Display drivern crashar hela datorn

Permalänk
Medlem

Display drivern crashar hela datorn

Hej!
Skaffade nyss ett nytt hd7850 (hade ett GeForce9800gtx+) förut,och innan jag satte in kortet så körde jag bara en driversweep, och satte sedan in ATI kortet, installade drivisar ocksåvidare.

I alla fall, nu när jag spelar spel så kan skärmen helt plötsligt bli svart, ljuded hakar upp sig i en oigenomskännlig ultrasnabb loop, och ibland får skärmen svart-vita(bland lila och andra färger) lodräta linjer, ibland blir den bara svart, och efter ett tag får jag "no-input".

På mitt gamla nvidia kort brukade driversen ta och sluta svara för att sedan restoras, nån sekund senare, och allt som hände var att spelet alt-tabbades, men här ( om detta nu är felet) crashar ju hela datorn.

Jag har tänkt formatera nån dag nu, men vill gärna veta om det är något fel på min hårdvara eller om det bara är mjukvara.

Crasherna händer på väldigt konstiga sätt också, det kan tillexempel hända närsomhelts i deus ex: HR, Kerbal space program, prototype 2 etc. men vissa spel som crysis t.ex händer det hela tiden på ett enda ställe (fallskärmshoppet i början), och vissa spel som skyrim, new vegas, STALKER CoP och SoC händer det aldrig i
Specs:

CPU: AMD phenom x4@3.1ghz black ed
PSU'n är på antigen 550w eller 650w (har ett antec chassi där den är monterad nere, så jag måste ta bort hela skiten för att se ettiketen.
RAM: 8gb DDR3
MOBO: ska kolla upp
GPU: HD7850
Drivers: 12.6

EDIT::

Har formaterat, det funkade INTE

Permalänk
Medlem

Jag hade satt mina pengar på att en formatering löser problemet. Hårdvaruproblem kan såklart inte uteslutas men känns osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Jag hade satt mina pengar på att en formatering löser problemet. Hårdvaruproblem kan såklart inte uteslutas men känns osannolikt.

Skönt att höra, vad skulle kunna tänkas vara felet om det nu är hårdvarurelaterat?, ska iaf formatera så fort jag har backupat lite småsaker

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxsil:

Bumpar eftersom en formatering EJ fungerade, datorn crashar fortfarande på exakt samma sätt när jag spelar T.ex Sleeping Dogs

Ett av mina gamla kort höll på så innan det dog helt, 8800GTX.
Kan också hända om grafikkortet blir för varmt.

Provat andra drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ett av mina gamla kort höll på så innan det dog helt, 8800GTX.
Kan också hända om grafikkortet blir för varmt.

Provat andra drivrutiner?

Nope, tempen håller sig under 50C hela tiden, har testat 12.6 och 12.8 som drivers

Permalänk
Medlem

Har kört ett memtest och det verkar som om mina ram stickor inte är problemet

Permalänk
Medlem

Låter som psu:n inte pallar trycket

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Låter som psu:n inte pallar trycket

Kan det verkligen vara så enkelt?
Finns det något sätt att kolla om PSUn är keyen?
För fläktarna går ju fortfarande efter den crashar?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av maxsil:

Kan det verkligen vara så enkelt?
Finns det något sätt att kolla om PSUn är keyen?
För fläktarna går ju fortfarande efter den crashar?

Ladda ned Hw monitor och logga spänningarna.
Du bör också testa med oklockad CPU.
Tror att Klosterkatten har rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ladda ned Hw monitor och logga spänningarna.
Du bör också testa med oklockad CPU.
Tror att Klosterkatten har rätt.

Testade med ocklockad, samma sak.

Ska köra hwmonitor