Vad väljer man? 580, 670, 680, 7970? Skall användas till spel!

Permalänk
Medlem

Vad väljer man? 580, 670, 680, 7970? Skall användas till spel!

Sitter med 460 SLI just nu så tänkte att det snart var dags att uppgradera.
Läst på flera ställen att man kanske skall vänta till hösten för en prisdrop på 600-serien. Men sen kom jag på att kanske 580 kort hade varit värt att köpa, kollat runt på lite på benchmarks men jag vet inte riktigt vad som är det bästa valet.
Har en i5 ivy 3750 och pris vill jag gärna ha under 4500 i alla fall.

Permalänk

Webbhallens kampanj på 7970 nu gör nog att den är absolut mest prisvärd i dagsläget. Men till normalt pris så borde 670 leverera mest prestanda /kr. Men absolut bäst är 680 enligt tester på sweclockers

Permalänk
Medlem

Mest prisvärda idag torde var detta: Asus Hd7970 3gb DC2 som med Sweclockersrabatten hamnar på 3505:-

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Mest prisvärda idag torde var detta: Asus Hd7970 3gb DC2 som med Sweclockersrabatten hamnar på 3505:-

Hur håller den sig i jämförelse med ett låt oss säga gigabyte 2GB 680 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av empPill:

Hur håller den sig i jämförelse med ett låt oss säga gigabyte 2GB 680 då?

Sämre men billigare.
GTX 680 är helt klart det bästa singlekortet idag, men det kostar också därefter.

GTX 670 och Radeon 7970 är gamska jämbördiga, båda med sina för och nackdelar jämte varandra. (Radeon överklockar bättre, GTX 670 är oftast lite billigare, etc.)

Den generella konsensusen verkar vara att GTX 670 är bäst prestanda/pris bland topkorten just nu, men kan man få tag i ett 7970 billigt så kan det vara värt att titta på istället.

I vilket fall så hade jag hållit mig undan från ett GTX 580, det är alldeles för dyrt för prestandan (kostar väl som ett GTX 670?), har bara 1,5gb vRAM och framför allt så är det nog en nedgradering jämfört med dina GTX 460 SLI.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Asus TOP-variant på GTX670 presterar bättre än ett referens GTX680, samt har bättre kylning och är tystare än ett referens GTX670.
Helt klart värt att hålla ett öga på, ska själv använda ett sånt i kommande bygge i slutet av året (såvida inte nVidia släpper en magisk 7xx serie innan dess) Själv gillar jag inte AMDs drivrutiner, så håller mig borta från dem. Nvidia känns mer som kvalitét istället för AMDs kvantitet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaffepulver:

Asus TOP-variant på GTX670 presterar bättre än ett referens GTX680, samt har bättre kylning och är tystare än ett referens GTX670.
Helt klart värt att hålla ett öga på, ska själv använda ett sånt i kommande bygge i slutet av året (såvida inte nVidia släpper en magisk 7xx serie innan dess) Själv gillar jag inte AMDs drivrutiner, så håller mig borta från dem. Nvidia känns mer som kvalitét istället för AMDs kvantitet.

Jag har kortet, du kommer inte att bli besviken! Jag tycker att det är omöjligt att höra fläkten på 100% in game och ibland till och med när jag surfar
Sen har den ju en rejäl fabriks-OC, jag rekommenderar varmt detta kort! (Som jag gjort 1000 gånger förut )

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Jag har kortet, du kommer inte att bli besviken! Jag tycker att det är omöjligt att höra fläkten på 100% in game och ibland till och med när jag surfar
Sen har den ju en rejäl fabriks-OC, jag rekommenderar varmt detta kort! (Som jag gjort 1000 gånger förut )

Håller med Uzanar du blir inte besviken på Asus gtx 670 DC2 top. Klarar bf3 ultra lätt även stora banor typ Caspin border 55-75fps. Och upp till 90 fps på metro mapen.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Hittade ett test med 670 & 680 & 7950 och 7970.

http://hardocp.com/article/2012/05/14/geforce_680_670_vs_rade...

Visa signatur

_____________________
Chassi: Corsair 600T Vit || MB: Asus P8Z68V-Pro ||16GB 1600Mhz Veng
Gpu:Asus GTX680 DirectCU II Top || Cpu: i7 2600K @4.2 med Corisar H80 || PSU: Corsair HX750w

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751040
Hittat ett 670 som är väldigt intressant och kollade in en benchmark och så. Frågan är hur det håller upp sig mot andra kort tex asus kortet. Det är rätt mycket billigare iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av empPill:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751040
Hittat ett 670 som är väldigt intressant och kollade in en benchmark och så. Frågan är hur det håller upp sig mot andra kort tex asus kortet. Det är rätt mycket billigare iaf.

Gigabyte är nästan alltid det billigaste kortet, generation efter generation och enbart för att få köpare, har inget med qvaliten att göra.

Bara kolla vad korten har i Kärnklocka, Gigabytes GTX670 Windforce är en av dom bästa och har 1058mhz i grund klock vilket gör den en av dom bättre GTX670 kort när det gäller prestanda.

kylaren presterar nästan lika bra som ASUS gör samt PCBn kommer från GTX680, fördelen gentimot Asus är att den använder en kylare som bara tar upp 2st platser medans Asus tar upp 3platser.
Sen finns också MSI GTX670 twinfrozer som är likvärdigt Asus och Gigabyte, dom 3 är nästan alltid dom bästa valen pga den förbättrade PCBn och kylarna.

Permalänk
Medlem

Okej!
Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Gigabyte är nästan alltid det billigaste kortet, generation efter generation och enbart för att få köpare, har inget med qvaliten att göra.

Bara kolla vad korten har i Kärnklocka, Gigabytes GTX670 Windforce är en av dom bästa och har 1058mhz i grund klock vilket gör den en av dom bättre GTX670 kort när det gäller prestanda.

kylaren presterar nästan lika bra som ASUS gör samt PCBn kommer från GTX680, fördelen gentimot Asus är att den använder en kylare som bara tar upp 2st platser medans Asus tar upp 3platser.
Sen finns också MSI GTX670 twinfrozer som är likvärdigt Asus och Gigabyte, dom 3 är nästan alltid dom bästa valen pga den förbättrade PCBn och kylarna.

Asus GTX670 dcII tar bara upp 2 platser, det är 680 som tar upp 3

Visa signatur

| NZXT Phantom 410 SE black/orange | i5 3570K | MSI Z77A GD55 | Corsair Vengeance LP 8GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | NZXT Hale 90 750W | Intel 330 120GB |
| Ducky Shine | Corsair M90 | Fiio E07k | Beyerdynamic DT770 Pro |

Permalänk
Avstängd

Rekomenderar gtx 670 windforce starkt då det klockar väldigt bra och är tyst.

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av empPill:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751040
Hittat ett 670 som är väldigt intressant och kollade in en benchmark och så. Frågan är hur det håller upp sig mot andra kort tex asus kortet. Det är rätt mycket billigare iaf.

Själv valde jag Asus-kortet för att jag vill ha maximal tystnad och en ordentlig fabriks-OC för jag vill helst slippa OC på grafikkortet.
Jag tycker att fläkten är väldigt tyst i 100% för att just vara 100% och jag behöver inte så mycket kylning nu men i framtiden blir det SLI och då behövs det nog

För dig så blir nog Gigabyte GTX 670 perfekt och billigt, helt klart det prisvärdaste kortet i prisklassen just nu!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ett mer "framtidssäkert" kort så ta gärna ett på 4GB typ EVGA´s 670 superclock Jag ska nog sattsa på ett 660TI 3GB som KFA2 har gjort. Om man klockar den så har den samma FPS som 670 har Oklockat i BF3

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Anledningen att jag just frågade om windforce kortet var för att jag kunde få tag i ett begagnat för 2800kr!
Vilket nu känns då som en väldigt bra deal!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Radeon 7970 från webhallen och är väldigt nöjd med priset, men jag har fått gå igenom en RMA och det nya kortet beter sig lite dumt på ett annat sätt, dock verkar det nya problemet vara 100% mjukvarurelaterat.

Behåll dina dubbla 460. Köp sen Nvidia igen. Annars är det ingen tvekan om att Radeon 7970 just nu krossar prismässigt. Jag fick tyvärr lite besk smak av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Jag köpte en Radeon 7970 från webhallen och är väldigt nöjd med priset, men jag har fått gå igenom en RMA och det nya kortet beter sig lite dumt på ett annat sätt, dock verkar det nya problemet vara 100% mjukvarurelaterat.

Behåll dina dubbla 460. Köp sen Nvidia igen. Annars är det ingen tvekan om att Radeon 7970 just nu krossar prismässigt. Jag fick tyvärr lite besk smak av dem.

Jaså du tycker jag ska behålla dem? Menar du vänta på nästa serie eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

GTX 680 är helt klart det bästa singlekortet idag, men det kostar också därefter.

7970 toxic är bättre och det kostar!

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk

Fattar inte att alla säger att "680 är överlägset bästa singelkortet idag", då 7970 GHz faktiskt har ett högre genomsnittsvärde i spel än 680. Visst, alla tror att 680 är bäst för att det cuttar 7970 i BF3, vilket det gör eftersom nvidia har optimerat sina drivrutiner till just BF3, men vakna! Det släpps snart nya spel, och 7970 presterar bättre än 680 i högre upplösningar samt har mer minne vilket gör det mer framtidssäkert! Varför stirra sig blind på BF3 och dra slutsatsen att 680 är "Så överlägset bäst!"?
680 drar mindre ström, och det är ju alltid trevligt, men 7970 överklockar ändå bättre.

Jag tycker att TS ska skapa sig sin egen uppfattning efter att ha läst recensioner på internet, av professionella hårdvarutestare. (Utöver de fantastiska Sweclockarna såklart)

Visa signatur

Insert funny joke here