Permalänk

Vpn för server

Hejsan!

Det är så här att jag sätter upp en filserver, som kommer innehålla ca 5 mappar, men den kommer stå på ett ställe, men jag vill komma åt mapparna på olika ställen, dvs. via vpn. men jag behöver hu ett ett tips för vilken jag kan använda, jag skulle vilja önska en vpn tjänst som gör att jag kan ha det som en nätverkenhet, fast via vpn, går detta?

ge annars gärna ett bra förslag på lämpligt alterntiv.

Tack på förhand

//Jonas

Permalänk
Medlem

sätta upp en egen vpn server?

Visa signatur

CPU: intel core i5-2500K @ 4.5 GHz GPU: AMD 280x Moderkort: MSI P67A-C45 B3 RAM: 8gb Corsair XMS3 1600 MHz SSD: Intel 520 120gb, Samsung 830 120gb HDD: random 1tb, random 320gb PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Chassi: Cooler Master HAF 912.

Permalänk

jag är ej helt insatt i hur detta fungerar men ja. jag kör windows server 2008 r2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonterman:

jag är ej helt insatt i hur detta fungerar men ja. jag kör windows server 2008 r2

Googla på t.ex "windows 2008 r2 vpn server tutorial" och välj lämplig guide.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Googla på t.ex "windows 2008 r2 vpn server tutorial" och välj lämplig guide.

ok, tack så mycket

Permalänk
Medlem

En följd fråga till orginalfrågan; om man sätter upp VPN enligt tutorial på nätet, hur säkert är VPN med Windows Server 2008 R2 (anta ett långt och svårt lösenord)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

En följd fråga till orginalfrågan; om man sätter upp VPN enligt tutorial på nätet, hur säkert är VPN med Windows Server 2008 R2 (anta ett långt och svårt lösenord)?

Krypteringens styrka har inget med lösenordet att göra. Det är två olika saker. Lösenordet används för att upprätta kommunikationen, det är en bit. Sedan förhandlar klient och server om en nyckel beroende på vilka inställningar du valt för din VPN-tjänst, där IPSec 168-bit Triple DES (3DES) är den starkaste formen.
Som svar på din följdfråga; det är skitsäkert!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net