Bygga in en dator i en gammal radio. Råd och hjälp

Permalänk
Medlem

Bygga in en dator i en gammal radio. Råd och hjälp

Har fastnat oerhört mycket för steampunk och retro datorer på senaste tiden och har lust att bygga in en dator i en gammal radio.

Är det något särskilt man ska tänka på när man inte bygger en dator i ett vanligt chassi?

Radion som kommer användas är en: Grundig Majestic 4090 från 54

Har tänkt att inte göra några större ändringar till höljet på radion utan mer bara ta ut allt inuti och sedan ersätta med mina datordelar.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk

Kommer bli en högpresterande radio det där!
Blir nog bra, se till att den inte blir för varm bara!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Wolverine gjorde en cool mod i samma stil du har tänkt dig. Kan tänka att man kan få lite inspiration där i från.

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Permalänk
Medlem

Häftigt det skulle vara å ha som köksdator eller HTPC kanske no one would know a thing.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem

Är det något särskilt man ska tänka på när man monterar moderkortet. Eftersom lådan är utav trä måste man ha moderkorts distanser då?

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Det bör inte vara några problem att bygga in en dator i den där, de brukar vara ganska välventilerade, då gamla elektronrör alstrar en hel del värme. Det är normalt sett gott om utrymme i dem också. Fast själv hade jag nog skippat datorgrejen, och istället byggt någon slags ljudanläggning av den.

Jag hoppas förresten radion inte fungerar, det vore mer eller mindre skandal att fördärva en fungerande rörradio med så fin exteriör.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Det bör inte vara några problem att bygga in en dator i den där, de brukar vara ganska välventilerade, då gamla elektronrör alstrar en hel del värme. Det är normalt sett gott om utrymme i dem också. Fast själv hade jag nog skippat datorgrejen, och istället byggt någon slags ljudanläggning av den.

Jag hoppas förresten radion inte fungerar, det vore mer eller mindre skandal att fördärva en fungerande rörradio med så fin exteriör.

även om den inte fungerar är det vansinne att förstöra den... de har ett par icke fungerande på en antik firma här i stan och de ligger på ungefär 500:- och uppåt även om de inte fungerar.

den där var ju i ypperligt skick så den skulle nog bli rätt dyr även om den nu inte skulle fungera...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare. Om du inte vill ha radion så sälj den till någon som förstår det här med gamla radioapparater. Ropa hellre in något lätt slitet exemplar på en lant aktion eller köp på loppis. Pengarna du får för apparaten kan du ju alltid lägga på komponenter.

Just saying...

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Håller med föregående talare. Om du inte vill ha radion så sälj den till någon som förstår det här med gamla radioapparater. Ropa hellre in något lätt slitet exemplar på en lant aktion eller köp på loppis. Pengarna du får för apparaten kan du ju alltid lägga på komponenter.

Just saying...

Om den fungerar (gissningsvis) får man en bra slant för den.
"Listed price on date of sale - $695.00" http://radioattic.com/item_sold.htm?radio=0880128

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Om den fungerar (gissningsvis) får man en bra slant för den.
"Listed price on date of sale - $695.00" http://radioattic.com/item_sold.htm?radio=0880128

lol...
You are visitor number 666 to this page.
hoppas verkligen du inte börjat sabba den än... jobbit att ha vetskapen att man förstört 4 papp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

även om den inte fungerar är det vansinne att förstöra den... de har ett par icke fungerande på en antik firma här i stan och de ligger på ungefär 500:- och uppåt även om de inte fungerar.

den där var ju i ypperligt skick så den skulle nog bli rätt dyr även om den nu inte skulle fungera...

Skrivet av jocke92:

Om den fungerar (gissningsvis) får man en bra slant för den.
"Listed price on date of sale - $695.00" http://radioattic.com/item_sold.htm?radio=0880128

Trodde en fungerande rörradio från 50-talet i gott skick var värd en tusenlapp tops, det finns ju rätt gott om dem fortfarande. Reagerade på TS plan av det enkla skälet att man helt enkelt inte börjar modda en så fin gammal pjäs, oavsett om den är värd pengar eller ej, då det är något av ett helgerån.

Men då ser det ju faktiskt ut som det även finns ekonomiska incitament för TS att ge fan i att sätta sågen i den där skönheten

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ett tips är att ersätta radions belysningen med ledlampor. Annars blir det varmt, mycket varmt.
Och glöm inte att få till en funktion i knapparna, sånt är ett wow-måste

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Det var en jävligt stilig radio du hittat - finns det någon chans att få igång den så tycker jag absolut att du ska sikta på det istället!

Jag har själv en gammal Luxor som införskaffades defekt i syfte att pc-konverteras, men när det visade sig att den bara behövde nya säkringar och lite kontaktspray i brytare och rörsocklar så fick den leva vidare istället.

Permalänk
Medlem

Blir nog bra! byggde själv in en dator mikrovågsugn nyligen, i den där radion har du nog gått med platts! ända att tänka på är att du får lite luftflöde när du smackar in grejjerna på det sättet de passar bäst. =P

kul, köpte en radio från 1942 som jag tänkt bygga en dator av, den är mkt fulare och mycket mindre än din...om den fortfarande funkar så förstör den inte ! köp istället en liten fm sändare på biltema så kan du sända musik från mobilen/ljudkälla och lyssna på den frekvensen på den gamla radion !

Lyssna hardstyle på radio från 42 vore grymt!XD

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Medlem

Vad säljare begär och vad köpare betalar är två olika saker. Om antikfirman begär 500 kr/st för dem och de funnits på hyllan några år kan det vara en ledtråd. Det kan också vara svårt att hitta en gammal radio i lika fint skick bara det att den inte längre fungerar. Ofta brukar skick och funktion gå hand i hand, och det är väl inget kul att bygga in en dator i en ganska risig låda.

Apropå distanser är det väl alltid bra för ev. luftflöde under moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

lol...
You are visitor number 666 to this page.
hoppas verkligen du inte börjat sabba den än... jobbit att ha vetskapen att man förstört 4 papp.

Skulle inte bry mig så mycket. Jag är säker på att jag inte kommer hitta en lika fin radio i det skicket igen.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Skrivet av addy1995:

Är det något särskilt man ska tänka på när man monterar moderkortet. Eftersom lådan är utav trä måste man ha moderkorts distanser då?

Ja det är alltid en bra idé att ha distanserna till moderkortet. Det bästa man kan göra i såna lägen är att ta en moderkortsplåten med distanser från ett gammal chassi och sen sätta fast det i radion och ha det som ram för bygget. Det är lite pilligt, men du kan ju också med fördel försöka ta med bakstycket av ett chassi, dvs där kablar och pci-kortsplatserna sitter. Blir lättare att montera grafikkort etc då!

Tycker f.ö. radion är riktigt fin så om du lyckas blir det ett grymt bygge! Lycka till

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |