Räcker 750W för Crossfire?

Permalänk
Medlem

Räcker 750W för Crossfire?

Som titeln lyder, räcker 750W (https://www.inet.se/produkt/6909602/nzxt-hale90-750w-80-gold-...) för att driva 2 st XFX Radeon HD7970 3072MB Dual Fan's? (https://www.inet.se/produkt/5409375/xfx-radeon-hd7970-3072mb-...)

Visa signatur

| NZXT Phantom Svart | 2 st XFX Radeon HD7970 3072MB Crossfire | Corsair 16GB (4x4096MB) 1600Mhz |
| Intel Core i7 2600K 3,4GHz + Noctua NH-D14 | Gigabyte Z68XP-UD3P |

Citera gärna mina inlägg så jag hittar tillbaka igen!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jadå, det ska nog gå bra, om du nu inte ska ha orimliga summor hårddiskar

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K @ 3400MHZ (STOCK) | Moderkort: MSI Z77A-S01 |Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 2GB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: CM HAF 912 | SSD & HDD: Corsair SSD Force 3 Series 1x120GB / Seagate Barracuda 2TB @ 5400RPM | PSU: Antec TruePower 550W 80+ | DVD-brännare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM | OS: Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Medlem

Jag hade nog tagit ett 850 istället..For the future:)

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett 850w nätagg http://www.inet.se/produkt/6911365/corsair-hx-850w-80-gold-mo...

Använder det till mina gtx 670. man får med mycket kablar

Permalänk
Medlem

750w räcker

Permalänk
Medlem
Skrivet av BriLiAnT:

750w räcker

skiljer 95kr mellan 750-850w är väl inte så mycket att bråka om?

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Jag hade nog tagit ett 850 istället..For the future:)

Hehe tror inte saker drar mer ström i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatis mos:

Hehe tror inte saker drar mer ström i framtiden

Vem vet hut mycket ström 7990 kommer att behöva?

Permalänk

Det verkar ju som om grafikkort börjar ta mindre ström. så en 750w borde räcka

Permalänk
Medlem
Skrivet av custom:

skiljer 95kr mellan 750-850w är väl inte så mycket att bråka om?

Äger redan 750W agget så

Visa signatur

| NZXT Phantom Svart | 2 st XFX Radeon HD7970 3072MB Crossfire | Corsair 16GB (4x4096MB) 1600Mhz |
| Intel Core i7 2600K 3,4GHz + Noctua NH-D14 | Gigabyte Z68XP-UD3P |

Citera gärna mina inlägg så jag hittar tillbaka igen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fActis:

Äger redan 750W agget så

Jaa det räcker med 750w, om du nu inte överklockar båda korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatis mos:

Hehe tror inte saker drar mer ström i framtiden

Kanske inte, men man kanske skaffar sig ett 3e kort, överklockar, fler hårddiskar..:P? Tänkt på de?

Att ha crossfire, sen om TS överklockar, båda korten, plus CPUN, så kanske den pallar..kanske inte..spela roll :)? Ett 850 hade vart perfekt..eller är perfekt De är mitt tips iallafall

Permalänk
Medlem

Det kommer räcka med ordentlig marginal. Med lite reservation skulle du säkerligen kunna köra 3-way CFX på 750w. Många överskattar verkligen vad deras komponenter drar.

I Sweclockers test ser man att två 7970 + i7 på 4.0 Ghz drar 588w, mätt vid väggen. Då måste vi även ta hänsyn till omvandlingsförlusten från primärsidan till insidan av datorn. Låt oss säga att agget de använder har 80+ Gold, och för enkelheten så antar vi att aggets belastning ligger där det är som mest effektivt(upp till 90% vid 50-100% belastning).

Då blir det 588 x 0.90 för att få fram vad agget faktiskt belastas med. Det slutar då på massiva 529,2w.

Anta då att du kanske vill överklocka, och att du lyckas pressa upp korten som SweClockers gjort till 1180/6400mhz vid 1.25v(vilket CF-lösningar aldrig lyckas med) så kommer varje kort uppskattningsvis dra 75w mer. Detta ger oss:

529,2 + 75 + 75 = 679w

Med ditt fina agg på 750w kommer du då ha _minst_ 70w till över för ytterliggare OC på CPU, eller fler diskar.

Ha då i åtanke att SweClockers rigg bestod av en i7 SB-E 6-kärnig Extreme-processor, som överklockats till 4Ghz, vilket kan dra lite mer än en vanlig Sandy Bridge, eller Ivy Bridge-CPU för den delen.

Svar: 750w kommer räcka utan några som helst problem

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Jaa det räcker med 750w, om du nu inte överklockar båda korten.

Kommer räcka ändå Det ska mycket till för att ett 750w-agg ska vekna för två 7970. I 99 fall av 100 skulle jag vilja säga att moderkortet veknar(strömförsörjningsmässigt) före agget kastar in handduken. Inte ens med en i7a på typ 4.4Ghz + två 7970 över Ghz-strecket kommer agget vekna.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdancer:

Kommer räcka ändå Det ska mycket till för att ett 750w-agg ska vekna för två 7970. I 99 fall av 100 skulle jag vilja säga att moderkortet veknar(strömförsörjningsmässigt) före agget kastar in handduken. Inte ens med en i7a på typ 4.4Ghz + två 7970 över Ghz-strecket kommer agget vekna.

Man vill inte ligga på gränsen, låter mycket och sliter på agget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Man vill inte ligga på gränsen, låter mycket och sliter på agget.

Jahaja, så det är inte så att agget får som bäst effektivitet när det belastas? Som jag förstått det så har agget sin sweet spot när det belastas med mellan 50 och 100%.

Eller vet du något som jag inte vet?

Står fast vid att 750w räcker. För ett system med dubbla 7970 och en OCad SB-E ligger strömförbrukningen på 588w enligt sweclockers tester(vilket på sekundärsidan blir i runda slängar 530w). Tycker du att 160w under aggets gräns kan kallas "på gränsen"?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fActis:

Äger redan 750W agget så

Som sagt så kommer ditt 750-agg räcka med marginal. Se min tidigare post Glömde att citera ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skäggig legend

Jag kör 2st 6970 på ett Fractal Design Newton R2 650w. 7970 drar lite mer ström än dem så utan tvekan JA.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdancer:

Jahaja, så det är inte så att agget får som bäst effektivitet när det belastas? Som jag förstått det så har agget sin sweet spot när det belastas med mellan 50 och 100%.

Eller vet du något som jag inte vet?

Står fast vid att 750w räcker. För ett system med dubbla 7970 och en OCad SB-E ligger strömförbrukningen på 588w enligt sweclockers tester(vilket på sekundärsidan blir i runda slängar 530w). Tycker du att 160w under aggets gräns kan kallas "på gränsen"?

Jo det vet jag, men det finns inget bra att belasta ett nätagg till max. Ska själv kanske köra 7970 utan extra volt i Crossfire, känner att det inte finns plats för överklockning, endast på CPUn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Det kommer räcka med ordentlig marginal. Med lite reservation skulle du säkerligen kunna köra 3-way CFX på 750w. Många överskattar verkligen vad deras komponenter drar.

I Sweclockers test ser man att två 7970 + i7 på 4.0 Ghz drar 588w, mätt vid väggen. Då måste vi även ta hänsyn till omvandlingsförlusten från primärsidan till insidan av datorn. Låt oss säga att agget de använder har 80+ Gold, och för enkelheten så antar vi att aggets belastning ligger där det är som mest effektivt(upp till 90% vid 50-100% belastning).

Då blir det 588 x 0.90 för att få fram vad agget faktiskt belastas med. Det slutar då på massiva 529,2w.

Anta då att du kanske vill överklocka, och att du lyckas pressa upp korten som SweClockers gjort till 1180/6400mhz vid 1.25v(vilket CF-lösningar aldrig lyckas med) så kommer varje kort uppskattningsvis dra 75w mer. Detta ger oss:

529,2 + 75 + 75 = 679w

Med ditt fina agg på 750w kommer du då ha _minst_ 70w till över för ytterliggare OC på CPU, eller fler diskar.

Ha då i åtanke att SweClockers rigg bestod av en i7 SB-E 6-kärnig Extreme-processor, som överklockats till 4Ghz, vilket kan dra lite mer än en vanlig Sandy Bridge, eller Ivy Bridge-CPU för den delen.

Svar: 750w kommer räcka utan några som helst problem

Big Creeds till hur bra skrivet detta var!
Jag tackar så jätte mycket för hjälpen!

+10

Visa signatur

| NZXT Phantom Svart | 2 st XFX Radeon HD7970 3072MB Crossfire | Corsair 16GB (4x4096MB) 1600Mhz |
| Intel Core i7 2600K 3,4GHz + Noctua NH-D14 | Gigabyte Z68XP-UD3P |

Citera gärna mina inlägg så jag hittar tillbaka igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av custom:

Står i forum citatet bro

Visa signatur

| NZXT Phantom Svart | 2 st XFX Radeon HD7970 3072MB Crossfire | Corsair 16GB (4x4096MB) 1600Mhz |
| Intel Core i7 2600K 3,4GHz + Noctua NH-D14 | Gigabyte Z68XP-UD3P |

Citera gärna mina inlägg så jag hittar tillbaka igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fActis:

Big Creeds till hur bra skrivet detta var!
Jag tackar så jätte mycket för hjälpen!

+10

Tack själv, och lycka till

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Jo det vet jag, men det finns inget bra att belasta ett nätagg till max. Ska själv kanske köra 7970 utan extra volt i Crossfire, känner att det inte finns plats för överklockning, endast på CPUn

Men som jag skrev så kommer inte agget belastas till max, utan med ordentligt uttagna svängar så kommer agget fortfarande ha en hel del spelrum över. Jag skulle inte bli förvånad om TS mäter upp sin belastning till typ 100-150w under maxvärdet på agget. Jag skulle hålla med dig om det var tal om att köra samma setup på ett 650w-agg, men nu var det 750 som var på tal, och då känns det väldigt onödigt att TS ska behöva köpa ett nytt agg, när det han har kommer fungera utan problem

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Så länge man har ett kvalitetsmärke på nätagget behöver man sällan så många watt som många tror. Jag kör en i5 750 i 4 GHz vid ca 1.4 vcore med 2 GTX 580 Ti och ca 5 mekaniska HDD + 2 SSD (orkar inte gå och titta på exakt vad som sitter i burken just nu), allt på ett Corsair 650 TX. Skulle jag köpa ett nytt idag skulle jag nog valt ett 750W, men det har räckt bra i några år nu...

Edit: menar givetvis 2 GTX 560 Ti.

Fel
Permalänk

Även jag kör cf med corsair 650tx. 2 st 6970 utan problem.

Permalänk

Jag kommer att köra CF på 460W. Jag har räknat, det kommer att fungera!

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Testpilot

750w 80+ GOLD räcker mer än väl för att driva 2st 7970, med marginal!

En kompis kör nya IvyBridge i5 med 2st GTX 470 SLI, han har även 3st hårddiskar i datorn, han kör endast på ett Corsair TX650w 80+ bronze..
Vid mätning kommer han upp i max 512w anvädning på det.

Så 750W gold borde ge utrymme att överklocka dessutom! (:

EDIT: GTX 470 är nog ett av de mest törstiga korten ute just nu, samma med GTX 480. Nya 6XX och 7XXX serierna är MYCKET mer strömsnåla!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jahaja, så det är inte så att agget får som bäst effektivitet när det belastas? Som jag förstått det så har agget sin sweet spot när det belastas med mellan 50 och 100%.

Eller vet du något som jag inte vet?

Står fast vid att 750w räcker. För ett system med dubbla 7970 och en OCad SB-E ligger strömförbrukningen på 588w enligt sweclockers tester(vilket på sekundärsidan blir i runda slängar 530w). Tycker du att 160w under aggets gräns kan kallas "på gränsen"?

Vad har du fått detta dumma påstående ifrån? Varför skulle ett nätaggregat ha sin "sweetspot" vid 100% last? Optimal effektivitet på agget har du vid cirka 50-60% load. Därför ska du välja nätagg efter hur mycket systemet drar och multiplicera det med 2 för att få ut optimal kapacitet för ditt system. Säger sig självt att ett nätagg har sämre verkningsgrad vid 100%

Visst det kommer fungera men absolut inget jag skulle vilja ha i mitt eget system då jag vet att det inte är optimalt.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Vad har du fått detta dumma påstående ifrån? Varför skulle ett nätaggregat ha sin "sweetspot" vid 100% last? Optimal effektivitet på agget har du vid cirka 50-60% load. Därför ska du välja nätagg efter hur mycket systemet drar och multiplicera det med 2 för att få ut optimal kapacitet för ditt system. Säger sig självt att ett nätagg har sämre verkningsgrad vid 100%

Visst det kommer fungera men absolut inget jag skulle vilja ha i mitt eget system då jag vet att det inte är optimalt.

Tack för dumförklaringen. Det värmer och bidrar oftast till en bättre diskussion.

Jag kanske skrev lite klumpigt. Jag vet att agget inte presterar som bäst vid 100%, och jag skrev inte att det presterar som bäst med den belastningen. Det jag menar är att effektiviteten inte är ett riktmärke för vilken last man ska köra på nätdelen. Om nätdelen är specad för 750w ska man väl inte vara rädd för att lasta den med 650<x<750w? Dessutom är skillnaden i effektivitet väldigt minimala mellan 50 och 100%. 80+ Gold har kravet att vid 50% ska nätdelen uppnå 92% effektivitet, och vid 100% ska den hålla 88%(230v).

Jag vill inte dumförklara dig, men att säga att man ska köpa ett dubbelt så starkt agg mot vad man behöver säger kanske lite om hur en del användare värderar höga siffror snarare än ett balanserat system. Men visst, kör du på ditt AX1200i för 2.700:- så kan vi andra använda nätdelarna till det dom faktiskt är gjorda för

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.