Gigabyte GTX 670 OC hög temp?

Permalänk
Medlem

Gigabyte GTX 670 OC hög temp?

Är det normalt med 77-78c load temp efter en timmes burn-in test? Själv tycker jag det känns lite högt då många verkar ligga runt 60-65c i load med detta kort.

Permalänk
Medlem

Nej, det är ingen fara, men kolla upp luftflödet i burken ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Avstängd

ingen fara, går den över 90 är det inte bra

Permalänk
Medlem

Beror helt totalt på vad du ligger på för fläkthastighet.
Men rent spontant verkar det bra.
Att tänka på är ju att vid recensioner kör de med öppna riggar och då får ju kortet hela tiden friskluft.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tanka ett program som kontrollerar fläktarna (afterburner tex) och gör en egen fläktkurva, ofta så är de fabriksinställda för att hålla ljudnivån lite lägre och temperaturerna inom toleransnivåerna. Grafikkorten svettas inte förräns 90+ så du kan vara lugn, jag sitter på 65 grader med 2st 5870 och 40% fläkt.

Permalänk
Medlem

FurMark och sådana program kan lägga till 10-20 grader temp skillnad jämfört om du skulle spela. Kolla vad temperaturen blir när du spelar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Beror helt totalt på vad du ligger på för fläkthastighet.
Men rent spontant verkar det bra.
Att tänka på är ju att vid recensioner kör de med öppna riggar och då får ju kortet hela tiden friskluft.

Fläkten låg på 55%.

Permalänk
Avstängd

Burn-in test...hmm låter som nått som stressar GPUn, väldigt konstigt att de blir varmare då

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Avstängd

de är inget problem och du behöver inte oroa dig. om den är 95grader och chassiplåten börjar kännas jävligt varm så är de ett fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

de är inget problem och du behöver inte oroa dig. om den är 95grader och chassiplåten börjar kännas jävligt varm så är de ett fel.

Tack för svaren, då slutar jag oroa mig för detta!

Permalänk
Skrivet av Zebbie79:

Är det normalt med 77-78c load temp efter en timmes burn-in test? Själv tycker jag det känns lite högt då många verkar ligga runt 60-65c i load med detta kort.

Jag har FD R4 original och mitt går också upp mot 80 grader. Har ref kylare. 100 grader är nog inga problem men jag kommer dock undvika över 95 grader.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Dock så trottlar väl kortet ner sig i hastighet när det överstiger 70c?

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Skrivet av Superlight:

FurMark och sådana program kan lägga till 10-20 grader temp skillnad jämfört om du skulle spela. Kolla vad temperaturen blir när du spelar istället.

För mig är det tvärt om på nått konstigt sätt :/

edit : 5-6 grader högre i bf3

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk
Skrivet av Hjulstad:

Dock så trottlar väl kortet ner sig i hastighet när det överstiger 70c?

De tror jag inte. Mitt gör iaf inte det. Kortet ska klara 97 grader enligt nvidia. Så 100c är inte farligt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjulstad:

Dock så trottlar väl kortet ner sig i hastighet när det överstiger 70c?

Vid 70C så når kortet inte högsta boost-läget längre. Sedan sänks boost-frekvensen ytterliggare för varje 5C.

Permalänk
Skrivet av v1p3r_91:

Vid 70C så når kortet inte högsta boost-läget längre. Sedan sänks boost-frekvensen ytterliggare för varje 5C.

Vad betyder det?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vad betyder det?

Att det clockar ner sig.. Sänker prestanda för att inte bli för varmt/dra för mycket ström..

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Skrivet av Hjulstad:

Att det clockar ner sig.. Sänker prestanda för att inte bli för varmt/dra för mycket ström..

Skämtar du? Något man kan göra något åt?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

E de bara jag som undrar vad han har för OC på sitt kort?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Skämtar du? Något man kan göra något åt?

Han pratar om den automatiska överklockningsfunktionen. Kortet går som värst i "standard" hastigheter. Däremot kasnke det inte når maximala "boost" hastigheten om temperaturen överskrider 70C.

Notera dock att du ska testa SPEL och inte burn in program. Om spel inte går över 70C så kommer du ha maximal boost prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Skämtar du? Något man kan göra något åt?

Installera någon fläkt extra i chassit så du får bättre flöde genom lådan..

Gör en egen fläktkurva så att du inte går över 65-68 grader..

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående talare. Bättra på luftflödet. Bort med damm osv. Kanske behöver du en fläkt till, kanske har du löst dragna trassliga kablar i lådan som du kan reda ut (försämrar luftflödet mer än du anar). Hur som helst, lägre temperatur ger längre livslängd, det är inte en fråga om vad elektroniken "överlever".

Permalänk
Skrivet av Hjulstad:

Installera någon fläkt extra i chassit så du får bättre flöde genom lådan..

Gör en egen fläktkurva så att du inte går över 65-68 grader..

Skrivet av MinSko:

Håller med ovanstående talare. Bättra på luftflödet. Bort med damm osv. Kanske behöver du en fläkt till, kanske har du löst dragna trassliga kablar i lådan som du kan reda ut (försämrar luftflödet mer än du anar). Hur som helst, lägre temperatur ger längre livslängd, det är inte en fråga om vad elektroniken "överlever".

Jag behöver mer fläktar helt klart. Inte säkert att kortet går upp i 70c i Battlefield har inte testat ännu.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Kan säga att du måste ha grymt kasst luftflöde i ditt chassi för att få dessa temperaturer. Har samma kort som dig med 1238Mhz på GPU'n vid maximalt boost läge samt 1.2125v spänning (default 1.175) med moddad bios kortet går aldrig över 58C i spel, dock kan temperaturen vandra till 62C vi furmark. Den låga tempen gör att kortet alltid jobbar i fullt boostläge vilket är najs Kör med Cooler Master HAF 22 chassi, så installera ett gäng chassi fläktar så ska du se att tempen kommer gå ner.

Permalänk
Skrivet av siefer:

Kan säga att du måste ha grymt kasst luftflöde i ditt chassi för att få dessa temperaturer. Har samma kort som dig med 1238Mhz på GPU'n vid maximalt boost läge samt 1.2125v spänning (default 1.175) med moddad bios kortet går aldrig över 58C i spel, dock kan temperaturen vandra till 62C vi furmark. Den låga tempen gör att kortet alltid jobbar i fullt boostläge vilket är najs Kör med Cooler Master HAF 22 chassi, så installera ett gäng chassi fläktar så ska du se att tempen kommer gå ner.

Ok tack!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||