DasBoot_swe:

Jag tycker 10" blev för stort och för tungt när man ska läsa mycket, 7" med en bra skärm är där emot guld.

Tab 7.7 väger 335gr
Ipad2 väger 613gr
Ipad3 väger 662gr
TF300T väger 635gr
Tab 2 10.1 väger 583gr
Något som jag absolut tyckte märktes efter en längre tid då 10" plattorna kändes tunga och otympliga. Har kört många billiga plattor och visst de har ofta bra prestanda, men för att få helheten så är en bra skärm a & o för hela upplevelsen speciellt när man läser. Jämfört tab 7.0, nexus 7, tab 8.9, tab 2 10.1, TF300T mot mot ipad 1/2 & tab 7.7. Prestanda i alla ära, men det är när helheten med prestanda, bra skärm och flyt som man får en bra platta....

Tack för tankarna. Skall undersöka dom olika skärmstorlekarna och hur dom känns lite nogare innan köp.
Vill inte plocka på mig något man inte orkar asa med sig bara för att dom väger ett par hundra gram för mycket eller inte får plats i väskan etc etc.

En android hade varit att föredra då jag har en hel hög med appar och spel jag köpt där redan.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Vågar man beställa en Nexus 7 från Bazula.se? Finns det några stora nackdelar med att köpa en importerad platta? Klarar man sig med 8gb?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Vågar man beställa en Nexus 7 från Bazula.se? Finns det några stora nackdelar med att köpa en importerad platta? Klarar man sig med 8gb?

Mvh J

Om det blir en nexus 7 så kommer jag definitivt vänta på att dom större aktörerna som man känner väl till får in den.
Sen tror jag nog 8gb duger väl, dock är 16gb inte så mycket dyrare :\

Såg precis att Bazula har hämtlager i växjö kanske plockar en eller två plattor där i alla fall om myntet faller på nexusen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Både nexus 7 och tab 7.7, nexusen har grym prestanda och ett bra pris. Tab 7.7 har dock enligt mig en markant bättre skärm, speciellt för att läsa text. Skillnaden i prestandan är inget som jag märker då jag inte spelar utan bara lyssnar på musik, surfar och ser på film. Tab 7.7 klarar 1080p. Mkv via wifi eller sdkort utan problem. Dock så är tegra 3 bättre för spel än vad tabs mali400.

jag offra prestanda och fick 3g, 16+32gb i minne och bättre skärm. Den är dock nästan dubbelt så dyr som en nexus 7 som är en riktigt bra platta. Det gör dock stor skillnad med jb/ics jämfört med hc som tab7.7 har från början. Ics till tab finns för manuell flash med odin, kommer dock när som helst via ota/kies.

Hej,
Snabbfråga, jag har 7.7an och när jag läser DNs pdf i helformat på den så går det rätt bra, men jag tycker texten är lite "pixlig" när den är så liten. Och det trodde jag skulle bli bättre på Nexus7an efterssom den har en riktig LCD skärm & inte en AMOLED skärm (mindre faktiska pixla ~2/3 av faktisk upplösning)

Men du har jämfört dem sida vid sida (nexus7 & dalaxy 7.7) ? och tycker att 7.7an är bättre ? ( har inte sett Nexus7an sjäv, utan bara tror)..

Visa signatur

P4 2.8@3.2Ghz HT, 1 Gig Ram, Asus 9800XT, Audigy Zs paltinum Pro, 193P

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Är precis som du nykonverterad och i köpatagen. Jag utger mig alltså inte för att på något sätt ha mer koll än vad man får av att researcha marknaden, och detta är bara mina personliga spekulationer som presumtiv surfplatteägare:

Nexus 7 ser jäkligt fin ut på pappret, och den hade varit ett tänkbart köp för mig, om det inte vore för avsaknaden av 3G. Visst, man kommer väl mestadels använda den hemma till slösurfning på muggen eller i soffan, eller mysa ner sig i sängen och glo på film, men utan 3G förlorar man så otroligt mycket av poängen med en surfplatta om du beger dig utanför hemmet med den. Ska du ha den till annat än som mediaspelare och att spela Angry Birds på, så blir den i princip meningslös så fort du går hemifrån.

Personligen tycker jag de x86-baserade Windows 8-plattorna som är på gång är högintressanta. Visst, de kommer säkert bli förhållandevis dyra, men samtidigt kommer man få tillgång till det otroligt mogna programvarubibliotek som finns till den plattformen. Förvisso finns det väldigt mycket bra appar till iOS och Android, men det mesta är faktiskt hafsverk, och motsvarande programvara för Windows funkar bättre. Försök exempelvis hitta en mediaspelare för Android som slår VLC eller windowsversionen av XBMC på fingrarna. Jag tror inte du kommer lyckas.

För mig är det precis tvärtom, 3G plattorna går bort direkt. En extra onödig månadskostnad för att ha 3G i sin platta.
Man använder den till 90% inom wifi områden. De gånger du sitter utanför, slå på thethering på din android mobil och wips, din telefon är trådlös router.

en mindre månadskostnad och exakt samma funktioanlitet (förutsatt du har en android mobil med version 2.3 eller högre).

ang VLC och XBMC:
http://www.videolan.org/vlc/download-android.html
http://xbmc.org/theuni/2012/07/13/xbmc-for-android/

i väntan på att VLC skall gå ur beta så kan jag rekommendera MX Player. grymt bra spelare, sväljer alla format.
Gratis, den kollar även av din SoC efter installation och finns hårdvarustöd för något format som inte är inkluderat i MX player, så kommer den automagiskt hämta extra stöd i form av plug-ins automagiskt.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Skrivet av broccoli:

Hej,
Snabbfråga, jag har 7.7an och när jag läser DNs pdf i helformat på den så går det rätt bra, men jag tycker texten är lite "pixlig" när den är så liten. Och det trodde jag skulle bli bättre på Nexus7an efterssom den har en riktig LCD skärm & inte en AMOLED skärm (mindre faktiska pixla ~2/3 av faktisk upplösning)

Men du har jämfört dem sida vid sida (nexus7 & dalaxy 7.7) ? och tycker att 7.7an är bättre ? ( har inte sett Nexus7an sjäv, utan bara tror)..

Jag upplevde att texten är mycket skarpare på min tab 7.7, speciellt mörk text på ljus bakgrund var riktigt dålig på nexus 7.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Om det blir en nexus 7 så kommer jag definitivt vänta på att dom större aktörerna som man känner väl till får in den.
Sen tror jag nog 8gb duger väl, dock är 16gb inte så mycket dyrare :\

Såg precis att Bazula har hämtlager i växjö kanske plockar en eller två plattor där i alla fall om myntet faller på nexusen.

Ja jag är också sugen, någon som vet om det finns några direkta nackdelar med en importerad platta?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar