har jag någon rättighet?

Permalänk
Medlem

har jag någon rättighet?

Hej jag köpte ett moderkort under helgen. Fick hem det idag och det första jag gör när jag installerar prosessorn är att böja alla pinnar i moderkorts sockeln. socket 1155. Kan jag på något sätt få ut ett nytt moderkort?eller är det bara att kasta det nuvarande på soptippen?

Skrivet från mobilen.

Permalänk
Medlem

Kan testa och böja tillbaka dom, om du inte bryter av någon pin så ska den ju funka, så var det iaf med mitt dock hade jag bjöjt 3 pins.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Du kan försöka att böja tillbaks pinnarna. Men tyvärr har du ingen rättighet att få nytt moderkort eftersom du har själv orsakat det.

Permalänk
Medlem

Testa att höra med företaget du köpte det från och förklara vad som hänt och om du skulle kunna få någon form av rabatt på ett nytt kort eller så. Att få ett nytt kort blir nog dessvärre mycket svårt eftersom du själv orsakat skadan och alltså varken garanti eller konsumentköpslag gäller då.

Permalänk
Medlem

Kolla om din hemförsäkring har drulle! Visst, det är la självrisk på 700 spänn ungefär, men resten får du ju ut då! Kolla upp det!

MVH

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem

Hör med återförsäljaren du köpt kortet från om ni kan lösa det på något sätt.
Förklara som det är dvs ljug inte och säg att det var så eller något (menar inte att du skulle göra något sådant, utan var mer bara en anmäl sak, så ta inte illa upp för det är inte menat mot dig personligen)
Ofta när man säger ärligt till en återförsäljare att man klantat sig så kan dom ofta visa lite goodwill och hjälpa en på något sätt

Skrivet av jerseph:

Kolla om din hemförsäkring har drulle! Visst, det är la självrisk på 700 spänn ungefär, men resten får du ju ut då! Kolla upp det!

MVH

Självrisken brukar typ alltid vara 1500kr.
Så är tveksam på att det lönar sig.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Kolla om din hemförsäkring har drulle! Visst, det är la självrisk på 700 spänn ungefär, men resten får du ju ut då! Kolla upp det!

MVH

Kan vara värt, men kolla också upp så att inte självrisken käkar upp hela moderkorspriset (Eller nästintill).

Dock blir det svårt med garanti, men vilket moderkort är det?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Kan testa och böja tillbaka dom, om du inte bryter av någon pin så ska den ju funka, så var det iaf med mitt dock hade jag bjöjt 3 pins.

Skrivet av Superlight:

Du kan försöka att böja tillbaks pinnarna. Men tyvärr har du ingen rättighet att få nytt moderkort eftersom du har själv orsakat det.

tror inte jag ska satsa på att böja tillbaka dem kommer troligtvis bara bli värre......

Skrivet av MrOrsh:

Testa att höra med företaget du köpte det från och förklara vad som hänt och om du skulle kunna få någon form av rabatt på ett nytt kort eller så. Att få ett nytt kort blir nog dessvärre mycket svårt eftersom du själv orsakat skadan och alltså varken garanti eller konsumentköpslag gäller då.

Skrivet av jerseph:

Kolla om din hemförsäkring har drulle! Visst, det är la självrisk på 700 spänn ungefär, men resten får du ju ut då! Kolla upp det!

MVH

ska höra med återförsäljaren samt kolla upp om jag har nångon drulle försäkring.
tack allihop för snabba svar!

EDIT: såg två nya svar som också tycker att jag borde kolla med företaget och förklara hur klantig jag har varit. Det är ett asus p8z77-v moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Hör med återförsäljaren du köpt kortet från om ni kan lösa det på något sätt.
Förklara som det är dvs ljug inte och säg att det var så eller något (menar inte att du skulle göra något sådant, utan var mer bara en anmäl sak, så ta inte illa upp för det är inte menat mot dig personligen)
Ofta när man säger ärligt till en återförsäljare att man klantat sig så kan dom ofta visa lite goodwill och hjälpa en på något sätt

Självrisken brukar typ alltid vara 1500kr.
Så är tveksam på att det lönar sig.

Inte alls säkert, min drullesjälvrisk hos folksam som jag hade ett tag var på 750.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem

Fasen va trist. Får man fråga hur det kunde bli så?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Fasen va trist. Får man fråga hur det kunde bli så?

jadu det funderar jag också över men tror att jag kan ha varit lite för ivrig. Men jag tyckte att jag va jätte försiktig.... Använde ingen kraft allas för att tvinga ner prosessorn på rätt plats heller.

Permalänk
Medlem

Kan ju eventuellt ha varit så redan innan du monterade, såg du om pinnarna var ok innan? Dock kommer det nog bli jäkligt svårt att bevisa om det var så innan.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av getolai:

jadu det funderar jag också över men tror att jag kan ha varit lite för ivrig. Men jag tyckte att jag va jätte försiktig.... Använde ingen kraft allas för att tvinga ner prosessorn på rätt plats heller.

Är du säker på att du verkligen böjt pinnarna? Nu hittar jag inte någon riktigt bra bild men eftersom du säger att du böjt alla pinnar så kom jag att tänka på att de ju faktiskt inte står rakt upp från början i ett socket 1155 mobbo.

Permalänk

Jag hade precis detta problem med mitt första 1155 kort från msi köpt hos komplett när jag fick kortet och skulle stoppa in processorn så noterade jag att vissa av pinsen var nedtryckta och kontaktade komplett direkt om en retur och det beviljades och dom bad om ursäkt o skickade mig ett nytt kort, dom hade av misstag skickat ett begagnat kort mkt skumt men så var det.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Är du säker på att du verkligen böjt pinnarna? Nu hittar jag inte någon riktigt bra bild men eftersom du säger att du böjt alla pinnar så kom jag att tänka på att de ju faktiskt inte står rakt upp från början i ett socket 1155 mobbo.

http://3.bp.blogspot.com/_VNLrZUIB8qk/TTXZsQ2y9EI/AAAAAAAAADE...

Vad jag tänkte också, för vissa socklar ska väl stiften böjas när man monterar processorn har jag för mig.

Permalänk
Skrivet av Svenjolov:

Vad jag tänkte också, för vissa socklar ska väl stiften böjas när man monterar processorn har jag för mig.

Jo men är det osymetrisk böjning på dem så är mobot defekt.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

Man ska väl aldrig tvinga ner processorn? Det ska bara placeras smidigt och fint in liksom. Låt det vara dig en läxa till nästa gång. Tvinga ALDRIG ner en processor så.

Permalänk

Bäst att videofilma när man öppnar kartongen och petar bort skyddet för cpu..
Då har man ju bevis att det var trasigt innan och någon kines vid monterings bandet som böjde till dom men undvek att byta ut /säga till i rädsla för att förlora jobbet..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av getolai:

Hej jag köpte ett moderkort under helgen. Fick hem det idag och det första jag gör när jag installerar prosessorn är att böja alla pinnar i moderkorts sockeln. socket 1155. Kan jag på något sätt få ut ett nytt moderkort?eller är det bara att kasta det nuvarande på soptippen?

Skrivet från mobilen.

du har förstört det själv så då får du fixa problemet själv, btw det finns inga pinnar och böja i 1155 sockeln? det är väl sjukt små lödklumpar i princip? du måste använt alldelles för mkt våld om du lyckades böja dom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

du har förstört det själv så då får du fixa problemet själv, btw det finns inga pinnar och böja i 1155 sockeln? det är väl sjukt små lödklumpar i princip? du måste använt alldelles för mkt våld om du lyckades böja dom!

http://cdn.overclock.net/5/55/55c969b9_605px-Intel_Socket_115...

allt är löst. Tänkte att jag skulle testa igen om det va trasigt för jag tänkte det kan ju inte bli värre. Då när jag tröck fast cpun lite hårdare än första gången så fungerade det.

Tack för all hjälp

Tror det va som lanbonden sa att pinnarna inte står rakt upp från början

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Hör med återförsäljaren du köpt kortet från om ni kan lösa det på något sätt.
Förklara som det är dvs ljug inte och säg att det var så eller något (menar inte att du skulle göra något sådant, utan var mer bara en anmäl sak, så ta inte illa upp för det är inte menat mot dig personligen)
Ofta när man säger ärligt till en återförsäljare att man klantat sig så kan dom ofta visa lite goodwill och hjälpa en på något sätt

Självrisken brukar typ alltid vara 1500kr.
Så är tveksam på att det lönar sig.

Då vi har småbarn har vi Drulle extra via Folkskam och då ligger självrisken på 750. Värt den/de få hundringar kostar, speciellt i vår situation

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB