Vilka chassifläktar till CM Silencio 550?

Permalänk

Vilka chassifläktar till CM Silencio 550?

Hallå!

Nu när jag ska ta och beställa en ny CPU-kylare så tänkte jag att man kanske skulle beställa några nya chassifläktar också eftersom jag ska klocka och vill ändå hålla ljudnivån så låg som möjligt (vilket var/är tanken med mitt bygge).

När jag kollat runt en stund på chassifläktar så ser jag vilken otrolig djungel det är: insug, utblås, undertryck, övertryck, RPM, 80-, 120-, 140-, och 200mm fläktar som vissa kan styras via PWM.. Angående vilka fläktar man ska ha, diameter, under- eller övertryck så upplever jag att åsikterna går isär på det här området väldigt mycket så därför känner jag att jag måste fråga här!

Nåväl, som ni säkert märker så är jag helt grön då det gäller chassifläktar och jag skulle vilja ha hjälp med att välja fläktar till mitt chassi - som ni kan se så stödjer det endast 3x120mm (2 insug, 1 utblås), alternativt 1x120mm + 1x140mm (insug). Här är även mitt moderkort om det hjälper.

Så ett par frågor;
1x140mm vs 2x120mm i fronten - vilket är bäst?
Vilken RPM ska man köra på?
Ska jag köpa fläktar och fläktcontroller för PWM-styrning?

Har ni några tips så länka gärna!
Ska även tilläggas att jag inte är så brydd i vad det kostar (inom rimliga gränser förstås), jag vill bara ha något som är tyst och håller burken sval

Tack på förhand
Mvh
Flintan

Permalänk
Medlem

Sök med hjälp av sökfunktionen, det finns massor av trådar precis som denna där dina frågor redan är besvarade.

Du kommer sannolikt behöva köra fläktarna snabbare än de relativt tysta medföljande så det kommer låta mer.
Jag föredrar manuell fläktstyrning då fläktarna oftast håller högre kvalitet jämfört med PWM-alternativen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Sök med hjälp av sökfunktionen, det finns massor av trådar precis som denna där dina frågor redan är besvarade.

Du kommer sannolikt behöva köra fläktarna snabbare än de relativt tysta medföljande så det kommer låta mer.
Jag föredrar manuell fläktstyrning då fläktarna oftast håller högre kvalitet jämfört med PWM-alternativen.

Tack för svaret, jag har letat i forumet, men söker man på t.ex. "chassifläktar" så är det inte så lätt att hitta något som berör alla mina frågor (speciellt inte till Cooler Master Silencio 550, men det kanske inte har så stor betydelse vad för chassi man har)!
Tänkte att jag skulle få mina frågor besvarade på ett och samma ställe, men jag ska definitivt kolla vidare!

Permalänk
Medlem

Scythe slip stream i valfri hastighet. Billiga och bland de bästa.
800 RPM är en bra kompromiss mellan ljud och kylning.
I fronten borde du gå på 2x120mm, kommer ge mer kylning än en 140mm.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flintan86:

Tack för svaret, jag har letat i forumet, men söker man på t.ex. "chassifläktar" så är det inte så lätt att hitta något som berör alla mina frågor (speciellt inte till Cooler Master Silencio 550, men det kanske inte har så stor betydelse vad för chassi man har)!
Tänkte att jag skulle få mina frågor besvarade på ett och samma ställe, men jag ska definitivt kolla vidare!

Det spelar ingen roll vilket chassi du har för vilka fläktar du väljer. Bra fläktar är alltid bättre oavsett om det är i en öppen låda eller restriktiv låda.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Scythe slip stream i valfri hastighet. Billiga och bland de bästa.
800 RPM är en bra kompromiss mellan ljud och kylning.
I fronten borde du gå på 2x120mm, kommer ge mer kylning än en 140mm.

Skrivet av Typhonos:

Det spelar ingen roll vilket chassi du har för vilka fläktar du väljer. Bra fläktar är alltid bättre oavsett om det är i en öppen låda eller restriktiv låda.

Ok! Tackar för svaren!

Så då kan jag alltså köpa t.ex. 3 st Scythe slip stream; 2 front, 1 utblås? För det är väl ingen skillnad på själva fläktarna om det ska vara utblås eller insug, man vänder dom väl bara åt "rätt" håll? Vilken amatör man är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flintan86:

Ok! Tackar för svaren!

Så då kan jag alltså köpa t.ex. 3 st Scythe slip stream; 2 front, 1 utblås? För det är väl ingen skillnad på själva fläktarna om det ska vara utblås eller insug, man vänder dom väl bara åt "rätt" håll? Vilken amatör man är

Har du helt rätt i! Ingen skillnad Förutom möjligtvis Silverstone Air Penetrator som riktar sin luftstråle, de fläktarna är bra att rikta specifikt på t.ex CPU-kylare eller grafikkortet

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Har du helt rätt i! Ingen skillnad Förutom möjligtvis Silverstone Air Penetrator som riktar sin luftstråle, de fläktarna är bra att rikta specifikt på t.ex CPU-kylare eller grafikkortet

Tack så mycket för det klargörandet Då ska jag nog beställa såna till veckan tillsammans med Noctuas NH-U9B SE2 - CPU-kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flintan86:

Tack så mycket för det klargörandet Då ska jag nog beställa såna till veckan tillsammans med Noctuas NH-U9B SE2 - CPU-kylare

Har du inte råd med D14 så välj Cooler Master Hyper 212 plus evo istället, kylarna med 92 mm fläktar är sällan så bra.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Har du inte råd med D14 så välj Cooler Master Hyper 212 plus evo istället, kylarna med 92 mm fläktar är sällan så bra.

Mjo, jag skulle helst haft någon bättre kylare, men jag kan bara ha en maxhöjd på 154mm, dessutom så har jag ju Corsair Vengeance minnen (med kylflänsar) så det är också ett problem En annan användare här med samma chassi tipsade om U9B så jag kommer nog köra på den! Den lär ju vara bättre än stock-kylaren i alla fall! Har alltid kört på stock-kylare också så även det är nytt område för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flintan86:

Mjo, jag skulle helst haft någon bättre kylare, men jag kan bara ha en maxhöjd på 154mm, dessutom så har jag ju Corsair Vengeance minnen (med kylflänsar) så det är också ett problem En annan användare här med samma chassi tipsade om U9B så jag kommer nog köra på den! Den lär ju vara bättre än stock-kylaren i alla fall! Har alltid kört på stock-kylare också så även det är nytt område för mig

Finns bättre Zalman-kylare för pengarna, de är inte så höga men fläktarna är inte riktigt lika tysta.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.