Får känslan av "microlagg" trots 100% stabil CPU

Permalänk
Medlem

Får känslan av "microlagg" trots 100% stabil CPU

Hej!

Har ett problem jag gärna mottar lite tankar kring vad det kan bero på. Kör min i5:a @ 3,6GHz för tillfället (172x21), stock är 2,8GHz. Kört 20 omgångar av LinX, 12 timmar Prime 95, MemTest och OCCT där ingen utav dem ens gett en hint om att processorn skulle vara instabil. Grafikkortet, 580 GTX körs på 850MHz - 100% stabilt efter 20 minuters test i OCCT. RAM körs i 1333MHz, MemTest visar 100% stabilitet.

Men lägger man dessa syntetiska test åt sidan så är känslan ändå att någonstans finns det en "fördröjning" som jag inte lyckas klura ut vad det beror på. Det känns som att ibland tar det en liten stund extra att öppna fönster, sporadiskt input-lag vid skrivning med mera.

Tänkte att jag fått problem i Windows först som orsakade detta, så testade att formatera om igår, med samma resultat.
Kör SSD f.ö. så flytet skall vara 100%:igt i W7.

Vad kan detta bero på, hjälp mig försöka lista ut vad jag missat.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Hur mycket RAM och vilken i5-modell?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du som drar i "naket" windows? Kolla i aktivitetshanteraren.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Aleshi: Jag har 8GB RAM, modellen på mina minnen verkar ha utgått, men jag tror att det är dessa då de har exakt likadana spec: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=517988
Min CPU-modell är: i5 760.
Nätagg: 700W
Grafik: 580 GTX

Nordbryggan är f.ö sval och fin, har inga som helst värmeproblem någonstans i systemet. 30C idle på processor och grafikkort.

Jalle64: I och med att burken är helt nyformaterad nu också så är det standardprocesserna endast + firefox, dropbox, avast mm. Ser inget som inte funnits där förut som skulle påverka prestandan på detta sätt.

Kan försöka förklara lite tydligare just vad jag menar med "fördröjningar" också. T.ex. om jag går in på kontrollpanelen så poppar fönstret upp, datorn funderar till lite extra (inga långa perioder, men ger ett microlagg) sedan poppar ikoner fram med W7:s vanliga "slide/fade-in effekt".

Ett annat exempel, scrollar i webbläsaren, hackar till och scrollen fortsätter sedan. Eller skriver, ett lite hack, sedan fortsätter det som normalt.

Hoppas ni förstår hur jag menar annars förklarar jag gärna mera ingående.

Observera att ingen hårdvara har förändrats/bytt senaste tiden utan detta började helt plötsligt bara under Windows 8. Det enda som förändrats för ett par veckor sedan var att jag installerade en SSD-disk och lade mitt OS på denna. Formaterade och upplever nu samma fel i Windows 7 också. I spel verkar det inte påverka på samma sätt, men kan få "småhack" ibland - svårt att säga om det beror på att jag bara noterar det bättre nu, eller om det vart så hela tiden - framedrops kan man ju få ändå.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Hedersmedlem

Du har ställt in de tweaks som en SSD vill ha/kräver? Du vet ingen indexering, defragmentering osv osv? AHCI inställt i UEFI:n?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Japp!
AHCI ställdes in före installation av Windows, defrag av, trim på, indexering av, etc etc. Majoriteten av vad som rekommenderas här har jag ställt in min SSD utefter: http://www.tech-forums.net/pc/f128/ssd-tweak-guide-236563/

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle ju kunna vara ev strömsparläge för CPU:n? Har du något sådant igång i BIOS/UEFI:n? Testa med olika webbläsare.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Sitter i exakt samma båt som dig, gav upp efter typ en månad av felsökande. Jag tror det bara är våran CPU som fungerar halvkasst.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem

Testat annan Sata-kabel lr port?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Har du äkta windows? Vet att några kompisar haft problem med tankade versioner. Inte just detta problem men iallafall

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Skulle ju kunna vara ev strömsparläge för CPU:n? Har du något sådant igång i BIOS/UEFI:n? Testa med olika webbläsare.

Nej, har noga kollat igenom allt sådant i BIOS och inga strömsparfunktioner är aktiverade. Inte heller TurboBoost eller annat utan såvitt jag utifrån erfarenhet kan uttyda allting står det så optimalt det kan. Något även LinX, Prime95 och MemTest bekräftar. Mycket märkligt!

Skrivet av Sickly:

Sitter i exakt samma båt som dig, gav upp efter typ en månad av felsökande. Jag tror det bara är våran CPU som fungerar halvkasst.

Men vad konstigt, det måste ändå ska bero på något för detta har inte hänt förut utan började för ~1 vecka sedan. Hade CPU:n på något sätt vart defekt bör det ska ha framträtt tidigare. Har dessutom en CPU som är väldigt lättöverklockad och jag kan om jag vill med lätthet dra upp den på 4GHz +

Skrivet av Tarasus:

Testat annan Sata-kabel lr port?

Nej det har jag inte gjort däremot, skulle kunna vara värt ett försök faktiskt - även fast porten jag kört på vart densamma hela tiden. Skulle vara om sladden som följde med till den nya SSD-disken på något sätt är dålig då.

Skrivet av Wallman_91:

Har du äkta windows? Vet att några kompisar haft problem med tankade versioner. Inte just detta problem men iallafall

Jag har en äkta licens av Windows 7 Pro så där ska det inte vara några problem!

Tack ska ni ha för alla bra förslag ni lämnar på vad felet skulle kunna vara!

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Skrivet av Subtractive:

Nej, har noga kollat igenom allt sådant i BIOS och inga strömsparfunktioner är aktiverade. Inte heller TurboBoost eller annat utan såvitt jag utifrån erfarenhet kan uttyda allting står det så optimalt det kan. Något även LinX, Prime95 och MemTest bekräftar. Mycket märkligt!

Men vad konstigt, det måste ändå ska bero på något för detta har inte hänt förut utan började för ~1 vecka sedan. Hade CPU:n på något sätt vart defekt bör det ska ha framträtt tidigare. Har dessutom en CPU som är väldigt lättöverklockad och jag kan om jag vill med lätthet dra upp den på 4GHz +

Nej det har jag inte gjort däremot, skulle kunna vara värt ett försök faktiskt - även fast porten jag kört på vart densamma hela tiden. Skulle vara om sladden som följde med till den nya SSD-disken på något sätt är dålig då.

Jag har en äkta licens av Windows 7 Pro så där ska det inte vara några problem!

Tack ska ni ha för alla bra förslag ni lämnar på vad felet skulle kunna vara!

Okej! Låter riktigt skumt det där!

Lycka till och hoppas du hittar en lösning!

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

Detta kan låta konstigt men jag hade problem med min gamla dator. Detta uppkom väldigt sällan men den stannade i ca 0,5 sekunder lite då och då. Det hjälpte med att dra ut strömmen en stund. Hjälpte inte med att stänga av datorn.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Testat annan Sata-kabel lr port?

Sådär, testat en annan kabel samt port - tyvärr ingen förbättring.

Skrivet av Ninotramp:

Detta kan låta konstigt men jag hade problem med min gamla dator. Detta uppkom väldigt sällan men den stannade i ca 0,5 sekunder lite då och då. Det hjälpte med att dra ut strömmen en stund. Hjälpte inte med att stänga av datorn.

Testade detta, tyvärr ingen förbättring efter det heller.

Börjar fundera på om det är någon annan hårdvara som stör ut eller orsakar lagget men kan inte se vad det skulle kunna vara. Mitt trådlösa nätverkskort är det enda förutom grafikkortet som ens tar upp någon PCI/PCI-E port.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Jag hade rejält med "micro-lagg" innan.
För mig fixade det sig med att jag bytte sata port och satte "MEMC" till låg i min skärms inställningar.
Jag känner fortfarande av det men väldigt sällan, förut var det helt omöjligt att se på .mkv 720/1080 utan att bli galen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Hej
Jag hade microlagg pga att mitt nätaggregat var dåligt.
Fick fel utspänning till komponenterna, inte så att något gick sönder men det blev varmt och laggit.
Nu köper jag bara märkes aggregat.

Permalänk
Medlem

kör du 2 grafikkort? microsuttering kan ju ge tendenser till micro lagg trotts att fps o dyl funkar..