Funkar grafikkortet till mitt moderkort?

Permalänk

Funkar grafikkortet till mitt moderkort?

mitt grafikort rök för några dagar sedan och nu e det dags att skaffa ett nytt hade tänkt mig en http://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-2...

tror ni det funkar till mitt moderkort: http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3309#ov

eller har jag precis gjort ett dåligt köp?

Permalänk
Medlem

Kortet är för PCI-express 3.0 men är bakåtkompatibelt med PCI-express 2.0 vilket ditt moderkort har. Det kommer alltså att fungera men kommer inte att kunna utnyttjas till 100%. Hur stor begränsningen är i verkligheten vet jag inte men kan inte tänka mig att det rör sig om så mycket än så länge. Möjligtvis i framtiden. För övrigt; bra kort! Haft mitt i en vecka och är mycket nöjd!

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Skrivet av Ivarsson222:

mitt grafikort rök för några dagar sedan och nu e det dags att skaffa ett nytt hade tänkt mig en http://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-2...

tror ni det funkar till mitt moderkort: http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3309#ov

eller har jag precis gjort ett dåligt köp?

Ska fungera utan problem. Vad har du för CPU?
Skillnaden mellan PCI-e 2.0 och 3.0 är minimal i dagsläget.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk

Jag har ingen aning för tillfället, massa av mina papper och kvitton försvann i en flytt förra året (finns det något lätt sätt att kolla sitt nätagg och cpu?) men innan körde jag med en sparkle nvidia geforce gtx 470 och det funkade ju helt ok om det hjälper till att sätta någonslags benchmark för mitt system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivarsson222:

Jag har ingen aning för tillfället, massa av mina papper och kvitton försvann i en flytt förra året (finns det något lätt sätt att kolla sitt nätagg och cpu?) men innan körde jag med en sparkle nvidia geforce gtx 470 och det funkade ju helt ok om det hjälper till att sätta någonslags benchmark för mitt system

Ladda ner CPU-Z från www.cpuid.com så kan du se vad du har för CPU. För att kolla vilket nätagg du har får du öppna upp chassit.

Permalänk

ah tack för det! Då ska vi se

Name: Intel Core i7
Specs: Intel Core I5cpu 760@2.80GHz

Permalänk
Medlem

Kommer funka klockrent. PCI-E 3.0 får man tydligen enbart nytta av om man kör dubbla grafikkort eller mer. Klarade ditt nätagg ett GTX470 så kommer det klara GTX670 galant! Din processor är dessutom relativt ny så den kommer troligtvis inte flaska dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Ska fungera utan problem. Vad har du för CPU?
Skillnaden mellan PCI-e 2.0 och 3.0 är minimal i dagsläget.

Hm, sett att folk skriver det där ganska ofta. Vad menas med "minimal i dagsläget"? Jag kommer nämligen köra ett GTX670 på ett moderkort som endast klarar av PCI-E 2.0, vad är det man kan förlora på i framtiden?

Sorry för offtopic TS, grafikkortet fungerar på ditt moderkort

Permalänk
Skrivet av armara:

Hm, sett att folk skriver det där ganska ofta. Vad menas med "minimal i dagsläget"? Jag kommer nämligen köra ett GTX670 på ett moderkort som endast klarar av PCI-E 2.0, vad är det man kan förlora på i framtiden?

Sorry för offtopic TS, grafikkortet fungerar på ditt moderkort

Egentligen inget då du troligen byter ut ditt moderkort i framtiden då du ska byta till ny CPU. Så då köper du ett PCI-e 3.0 moderkort i alla fall eller 4.0. Dessutom kommer du troligen köpa nytt grafikkort i en nyare generation också.
Vissa har problem med prestandan i PCI-e 3.0, ställer om till 2.0 och får bättre prestanda. Annars så ger 3.0 inte så många fler FPS.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Egentligen inget då du troligen byter ut ditt moderkort i framtiden då du ska byta till ny CPU. Så då köper du ett PCI-e 3.0 moderkort i alla fall eller 4.0. Dessutom kommer du troligen köpa nytt grafikkort i en nyare generation också.
Vissa har problem med prestandan i PCI-e 3.0, ställer om till 2.0 och får bättre prestanda. Annars så ger 3.0 inte så många fler FPS.

Då är jag med. Tack för svar